Metodyka edukacji plastycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-MEP2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji plastycznej |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PE1_W23 Posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji plastycznej. PE1_U09 Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji plastycznej. PE1_U11 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania wiedzy z zakresu edukacji plastycznej. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 21 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Grażyna Hennel | |
Prowadzący grup: | Grażyna Hennel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
W ramach przedmiotu studenci opanowują wiedzę z zakresu rozwoju twórczości plastycznych dzieci, jak również procesu twórczego. Rozpoznają wybrane dzieła architektury, malarstwa, rzeźby i innych sztuk plastycznych należące do polskiego i europejskiego dziedzictwa kultury. Podejmują działalność twórczą posługując się środkami wyrazu plastycznego (linia, kształt, plama, bryła itp.) Rozwiązują zadania plastyczne typu malarskiego, rysunkowego, rzeźbiarskiego, graficznego. Wypowiadają się w różnorodnych technikach plastycznych na płaszczyźnie i w przestrzeni. Rozwijają sprawność manualną i wyobraźnię. Zaliczenie na podstawie portfolio (esej plus prace plastyczne) przesłanego w korespondencji mailowej przed zamknięciem protokołu zaliczeń. |
|
Pełny opis: |
Pełny opis: Kształtowanie postawy estetycznej i twórczej. Rozwijanie motywacji do podejmowania aktywności poznawczej i twórczej. Inspirowanie twórczego działania, pobudzanie wyobraźni, rozwijanie ekspresji w celu wyrażania własnych przeżyć. Rozbudzenie potrzeb wyrażania i kreowania siebie poprzez plastykę, indywidualny styl wypowiedzi. Zapoznanie z twórczością plastyczną dzieci wieku przedszkolnego i wczesnoszkolnego. Testy rysunkowe i wolnych skojarzeń badające poziom wyobraźni. Warsztaty pracy - opanowanie różnych technik plastycznych. Język plastyczny - zapoznanie studentów z podstawowymi terminami i słownictwem do określania problemów plastycznych - środków wyrazu plastycznego, ich wzajemnych powiązań (kreska, bryła, kompozycja itp. Zapoznanie studentów z podstawową terminologią z wiedzy o architekturze i sztukach plastycznych (malarstwo, rysunek, grafika, rzeźba itp.) i ich twórcach, sztuka ludowa. W związku z wprowadzeniem kształcenia na odległość treści przedmiotu nie ulegają zmianie; w czasie prowadzenia edukacji zdalnej wyznaczono studentom następujące zadania: Esej - TWÓRCZOŚĆ PLASTYCZNA DZIECKA Portfolio- siedem prac plastycznych wykonanych w różnych technikach |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa Lowenfeld V. Brittain W.L. Twórczość a rozwój umysłowy dziecka PWN Warszawa 1977 Popek St. Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych, WSiP Warszawa 1987 Natorff A., Wasiluk K., Wychowanie plastyczne w przedszkolu, WSiP Warszawa 1990 Literatura uzupełniająca Popek St. Barwy i psychika Lublin 2001 Popek St. Psychologia twórczości plastycznej Kraków 2010 Marcinkowska K., Michejda-Kowalska K.: Barwne fantazje. WSiP, Warszawa 1993 20.03.2020 Na czas edukacji zdalnej poleca się korzystanie z następujących źródeł dostępnych zdalnie: - I.Dziubek, E.Krym, Wychowanie przez sztukę. Edukacja plastyczna w nauczaniu zintegrowanym. Program autorski. I.Dziubek, E.Krym - S. L. Popek, Psychologia twórczości plastycznej. S. L. Pope - Elementarz XXI wieku. Teczka artysty (Nowa Era) - Rysunek dziecka w diagnozie psychopedagogicznej. Praca zbiorowa (Verlag Dashofer) https://www.przedszkola.edu.pl/tworczosc-plastyczna-dzieci-w-wieku-przedszkolnym.html https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/2714/1/Beata_Kunat_Rola_nauczyciela_we_wspieraniu_aktywności_plastycznej_dzieci_postulaty_i_rzeczywistość.pdf http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Edukacja_Elementarna_w_Teorii_i_Praktyce_kwartalnik_dla_nauczycieli_/Edukacja_Elementarna_w_Teorii_i_Praktyce_kwartalnik_dla_nauczycieli_-r2008-t-n4/Edukacja_Elementarna_w_Teorii_i_Praktyce_kwartalnik_dla_nauczycieli_-r2008-t-n4-s5-18/Edukacja_Elementarna_w_Teorii_i_Praktyce_kwartalnik_dla_nauczycieli_-r2008-t-n4-s5-18.pdf |
|
Uwagi: |
Uwagi: Godziny kontaktowe: ćwiczenia – 21h Przygotowanie się do zajęć: 9h Sumaryczna liczba punktów: 1 ECTS Kryteria zaliczenia przedmiotu nie ulegają zmianie po 20.03.2020 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.