Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Kompetencje matematyczne nauczyciela

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-KMN Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kompetencje matematyczne nauczyciela
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla II r. PE; spec.: wychow. przedszk. z eduk. wczesnoszk., (3-l) niestacjonarne I st.
Obowiązkowe dla II r. PE; spec.: wychow. przedszk. z eduk. wczesnoszk., (3-l) stacjonarne I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty kształcenia:

PE1_W22

zna prawidłowości rozwojowe dziecka, na których bazuje edukacja matematyczna w przedszkolu, domu i szkole (model rozwoju operacyjnego rozumowania, model rozwoju społecznego itp.)

PE1_W24

Zna prawidłowości pedagogiczne, które muszą być uwzględnione w edukacji przedszkolnej, domowej i szkolnej (liczenie, rachowanie, rozwiązywanie zadań z treścią, kształtowanie pojęć, kształtowanie pomiaru wielkości ciągłych)

PE1_W23

Posiada wiedzę i umiejętności niezbędne do prowadzenia działalności matematycznej w przedszkolu, domu i szkole

PE1_U09

Potrafi zaplanować działalność matematyczną przedszkolu i szkole (programy, rozkłady materiału, scenariusze zajęć)

PE1_U09

Umie prowadzić działalność matematyczną w przedszkolu, domu i szkole

PE1_U09

Wspomaga dzieci w rozwijaniu zdolności matematycznych

PE1_U09

Umie prowadzić działania naprawcze w przypadku niepowodzeń szkolnych i prowadzić zajęcia dydaktyczno - wyrównawcze

PE1_K04

Dąży do samokształcenia (podnoszenia swoich kwalifikacji)

PE1_K04

Wykazuje właściwy stosunek do dziecka: rozumie, że trzeba kierować jego rozwojem i edukacją, a nie dążyć do podania mu gotowych recept.

PE1_K04

Wykazuje się rozumnym stosunkiem do różnic indywidualnych w tempie uczenia się i w tempie rozwoju umysłowego. Wspiera dziecko bez wykorzystywania swojej przewagi intelektualnej i emocjonalnej.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Czajkowska
Prowadzący grup: Monika Czajkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. WIEDZA

- kolokwium pisemne: pytania zamknięte i/lub otwarte

- obserwacja aktywności słuchaczy (teoretyczne i praktyczne przygotowanie do zajęć)

2. UMIEJĘTNOŚCI

- kolokwium pisemne: pytania zamknięte i/lub otwarte

- prezentacje

- rozwiązywanie zadań

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- obserwacja aktywności słuchaczy (teoretyczne i praktyczne przygotowanie do zajęć)

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

1. Kompetencje nauczyciela jako połączenie wiedzy, umiejętności i postaw. Podział kompetencji nauczycielskich

2. Kompetencje merytoryczne nauczyciela. Pojęcie kompetencji matematycznej. Elementy kompetencji matematycznej według M. Nissa (myślenie matematyczne, stawianie i rozwiązywanie problemów matematycznych, modelowanie matematyczne, rozumowanie matematyczne, reprezentowanie bytów matematycznych, posługiwanie matematyczną symboliką i formalizmami, komunikowanie się w matematyce, o matematyce i z użyciem matematyki, używanie środków pomocniczych i narzędzi).

3. Kompetencje nauczyciela z zakresu planowania pracy dydaktycznej z edukacji matematycznej (ze szczególnym uwzględnieniem wprowadzania pojęć matematycznych).

4. Kompetencje nauczyciela z zakresu komunikowania się z uczniami - przekazywania uczniowi informacji i odbierania od ucznia informacji zwrotnej.

5. Kompetencje nauczyciela z zakresu kontrolowania i oceniania pracy uczniów. Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas 1-3.

6. Kompetencje nauczyciela związane z krytyczną oceną środków dydaktycznych (podręcznika, zadań w zeszytach ćwiczeń, gier dydaktycznych, programów komputerowych), mających wspomóc edukację matematyczną dzieci.

7. Rola nauczyciela w kształtowaniu wiedzy i umiejętności matematycznych dziecka a także postaw wobec matematyki. Style pracy nauczycieli.

8. Pomiar kompetencji nauczycieli zajmujących się edukacją matematyczną. Trudności z konstrukcją narzędzi do pomiaru kompetencji.

9. Badania edukacyjne w Polsce i na świecie dotyczące pomiaru kompetencji matematycznych nauczycieli.

Tematyka ćwiczeń:

1. Filozofia nauczania matematyki. Trojaka natura matematyki szkolnej (matematyka jako arsenał pojęć i twierdzeń matematycznych, narzędzie do rozwiązywania problemów, twórcza dziedzina działalności człowieka). Działania nauczyciela eksponujące każdy z aspektów matematyki szkolnej.

2. Kompetencje merytoryczne nauczyciela. Elementy kompetencji matematycznej według M. Nissa.

3. Organizacja procesu uczenia się matematyki. Planowanie wprowadzania wybranych pojęć matematycznych.

4. Krytyczna ocena zadań matematycznych. Dobór zadań matematycznych do postawionych celów nauczania.

5. Krytyczna ocena programów komputerowych, mających wspomóc edukację matematyczną dzieci.

6. Krytyczna ocena matematycznych gier dydaktycznych. Dobór matematycznych gier dydaktycznych do postawionych celów nauczania.

7. Komunikowanie się z uczniami - przekazywanie uczniowi informacji i odbieranie od ucznia informacji zwrotnej.

8. Kontrolowanie i ocenianie pracy uczniów. Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas 1-3.

9. Styl pracy nauczyciela. Próby określenia własnego stylu pracy na zajęciach z edukacji matematycznej.

Literatura:

1. Czajkowska, M. (2013), Pomiar kompetencji nauczycieli matematyki, Edukacja 1(121), 73-88.

2. Czajkowska, M. (2012), Umiejętności matematyczne przyszłych polskich nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w świetle wyników badania TEDS, Problemy wczesnej edukacji 1(16), 49-67.

