Metodyka wychowania przez plastykę
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-MWP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka wychowania przez plastykę |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Charakterystyka twórczości plastycznej dzieci i młodzieży, analiza warsztatu twórczego -technik i metod pracy twórczej. W prowadzenie w metodykę nauczania plastyki - prezentacja programów nauczania. Konstruowanie warsztatów plastycznych. Zdolności i uzdolnienia twórcze - opracowania scenariuszy zajęć. |
Pełny opis: |
Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury 8 Przygotowanie się do egzaminu 10 Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10 Inne formy 4 ECTS 2 |
Literatura: |
Arnheim R. „Sztuka i percepcja wzrokowa”- Warszawa 1978 Lowenfeld, Brittain „Twórczość a rozwój umysłowy dziecka” PWN. Warszawa 1977 Popek S. „Analiza psychologiczna twórczości plastycznej dzieci i młodzieży” WSiP. PopekS. (red.) „Twórczość artystyczna w wychowaniu dzieci i młodzieży” WSiP. Warszawa udowski T. „Badania nad czynnikami intelektualnymi warunkującymi kształcenie plastyczne” PSEP. Warszawa 1989 Trojanowska A „Dziecko i plastyka” WSiP. Warszawa 1983 Wallon P., Cambier A., Engelhart D. „Rysunek dziecka” WSiP. Warszawa 1993 |
Efekty uczenia się: |
PE1_W24 ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą kontekstu psychologicznego, społecznego, kulturowego i organizacyjnego działalności pedagogicznej na danym etapie edukacji i w zakresie określonym specjalnością studiów Zna psychologiczne i pedagogiczne podstawy wychowania przez plastykę, w tym treści kształcenia i metody rozwijania uzdolnień plastycznych u dzieci. PE1_W24 ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą kontekstu psychologicznego, społecznego, kulturowego i organizacyjnego działalności pedagogicznej na danym etapie edukacji i w zakresie określonym specjalnością studiów Orientuje się w sposobach wypowiadania się dzieci przez różnorodne formy plastyczne, uwrażliwiania dzieci na piękno wytworów człowieka, rozwijania uzdolnień plastycznych dzieci. PE1_U10 potrafi posługiwać się podstawowym ujęciami teoretycznym w celu analizowania, interpretowania oraz projektowania strategii działań pedagogicznych; potrafi generować rozwiązania konkretnych problemów pedagogicznych i prognozować przebieg ich rozwiązywania oraz przewidywać skutki planowanych działań Potrafi zaplanować wychowanie przez plastykę w edukacji przedszkolnej i szkolnej, zorganizować warunki do efektywnego prowadzenia zajęć z dziećmi i prowadzić zajęcia w przedszkolu i szkole. PE1_K08 Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne. Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena wypowiedzi podczas zajęć ocena zadań realizowanych w trakcie zajęć ocena realizacji zadań grupowych ocena przygotowania do zajęć |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.