Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Metody zabawowe w edukacji dziecka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-MZE Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody zabawowe w edukacji dziecka
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty kształcenia:

PE1_W23 posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie określonych obszarów treści wychowania i kształcenia,

PE1_U09 posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej,

PE1_U10 potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania sposobów pracy z dzieckiem/uczniem

PE1_U11 potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania wiedzy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Witkowska-Tomaszewska
Prowadzący grup: Edyta Ćwikła, Anna Witkowska-Tomaszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Podstawą zaliczenia przedmiotu będzie:

1. Aktywny udział w ćwiczeniach proponowanych podczas zajęć

2. Przygotowanie scenariusza zajęć z wykorzystaniem poznanych metod zabawowych

3. Napisanie bajki psychoedukacyjnej

4. Przeprowadzenie jednej zabawy

Pełny opis:

(4h) Świat emocji. Jak pomóc dzieciom, aby potrafiły wyrażać własne uczucia. Zabawy wzmacniające postawy prospołeczne u dzieci. (2h)Chusta Klanzy. Zabawy integrujące. Zabawy rozwijające współzawodnictwo. Zabawy rozwijające poczucie zaufania w grupie. (2h)Ćwiczenia integracyjne dla dzieci metodą Weroniki Sherborne. Rozwijanie inicjatywy i aktywności w zabawie. Rozwijanie poprzez ruch świadomości własnego ciała, przestrzeni oraz działania w niej. Doznawanie przyjemności i radości poprzez bliski kontakt dzieci. (2h)Ćwiczenia relaksacyjne Czym jest stres. Jak Radzic sobie ze stresem. Ćwiczenia relaksacyjne. (4h) Drama. Czym jest drama. Czym drama różni się od teatru. Scenariusz dramy w oparciu o Małego księcia. (4h) Bajko terapia jako metoda mówiąca o trudnych sprawach językiem dziecka. Bajki relaksacyjne, psychoedukacyjne. (2h) Metoda kinestezji ruchu. Zestaw ćwiczeń rozwijających sprawności półkul mózgowych, myślenia, spostrzegania. (2h) Gry i zabawy wzmacniające poczucie empatii u dzieci. Ludzie z plakatów. Każdy gotuje ryż. Antena empatii. W twoich butach. Myślenie na głos. (2h)Gry i zabawy rozwijające kreatywność. W nowych ramach. Wypuszczona para. Kartoteka gotowych rozwiązań. Zobrazuj to. Dziesięć pomysłów na zabawę z poduszkami(2h) Gry i zabawy rozwijające zdolności poznawcze: pamięć, spostrzeganie Szpieg. Perskie oko. Zaczarowane miasto. Morderca. Tik-Tak. Guffi. Trzy scenki z jednego miasta. Miejsce po mojej prawej stronie jest puste. Książę – Zamek.(2h) Zabawy rozwijające zdolności manualne.

Literatura:

*Weston D. Ch., Weston M. S., Co dzień mądrzejsze – 365 gier I zabaw kształtujących wrażliwość I inteligencję emocjonalną dziecka, Prószyński i S-ka, Warszawa 2002

*Fleming I., Po prostu zaczynamy – praktyczne porady z pedagogiki zabawy, Wyd. JEDNOŚĆ", Kielce 1999 *Klaus W. Y., Umiejętność współpracy w grupach - zabawy i improwizacje, JEDNOŚĆ", Kielce 1999 *Pancewicz A. (red), Psychologiczne gry i ćwiczenia grupowe, Wyd IBE, Warszawa 1991

*Stroms G., 100 nowych gier muzycznych, Wydawnictwo KLANZA 1999

*Jachimska M. (red), Grupa bawi się i pracuje - zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, wyd. Oficyna Wydawnicza Unus 1994, cz. I

*Rojewska J., Grupa bawi się i pracuje - zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych , wyd. Oficyna Wydawnicza Unus 2000, cz.II

*Faber A., Mazlish E., Jak mówić żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać aby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina of Poznań INc, Poznań 1993

*Faber A., Mazlish E., Rodzeństwo bez rywalizacji. Jak pomóc własnym dzieciom żyć w zgodzie, by samemu żyć z godnością, Media Rodzina of Poznań INc, Poznań 1993

