Literatura dla dzieci z elementami biblioterapii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-LBD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Literatura dla dzieci z elementami biblioterapii |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Studenci zaliczają przedmiot na podstawie obecności na wymaganej liczbie zajęć z przedmiotu, aktywności na zajęciach oraz otrzymania pozytywnej oceny z pracy pisemnej (eseju) z zakresu treści realizowanych na zajęciach. METODY POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA W CZASIE STANU EPIDEMII: Materiały do opracowania poszczególnych tematów zajęć będą przesyłane studentom drogą mailową przez pocztę USOSweb, natomiast weryfikacja zakładanych efektów kształcenia za pomocą informacji i zadań zwrotnych ( esej na jeden z podanych tematów - zob. Metody i kryteria oceniania - przesłany na pocztę USOSweb prowadzącego zajęcia) |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Literatura dla dzieci – „literatura osobna” lub „literatura czwarta”. Miejsce literatury dla młodego odbiorcy w literaturze ogólnej. Początki literatury dla dzieci. Problemy dydaktyzmu i artyzmu. Związki z pedagogiką i psychologią. Obrazy dziecka i dzieciństwa w utworach różnych autorów. Zadania literatury dla dzieci. Cechy utworu literackiego dla dzieci. Dzieło literackie jako swoisty typ wypowiedzi. Kategorie i gatunki w „literaturze osobnej”. Inicjacje czytelnicze i rozwój zainteresowania dziecka książką. Utwór dla dzieci jako komunikat literacki. Kryteria oceny tekstu literackiego dla dzieci. Kategoria komizmu i tragizmu, piękna i brzydoty. Magiczność, symboliczność, fantazja jako naturalna potrzeba dziecka. Archetypy literatury dziecięcej. Arcydzieła literatury dziecięcej jako przygotowanie do odbioru literatury wysokiej i rozumienia kultury. Przegląd podstawowych form gatunkowych w literaturze dla dzieci. Powiastka dydaktyczna, bajka, baśń ludowa i literacka. Rola baśni w życiu dziecka. Baśń z perspektywy psychologii rozwojowej. Baśń jako model świata. Poszukiwanie tożsamości i oswajanie lęków w baśni. Psychoterapeutyczna moc baśni. Analiza wybranych baśni pod kątem możliwości wykorzystania ich w terapii. Lęki u dzieci. Dziecięce strategie radzenia sobie z lękiem. Bajka terapeutyczna, jej rodzaje i sposoby terapeutycznego oddziaływania na dziecko. Przykłady bajek terapeutycznych możliwych do wykorzystania w sytuacjach trudnych. Poszukiwania nowych środków wyrazu we współczesnej prozie i poezji dla dzieci. Wiersze dla dzieci inspirowane folklorem dziecięcym. Paidialność jako podstawowa kategoria wiersza dziecięcego. Oblicza i funkcje komizmu w wierszach dla dzieci. Tradycja i awangardowość, czyli od M. Konopnickiej do D. Wawiłow. Znaczenie twórczości J. Tuwima, J. Brzechwy, K. Makuszyńskiego w polskiej poezji dla dzieci. Końcowy test zaliczeniowy |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Adamczykowa Z., Literatura dziecięca. Funkcje – Kategorie – Gatunki, Warszawa 2004. Baluch A., Archetypy literatury dziecięcej, Wrocław 1993. Baluch A., Ceremonie literackie, a więc obrazy, zabawy i wzorce w literaturze dla dzieci, Kraków 1998. Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, Warszawa 2010. Brett D., Opowiadania dla twojego dziecka. Koją, leczą, rozwiązują problemy, Gdańsk 1998. Cichoń-Piasecka M., Baśń w kulturze, terapii i wychowaniu, [w:] Baśń w terapii i wychowaniu, red. Sz. Kawalla, E. Lewandowska-Tarasiuk, J.W. Sienkiewicz, Warszawa 2012. Cieślikowski J., Literatura osobna, Warszawa 1985. Molicka M., Bajkoterapia, Poznań 1999. Papuzińska J., Dziecko w świecie emocji literackich, Warszawa 1996. Poezja dla dzieci. Antologia form i tematów, oprac. R. Waksmund, Wrocław 1987. Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, red. B. Tylicka, G. Leszczyński, Wrocław 2002. Tyszkowa M., Baśń i jej recepcja z punktu widzenia psychologii rozwojowej, „Psychologia Wychowawcza”1978, nr 4. Ziółkowska-Sobecka M., Hans Christian Andersen. Portrety autorów lektur szkolnych, Warszawa 2001. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Baśń i dziecko, red. H. Skrobiszewska, Warszawa 1978. Cichoń-Piasecka Małgorzata, Baśnioterapia w rehabilitacji dzieci upośledzonych umysłowo, „Szkoła Specjalna”, 2005, nr 1. Cieślikowski J., Antologia poezji dziecięcej, Wrocław 1980. Sto lat baśni polskiej, red. G. Leszczyński, Warszawa 1995. Szeliga K., Bajkoterapia, czyli jak z Guziołkiem tworzyć i wykorzystywać bajki i opowiadania w biblioterapii oraz rozwoju aktywności twórczej dziecka, Kraków 2008. Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej, Wrocław 2000. |
Efekty uczenia się: |
PE1_U08 posiada co najmniej na podstawowym poziomie umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student zalicza przedmiot na podstawie obecności na zajęciach, aktywności na zajęciach oraz pisemnej pracy na jeden z podanych tematów: 1. Literatura dla dzieci w procesie wychowania i terapii. 2. Obrazy dziecka i dzieciństwa w literaturze dziecięcej różnych epok. 3. Znaczenie i wartości baśni w życiu dziecka. Prace studenckie(eseje) będą oceniane wg następujących kryteriów: 1. zgodność pracy z tematem; 2. Zakres przedstawionych treści;3. Poprawność merytoryczna pracy;4. Odwołania do literatury przedmiotu; 5. Poprawność językowa, stylistyczna i ortograficzna; 6. Oryginalność ujęcia tematu. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Cichoń-Piasecka | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Cichoń-Piasecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: Kolokwium pisemne świadczące o znajomości tematyki omawianej na zajęciach i tekstów literatury dziecięcej. ZAŁOŻENIA I CELE PRZEDMIOTU: Uczestnictwo w zajęciach ma przygotować studentów do wykorzystywania literatury w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Głównym celem zajęć jest uświadomienie uczestnikom roli i rangi literatury dziecięcej w rozwoju intelektualnym, emocjonalnym i społecznym oraz terapeutycznej wartości czytania. |
|
Pełny opis: |
Literatura dla dzieci - "literatura osobna" lub "literatura czwarta" Miejsce literatury dla młodego odbiorcy w literaturze ogólnej. Początki literatury dla dzieci. Problemy dydaktyzmu i artyzmu. Związki z pedagogiką i psychologią. Obrazy dziecka i dzieciństwa w utworach różnych autorów. Zadania literatury dla dzieci. Cechy tekstu literackiego dla dzieci. Dzieło literackie jako swoisty typ wypowiedzi. Kategorie i gatunki w "literaturze osobnej". Inicjacje czytelnicze i rozwój zainteresowania dziecka książką. Specyfika odbioru literatury przez dziecięcego czytelnika. Kategoria komizmu i tragizmu, piękna i brzydoty. Magiczność, symboliczność, fantazja jako naturalna potrzeba dziecka. Archetypy literatury dziecięcej. Arcydzieła literatury dziecięcej jako przygotowanie do odbioru literatury wysokiej i rozumienia kultury. Przegląd podstawowych form gatunkowych w literaturze dla dzieci. Powiastka dydaktyczna, bajka, baśń ludowa i literacka. Rola baśni w życiu dziecka. Baśń z perspektywy psychologii rozwojowej. Baśń jako model świata. Poszukiwanie tożsamości i oswajanie lęków w baśni. Psychoterapeutyczna moc baśni. Analiza wybranych baśni pod kątem możliwości wykorzystania ich w terapii. Lęki u dzieci. Dziecięce strategie radzenia sobie z lękiem. Bajka terapeutyczna, jej rodzaje i sposoby terapeutycznego oddziaływania na dziecko. Przykłady bajek terapeutycznych możliwych do wykorzystania w sytuacjach trudnych. Poszukiwania nowych środków wyrazu we współczesnej prozie i poezji dla dzieci. Wiersze dla dzieci inspirowane folklorem dziecięcym. Paidialność jako podstawowa kategoria wiersza dziecięcego. Oblicza i funkcje komizmu w wierszach dla dzieci. Tradycja i awangardowość, czyli od M. Konopnickiej do D. Wawiłow. Znaczenie twórczości J. Tuwima, J. Brzechwy, K. Makuszyńskiego w polskiej poezji dla dzieci. Pisemne kolokwium zaliczeniowe. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Adamczykowa Z., Literatura dziecięca. Funkcje – Kategorie – Gatunki, Warszawa 2004. Baluch A., Archetypy literatury dziecięcej, Wrocław 1993. Baluch A., Ceremonie literackie, a więc obrazy, zabawy i wzorce w literaturze dla dzieci, Kraków 1998. Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, Warszawa 2010. Brett D., Opowiadania dla twojego dziecka. Koją, leczą, rozwiązują problemy, Gdańsk 1998. Cichoń-Piasecka M., Baśń w kulturze, terapii i wychowaniu, [w:] Baśń w terapii i wychowaniu, red. Sz. Kawalla, E. Lewandowska-Tarasiuk, J.W. Sienkiewicz, Warszawa 2012. Cieślikowski J., Literatura osobna, Warszawa 1985. Molicka M., Bajkoterapia, Poznań 1999. Papuzińska J., Dziecko w świecie emocji literackich, Warszawa 1996. Poezja dla dzieci. Antologia form i tematów, oprac. R. Waksmund, Wrocław 1987. Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, red. B. Tylicka, G. Leszczyński, Wrocław 2002. Tyszkowa M., Baśń i jej recepcja z punktu widzenia psychologii rozwojowej, „Psychologia Wychowawcza”1978, nr 4. Ziółkowska-Sobecka M., Hans Christian Andersen. Portrety autorów lektur szkolnych, Warszawa 2001. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Baśń i dziecko, red. H. Skrobiszewska, Warszawa 1978. Cichoń-Piasecka Małgorzata, Baśnioterapia w rehabilitacji dzieci upośledzonych umysłowo, „Szkoła Specjalna”, 2005, nr 1. Cieślikowski J., Antologia poezji dziecięcej, Wrocław 1980. Sto lat baśni polskiej, red. G. Leszczyński, Warszawa 1995. Szeliga K., Bajkoterapia, czyli jak z Guziołkiem tworzyć i wykorzystywać bajki i opowiadania w biblioterapii oraz rozwoju aktywności twórczej dziecka, Kraków 2008. Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej, Wrocław 2000 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Metody asymilacji wiedzy, metody problemowe, aktywizujące (np. "burza mózgów", drama) STUDENT ZALICZA PRZEDMIOT NA PODSTAWIE: 1. Obecności na wymaganej liczbie zajęć i aktywności na zajęciach. 2. Zaprezentowania wybranej książki z kanonu lektur szkolnych. 3. Uzyskania pozytywnej oceny z pisemnego kolokwium zaliczeniowego, sprawdzającego znajomość problematyki z zakresu literatury dziecięcej i tekstów literatury dziecięcej. KRYTERIA OCENY PRACY PISEMNEJ: 1. Zgodność treści pracy z tematem. 2. Pogłębione ujęcie tematu świadczące o znajomości problematyki omawianej na zajęciach i tekstów literatury dziecięcej. 3. Poprawność pracy pod względem językowym i ortograficznym. 4. Oryginalność ujęcia tematu. PRZYKŁADOWE TEMATY PRACY PISEMNEJ: 1. Literatura dla dzieci w procesie wychowania i terapii. 2. Obrazy dziecka i dzieciństwa w wybranych tekstach literatury dziecięcej. 3. Różne oblicza dydaktyzmu w utworach dla dzieci. 4. Wartość i znaczenie baśni w życiu dziecka. NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 30 godz. Przygotowanie do zajęć - 20 godz. Przygotowanie do kolokwium - 10 godz. Punkty ECTS - 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Monika Kupiec | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Cichoń-Piasecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
STUDENT ZALICZA PRZEDMIOT NA PODSTAWIE: 1. Obecności na wymaganej liczbie zajęć i aktywności na zajęciach. 2. Uzyskania pozytywnej oceny z pisemnego kolokwium zaliczeniowego, sprawdzającego znajomość problematyki z zakresu literatury dziecięcej i tekstów literatury dziecięcej. KRYTERIA OCENY PRACY PISEMNEJ: 1. Zgodność treści pracy z tematem. 2. Pogłębione ujęcie tematu świadczące o znajomości problematyki omawianej na zajęciach i tekstów literatury dziecięcej. 3. Poprawność pracy pod względem językowym i ortograficznym. 4. Oryginalność ujęcia tematu. PRZYKŁADOWE TEMATY PRACY PISEMNEJ: 1. Literatura dla dzieci w procesie wychowania i terapii. 2. Obrazy dziecka i dzieciństwa w wybranych tekstach literatury dziecięcej. 3. Różne oblicza dydaktyzmu w utworach dla dzieci. 4. Wartość i znaczenie baśni w życiu dziecka. |
|
Pełny opis: |
