Metodyka kształcenia dorosłych - 2
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-MK2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka kształcenia dorosłych - 2 |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Przedmiot zainteresowań metodyki kształcenia i jej elementy składowe 2. Metodyka nauczania – uczenia się a metodyka kształcenia dorosłych 3. Charakterystyka ucznia dorosłego 4. Uczeń i nauczyciel w edukacji dorosłych 5. Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych z uwzględnieniem potrzeb ucznia dorosłego 6. Opracowanie zajęć edukacyjnych dla osób dorosłych 7. Konstruowanie narzędzi do hospitacji i ewaluacji zajęć 8. Prowadzenie i hospitowanie zajęć dla uczniów dorosłych w następujących formach: Centrum Kształcenia Ustawicznego, szkołach policealnych, Uniwersytetach Trzeciego Wieku 9. Omawianie przebiegu hospitowanych zajęć 10. Specyfika edukacji osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną. Hospitacja w Warsztatach Terapii Zajęciowej |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Półturzycki J., Dydaktyka dorosłych. WSiP. Warszawa 1991 2. Siemieniecki B., Komputery i hipermedia w procesie edukacji dorosłych. Wydawnictwo A. Marszałek. Toruń 1994 3. Szlosek F., Burza mózgów. CODN. Warszawa 1996 4. Szlosek F., Wstęp do dydaktyki przedmiotów zawodowych. ITeE. Radom 1998 5. Williams R., Prezentacja, która robi wrażenie. Helion. Warszawa 2011 Literatura uzupełniająca 1. Detz J., Sztuka przemawiania. GWP. Warszawa 2001 2. Kuruliszwili S. (red.), Technologie informacyjne a zmiany współczesnej edukacji. „Impuls”. Kraków 2014 3. Wiśniewska J., Jurkiewicz P. (red.), Poradnik metodyczny dla osób prowadzących szkolenia trenerów pracy i pracodawców współpracujących z niepełnosprawnymi intelektualnie. APS. Warszawa 2016 |
Efekty uczenia się: |
Efekty zgodne z PROGRAMEM KSZTAŁCENIA dla kierunku: PEDAGOGIKA (PE) Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil akademicki wprowadzony Uchwałą Rady Wydziału NP. nr 629/15-16 obowiązujący od roku akademickiego 2016/17 WIEDZA PE1_W15 - Zna specyfikę potrzeb i możliwości ucznia dorosłego w ośrodkach kształcenia dorosłych. PE1_W16 - Posiada wiedzę w zakresie działalności nauczyciela uczniów dorosłych. PE1_W22 - Zna podstawową terminologię używaną w zakresie edukacji dorosłych, ze szczególnym uwzględnieniem metodyki kształcenia dorosłych. - Zna podstawowe koncepcje metodyczne w zakresie edukacji osób dorosłych. PE1_W23 - Ma wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu edukacji osób dorosłych w różnych formach organizacyjnych. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U06 - Umie w sposób precyzyjny i spójny wypowiedzieć się na wybrane tematy w zakresie kształcenia osób dorosłych. PE1_U09 - Umiejętnie analizuje i ocenia stosowane metody i procedury w zakresie edukacji osób dorosłych. PE1_U15 - Potrafi zaplanować i zaprojektować zajęcia edukacyjne dla różnych środowisk osób dorosłych z wykorzystaniem technik i narzędzi metodycznych. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K01 - Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu metodyki pracy z osobami dorosłymi, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i doskonalenia warsztatu metodycznego. PE1_K04 - Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, jako nauczyciel osób dorosłych w placówkach kształcenia dorosłych, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wywiązanie się z następujących zadań podlegających ocenie: - hospitacje (obecność, uzupełnione arkusze hospitacyjne) - zaprojektowanie i przeprowadzenie zajęć - skonstruowanie narzędzia do hospitacji i ewaluacji zajęć |