3. Niss, M. Matematyczna kompetencja (tłum. Maria Legutko i Stefan Turnau).

4. Nowak - Łojewska A. (2016), Wybrane obszary edukacji matematycznej dzieci. Poradnik dla nauczycieli klas I-III.

5. Nowik J. (2011): Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik

6. Semadeni Z. (2016), Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas 1-3.

7. Podstawa Programowa Edukacji Wczesnoszkolnej w zakresie matematyki - I etap edukacyjny: klasy I- III.

Uwagi:

Metody kształcenia

wykład: wykład tradycyjny, wykład problemowy, prezentacja multimedialna, praca z tekstem, dyskusja

ćwiczenia: rozwiązywanie zadań, gry dydaktyczne, burza mózgów, praca z tekstem, prezentacja multimedialna, projekt.

Liczba godzin kontaktowych:

wykłady - 15 h

ćwiczenia - 15 h

Liczba godzin niekontaktowych:

projekt - 5 h

przygotowanie do zajęć - 15 h

przygotowanie do kolokwium - 15 h

czytanie literatury - 10 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-26
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Joanna Zalewska
Prowadzący grup: Joanna Zalewska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. WIEDZA

- kolokwium pisemne: pytania zamknięte i/lub otwarte

obserwacja aktywności słuchaczy (teoretyczne i praktyczne przygotowanie do zajęć)

2. UMIEJĘTNOŚCI

- kolokwium pisemne: pytania zamknięte i/lub otwarte

- prezentacje

- rozwiązywanie zadań

3. KOMPETENCJE

- kolokwium pisemne: pytania zamknięte i/lub otwarte

- obserwacja aktywności słuchaczy (teoretyczne i praktyczne przygotowanie do zajęć)

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

1. Kompetencje nauczyciela jako połączenie wiedzy, umiejętności i postaw. Podział kompetencji nauczycielskich

2. Kompetencje merytoryczne nauczyciela. Pojęcie kompetencji matematycznej. Elementy kompetencji matematycznej według M. Nissa (myślenie matematyczne, stawianie i rozwiązywanie problemów matematycznych, modelowanie matematyczne, rozumowanie matematyczne, reprezentowanie bytów matematycznych, posługiwanie matematyczną symboliką i formalizmami, komunikowanie się w matematyce, o matematyce i z użyciem matematyki, używanie środków pomocniczych i narzędzi).

3. Kompetencje nauczyciela z zakresu planowania pracy dydaktycznej (ze szczególnym uwzględnieniem wprowadzania pojęć matematycznych).

4. Kompetencje nauczyciela z zakresu komunikowania się z uczniami - przekazywania uczniowi informacji i odbierania od ucznia informacji zwrotnej.

5. Kompetencje nauczyciela z zakresu kontrolowania i oceniania pracy uczniów. Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas 1-3.

6. Kompetencje nauczyciela związane z krytyczną oceną środków dydaktycznych (podręcznika, zadań w zeszytach ćwiczeń, gier dydaktycznych, programów komputerowych), mających wspomóc edukację matematyczną dzieci.

7. Rola nauczyciela w kształtowaniu wiedzy, umiejętności i postaw dziecka. Style pracy nauczycieli.

8. Pomiar kompetencji nauczycieli zajmujących się edukacją matematyczną. Trudności z konstrukcją narzędzi do pomiaru kompetencji.

9. Badania edukacyjne w Polsce i na świecie dotyczące pomiaru kompetencji nauczycieli.

Tematyka ćwiczeń:

1. Filozofia nauczania matematyki. Trojaka natura matematyki szkolnej (matematyka jako arsenał pojęć i twierdzeń matematycznych, narzędzie do rozwiązywania problemów, twórcza dziedzina działalności człowieka). Działania nauczyciela eksponujące każdy z aspektów matematyki szkolnej.

2. Kompetencje merytoryczne nauczyciela. Elementy kompetencji matematycznej według M. Nissa.

3. Organizacja procesu uczenia się matematyki. Planowanie wprowadzania wybranych pojęć matematycznych.

4. Krytyczna ocena zadań matematycznych. Dobór zadań matematycznych do postawionych celów nauczania.

5. Krytyczna ocena programów komputerowych, mających wspomóc edukację matematyczną dzieci.

6. Krytyczna ocena matematycznych gier dydaktycznych. Dobór matematycznych gier dydaktycznych do postawionych celów nauczania.

7. Komunikowanie się z uczniami - przekazywanie uczniowi informacji i odbieranie od ucznia informacji zwrotnej.

8. Kontrolowanie i ocenianie pracy uczniów. Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas 1-3.

9. Styl pracy nauczyciela. Próby określenia własnego stylu pracy na zajęciach z edukacji matematycznej.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Czajkowska, M. (2013), Pomiar kompetencji nauczycieli matematyki, Edukacja 1(121), 73-88.

2. Czajkowska, M. (2012), Umiejętności matematyczne przyszłych polskich nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w świetle wyników badania TEDS, Problemy wczesnej edukacji 1(16), 49-67.

3. Semadeni Z., Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M. (2015): Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Niss, M. Matematyczna kompetencja (tłum. Maria Legutko i Stefan Turnau).

