Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci w domu, żłobku i przedszkolu – metodyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-KUP1 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci w domu, żłobku i przedszkolu – metodyka
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla III r. PE profil praktyczny, wych. żłobkowe i przedszkolne (3-l) niestac. I st.
Obowiązkowe dla III r. PE profil praktyczny, wych. żłobkowe i przedszkolne (3-l) stac. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Jegier
Prowadzący grup: Aneta Jegier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (w trakcie)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Jegier
Prowadzący grup: Aneta Jegier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Praca zaliczeniowa na podstawie zajęć w placówce.

Kolokwium pisemne.

Aktywność na zajęciach.

Pełny opis:

1. Wczesne uspołecznienie. Przywiązanie, styl wychowawczy rodziców – podwaliny rozwoju społecznego.

2. Charakterystyka rozwoju emocjonalno – społecznego dziecka w wieku przedszkolnym (z uwzględnieniem rozwoju moralnego).

3. Metody kształtowania umiejętności społecznych (zabawa indywidualna, dyżury, scenki sytuacyjne, prace zespołowe, gry i zabawy dydaktyczne, zabawy tematyczne, słuchanie opowiadań, rozmowa, scenki dramowe, itp.)

4. Zabawa a kształtowanie relacji społecznych; poznawanie ról społecznych w zabawie.

5. Relacje społeczne (relacje poziome i pionowe; wpływ relacji rówieśniczych na rozwój; dziecięce przyjaźnie; status w grupie społecznej – techniki socjometryczne)

6. Rozwijanie samoświadomości, samokontroli i samooceny u dzieci.

7. Rozwijanie kompetencji emocjonalnych (socjalizowanie emocji: nabywanie reguł ekspresji emocji; od kontroli zewnętrznej do samokontroli; dlaczego dzieci różnią się pod względem poziomu kompetencji emocjonalnych).

8. Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych (rozwijanie umiejętności dostrajania się do innych: obdarzanie uwagą, aktywne słuchanie i skuteczna obserwacja)

9. Kształtowanie odporności emocjonalnej.

10. Rozwijanie empatii u dzieci.

11. Rozwijanie umiejętności współpracy.

12. Kształtowanie u dzieci takich wartości społecznych jak: szacunek, tolerancja.

13. Rozwijanie umiejętności rozwiązywania konfliktów.

14. Zapobieganie agresji i przemocy

15. Dzieci z trudnościami w rozwoju emocjonalno – społecznym – jak z nimi pracować?

Literatura:

Baum, H. Małe dzieci – duże uczucia. Dzieci odkrywają w zabawie swoje emocje. Jedność, Kielce, 2003

Brzezińska, A.I. (red.) Psychologiczne portrety człowieka. GWP, 2005, s.176-205 i 227-241

Cieszyńska, J. Korendo, M. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka Od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków, 2008, s. 223-260

Esteve Pujol i Pons, Wartości w życiu społecznym. Jak uczyć dzieci: szacunku, tolerancji, wytrwałości …? Wyd. Jedność, Kielce, 2006

Plummer, D.M. Jak kształtować umiejętności społeczne? Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2010

Schaffer, R. Rozwój społeczny – dzieciństwo i młodość, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006

Schaffer, H. R. Psychologia dziecka, PWN, Warszawa, 2009, s. 135 – 180

Schelling, D. Jak wykształcić inteligencję emocjonalną. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2008

Schwarz, A. Świetnie sobie poradziłeś. Krótkie opowiadania, które dodają dzieciom pewności siebie. Wyd. Jedność, Kielce, 2004

Skwark, D. Skarbnica zabaw. Ponad 650 zabaw na różne okazje. Jedność, Kielce, 2007

Weston, D. Ch., Weston, M. S. Co dzień mądrzejsze. 365 gier i zabaw kształtujących charakter, wrażliwość i inteligencję emocjonalną dziecka. Prószyński i S-ka, Warszawa, 2002

Literatura uzupełniająca:

Eliot, L. Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Media Rodzina, Poznań, 2003, (rozdział 12 Rozwój społeczny i emocjonalny, s. 396-447)

Matczak, A. Zarys psychologii rozwoju. Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa, 2003, (rozdział 6, Rozwój społeczny, s.154-183)

Uwagi:

Metody pracy: ćwiczenia metodyczne, instruktaż, film, dyskusja.

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe: 30

przygotowanie się do zajęć: 15

przygotowanie się do kolokwium: 10

przygotowanie pracy zaliczeniowej: 10

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.