Metodyka wychowania i kształtowania umiejętności społecznych dzieci
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-MWS2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka wychowania i kształtowania umiejętności społecznych dzieci |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PE1_W08 ma elementarną wiedzę dotyczącą procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego, jego prawidłowości i zakłóceń, a także różnorodnych czynników wpływających na skuteczność komunikacji. PE1_U02 potrafi w podstawowym zakresie wykorzystywać zdobytą wiedzę teoretyczną do analizowania i interpretowania problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych i pomocowych występujących na etapie edukacji elementarnej dziecka PE1_U03 umie posługiwać się w podstawowym zakresie wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu diagnozowania i prognozowania sytuacji pedagogicznych oraz analizowania i interpretowania zachowań poszczególnych uczestników procesu wychowania i kształcenia PE1_U05 ma elementarne umiejętności z zakresu prowadzenia prostych badań pedagogicznych w obszarze pedagogiki przedszkolnej, wczesnoszkolnej lub korekcyjnej, formułowania wniosków, prezentowania wyników, wskazywania kierunków dalszych działań PE1_U07 ma rozwinięte elementarne umiejętności w zakresie komunikacji interpersonalnej z różnymi uczestnikami procesu wychowania i kształcenia na etapie edukacji elementarnej z wykorzystaniem różnych technik i kanałów komunikacji PE1_U08 posiada co najmniej na podstawowym poziomie umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów PE1_U12 potrafi posługiwać się podstawowymi zasadami i normami etycznymi w podejmowanych działaniach wychowawczych i edukacyjnych w stosunku do różnych uczestników procesu edukacji elementarnej PE1_U15 potrafi realizować zadania i rozwiązywać problemy praktyczne z zakresu wczesnej edukacji. PE1_K05 dostrzega i formułuje typowe dylematy moralne i etyczne związane z pracą nauczyciela, nauczyciela-wychowawcy i nauczyciela-terapeuty PE1_K09 ma świadomość odpowiedzialności za zachowanie dziedzictwa kulturowego regionu i potrafi projektować zajęcia dydaktyczno-wychowawcze z zakresu treści społecznych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Pawlak | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Pawlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Skrócony opis: Zajęcia przygotowują do podejmowania działań wychowawczych wobec własnych dzieci, ale i w procesie współuczestniczenia w wychowaniu dzieci w przedszkolu i szkole, do roli wychowawcy, ale i wspomagania wychowawczej roli rodziców. Społeczne kompetencje studenta i niektóre umiejętności praktyczne ocenione zostaną na podstawie aktywności w rozwiązywaniu problemów dyskutowanych w trakcie zajęć. Wiedza i umiejętności praktyczne - ocena na podstawie pracy pisemnej. |
|
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone są metodą analizy przypadków (i wykładu w kwestiach koniecznych dla zarysowania tła społecznego i psychologicznych mechanizmów działających w diagnozowanych sytuacjach wychowawczych). Skupiają się na rozwiązywaniu prawdziwych i aktualnych problemów znanych z doświadczenia prowadzącego, studentów, zaprzyjaźnionych nauczycieli, rodziców. Uczą oceny efektywności działań wychowawczych w sytuacjach typowych (socjalizacja dziecka, postawy prospołeczne, altruistyczne i empatyczne, wartości w wychowaniu) oraz w nietypowych (konflikt, agresja). |
|
Literatura: |
Lit. obowiązkowa: Grochulska J., Wspomaganie rozwoju społecznego dziecka, Wrocław 1992. Dudzikowa M., Pomyśl siebie… Minieseje dla wychowawcy klasy, Gdańsk 2007. Purper-Ouakil D., Mali tyrani, Kraków 2006. Szuty J., Gdy nauczyciel jest wychowawcą, Warszawa 2001. Śliwerski B., Program wychowawczy szkoły, Warszawa 2001. Włodarski Z., Przetacznik-Gierowska M., Psychologia wychowawcza, tom 2, rozdz. 23, 26, 27, 28, 32, 33, Warszawa 2000 Lit. uzupełniająca: Janowski A, Poznawanie uczniów, zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Warszawa 2002. Reddy L, Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka, Warszawa 2014. Sokołowska - Dzioba T. (red), Kształtowanie umiejętności wychowawczyc |