2. Nowak - Łojewska A. (2016), Wybrane obszary edukacji matematycznej dzieci. Poradnik dla nauczycieli klas I-III.

3. Nowik J. (2011): Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik

Uwagi:

Metody pracy: dyskusja panelowa, dyskusja okrągłego stołu, rozwiązywanie zadań, gry dydaktyczne: symulacja, burza mózgów, praca z tekstem, prezentacja multimedialna.

NAKŁAD PRACY STUDENTA

Godziny kontaktowe ćwiczenia: 15 h

Przygotowanie się do zajęć, czytanie literatury, rozwiązywanie zadań : 35 h

Przygotowanie się do kolokwium pisemnego: 25h

Sumaryczna liczba punktów - 3 ECTS.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-19 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Czajkowska
Prowadzący grup: Monika Czajkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. WIEDZA

- kolokwium pisemne: pytania zamknięte i/lub otwarte

2. UMIEJĘTNOŚCI

- kolokwium pisemne: pytania zamknięte i/lub otwarte

- prezentacja

- rozwiązywanie zadań

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- obserwacja aktywności studentów

- analiza zachowań studentów

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

1. Kompetencje nauczyciela jako połączenie wiedzy, umiejętności i postaw. Pojęcie kompetencji matematycznej. Elementy kompetencji matematycznej według M. Nissa (myślenie matematyczne, stawianie i rozwiązywanie problemów matematycznych, modelowanie matematyczne, rozumowanie matematyczne, reprezentowanie bytów matematycznych, posługiwanie matematyczną symboliką i formalizmami, komunikowanie się w matematyce, o matematyce i z użyciem matematyki, używanie środków pomocniczych i narzędzi).

2. Zbiory liczbowe: liczby naturalne, całkowite, wymierne, niewymierne, rzeczywiste i zależności między nimi. Dziesiątkowy system pozycyjny. Niedziesiątkowe systemy pozycyjne. Rzymski sposób zapisu liczb.

3. Działania na liczbach naturalnych: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie. Zależności między czterema działaniami. Kolejność wykonywania działań. Podzielność liczb: dzielniki liczby, wielokrotności liczby, największy wspólny dzielnik, najmniejsza wspólna wielokrotność, liczby pierwsze i złożone. Dzielenie z resztą.

4. Ułamek jako miara pewnej wielkości, jako stosunek dwóch wielkości, jako operator. Ułamki zwykłe i ułamki w zapisie dziesiętnym. Ułamki właściwe i niewłaściwe. Działania na ułamkach.

5. Działania na liczbach całkowitych: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb całkowitych.

6. Geometria na płaszczyźnie. Figury geometryczne (punkt, prosta, płaszczyzna, przestrzeń, odcinek, kąt, łamana, okrąg, koło, wielokąty). Obwody i pola trójkątów, czworokątów (kwadratu, prostokąta, równoległoboku, rombu, trapezu). Jednostki długości, jednostki pola. Zamiana jednostek długości i zamiana jednostek pól. Przekształcenia na płaszczyźnie (przesunięcie, obrót, symetria osiowa, symetria środkowa). Figury osiowosymetryczne, figury środkowosymetryczne.

7. Geometria w przestrzeni. Graniastosłupy (ze szczególnym uwzględnieniem prostopadłościanów) i ich siatki. Ostrosłupy i ich siatki. Pole powierzchni i objętość graniastosłupa i ostrosłupa. Jednostki objętości. Zamiana jednostek objętości.

8. Skala i plan. Rysunki brył na kartce papieru. Rzutowanie prostokątne.

9. Schemat Polyi rozwiązywania zadań matematycznych. Rozwiązywanie i układanie zadań tekstowych. Schemat rozwiązywania zadań z kontekstem realistycznym. Modelowanie matematyczne.

10. Rozumowania preferowane w matematyce. Formułowanie hipotez i ich uzasadnianie. Dowodzenie twierdzeń.

11. Warsztat pracy nauczyciela. Kompetencje nauczyciela związane z krytyczną oceną środków dydaktycznych (podręcznika, zadań w zeszytach ćwiczeń, gier dydaktycznych, programów komputerowych), mających wspomóc edukację matematyczną dzieci.

12. Kompetencje nauczyciela z zakresu kontrolowania i oceniania pracy uczniów. Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas 1-3. Przekazywanie uczniowi informacji i odbieranie od ucznia informacji zwrotnej.

13. Badania edukacyjne w Polsce i na świecie dotyczące pomiaru kompetencji matematycznych nauczycieli.

Tematyka ćwiczeń:

1. Filozofia nauczania matematyki. Trojaka natura matematyki szkolnej (matematyka jako arsenał pojęć i twierdzeń matematycznych, narzędzie do rozwiązywania problemów, twórcza dziedzina działalności człowieka). Działania nauczyciela eksponujące każdy z aspektów matematyki szkolnej.

2. Zbiory liczbowe: liczby naturalne, całkowite, wymierne, niewymierne, rzeczywiste i zależności między nimi. Dziesiątkowy system pozycyjny. Niedziesiątkowe systemy pozycyjne. Rzymski sposób zapisu liczb.

3. Działania na liczbach naturalnych: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie. Zależności między czterema działaniami. Kolejność wykonywania działań. Podzielność liczb: dzielniki liczby, wielokrotności liczby, największy wspólny dzielnik, najmniejsza wspólna wielokrotność, liczby pierwsze i złożone. Dzielenie z resztą.

4. Ułamek jako miara pewnej wielkości, jako stosunek dwóch wielkości, jako operator. Ułamki zwykłe i ułamki w zapisie dziesiętnym. Ułamki właściwe i niewłaściwe. Działania na ułamkach.

