Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci w domu, żłobku i przedszkolu – metodyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-KUP1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci w domu, żłobku i przedszkolu – metodyka
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Jegier
Prowadzący grup: Aneta Jegier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Praca zaliczeniowa pisemna przesłana drogą elektroniczną w domenie aps.edu.pl

Treści z okresu nauki w systemie zdalnym będą weryfikowane pracą pisemną przesłaną drogą elektroniczną.

Kolokwium pisemne - odpowiedzi przesłane drogą elektroniczną za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl.

Aktywność na zajęciach.

Pełny opis:

1. Wprowadzenie do problematyki zajęć. Scharakteryzowanie poruszanych zagadnień, wymagań oraz sposobu zaliczenia - 18.02.

2. Wczesne uspołecznienie. Przywiązanie, styl wychowawczy rodziców – podwaliny rozwoju społecznego - 25.02.

3. Charakterystyka rozwoju emocjonalno – społecznego dziecka w wieku przedszkolnym (z uwzględnieniem rozwoju moralnego) -3.03.

4. Metodyka kształtowania umiejętności społecznych – zasady w grupie. - 10.03.

5. Zabawa a kształtowanie relacji społecznych; poznawanie ról społecznych w zabawie - 17.03.

6. Klasyfikacja umiejętności społecznych wg. Goldstaina - 24.03.

7. Diagnozowanie dziecięcej wiedzy z zakresu umiejętności społecznych - 31.03.

8. Etapy nauczania umiejętności społecznych: modelowanie, odgrywanie ról, informacja zwrotna, transfer - 7.04.

9. Kolokwium pisemne, sprawdzające przygotowanie teoretyczne do zajęć metodycznych - 21.04. (oddanie do 30.04.)

10. Kształtowanie odporności emocjonalnej. Emocje i sposoby radzenia sobie z nimi - 28.04.

11. Kształtowanie u dzieci wartości społecznych - 5.05.

12. Granice w wychowaniu. - 12.05.

13. Rozwijanie umiejętności rozwiązywania konfliktów - 19.05.

14. Dzieci z trudnościami w rozwoju, kształtowanie umiejętności społecznych – jak z nimi pracować? - 26.05.

15. Więź osobowa pomiędzy rodzicem/nauczycielem a dzieckiem gwarantem skuteczności uczenia umiejętności społecznych – wykład J. McDowall 2.06. i 9.06.

W okresie pracy zdalnej kontakt ze studentami będzie odbywał się drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl oraz drogą telefoniczną. Numer telefonu do prowadzącego zajęcia studenci otrzymują na pierwszych zajęciach.

Literatura:

Literatura potrzebna do pracy zdalnej zostanie przesłana studentom w formie elektronicznej (skany): McGinnes E., Goldstein A.P. (2003), Kształtowanie umiejętności prospołecznych małego dziecka, Warszawa, Wyd. Amity.(wybrane fragmenty)

Brzezińska, A.I. (red.) Psychologiczne portrety człowieka. GWP, 2005, s.176-205 i 227-241

Schaffer, H. R. Psychologia dziecka, PWN, Warszawa, 2009, s. 135 – 180

Baum, H. Małe dzieci – duże uczucia. Dzieci odkrywają w zabawie swoje emocje. Jedność, Kielce, 2003

Cieszyńska, J. Korendo, M. Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka Od noworodka do 6 roku życia. Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków, 2008, s. 223-260

Esteve Pujol i Pons, Wartości w życiu społecznym. Jak uczyć dzieci: szacunku, tolerancji, wytrwałości …? Wyd. Jedność, Kielce, 2006

Plummer, D.M. Jak kształtować umiejętności społeczne? Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2010

Schaffer, R. Rozwój społeczny – dzieciństwo i młodość, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2006

Schelling, D. Jak wykształcić inteligencję emocjonalną. Fraszka Edukacyjna, Warszawa, 2008

Schwarz, A. Świetnie sobie poradziłeś. Krótkie opowiadania, które dodają dzieciom pewności siebie. Wyd. Jedność, Kielce, 2004

Skwark, D. Skarbnica zabaw. Ponad 650 zabaw na różne okazje. Jedność, Kielce, 2007

Weston, D. Ch., Weston, M. S. Co dzień mądrzejsze. 365 gier i zabaw kształtujących charakter, wrażliwość i inteligencję emocjonalną dziecka. Prószyński i S-ka, Warszawa, 2002

Literatura uzupełniająca:

Eliot, L. Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia. Media Rodzina, Poznań, 2003, (rozdział 12 Rozwój społeczny i emocjonalny, s. 396-447)

Matczak, A. Zarys psychologii rozwoju. Wyd. Akademickie „Żak”, Warszawa, 2003, (rozdział 6, Rozwój społeczny, s.154-183)

Biblioteka cyfrowa ORE, seria One są wśród nas:

http://bc.ore.edu.pl/dlibra/collectiondescription?dirids=20

Uwagi:

Metody pracy: ćwiczenia metodyczne, instruktaż, wykład, dyskusja. W czasie pracy zdalnej kontakt z grupą drogą elektroniczną i telefonicznie.

Nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe: 30

przygotowanie się do zajęć: 15

przygotowanie się do kolokwium: 10

przygotowanie pracy zaliczeniowej: 10

Zajęcia od 23.03. prowadzone w trybie asynchronicznym, zgodnie z opisem zajęć w domenie aps.edu.pl

Konsultacje indywidualne w postaci korespondencji mailowej w czasie dyżuru - wtorek 8:00-10:00

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)