Metodyka edukacji przyrodniczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-MPR3 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji przyrodniczej |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PWK PE1_W23 Posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji przyrodniczej. PE1_U09 Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji przyrodniczej PE1_U11 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania wiedzy z zakresu edukacji przyrodniczej. ------------------------------------------------------------------------------ EDW PE1_W23 Posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji przyrodniczej. PE1_U09 Posiada podstawowe umiejętności o ceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji przyrodniczej PE1_U11 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania wiedzy z zakresu edukacji przyrodniczej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Pielichowska | |
Prowadzący grup: | Maria Pielichowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Forma zaliczenia w warunkach zdalnych - Ocena końcowa to średnia ocen cząstkowych uzyskana z zadań otrzymanych w trakcie trwania kolejnych zajęć. zadania są co tydzień przesyłane przez wyznaczone osoby. a studenci uzyskują pisemną infomację zwrotną dotyczącą wykonanego zadania. wszystko odbywa się na drodze cyklicznej korespondencji mailowej. Zadania dotyczą m.in. twórczych projektów i różnych pomocy dydaktycznych z zakresu edukacji przyrodniczej. |
|
Pełny opis: |
1. Aksjologiczne aspekty edukacji przyrodniczej. Rola wartości w procesie edukacyjnym ukierunkowanym na holistyczny rozwój dziecka. Cele edukacji przyrodniczej. 2. Edukacja przyrodnicza w książkach dla dzieci, programach nauczania, pakietach edukacyjnych, bajkach. Wzorce aktywności poznawczej. 3. Rola zmysłów w doświadczaniu przyrody i rozwoju dziecięcego myślenia. Kontakt z naturą jako forma poznawania świata. Model schodów przyrodniczych strategią zaangażowania w przyrodę i drogą do jej poznania. 4. Metody i formy pracy na zajęciach przyrodniczych drogą do rozbudzania ciekawości przyrodniczej: obserwacja, eksperyment, doświadczenie, pokaz, objaśnienie, rozmowa. Procedura prowadzenia eksperymentów i doświadczeń przyrodniczych. wykorzystanie multimediów w doświadczaniu i obserwowaniu świata przyrody. 5. Kształtowanie postaw proprzyrodniczych i proekologicznych. 6. Techniki twórczego myślenia w edukacji, poznaniu i wykorzystywaniu w obszarze edukacji przyrodniczej młodego człowieka. 8. Rola nauczyciela w procesie edukacyjnym. Nauczyciel jako obserwator, inicjator, moderator procesu edukacyjnego. Uczeń jako badacz, odkrywca, myśliciel, aktor społeczny. Konstruktywistyczna wizja edukacji. Przygotowane zadania/działania indywidualne i zespołowe dla studentów, zawierają w sobie prezentowane treści |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: - Braun D., Badanie i odkrywanie świata z dziećmi, Wyd. „Jedność”, Kielce 2002. - Brown S.E., Robimy eksperymenty, przeł. R. Waliś, Wyd. K.E. Liber, Warszawa 2005. - Budniak A., Aktywizacja uczniów klas początkowych poprzez doświadczenia przyrodnicze, [w:] Edukacja – szkoła – nauczyciel. Promowanie rozwoju dziecka, red. J. Kuźma, J. Morbitzer, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2005 - Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wyd. Jedność, Kielce 2000 -Dymara, B. (red.) (2001). Dziecko w świecie współdziałania. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS. - Gąsecki K., Wychowanie do dialogu z przyrodą w edukacji wczesnoszkolnej, [w:] Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej , red. A. Komorowska-Zielony, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2008 - Kielar-Turska, M. (1992). Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata. Warszawa: WSiP. - Komorowska – Zielony A. red. Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej Wyd. UG, Gdańsk 2008 - Nowak J. Integracja sensoryczna -radość dziecka w naturalnym odkrywaniu świata. W Dziecko: sukcesy i porażki. Red. Piwowarski R. Wyd. IBE, Warszawa 2007 - Parczewska T., Metody aktywizujące w edukacji przyrodniczej uczniów klas 1-3. Wyd. Uniwersytetu M. Curie-Skłodowskiej Lublin 2005 - Wood D., Jak dzieci uczą się i myślą. Wyd. UJ, Kraków 2006 |
|
Uwagi: |