5. Działania na liczbach całkowitych: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb całkowitych.

6. Geometria na płaszczyźnie. Figury geometryczne (punkt, prosta, płaszczyzna, przestrzeń, odcinek, kąt, łamana, okrąg, koło, wielokąty). Obwody i pola trójkątów, czworokątów (kwadratu, prostokąta, równoległoboku, rombu, trapezu). Jednostki długości, jednostki pola. Zamiana jednostek długości i zamiana jednostek pól.

7. Przekształcenia na płaszczyźnie (przesunięcie, obrót, symetria osiowa, symetria środkowa). Figury osiowosymetryczne, figury środkowosymetryczne.

8. Geometria w przestrzeni. Graniastosłupy (ze szczególnym uwzględnieniem prostopadłościanów) i ich siatki. Ostrosłupy i ich siatki. Pole powierzchni i objętość graniastosłupa i ostrosłupa. Jednostki objętości. Zamiana jednostek objętości.

9. Skala i plan. Rysunki brył na kartce papieru. Rzutowanie prostokątne.

10. Tworzenie własnych strategii rozwiązywania zadań matematycznych. Ocena własnych i cudzych rozwiązań zadań matematycznych.

11. Rozwiązywanie zadań z kontekstem realistycznym. Modelowanie matematyczne.

12. Zadania konkursowe dla uczniów klas 1-3 szkół podstawowych.

13. Rozumowania preferowane w matematyce. Formułowanie hipotez i ich uzasadnianie.

14. Krytyczna ocena środków dydaktycznych (podręcznika, zadań w zeszytach ćwiczeń, programów komputerowych), mających wspomóc edukację matematyczną dzieci.

15. Rola gier i zabaw w edukacji matematycznej uczniów. Dobór matematycznych gier dydaktycznych do postawionych celów nauczania.

Literatura:

LITERATURA

1. Czajkowska, M. (2013), Pomiar kompetencji nauczycieli matematyki, Edukacja 1(121), 73-88.

2. Czajkowska, M. (2012), Umiejętności matematyczne przyszłych polskich nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w świetle wyników badania TEDS, Problemy wczesnej edukacji 1(16), 49-67.

3. Niss, M. Matematyczna kompetencja (tłum. Maria Legutko i Stefan Turnau).

4. Nowak - Łojewska A. (2016), Wybrane obszary edukacji matematycznej dzieci. Poradnik dla nauczycieli klas I-III.

5. Nowik J. (2011): Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik

6. Semadeni Z., Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M. (2015): Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.

Uwagi:

Metody nauczania:

Wykład: wykład problemowy, prezentacja multimedialna, dyskusja, praca z tekstem.

Ćwiczenia: rozwiązywanie zadań, projekt, dyskusja, praca z tekstem, gry dydaktyczne, .

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność i aktywność na wszystkich ćwiczeniach oraz uzyskanie pozytywnej oceny z referatu i zadań domowych.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie z ćwiczeń i pozytywny wynik kolokwiów.

Z kolokwiów student otrzymuje punkty. Łączna zdobyta liczba punktów jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra.

Liczba godzin kontaktowych:

wykłady - 15 h

ćwiczenia - 15 h

Liczba godzin niekontaktowych:

projekt - 5 h

przygotowanie do zajęć - 15 h

przygotowanie do kolokwium - 20 h

czytanie literatury - 10 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2018-02-27 - 2018-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Czajkowska
Prowadzący grup: Monika Czajkowska, Marzenna Grochowalska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. WIEDZA

- kolokwium pisemne: pytania zamknięte i/lub otwarte

2. UMIEJĘTNOŚCI

- kolokwium pisemne: pytania zamknięte i/lub otwarte

- prezentacja

- rozwiązywanie zadań

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- obserwacja aktywności studentów

- analiza zachowań studentów

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

1. Kompetencje nauczyciela jako połączenie wiedzy, umiejętności i postaw. Pojęcie kompetencji matematycznej. Elementy kompetencji matematycznej według M. Nissa (myślenie matematyczne, stawianie i rozwiązywanie problemów matematycznych, modelowanie matematyczne, rozumowanie matematyczne, reprezentowanie bytów matematycznych, posługiwanie matematyczną symboliką i formalizmami, komunikowanie się w matematyce, o matematyce i z użyciem matematyki, używanie środków pomocniczych i narzędzi).

2. Zbiory liczbowe: liczby naturalne, całkowite, wymierne, niewymierne, rzeczywiste i zależności między nimi. Dziesiątkowy system pozycyjny. Niedziesiątkowe systemy pozycyjne. Rzymski sposób zapisu liczb.

3. Działania na liczbach naturalnych: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie. Zależności między czterema działaniami. Kolejność wykonywania działań. Podzielność liczb: dzielniki liczby, wielokrotności liczby, największy wspólny dzielnik, najmniejsza wspólna wielokrotność, liczby pierwsze i złożone. Dzielenie z resztą.

4. Ułamek jako miara pewnej wielkości, jako stosunek dwóch wielkości, jako operator. Ułamki zwykłe i ułamki w zapisie dziesiętnym. Ułamki właściwe i niewłaściwe. Działania na ułamkach.

5. Działania na liczbach całkowitych: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb całkowitych.

6. Geometria na płaszczyźnie. Figury geometryczne (punkt, prosta, płaszczyzna, przestrzeń, odcinek, kąt, łamana, okrąg, koło, wielokąty). Obwody i pola trójkątów, czworokątów (kwadratu, prostokąta, równoległoboku, rombu, trapezu). Jednostki długości, jednostki pola. Zamiana jednostek długości i zamiana jednostek pól. Przekształcenia na płaszczyźnie (przesunięcie, obrót, symetria osiowa, symetria środkowa). Figury osiowosymetryczne, figury środkowosymetryczne.

