Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci w domu, żłobku i przedszkolu – metodyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-KUP1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci w domu, żłobku i przedszkolu – metodyka |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aneta Jegier | |
Prowadzący grup: | Aneta Jegier | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Praca zaliczeniowa pisemna przesłana drogą elektroniczną w domenie aps.edu.pl Treści z okresu nauki w systemie zdalnym będą weryfikowane pracą pisemną przesłaną drogą elektroniczną. Kolokwium pisemne - odpowiedzi przesłane drogą elektroniczną za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl. Aktywność na zajęciach. |
|
Pełny opis: |
1. Wprowadzenie do problematyki zajęć. Scharakteryzowanie poruszanych zagadnień, wymagań oraz sposobu zaliczenia - 18.02. 2. Wczesne uspołecznienie. Przywiązanie, styl wychowawczy rodziców – podwaliny rozwoju społecznego - 25.02. 3. Charakterystyka rozwoju emocjonalno – społecznego dziecka w wieku przedszkolnym (z uwzględnieniem rozwoju moralnego) -3.03. 4. Metodyka kształtowania umiejętności społecznych – zasady w grupie. - 10.03. 5. Zabawa a kształtowanie relacji społecznych; poznawanie ról społecznych w zabawie - 17.03. 6. Klasyfikacja umiejętności społecznych wg. Goldstaina - 24.03. 7. Diagnozowanie dziecięcej wiedzy z zakresu umiejętności społecznych - 31.03. 8. Etapy nauczania umiejętności społecznych: modelowanie, odgrywanie ról, informacja zwrotna, transfer - 7.04. 9. Kolokwium pisemne, sprawdzające przygotowanie teoretyczne do zajęć metodycznych - 21.04. (oddanie do 30.04.) 10. Kształtowanie odporności emocjonalnej. Emocje i sposoby radzenia sobie z nimi - 28.04. 11. Kształtowanie u dzieci wartości społecznych - 5.05. 12. Granice w wychowaniu. - 12.05. 13. Rozwijanie umiejętności rozwiązywania konfliktów - 19.05. 14. Dzieci z trudnościami w rozwoju, kształtowanie umiejętności społecznych – jak z nimi pracować? - 26.05. 15. Więź osobowa pomiędzy rodzicem/nauczycielem a dzieckiem gwarantem skuteczności uczenia umiejętności społecznych – wykład J. McDowall 2.06. i 9.06. W okresie pracy zdalnej kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl oraz drogą telefoniczną. Numer telefonu do prowadzącego zajęcia studenci otrzymują na pierwszych zajęciach. |
|
Literatura: |
Literatura potrzebna do pracy zdalnej zostanie przesłana studentom w formie elektronicznej (skany): McGinnes E., Goldstein A.P. (2003), Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka, Warszawa, Wyd. Amity.(wybrane fragmenty) Brzezińska, A.I. (red.) Psychologiczne portrety człowieka. GWP, 2005, s.176-205 i 227-241 Schaffer, H. R. Psychologia dziecka, PWN, Warszawa, 2009, s. 135 – 180 Baum, H. Małe dzieci – duże uczucia. Dzieci odkrywają w zabawie swoje emocje. Jedność, Kielce, 2003 Cieszyńska, J. Korendo, M. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka Od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków, 2008, s. 223-260 Esteve Pujol i Pons, Wartości w życiu społecznym. Jak uczyć dzieci: szacunku, tolerancji, wytrwałości …? Wyd. Jedność, Kielce, 2006 Plummer, D.M. Jak kształtować umiejętności społeczne? Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2010 Schaffer, R. Rozwój społeczny – dzieciństwo i młodość, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006 Schelling, D. Jak wykształcić inteligencję emocjonalną. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2008 Schwarz, A. Świetnie sobie poradziłeś. Krótkie opowiadania, które dodają dzieciom pewności siebie. Wyd. Jedność, Kielce, 2004 Skwark, D. Skarbnica zabaw. Ponad 650 zabaw na różne okazje. Jedność, Kielce, 2007 Weston, D. Ch., Weston, M. S. Co dzień mądrzejsze. 365 gier i zabaw kształtujących charakter, wrażliwość i inteligencję emocjonalną dziecka. Prószyński i S-ka, Warszawa, 2002 Literatura uzupełniająca: Eliot, L. Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Media Rodzina, Poznań, 2003, (rozdział 12 Rozwój społeczny i emocjonalny, s. 396-447) Matczak, A. Zarys psychologii rozwoju. Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa, 2003, (rozdział 6, Rozwój społeczny, s.154-183) Biblioteka cyfrowa ORE, seria One są wśród nas: http://bc.ore.edu.pl/dlibra/collectiondescription?dirids=20 |
|
Uwagi: |
Metody pracy: ćwiczenia metodyczne, instruktaż, wykład, dyskusja. W czasie pracy zdalnej kontakt z grupą drogą elektroniczną i telefonicznie. Nakład pracy studenta: godziny kontaktowe: 30 przygotowanie się do zajęć: 15 przygotowanie się do kolokwium: 10 przygotowanie pracy zaliczeniowej: 10 Zajęcia od 23.03. prowadzone w trybie asynchronicznym, zgodnie z opisem zajęć w domenie aps.edu.pl Konsultacje indywidualne w postaci korespondencji mailowej w czasie dyżuru - wtorek 8:00-10:00 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.