kontakt ze studentami głównie asynchroniczny - poczta elektroniczna mail grupowy oraz przez pocztę usos. podwójne zabezpieczenie przesyłanych załączników w korespondencji ze studentami. regularne, systematyczne kontakty - wyznaczone terminy nadsyłanych zadań. informacje zwrotne przesyłane każdego tygodnia do poszczególnych osób - konsultacje indywidualne oraz do całej grupy. jedne zajęcia przewidziane w formie synchronicznej przez teams - eksperymenty przyrodnicze. informacje dla grupy wysyłane są pocztą zawsze w godzinach zaplanowanych zajęć. tą drogą trafiają pomoce, lista linków do pracy w postaci załączników do poczty Informacje o formie zaliczenia, rodzaje zadań do wykonania na zaliczenie przedmiotu studenci otrzymali na maila. studenci w mailach i załącznikach uzyskują szczegółowe rozpisane informacje na grupy, i indywidualne, co należy wykonać w ramach zadania. Linki do źródeł są w części szczegółowej - ćwiczenia grupa oraz studenci otrzymują w załącznikach do poczty. Każdy ze studentów uzyskał informacje o datach przesłania zadań na zaliczenie. 2pkt - ECTS 30h - godziny kontaktowe 25h- przygotowanie się do zajęć w tym również przygotowywanie różnych pomocy dydaktycznych, konstruktów, które stanowią ostatecznie efekt zaliczenia przedmiotu 5h- zapoznanie się z literaturą |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Pielichowska | |
Prowadzący grup: | Bożena Żach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Forma zaliczenia: przygotowanie indywidualnie przydzielonych zadań, które są punktem wyjścia do uzyskania zaliczenia z przedmiotu oraz projektu opartego o Ekoquest przez studentów, będącego zaliczeniem na ocenę z przedmiotu. metody pracy: pokaz multimedialny; karty pracy; gra terenowa |
|
Pełny opis: |
1. Aksjologiczne aspekty edukacji przyrodniczej. Rola wartości w procesie edukacyjnym ukierunkowanym na holistyczny rozwój dziecka. Cele edukacji przyrodniczej. 2. Edukacja przyrodnicza w książkach dla dzieci, programach nauczania, pakietach edukacyjnych, dedykowanych alternatywnych rozwiązaniach dydaktycznych. 3. Rola zmysłów w doświadczaniu przyrody i rozwoju dziecięcego myślenia. Kontakt z naturą jako forma poznawania świata. 4. Metody i formy pracy na zajęciach przyrodniczych drogą do rozbudzania ciekawości przyrodniczej: obserwacja, eksperyment, doświadczenie, pokaz, objaśnienie, rozmowa. Zakresy edukacji przyrodniczej: ziemia, woda, powietrze (zjawiska atmosferyczne), rośliny i zwierzęta, człowiek, ekologia, kosmos. 5. Zajęcia terenowe jako przykład interdyscyplinarnego podejścia do procesu edukacyjnego, aktywnie zdobywanej wiedzy, umiejętności i kompetencji. Kształtowanie postaw proprzyrodniczych i proekologicznych. |
|
Literatura: |
Obowiązkowa: - Braun D., Badanie i odkrywanie świata z dziećmi, Wyd. „Jedność”, Kielce 2002. - Brown S.E., Robimy eksperymenty, przeł. R. Waliś, Wyd. K.E. Liber, Warszawa 2005. - Budniak A., Aktywizacja uczniów klas początkowych poprzez doświadczenia przyrodnicze, [w:] Edukacja – szkoła – nauczyciel. Promowanie rozwoju dziecka, red. J. Kuźma, J. Morbitzer, Wyd. Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2005 - Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B., Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie. Przewodnik po metodach aktywizujących, Wyd. Jedność, Kielce 2000 -Dymara, B. (red.) (2001). Dziecko w świecie współdziałania. Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS. - Gąsecki K., Wychowanie do dialogu z przyrodą w edukacji wczesnoszkolnej, [w:] Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej , red. A. Komorowska-Zielony, Wyd. Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2008 - Kielar-Turska, M. (1992). Jak pomagać dziecku w poznawaniu świata. Warszawa: WSiP. Komorowska – Zielony A. red. Twórcze działania przyrodnicze i matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej Wyd. UG, Gdańsk 2008 Nowak J. Integracja sensoryczna -radość dziecka w naturalnym odkrywaniu świata. W Dziecko: sukcesy i porażki. Red. Piwowarski R. Wyd. IBE, Warszawa 2007 Parczewska T., Metody aktywizujące w edukacji przyrodniczej uczniów klas 1-3. Wyd. Uniwersytetu M. Curie-Skłodowskiej Lublin 2005 Wood D., Jak dzieci uczą się i myślą. Wyd. UJ, Kraków 2006 |
|
Uwagi: |
Informacje o formie zaliczenia, rodzaje zadań do wykonania na zaliczenie przedmiotu studenci otrzymali na maila. studenci w mailach i załącznikach uzyskują szczegółowe rozpisane informacje na grupy, i indywidualne, co należy wykonać w ramach zadania. Linki do źródeł są w części szczegółowej - ćwiczenia. Każdy ze studentów uzyskał informacje o datach przesłania zadań na zaliczenie. 2pkt - ECTS 30h - godziny kontaktowe 25h- przygotowanie się do zajęć w tym również przygotowywanie różnych pomocy dydaktycznych, konstruktów, które stanowią ostatecznie efekt zaliczenia przedmiotu 5h- zapoznanie się z literaturą |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.