7. Geometria w przestrzeni. Graniastosłupy (ze szczególnym uwzględnieniem prostopadłościanów) i ich siatki. Ostrosłupy i ich siatki. Pole powierzchni i objętość graniastosłupa i ostrosłupa. Jednostki objętości. Zamiana jednostek objętości.

8. Skala i plan. Rysunki brył na kartce papieru. Rzutowanie prostokątne.

9. Schemat Polyi rozwiązywania zadań matematycznych. Rozwiązywanie i układanie zadań tekstowych. Schemat rozwiązywania zadań z kontekstem realistycznym. Modelowanie matematyczne.

10. Rozumowania preferowane w matematyce. Formułowanie hipotez i ich uzasadnianie. Dowodzenie twierdzeń.

11. Warsztat pracy nauczyciela. Kompetencje nauczyciela związane z krytyczną oceną środków dydaktycznych (podręcznika, zadań w zeszytach ćwiczeń, gier dydaktycznych, programów komputerowych), mających wspomóc edukację matematyczną dzieci.

12. Kompetencje nauczyciela z zakresu kontrolowania i oceniania pracy uczniów. Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas 1-3. Przekazywanie uczniowi informacji i odbieranie od ucznia informacji zwrotnej.

13. Badania edukacyjne w Polsce i na świecie dotyczące pomiaru kompetencji matematycznych nauczycieli.

Tematyka ćwiczeń:

1. Filozofia nauczania matematyki. Trojaka natura matematyki szkolnej (matematyka jako arsenał pojęć i twierdzeń matematycznych, narzędzie do rozwiązywania problemów, twórcza dziedzina działalności człowieka). Działania nauczyciela eksponujące każdy z aspektów matematyki szkolnej.

2. Zbiory liczbowe: liczby naturalne, całkowite, wymierne, niewymierne, rzeczywiste i zależności między nimi. Dziesiątkowy system pozycyjny. Niedziesiątkowe systemy pozycyjne. Rzymski sposób zapisu liczb.

3. Działania na liczbach naturalnych: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie. Zależności między czterema działaniami. Kolejność wykonywania działań. Podzielność liczb: dzielniki liczby, wielokrotności liczby, największy wspólny dzielnik, najmniejsza wspólna wielokrotność, liczby pierwsze i złożone. Dzielenie z resztą.

4. Ułamek jako miara pewnej wielkości, jako stosunek dwóch wielkości, jako operator. Ułamki zwykłe i ułamki w zapisie dziesiętnym. Ułamki właściwe i niewłaściwe. Działania na ułamkach.

5. Działania na liczbach całkowitych: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb całkowitych.

6. Geometria na płaszczyźnie. Figury geometryczne (punkt, prosta, płaszczyzna, przestrzeń, odcinek, kąt, łamana, okrąg, koło, wielokąty). Obwody i pola trójkątów, czworokątów (kwadratu, prostokąta, równoległoboku, rombu, trapezu). Jednostki długości, jednostki pola. Zamiana jednostek długości i zamiana jednostek pól.

7. Przekształcenia na płaszczyźnie (przesunięcie, obrót, symetria osiowa, symetria środkowa). Figury osiowosymetryczne, figury środkowosymetryczne.

8. Geometria w przestrzeni. Graniastosłupy (ze szczególnym uwzględnieniem prostopadłościanów) i ich siatki. Ostrosłupy i ich siatki. Pole powierzchni i objętość graniastosłupa i ostrosłupa. Jednostki objętości. Zamiana jednostek objętości.

9. Skala i plan. Rysunki brył na kartce papieru. Rzutowanie prostokątne.

10. Tworzenie własnych strategii rozwiązywania zadań matematycznych. Ocena własnych i cudzych rozwiązań zadań matematycznych.

11. Rozwiązywanie zadań z kontekstem realistycznym. Modelowanie matematyczne.

12. Zadania konkursowe dla uczniów klas 1-3 szkół podstawowych.

13. Rozumowania preferowane w matematyce. Formułowanie hipotez i ich uzasadnianie.

14. Krytyczna ocena środków dydaktycznych (podręcznika, zadań w zeszytach ćwiczeń, programów komputerowych), mających wspomóc edukację matematyczną dzieci.

15. Rola gier i zabaw w edukacji matematycznej uczniów. Dobór matematycznych gier dydaktycznych do postawionych celów nauczania.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Czajkowska, M. (2013), Pomiar kompetencji nauczycieli matematyki, Edukacja 1(121), 73-88.

2. Czajkowska, M. (2012), Umiejętności matematyczne przyszłych polskich nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w świetle wyników badania TEDS, Problemy wczesnej edukacji 1(16), 49-67.

3. Semadeni Z., Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M. (2015): Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Niss, M. Matematyczna kompetencja (tłum. Maria Legutko i Stefan Turnau).

2. Nowak - Łojewska A. (2016), Wybrane obszary edukacji matematycznej dzieci. Poradnik dla nauczycieli klas I-III.

3. Nowik J. (2011): Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik

Uwagi:

Metody nauczania:

Wykład: wykład problemowy, prezentacja multimedialna, dyskusja, praca z tekstem.

Ćwiczenia: rozwiązywanie zadań, projekt, dyskusja, praca z tekstem, gry dydaktyczne.

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność i aktywność na wszystkich ćwiczeniach oraz uzyskanie pozytywnej oceny z referatu i zadań domowych.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie z ćwiczeń i pozytywny wynik kolokwiów.

Z kolokwiów student otrzymuje punkty. Łączna zdobyta liczba punktów jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra.