*Nęcka E., Trening twórczości, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa 1992 Wiertsem H, 100 gier ruchowych Wydawnictwo KLANZA 1999.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-21
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Jegier
Prowadzący grup: Agata Wilk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Witkowska-Tomaszewska
Prowadzący grup: Edyta Ćwikła, Anna Witkowska-Tomaszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Podstawą zaliczenia przedmiotu będzie:

1. Aktywny udział w ćwiczeniach proponowanych podczas zajęć

2. Przygotowanie scenariusza zajęć z wykorzystaniem poznanych metod zabawowych

3. Napisanie bajki psychoedukacyjnej

4. Przeprowadzenie jednej zabawy

Pełny opis:

(4h) Świat emocji. Jak pomóc dzieciom, aby potrafiły wyrażać własne uczucia. Zabawy wzmacniające postawy prospołeczne u dzieci. (2h)Chusta Klanzy. Zabawy integrujące. Zabawy rozwijające współzawodnictwo. Zabawy rozwijające poczucie zaufania w grupie. (2h)Ćwiczenia integracyjne dla dzieci metodą Weroniki Sherborne. Rozwijanie inicjatywy i aktywności w zabawie. Rozwijanie poprzez ruch świadomości własnego ciała, przestrzeni oraz działania w niej. Doznawanie przyjemności i radości poprzez bliski kontakt dzieci. (2h)Ćwiczenia relaksacyjne Czym jest stres. Jak Radzic sobie ze stresem. Ćwiczenia relaksacyjne. (4h) Drama. Czym jest drama. Czym drama różni się od teatru. Scenariusz dramy w oparciu o Małego księcia. (4h) Bajko terapia jako metoda mówiąca o trudnych sprawach językiem dziecka. Bajki relaksacyjne, psychoedukacyjne. (2h) Metoda kinestezji ruchu. Zestaw ćwiczeń rozwijających sprawności półkul mózgowych, myślenia, spostrzegania. (2h) Gry i zabawy wzmacniające poczucie empatii u dzieci. Ludzie z plakatów. Każdy gotuje ryż. Antena empatii. W twoich butach. Myślenie na głos. (2h)Gry i zabawy rozwijające kreatywność. W nowych ramach. Wypuszczona para. Kartoteka gotowych rozwiązań. Zobrazuj to. Dziesięć pomysłów na zabawę z poduszkami(2h) Gry i zabawy rozwijające zdolności poznawcze: pamięć, spostrzeganie Szpieg. Perskie oko. Zaczarowane miasto. Morderca. Tik-Tak. Guffi. Trzy scenki z jednego miasta. Miejsce po mojej prawej stronie jest puste. Książę – Zamek.(2h) Zabawy rozwijające zdolności manualne.

Literatura:

*Weston D. Ch., Weston M. S., Co dzień mądrzejsze – 365 gier I zabaw kształtujących wrażliwość I inteligencję emocjonalną dziecka, Prószyński i S-ka, Warszawa 2002

*Fleming I., Po prostu zaczynamy – praktyczne porady z pedagogiki zabawy, Wyd. JEDNOŚĆ", Kielce 1999 *Klaus W. Y., Umiejętność współpracy w grupach - zabawy i improwizacje, JEDNOŚĆ", Kielce 1999 *Pancewicz A. (red), Psychologiczne gry i ćwiczenia grupowe, Wyd IBE, Warszawa 1991

*Stroms G., 100 nowych gier muzycznych, Wydawnictwo KLANZA 1999

*Jachimska M. (red), Grupa bawi się i pracuje - zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, wyd. Oficyna Wydawnicza Unus 1994, cz. I

*Rojewska J., Grupa bawi się i pracuje - zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych , wyd. Oficyna Wydawnicza Unus 2000, cz.II

*Faber A., Mazlish E., Jak mówić żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać aby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina of Poznań INc, Poznań 1993

*Faber A., Mazlish E., Rodzeństwo bez rywalizacji. Jak pomóc własnym dzieciom żyć w zgodzie, by samemu żyć z godnością, Media Rodzina of Poznań INc, Poznań 1993

*Nęcka E., Trening twórczości, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa 1992 Wiertsem H, 100 gier ruchowych Wydawnictwo KLANZA 1999.

