Metodyka edukacji plastycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-MEP1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji plastycznej |
Jednostka: | Instytut Edukacji Artystycznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PE1_W23 Posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji plastycznej PE1_U09 Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatnosci typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji plastycznej PE1_U11 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania wiedzy z zakresu edukacji plastycznej |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bożena Foder | |
Prowadzący grup: | Bożena Foder | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: 1. Praca zaliczeniowa - opracowanie scenariusza zajęć plastycznych. 2. Prezentacja prac plastycznych wykonanych przez studentów na zajęciach. 3. Ocena aktywności w czasie ćwiczeń. 4. Ocena wypowiedzi ustnej podczas zaliczeń. Praca zdalna- ocena terminowo przysłanych drogą elektroniczną prac opisowych i i dokumentacji skan/fotografia/prezentacja prac praktycznych. |
|
Pełny opis: |
ZAGADNIENIA TEMATYCZNE - Rola i znaczenie sztuki w procesie wychowania i w edukacji wczesnoszkolnej. Rozwijanie zainteresowań dziecka i różnych form aktywności w kontakcie z wybranymi dziedzinami sztuki. - Zakres programowy w oparciu o treści kształcenia i orientację w literaturze przedmiotu edukacja plastyczna. Wykorzystanie materiałów dydaktycznych i warsztatu plastycznego w pracy z dzieckiem. - Terminologia przedmiotu, klasyfikacja środków ekspresji plastycznej. - Dobór technik plastycznych: rysunkowych, malarskich, graficznych, przestrzennych, mieszanych. - Poznanie form i metod stymulujących w zakresie rozwoju wyobraźni, obserwacji i twórczego eksperymentowania. - Zasady planowania procesu dydaktycznego, opracowanie scenariusza zajęć oraz cyklu tematycznego. - Działania praktyczne, zabawy plastyczne, organizacja pracy indywidualnej i zespołowej. - Kontakt z ośrodkiem kultury, wybranym dziełem sztuki, organizacja wystawy Praca zdalna : zagadnienia i tematy przesyłane elektronicznie na adres grupy i w zakładce przedmiotu zajęcia :ćwiczenia |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: 1. B. Dymara (red)(2000) Dziecko w swiecie sztuki, Kraków 2. Ch. Liebertz (2000) Zabawy do nauczania integracyjnego, Kielce 3. M. Pilar Amya ( 2005) Ćwiczenia plastyczne które wzbogacą wyobrażnię dziecka, Kraków 4. D. Braun (2002) Badanie i odkrywnie świata z dziećmi ,Kielce 5. A. Król (2000) Pomoce dydaktyczne dla nauczycieli pracujących w klasach integracyjnych, Warszawa 6. S. Popek (1987) Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych, Lublin Tematyczne strony internetowe: edukacja plastyczna_techniki plastyczne LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: 1. A. Kalbarczyk (2005) Zabawy ze sztuką, Podręcznik metodyczny dla nauczycieli, Kraków. tematyczne strony internetowe. |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: Wprowadzenie teoretyczne, prezentacja materiałów poglądowych, technik plastycznych, dyskusja dydaktyczna, realizacje praktyczne. Praca zdalna obejmuje wysłanie drogą elektroniczną treści i opisu zagadnień programowych, materiałów dydaktycznych, zadań do samodzielnego wykonania, instrukcji, wskazówek dotyczących pytań i analizy prac na adres elektroniczny grupy.. Kontakt i informacje szczegółowe w zakładce przedmiotu/grupy zajęcia: ćwiczenia. Nakład pracy studenta: - Godziny kontaktowe - 30 - Przygotowanie do zajęć, literatura - 5 - Przygotowanie do zaliczenia - 4 - Przygotowanie prezentacji prac - 6 - Opracowanie koncepcji zajęć dydaktycznych - 5 - Realizacje praktyczne - 6 - Kontakt z ośrodkiem kultury/dziełem sztuki - 4 Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta - 60 Liczba punktów ECTS - 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.