Liczba godzin kontaktowych:

wykłady - 6 h

ćwiczenia - 15 h

Liczba godzin niekontaktowych:

projekt - 5 h

przygotowanie do zajęć - 20 h

przygotowanie do kolokwium - 25 h

czytanie literatury - 10 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2018/2019" (w trakcie)

Okres: 2019-02-18 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Czajkowska
Prowadzący grup: Monika Czajkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. WIEDZA

- kolokwium pisemne: pytania zamknięte i/lub otwarte

2. UMIEJĘTNOŚCI

- kolokwium pisemne: pytania zamknięte i/lub otwarte

- projekt

- rozwiązywanie zadań

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- obserwacja aktywności studentów

- analiza zachowań studentów

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

1. Kompetencje nauczyciela jako połączenie wiedzy, umiejętności i postaw. Pojęcie kompetencji matematycznej. Elementy kompetencji matematycznej według M. Nissa (myślenie matematyczne, stawianie i rozwiązywanie problemów matematycznych, modelowanie matematyczne, rozumowanie matematyczne, reprezentowanie bytów matematycznych, posługiwanie matematyczną symboliką i formalizmami, komunikowanie się w matematyce, o matematyce i z użyciem matematyki, używanie środków pomocniczych i narzędzi).

2. Zbiory liczbowe: liczby naturalne, całkowite, wymierne, niewymierne, rzeczywiste i zależności między nimi. Dziesiątkowy system pozycyjny. Niedziesiątkowe systemy pozycyjne. Rzymski sposób zapisu liczb.

3. Działania na liczbach naturalnych: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie. Zależności między czterema działaniami. Kolejność wykonywania działań. Podzielność liczb: dzielniki liczby, wielokrotności liczby, największy wspólny dzielnik, najmniejsza wspólna wielokrotność, liczby pierwsze i złożone. Dzielenie z resztą.

4. Ułamek jako miara pewnej wielkości, jako stosunek dwóch wielkości, jako operator. Ułamki zwykłe i ułamki w zapisie dziesiętnym. Ułamki właściwe i niewłaściwe. Działania na ułamkach.

5. Działania na liczbach całkowitych: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb całkowitych.

6. Geometria na płaszczyźnie. Figury geometryczne (punkt, prosta, płaszczyzna, przestrzeń, odcinek, kąt, łamana, okrąg, koło, wielokąty). Obwody i pola trójkątów, czworokątów (kwadratu, prostokąta, równoległoboku, rombu, trapezu). Jednostki długości, jednostki pola. Zamiana jednostek długości i zamiana jednostek pól. Przekształcenia na płaszczyźnie (przesunięcie, obrót, symetria osiowa, symetria środkowa). Figury osiowosymetryczne, figury środkowosymetryczne.

7. Geometria w przestrzeni. Graniastosłupy (ze szczególnym uwzględnieniem prostopadłościanów) i ich siatki. Ostrosłupy i ich siatki. Pole powierzchni i objętość graniastosłupa i ostrosłupa. Jednostki objętości. Zamiana jednostek objętości.

8. Skala i plan. Rysunki brył na kartce papieru. Rzutowanie prostokątne.

9. Schemat Polyi rozwiązywania zadań matematycznych. Rozwiązywanie i układanie zadań tekstowych. Schemat rozwiązywania zadań z kontekstem realistycznym. Modelowanie matematyczne.

10. Rozumowania preferowane w matematyce. Formułowanie hipotez i ich uzasadnianie. Dowodzenie twierdzeń.

11. Warsztat pracy nauczyciela. Kompetencje nauczyciela związane z krytyczną oceną środków dydaktycznych (podręcznika, zadań w zeszytach ćwiczeń, gier dydaktycznych, programów komputerowych), mających wspomóc edukację matematyczną dzieci.

12. Kompetencje nauczyciela z zakresu kontrolowania i oceniania pracy uczniów. Ocenianie matematycznych umiejętności uczniów klas 1-3. Przekazywanie uczniowi informacji i odbieranie od ucznia informacji zwrotnej.

13. Badania edukacyjne w Polsce i na świecie dotyczące pomiaru kompetencji matematycznych nauczycieli.

Tematyka ćwiczeń:

1. Filozofia nauczania matematyki. Trojaka natura matematyki szkolnej (matematyka jako arsenał pojęć i twierdzeń matematycznych, narzędzie do rozwiązywania problemów, twórcza dziedzina działalności człowieka). Działania nauczyciela eksponujące każdy z aspektów matematyki szkolnej.

2. Zbiory liczbowe: liczby naturalne, całkowite, wymierne, niewymierne, rzeczywiste i zależności między nimi. Dziesiątkowy system pozycyjny. Niedziesiątkowe systemy pozycyjne. Rzymski sposób zapisu liczb.

3. Działania na liczbach naturalnych: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie. Zależności między czterema działaniami. Kolejność wykonywania działań. Podzielność liczb: dzielniki liczby, wielokrotności liczby, największy wspólny dzielnik, najmniejsza wspólna wielokrotność, liczby pierwsze i złożone. Dzielenie z resztą.

4. Ułamek jako miara pewnej wielkości, jako stosunek dwóch wielkości, jako operator. Ułamki zwykłe i ułamki w zapisie dziesiętnym. Ułamki właściwe i niewłaściwe. Działania na ułamkach.

5. Działania na liczbach całkowitych: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb całkowitych.

6. Geometria na płaszczyźnie. Figury geometryczne (punkt, prosta, płaszczyzna, przestrzeń, odcinek, kąt, łamana, okrąg, koło, wielokąty). Obwody i pola trójkątów, czworokątów (kwadratu, prostokąta, równoległoboku, rombu, trapezu). Jednostki długości, jednostki pola. Zamiana jednostek długości i zamiana jednostek pól.

