Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji przyrodniczej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-MPR3
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji przyrodniczej
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

PWK

PE1_W23 Posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji przyrodniczej.

PE1_U09 Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i

wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji przyrodniczej

PE1_U11 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania wiedzy z zakresu edukacji przyrodniczej.

------------------------------------------------------------------------------

EDW

PE1_W23 Posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji przyrodniczej.

PE1_U09 Posiada podstawowe umiejętności o ceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji

zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji przyrodniczej

PE1_U11 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania wiedzy z zakresu edukacji przyrodniczej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Pielichowska
Prowadzący grup: Maria Pielichowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Forma zaliczenia w warunkach zdalnych - Ocena końcowa to średnia ocen cząstkowych uzyskana z zadań otrzymanych w trakcie trwania kolejnych zajęć. zadania są co tydzień przesyłane przez wyznaczone osoby. a studenci uzyskują pisemną infomację zwrotną dotyczącą wykonanego zadania. wszystko odbywa się na drodze cyklicznej korespondencji mailowej.

Zadania dotyczą m.in. twórczych projektów i różnych pomocy dydaktycznych z zakresu edukacji przyrodniczej.

Pełny opis:

1. Aksjologiczne aspekty edukacji przyrodniczej. Rola wartości w procesie edukacyjnym ukierunkowanym na holistyczny rozwój dziecka. Cele edukacji przyrodniczej.

2. Edukacja przyrodnicza w książkach dla dzieci, programach nauczania, pakietach edukacyjnych, bajkach. Wzorce aktywności poznawczej.

3. Rola zmysłów w doświadczaniu przyrody i rozwoju dziecięcego myślenia. Kontakt z naturą jako forma poznawania świata. Model schodów przyrodniczych strategią zaangażowania w przyrodę i drogą do jej poznania.

4. Metody i formy pracy na zajęciach przyrodniczych drogą do rozbudzania ciekawości przyrodniczej: obserwacja, eksperyment, doświadczenie, pokaz, objaśnienie, rozmowa. Procedura prowadzenia eksperymentów i doświadczeń przyrodniczych. wykorzystanie multimediów w doświadczaniu i obserwowaniu świata przyrody.

5. Kształtowanie postaw proprzyrodniczych i proekologicznych.

6. Techniki twórczego myślenia w edukacji, poznaniu i wykorzystywaniu w obszarze edukacji przyrodniczej młodego człowieka.

8. Rola nauczyciela w procesie edukacyjnym. Nauczyciel jako obserwator, inicjator, moderator procesu edukacyjnego. Uczeń jako badacz, odkrywca, myśliciel, aktor społeczny. Konstruktywistyczna wizja edukacji.

Przygotowane zadania/działania indywidualne i zespołowe dla studentów, zawierają w sobie prezentowane treści

Literatura:

Obowiązkowa:

- Braun D., Badanie i odkrywanie świata z dziećmi, Wyd. „Jedność”, Kielce 2002.

- Brown S.E., Robimy eksperymenty, przeł. R. Waliś, Wyd. K.E. Liber, Warszawa 2005.

- Budniak A., Aktywizacja uczniów klas początkowych poprzez doświadczenia przyrodnicze, [w:] Edukacja – szkoła – nauczyciel. Promowanie rozwoju dziecka, red. J. Kuźma, J. Morbitzer, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2005

- Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wyd. Jedność, Kielce 2000

-Dymara, B. (red.) (2001). Dziecko w świecie współdziałania. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

- Gąsecki K., Wychowanie do dialogu z przyrodą w edukacji wczesnoszkolnej, [w:] Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej , red. A. Komorowska-Zielony, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2008

- Kielar-Turska, M. (1992). Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata. Warszawa: WSiP.

- Komorowska – Zielony A. red. Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej Wyd. UG, Gdańsk 2008

- Nowak J. Integracja sensoryczna -radość dziecka w naturalnym odkrywaniu świata. W Dziecko: sukcesy i porażki. Red. Piwowarski R. Wyd. IBE, Warszawa 2007

- Parczewska T., Metody aktywizujące w edukacji przyrodniczej uczniów klas 1-3. Wyd. Uniwersytetu M. Curie-Skłodowskiej Lublin 2005

- Wood D., Jak dzieci uczą się i myślą. Wyd. UJ, Kraków 2006

Uwagi:

kontakt ze studentami głównie asynchroniczny - poczta elektroniczna mail grupowy oraz przez pocztę usos. podwójne zabezpieczenie przesyłanych załączników w korespondencji ze studentami. regularne, systematyczne kontakty - wyznaczone terminy nadsyłanych zadań. informacje zwrotne przesyłane każdego tygodnia do poszczególnych osób - konsultacje indywidualne oraz do całej grupy. jedne zajęcia przewidziane w formie synchronicznej przez teams - eksperymenty przyrodnicze. informacje dla grupy wysyłane są pocztą zawsze w godzinach zaplanowanych zajęć. tą drogą trafiają pomoce, lista linków do pracy w postaci załączników do poczty

Informacje o formie zaliczenia, rodzaje zadań do wykonania na zaliczenie przedmiotu studenci otrzymali na maila.

studenci w mailach i załącznikach uzyskują szczegółowe rozpisane informacje na grupy, i indywidualne, co należy wykonać w ramach zadania.