Uwagi:

Aktywny udział w zajęciach 30h

Przygotowanie konspektu , bajki psychoedukacyjnej, przygotowanie się do zajęć 30h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-26
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Grażyna Hennel
Prowadzący grup: Grażyna Hennel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecięcej.

Zabawa – jej istota, cechy, uwarunkowania, rodzaje, kryteria klasyfikacji i funkcje.

Zabawa, gra, rozrywka umysłowa – analiza pojęć i ustalenia terminologiczne.

Zabawa w rozwoju dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach.

Podstawą zaliczenia przedmiotu będzie:

Aktywny udział w ćwiczeniach proponowanych podczas zajęć

Przygotowanie scenariuszy (portfolio) zajęć z wykorzystaniem poznanych metod zabawowych.

Przeprowadzenie jednej zabawy.

Pełny opis:

Zabawa jako podstawowa forma aktywności dziecięcej, strategia edukacyjna i stymulator wielostronnego rozwoju dziecka.

Psychologiczne uzasadnienie uczenia się za pomocą zabaw.

Zabawa – jej istota, cechy, uwarunkowania, rodzaje, kryteria klasyfikacji i funkcje.

Zabawa, gra, rozrywka umysłowa – analiza pojęć i ustalenia terminologiczne.

Zabawa w rozwoju dzieci o zróżnicowanych potrzebach i możliwościach:

rodzaje zabaw i ich właściwości – przegląd, analiza i ocena wartości kształcących i wychowawczych zabaw i gier ujętych w literaturze metodycznej,

obserwowanie przebiegu i realizacji stosowanych zabaw i gier w praktyce,

projektowanie zabaw i próby ich wykorzystania w praktyce,

przegląd, analiza i ocena projektów zabaw przygotowanych indywidualnie, analiza napotkanych trudności w toku ich projektowania, proponowanie sposobów ich uniknięcia lub przezwyciężenia.

Podsumowanie wiedzy i ustalenie możliwości jej wykorzystania. Próba samooceny samodzielnie zaprojektowanych zabaw. Sprawdzenie stopnia opanowania wiedzy (test) oraz ocena.

Literatura:

Obowiązkowa

1. Bogdanowicz Z. (2005), Zabawy dydaktyczne dla przedszkoli. WSiP, Warszawa

2. Brzezińska A., Burtowy M. (1992), Psychopedagogiczne problemy edukacji przedszkolnej. Wyd. UAM, Poznań, r. IV

3. Karczewska J., Kwaśniewska M. /red./ (2009), Dziecko sześcioletnie w szkole. Wyd. Pedagogiczne ZNP, Kielce, s. 79-88

4. Łukasik J. (2011), Spoko lekcja 2, czyli jeszcze więcej sposobów na oryginalne zajęcia. „Jedność”, Kielce

5. Okoń W. (1985), Formy wielostronnej aktywności w zabawie dzieci w wieku 3-6 lat. „Studia Pedagogiczne” t. XLVIII

Uzupełniająca

1. Bąk D. (2002), Gy i zabawy w szkole dla dzieci od 6 do 10 lat. Pracownia Pedagogiczna i Wydawnicza, Warszawa

2. Elkonin D.B. (1984), Psychologia zabawy. WSiP, Warszawa

3. Franczyk A., Krajewska K. (2012), Zabawy i ćwiczenia na cały rok. „Impuls”, Kraków

4. Hemmerling W. (1990), Zabawy w nauczaniu początkowym. WSiP, Warszawa

5. Niewola D. (2012), Zabawy integracyjne i nie tylko. „Impuls”, Kraków

6. Słodownik-Rycaj E. (2001), Gry i zabawy językowe. Wyd. „Żak”, Warszawa

7. Szostak M., Dadacz A. (2013), Worek z zabawami. Wyd. Harmonia, Gdańsk

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 15

Przygotowanie prezentacji na zaliczenie 15

Inne formy 5

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-18
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Laboratorium/warsztaty, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Witkowska-Tomaszewska
Prowadzący grup: Anna Witkowska-Tomaszewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Podstawą zaliczenia przedmiotu będzie:

1. Aktywny udział w ćwiczeniach proponowanych podczas zajęć

2. Przygotowanie scenariusza zajęć z wykorzystaniem poznanych metod zabawowych

3. Napisanie bajki psychoedukacyjnej

4. Przeprowadzenie jednej zabawy

Pełny opis:

(4h) Świat emocji. Jak pomóc dzieciom, aby potrafiły wyrażać własne uczucia. Zabawy wzmacniające postawy prospołeczne u dzieci. (2h)Chusta Klanzy. Zabawy integrujące. Zabawy rozwijające współzawodnictwo. Zabawy rozwijające poczucie zaufania w grupie. (2h)Ćwiczenia integracyjne dla dzieci metodą Weroniki Sherborne. Rozwijanie inicjatywy i aktywności w zabawie. Rozwijanie poprzez ruch świadomości własnego ciała, przestrzeni oraz działania w niej. Doznawanie przyjemności i radości poprzez bliski kontakt dzieci. (2h)Ćwiczenia relaksacyjne Czym jest stres. Jak Radzic sobie ze stresem. Ćwiczenia relaksacyjne. (4h) Drama. Czym jest drama. Czym drama różni się od teatru. Scenariusz dramy w oparciu o Małego księcia. (4h) Bajko terapia jako metoda mówiąca o trudnych sprawach językiem dziecka. Bajki relaksacyjne, psychoedukacyjne. (2h) Metoda kinestezji ruchu. Zestaw ćwiczeń rozwijających sprawności półkul mózgowych, myślenia, spostrzegania. (2h) Gry i zabawy wzmacniające poczucie empatii u dzieci. Ludzie z plakatów. Każdy gotuje ryż. Antena empatii. W twoich butach. Myślenie na głos. (2h)Gry i zabawy rozwijające kreatywność. W nowych ramach. Wypuszczona para. Kartoteka gotowych rozwiązań. Zobrazuj to. Dziesięć pomysłów na zabawę z poduszkami(2h) Gry i zabawy rozwijające zdolności poznawcze: pamięć, spostrzeganie Szpieg. Perskie oko. Zaczarowane miasto. Morderca. Tik-Tak. Guffi. Trzy scenki z jednego miasta. Miejsce po mojej prawej stronie jest puste. Książę – Zamek.(2h) Zabawy rozwijające zdolności manualne.

Literatura:

literatura obowiązkowa

*Weston D. Ch., Weston M. S., Co dzień mądrzejsze – 365 gier I zabaw kształtujących wrażliwość I inteligencję emocjonalną dziecka, Prószyński i S-ka, Warszawa 2002

*Fleming I., Po prostu zaczynamy – praktyczne porady z pedagogiki zabawy, Wyd. JEDNOŚĆ", Kielce 1999 *Klaus W. Y., Umiejętność współpracy w grupach - zabawy i improwizacje, JEDNOŚĆ", Kielce 1999 *Pancewicz A. (red), Psychologiczne gry i ćwiczenia grupowe, Wyd IBE, Warszawa 1991

*Stroms G., 100 nowych gier muzycznych, Wydawnictwo KLANZA 1999

*Jachimska M. (red), Grupa bawi się i pracuje - zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych, wyd. Oficyna Wydawnicza Unus 1994, cz. I

*Rojewska J., Grupa bawi się i pracuje - zbiór grupowych gier i ćwiczeń psychologicznych , wyd. Oficyna Wydawnicza Unus 2000, cz.II

*Faber A., Mazlish E., Jak mówić żeby dzieci nas słuchały. Jak słuchać aby dzieci do nas mówiły, Media Rodzina of Poznań INc, Poznań 1993

Literatura dodatkowa

*Faber A., Mazlish E., Rodzeństwo bez rywalizacji. Jak pomóc własnym dzieciom żyć w zgodzie, by samemu żyć z godnością, Media Rodzina of Poznań INc, Poznań 1993

*Nęcka E., Trening twórczości, Polskie Towarzystwo Psychologiczne, Warszawa 1992 Wiertsem H, 100 gier ruchowych Wydawnictwo KLANZA 1999.

Uwagi:

Nakład pracy studenta

Godziny kontaktowe 30h

Przygotowanie konspektu , bajki psychoedukacyjnej, przygotowanie się do zajęć 30h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 2

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.