7. Przekształcenia na płaszczyźnie (przesunięcie, obrót, symetria osiowa, symetria środkowa). Figury osiowosymetryczne, figury środkowosymetryczne.

8. Geometria w przestrzeni. Graniastosłupy (ze szczególnym uwzględnieniem prostopadłościanów) i ich siatki. Ostrosłupy i ich siatki. Pole powierzchni i objętość graniastosłupa i ostrosłupa. Jednostki objętości. Zamiana jednostek objętości. Wielościany.

9. Skala i plan. Rysunki brył na kartce papieru. Rzutowanie prostokątne.

10. Tworzenie własnych strategii rozwiązywania zadań matematycznych. Ocena własnych i cudzych rozwiązań zadań matematycznych.

11. Rozwiązywanie zadań z kontekstem realistycznym. Modelowanie matematyczne.

12. Zadania konkursowe dla uczniów klas 1-3 szkół podstawowych.

13. Rozumowania preferowane w matematyce. Formułowanie hipotez i ich uzasadnianie.

14. Krytyczna ocena środków dydaktycznych (podręcznika, zadań w zeszytach ćwiczeń, programów komputerowych), mających wspomóc edukację matematyczną dzieci.

15. Rola gier i zabaw w edukacji matematycznej uczniów. Dobór matematycznych gier dydaktycznych do postawionych celów nauczania.

Literatura:

LITERATURA

1. Czajkowska, M. (2013), Pomiar kompetencji nauczycieli matematyki, Edukacja 1(121), 73-88.

2. Czajkowska, M. (2012), Umiejętności matematyczne przyszłych polskich nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w świetle wyników badania TEDS, Problemy wczesnej edukacji 1(16), 49-67.

3. Niss, M. Matematyczna kompetencja (tłum. Maria Legutko i Stefan Turnau).

4. Nowak - Łojewska A. (2016), Wybrane obszary edukacji matematycznej dzieci. Poradnik dla nauczycieli klas I-III.

5. Nowik J. (2011): Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik

6. Semadeni Z., Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M. (2015): Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.

Uwagi:

Metody nauczania:

Wykład: wykład problemowy, prezentacja multimedialna, dyskusja, praca z tekstem.

Ćwiczenia: rozwiązywanie zadań, projekt, dyskusja, praca z tekstem, gry dydaktyczne, .

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność i aktywność na wszystkich ćwiczeniach oraz uzyskanie pozytywnej oceny z referatu i zadań domowych.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie z ćwiczeń i pozytywny wynik kolokwiów.

Z kolokwiów student otrzymuje punkty. Łączna zdobyta liczba punktów jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra.

Liczba godzin kontaktowych:

wykłady - 15 h

ćwiczenia - 15 h

Liczba godzin niekontaktowych:

projekt - 5 h

przygotowanie do zajęć - 15 h

przygotowanie do kolokwium - 20 h

czytanie literatury - 10 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2018/2019" (w trakcie)

Okres: 2019-03-02 - 2019-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Czajkowska
Prowadzący grup: Monika Czajkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA:

1. WIEDZA

- kolokwium pisemne: pytania zamknięte i/lub otwarte

2. UMIEJĘTNOŚCI

- kolokwium pisemne: pytania zamknięte i/lub otwarte

- projekt

- rozwiązywanie zadań

3. KOMPETENCJE SPOŁECZNE

- obserwacja aktywności studentów

- analiza zachowań studentów

Pełny opis:

Tematyka wykładów:

1. Kompetencje nauczyciela jako połączenie wiedzy, umiejętności i postaw. Pojęcie kompetencji matematycznej. Elementy kompetencji matematycznej według M. Nissa (myślenie matematyczne, stawianie i rozwiązywanie problemów matematycznych, modelowanie matematyczne, rozumowanie matematyczne, reprezentowanie bytów matematycznych, posługiwanie matematyczną symboliką i formalizmami, komunikowanie się w matematyce, o matematyce i z użyciem matematyki, używanie środków pomocniczych i narzędzi).

2. Zbiory liczbowe: liczby naturalne, całkowite, wymierne, niewymierne, rzeczywiste i zależności między nimi. Dziesiątkowy system pozycyjny. Niedziesiątkowe systemy pozycyjne. Rzymski sposób zapisu liczb.

3. Działania na liczbach naturalnych. Kolejność wykonywania działań. Podzielność liczb: dzielniki liczby, wielokrotności liczby, największy wspólny dzielnik, najmniejsza wspólna wielokrotność, liczby pierwsze i złożone. Dzielenie z resztą. Działania na ułamkach. Działania na liczbach całkowitych.

4. Geometria na płaszczyźnie. Figury geometryczne. Obwody i pola trójkątów, czworokątów (kwadratu, prostokąta, równoległoboku, rombu, trapezu). Jednostki długości, jednostki pola. Zamiana jednostek długości i zamiana jednostek pól. Przekształcenia na płaszczyźnie (przesunięcie, obrót, symetria osiowa, symetria środkowa). Figury osiowosymetryczne, figury środkowosymetryczne.

5. Geometria w przestrzeni. Graniastosłupy (ze szczególnym uwzględnieniem prostopadłościanów) i ich siatki. Ostrosłupy i ich siatki. Pole powierzchni i objętość graniastosłupa i ostrosłupa. Jednostki objętości. Zamiana jednostek objętości.Rysunki brył na kartce papieru. Rzutowanie prostokątne.

6. Rozwiązywanie i układanie zadań tekstowych. Modelowanie matematyczne.

7. Rozumowania preferowane w matematyce. Formułowanie hipotez i ich uzasadnianie. Dowodzenie twierdzeń.

8. Warsztat pracy nauczyciela. Kompetencje nauczyciela związane z krytyczną oceną środków dydaktycznych (podręcznika, zadań w zeszytach ćwiczeń, gier dydaktycznych, programów komputerowych), mających wspomóc edukację matematyczną dzieci.