|
Uwagi: |
Ocena aktywności studentów w rozwiązywaniu problemów stanowiących materiał poglądowy podczas zajęć. Ocena kompetencji wychowawczych ujawnionych w prowadzeniu forów dyskusyjnych dla rodziców z problemami w wychowaniu dzieci (moderacja dyskusji oraz poradnictwo w ramach profilu "problemywychowania"). Punkty ECTS: godziny kontaktowe: 30h praca własna studenta (przygotowanie do zajęć, przygotowanie do zaliczenia): 30h |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Pawlak | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Pawlak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia przygotowują do podejmowania działań wychowawczych wobec dzieci, szczególnie w procesie współuczestniczenia w wychowaniu dzieci w przedszkolu i szkole, przygotowują do roli wychowawcy i wspomagania wychowawczej roli rodziców. Społeczne kompetencje studenta i niektóre umiejętności praktyczne ocenione zostaną na podstawie aktywności w rozwiązywaniu problemów dyskutowanych w trakcie zajęć. Wiedza i umiejętności praktyczne - ocena na podstawie prac pisemnych |
|
Pełny opis: |
Zajęcia prowadzone są metodą analizy przypadków (i wykładu w kwestiach koniecznych dla zarysowania tła społecznego i psychologicznych mechanizmów działających w diagnozowanych sytuacjach wychowawczych). Skupiają się na rozwiązywaniu prawdziwych i aktualnych problemów znanych z doświadczenia prowadzącego, studentów, zaprzyjaźnionych nauczycieli, rodziców. Uczą oceny efektywności działań wychowawczych w sytuacjach typowych (socjalizacja dziecka, postawy prospołeczne, altruistyczne i empatyczne, wartości w wychowaniu) oraz w nietypowych (konflikt, agresja). |
|
Literatura: |
Literatura: Lit. obowiązkowa: Grochulska J., Wspomaganie rozwoju społecznego dziecka, Wrocław 1992. Dudzikowa M., Pomyśl siebie… Minieseje dla wychowawcy klasy, Gdańsk 2007. Purper-Ouakil D., Mali tyrani, Kraków 2006. Psychologia rodziny, red. Iwona Janicka, Hanna Liberska, PWN, Warszawa 2014, (rozdz. Role i funkcje rodziny; Modele funkcjonowania rodziny. Style wychowania; Samotne rodzicielstwo; Partnerzy kohabitujący jako rodzice; Choroba przewlekła w systemie rodziny; Trudności w realizacji planów prokreacyjnych i ich skutki; Rozwód jako sytuacja kryzysowa w rodzinie; Agresja i przemoc w rodzinie; Rodzina a zachowania antyspołeczne). Książka dostępna jest na https://libra.ibuk.pl/book/161602 (strona wymaga logowania - instrukcja: http://www.aps.edu.pl/media/2118605/ibuk-libra.pdf Szuty J., Gdy nauczyciel jest wychowawcą, Warszawa 2001. Śliwerski B., Program wychowawczy szkoły, Warszawa 2001. Włodarski Z., Przetacznik-Gierowska M., Psychologia wychowawcza, tom 2, rozdz. 23, 26, 27, 28, 32, 33, Warszawa 2000 Lit. uzupełniająca: Janowski A, Poznawanie uczniów, zdobywanie informacji w pracy wychowawczej, Warszawa 2002. Reddy L, Rozwijanie umiejętności społecznych dziecka, Warszawa 2014. Sokołowska - Dzioba T. (red), Kształtowanie umiejętności wychowawczyc |
|
Uwagi: |
Ocena aktywności studentów w rozwiązywaniu problemów stanowiących materiał poglądowy podczas zajęć. Ocena kompetencji wychowawczych ujawnionych w prowadzeniu forów dyskusyjnych dla rodziców z problemami w wychowaniu dzieci (moderacja dyskusji oraz poradnictwo w ramach profilu "zapytajpedagoga"). Punkty ECTS: godziny kontaktowe: 30h praca własna studenta (przygotowanie do zajęć, przygotowanie do zaliczenia): 30h ZAJĘCIA PROWADZONE W APLIKACJI TEAMS WG PLANU ZAJĘĆ (w czasie rzeczywistym) |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.