Zajęcia w cyklu "Rok akademicki 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR WYK
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jolanta Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Franciszek Szlosek, Jolanta Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
SPOSOBY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA Wywiązanie się z następujących zadań podlegających ocenie: - hospitacje (obecność, uzupełnione arkusze hospitacyjne) - zaprojektowanie i przeprowadzenie zajęć - skonstruowanie narzędzia do hospitacji i ewaluacji zajęć - ćwiczenia/ zadania do tematu - skonstruowanie Programu zajęć do podanego przedmiotu (10 godzin) - egzamin ustny z treści wykładów |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE ĆWICZEŃ 1. Edukacja dorosłych a przemiany współczesności 2. Charakterystyka elementów składowych metodyki kształcenia 3. Tematyka kompetencji miękkich w edukacji osób dorosłych 4. Organizacja procesu edukacyjnego dla wybranej grupy osób dorosłych. Program kształcenia 5. Jak promować daną formę kształcenia? 6. Gry edukacyjne, szkoleniowe w edukacji dorosłych 7. Opracowanie zajęć edukacyjnych dla osób dorosłych 8. Konstruowanie narzędzi do hospitacji i ewaluacji zajęć 9. Prowadzenie i hospitowanie zajęć dla uczniów dorosłych w następujących formach: Centrum Kształcenia Ustawicznego, szkołach policealnych, Uniwersytetach Trzeciego Wieku 10. Omawianie przebiegu hospitowanych zajęć 11. Specyfika edukacji osób dorosłych z niepełnosprawnością intelektualną. Hospitacja w Warsztatach Terapii Zajęciowej TREŚCI PROGRAMOWE WYKŁADÓW 1. Przedmiot zainteresowań metodyki kształcenia i jej elementy składowe 2. Specyfika metodyki kształcenia dorosłych 3. Charakterystyka ucznia dorosłego i potrzeby edukacyjne różnych środowisk osób dorosłych 4. Uczeń i nauczyciel w edukacji dorosłych. Problematyka etyki zawodowej. 5. Zasady tworzenia prezentacji multimedialnych z uwzględnieniem potrzeb ucznia dorosłego. Jak opracować dobrą prezentację? 6. Metody kształcenia dorosłych. Przygotowanie i prowadzenie dyskusji |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Aleksander P. N., Udane szkolenie. Przewodnik szkoleń i warsztatów, Kielce 2007 2. Łaguna M., Fortuna P., Przygotowanie szkolenia czyli jak dobry początek prowadzi do sukcesu, GWP, Gdańsk 2009 3. Półturzycki J., Dydaktyka dorosłych. WSiP. Warszawa 1991 4. Siemieniecki B., Komputery i hipermedia w procesie edukacji dorosłych. Wydawnictwo A. Marszałek. Toruń 1994 5. Szlosek F., Burza mózgów. CODN. Warszawa 1996 6. Szlosek F., Wstęp do dydaktyki przedmiotów zawodowych. ITeE. Radom 1998 7. Williams R., Prezentacja, która robi wrażenie. Helion. Warszawa 2011 Literatura uzupełniająca 1. Detz J., Sztuka przemawiania. GWP. Warszawa 2001 2. Kuruliszwili S. (red.), Technologie informacyjne a zmiany współczesnej edukacji. „Impuls”. Kraków 2014 3. Wiśniewska J., Jurkiewicz P. (red.), Poradnik metodyczny dla osób prowadzących szkolenia trenerów pracy i pracodawców współpracujących z niepełnosprawnymi intelektualnie. APS. Warszawa 2016 |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA FORMA AKTYWNOŚCI (średnia liczba godzin na zrealizowanie aktywności) Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia, 30 godz. Przygotowanie się do zajęć, lektury 30 godz. Przygotowanie się do zaliczenia 30 godz. Przygotowanie zadań ćwiczeniowych 30 godz. Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 Zajęcia odbywają się według planu w aplikacji Teams. Link do Zespołu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a40303e68b3bc4792a3bbb4eece07b573%40thread.tacv2/conversations?groupId=94c83407-e611-411f-bf1c-843af73d5626&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.