Tematyka ćwiczeń:

1. Filozofia nauczania matematyki. Trojaka natura matematyki szkolnej (matematyka jako arsenał pojęć i twierdzeń matematycznych, narzędzie do rozwiązywania problemów, twórcza dziedzina działalności człowieka). Działania nauczyciela eksponujące każdy z aspektów matematyki szkolnej.

2. Zbiory liczbowe: liczby naturalne, całkowite, wymierne, niewymierne, rzeczywiste i zależności między nimi. Dziesiątkowy system pozycyjny. Niedziesiątkowe systemy pozycyjne. Rzymski sposób zapisu liczb.

3. Działania na liczbach naturalnych: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie. Zależności między czterema działaniami. Kolejność wykonywania działań. Podzielność liczb: dzielniki liczby, wielokrotności liczby, największy wspólny dzielnik, najmniejsza wspólna wielokrotność, liczby pierwsze i złożone. Dzielenie z resztą.

4. Ułamek jako miara pewnej wielkości, jako stosunek dwóch wielkości, jako operator. Ułamki zwykłe i ułamki w zapisie dziesiętnym. Ułamki właściwe i niewłaściwe. Działania na ułamkach.

5. Działania na liczbach całkowitych: dodawanie i odejmowanie, mnożenie i dzielenie liczb całkowitych.

6. Geometria na płaszczyźnie. Figury geometryczne (punkt, prosta, płaszczyzna, przestrzeń, odcinek, kąt, łamana, okrąg, koło, wielokąty). Obwody i pola trójkątów, czworokątów (kwadratu, prostokąta, równoległoboku, rombu, trapezu). Jednostki długości, jednostki pola. Zamiana jednostek długości i zamiana jednostek pól.

7. Przekształcenia na płaszczyźnie (przesunięcie, obrót, symetria osiowa, symetria środkowa). Figury osiowosymetryczne, figury środkowosymetryczne.

8. Geometria w przestrzeni. Graniastosłupy (ze szczególnym uwzględnieniem prostopadłościanów) i ich siatki. Ostrosłupy i ich siatki. Pole powierzchni i objętość graniastosłupa i ostrosłupa. Jednostki objętości. Zamiana jednostek objętości. Wielościany.

9. Skala i plan. Rysunki brył na kartce papieru. Rzutowanie prostokątne.

10. Tworzenie własnych strategii rozwiązywania zadań matematycznych. Ocena własnych i cudzych rozwiązań zadań matematycznych.

11. Rozwiązywanie zadań z kontekstem realistycznym. Modelowanie matematyczne.

12. Zadania konkursowe dla uczniów klas 1-3 szkół podstawowych.

13. Rozumowania preferowane w matematyce. Formułowanie hipotez i ich uzasadnianie.

14. Krytyczna ocena środków dydaktycznych (podręcznika, zadań w zeszytach ćwiczeń, programów komputerowych), mających wspomóc edukację matematyczną dzieci.

15. Rola gier i zabaw w edukacji matematycznej uczniów. Dobór matematycznych gier dydaktycznych do postawionych celów nauczania.

Literatura:

LITERATURA

1. Czajkowska, M. (2013), Pomiar kompetencji nauczycieli matematyki, Edukacja 1(121), 73-88.

2. Czajkowska, M. (2012), Umiejętności matematyczne przyszłych polskich nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w świetle wyników badania TEDS, Problemy wczesnej edukacji 1(16), 49-67.

3. Niss, M. Matematyczna kompetencja (tłum. Maria Legutko i Stefan Turnau).

4. Nowak - Łojewska A. (2016), Wybrane obszary edukacji matematycznej dzieci. Poradnik dla nauczycieli klas I-III.

5. Nowik J. (2011): Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole, Wydawnictwo Nowik

6. Semadeni Z., Gruszczyk Kolczyńska E., Treliński G., Bugajska- Jaszczot B., Czajkowska M. (2015): Matematyczna edukacja wczesnoszkolna. Teoria i praktyka, Wydawnictwo Pedagogiczne ZNP, Kielce.

Uwagi:

Metody nauczania:

Wykład: wykład problemowy, prezentacja multimedialna, dyskusja, praca z tekstem.

Ćwiczenia: rozwiązywanie zadań, projekt, dyskusja, praca z tekstem, gry dydaktyczne, .

Metody i kryteria oceniania:

Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest obecność i aktywność na wszystkich ćwiczeniach oraz uzyskanie pozytywnej oceny z referatu i zadań domowych.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie z ćwiczeń i pozytywny wynik kolokwiów.

Z kolokwiów student otrzymuje punkty. Łączna zdobyta liczba punktów jest przeliczana na ocenę zgodnie z zasadą:

0%-50% ocena niedostateczna

51%-60% ocena dostateczna

61%-70% ocena dostateczna plus

71%-80% ocena dobra

81%-90% ocena dobra plus

91% i więcej ocena bardzo dobra.

Liczba godzin kontaktowych:

wykłady - 6 h

ćwiczenia - 15 h

Liczba godzin niekontaktowych:

projekt - 5 h

przygotowanie do zajęć - 20 h

przygotowanie do kolokwium - 20 h

czytanie literatury - 15 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2020-02-24 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Czajkowska, Małgorzata Zambrowska
Prowadzący grup: Monika Czajkowska, Małgorzata Zambrowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2020-02-28 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Wykład, 6 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Czajkowska
Prowadzący grup: Monika Czajkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.