Linki do źródeł są w części szczegółowej - ćwiczenia grupa oraz studenci otrzymują w załącznikach do poczty. Każdy ze studentów uzyskał informacje o datach przesłania zadań na zaliczenie.

2pkt - ECTS

30h - godziny kontaktowe

25h- przygotowanie się do zajęć w tym również przygotowywanie różnych pomocy dydaktycznych, konstruktów, które stanowią ostatecznie efekt zaliczenia przedmiotu

5h- zapoznanie się z literaturą

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-29 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 24 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Maria Pielichowska
Prowadzący grup: Bożena Żach
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Forma zaliczenia: przygotowanie indywidualnie przydzielonych zadań, które są punktem wyjścia do uzyskania zaliczenia z przedmiotu oraz projektu opartego o Ekoquest przez studentów, będącego zaliczeniem na ocenę z przedmiotu.

metody pracy: pokaz multimedialny; karty pracy; gra terenowa

Pełny opis:

1. Aksjologiczne aspekty edukacji przyrodniczej. Rola wartości w procesie edukacyjnym ukierunkowanym na holistyczny rozwój dziecka. Cele edukacji przyrodniczej.

2. Edukacja przyrodnicza w książkach dla dzieci, programach nauczania, pakietach edukacyjnych, dedykowanych alternatywnych rozwiązaniach dydaktycznych.

3. Rola zmysłów w doświadczaniu przyrody i rozwoju dziecięcego myślenia. Kontakt z naturą jako forma poznawania świata.

4. Metody i formy pracy na zajęciach przyrodniczych drogą do rozbudzania ciekawości przyrodniczej: obserwacja, eksperyment, doświadczenie, pokaz, objaśnienie, rozmowa. Zakresy edukacji przyrodniczej: ziemia, woda, powietrze (zjawiska atmosferyczne), rośliny i zwierzęta, człowiek, ekologia, kosmos.

5. Zajęcia terenowe jako przykład interdyscyplinarnego podejścia do procesu edukacyjnego, aktywnie zdobywanej wiedzy, umiejętności i kompetencji. Kształtowanie postaw proprzyrodniczych i proekologicznych.

Literatura:

Obowiązkowa:

- Braun D., Badanie i odkrywanie świata z dziećmi, Wyd. „Jedność”, Kielce 2002.

- Brown S.E., Robimy eksperymenty, przeł. R. Waliś, Wyd. K.E. Liber, Warszawa 2005.

- Budniak A., Aktywizacja uczniów klas początkowych poprzez doświadczenia przyrodnicze, [w:] Edukacja – szkoła – nauczyciel. Promowanie rozwoju dziecka, red. J. Kuźma, J. Morbitzer, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2005

- Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wyd. Jedność, Kielce 2000

-Dymara, B. (red.) (2001). Dziecko w świecie współdziałania. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS.

- Gąsecki K., Wychowanie do dialogu z przyrodą w edukacji wczesnoszkolnej, [w:] Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej , red. A. Komorowska-Zielony, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2008

- Kielar-Turska, M. (1992). Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata. Warszawa: WSiP.

Komorowska – Zielony A. red. Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej Wyd. UG, Gdańsk 2008

Nowak J. Integracja sensoryczna -radość dziecka w naturalnym odkrywaniu świata. W Dziecko: sukcesy i porażki. Red. Piwowarski R. Wyd. IBE, Warszawa 2007

Parczewska T., Metody aktywizujące w edukacji przyrodniczej uczniów klas 1-3. Wyd. Uniwersytetu M. Curie-Skłodowskiej Lublin 2005

Wood D., Jak dzieci uczą się i myślą. Wyd. UJ, Kraków 2006

Uwagi:

Informacje o formie zaliczenia, rodzaje zadań do wykonania na zaliczenie przedmiotu studenci otrzymali na maila.

studenci w mailach i załącznikach uzyskują szczegółowe rozpisane informacje na grupy, i indywidualne, co należy wykonać w ramach zadania.

Linki do źródeł są w części szczegółowej - ćwiczenia. Każdy ze studentów uzyskał informacje o datach przesłania zadań na zaliczenie.

2pkt - ECTS

30h - godziny kontaktowe

25h- przygotowanie się do zajęć w tym również przygotowywanie różnych pomocy dydaktycznych, konstruktów, które stanowią ostatecznie efekt zaliczenia przedmiotu

5h- zapoznanie się z literaturą

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)