Literatura dla dzieci - "literatura osobna" lub "literatura czwarta" Miejsce literatury dla młodego odbiorcy w literaturze ogólnej. Początki literatury dla dzieci. Problemy dydaktyzmu i artyzmu. Związki z pedagogiką i psychologią. Obrazy dziecka i dzieciństwa w utworach różnych autorów. Zadania literatury dla dzieci. Cechy tekstu literackiego dla dzieci. Dzieło literackie jako swoisty typ wypowiedzi. Kategorie i gatunki w "literaturze osobnej". Inicjacje czytelnicze i rozwój zainteresowania dziecka książką. Specyfika odbioru literatury przez dziecięcego czytelnika. Kategoria komizmu i tragizmu, piękna i brzydoty. Magiczność, symboliczność, fantazja jako naturalna potrzeba dziecka. Archetypy literatury dziecięcej. Arcydzieła literatury dziecięcej jako przygotowanie do odbioru literatury wysokiej i rozumienia kultury. Przegląd podstawowych form gatunkowych w literaturze dla dzieci. Powiastka dydaktyczna, bajka, baśń ludowa i literacka. Rola baśni w życiu dziecka. Baśń z perspektywy psychologii rozwojowej. Baśń jako model świata. Poszukiwanie tożsamości i oswajanie lęków w baśni. Psychoterapeutyczna moc baśni. Analiza wybranych baśni pod kątem możliwości wykorzystania ich w terapii. Lęki u dzieci. Dziecięce strategie radzenia sobie z lękiem. Bajka terapeutyczna, jej rodzaje i sposoby terapeutycznego oddziaływania na dziecko. Przykłady bajek terapeutycznych możliwych do wykorzystania w sytuacjach trudnych. Poszukiwania nowych środków wyrazu we współczesnej prozie i poezji dla dzieci. Wiersze dla dzieci inspirowane folklorem dziecięcym. Paidialność jako podstawowa kategoria wiersza dziecięcego. Oblicza i funkcje komizmu w wierszach dla dzieci. Tradycja i awangardowość, czyli od M. Konopnickiej do D. Wawiłow. Znaczenie twórczości J. Tuwima, J. Brzechwy, K. Makuszyńskiego w polskiej poezji dla dzieci. Pisemne kolokwium zaliczeniowe. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Adamczykowa Z., Literatura dziecięca. Funkcje – Kategorie – Gatunki, Warszawa 2004. Baluch A., Archetypy literatury dziecięcej, Wrocław 1993. Baluch A., Ceremonie literackie, a więc obrazy, zabawy i wzorce w literaturze dla dzieci, Kraków 1998. Bettelheim B., Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni, Warszawa 2010. Brett D., Opowiadania dla twojego dziecka. Koją, leczą, rozwiązują problemy, Gdańsk 1998. Cichoń-Piasecka M., Baśń w kulturze, terapii i wychowaniu, [w:] Baśń w terapii i wychowaniu, red. Sz. Kawalla, E. Lewandowska-Tarasiuk, J.W. Sienkiewicz, Warszawa 2012. Cieślikowski J., Literatura osobna, Warszawa 1985. Molicka M., Bajkoterapia, Poznań 1999. Papuzińska J., Dziecko w świecie emocji literackich, Warszawa 1996. Poezja dla dzieci. Antologia form i tematów, oprac. R. Waksmund, Wrocław 1987. Słownik literatury dziecięcej i młodzieżowej, red. B. Tylicka, G. Leszczyński, Wrocław 2002. Tyszkowa M., Baśń i jej recepcja z punktu widzenia psychologii rozwojowej, „Psychologia Wychowawcza”1978, nr 4. Ziółkowska-Sobecka M., Hans Christian Andersen. Portrety autorów lektur szkolnych, Warszawa 2001. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Baśń i dziecko, red. H. Skrobiszewska, Warszawa 1978. Cichoń-Piasecka Małgorzata, Baśnioterapia w rehabilitacji dzieci upośledzonych umysłowo, „Szkoła Specjalna”, 2005, nr 1. Cieślikowski J., Antologia poezji dziecięcej, Wrocław 1980. Sto lat baśni polskiej, red. G. Leszczyński, Warszawa 1995. Szeliga K., Bajkoterapia, czyli jak z Guziołkiem tworzyć i wykorzystywać bajki i opowiadania w biblioterapii oraz rozwoju aktywności twórczej dziecka, Kraków 2008. Waksmund, Od literatury dla dzieci do literatury dziecięcej, Wrocław 2000 |
|
Uwagi: |
METODY KSZTAŁCENIA: Metody asymilacji wiedzy, metody problemowe, aktywizujące (np. "burza mózgów", drama) NAKŁAD PRACY STUDENTA: Godziny kontaktowe - 30 godz. Przygotowanie do zajęć - 20 godz. Przygotowanie do kolokwium - 10 godz. Punkty ECTS - 2 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.