Komputerowe wspomaganie dydaktyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-KDY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komputerowe wspomaganie dydaktyki |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA PE1_W09 - zna podstawowe teorie związane z procesem uczenia się oraz uzasadnia ich znaczenie w konstrukcji materiałów edukacyjnych, PE1_W14 - zna procedury i wymaganą przez szkoły dokumentację w przypadku stwierdzenia specyficznych potrzeb edukacyjnych ucznia (z deficytami rozwojowymi oraz szczególnymi uzdolnieniami), UMIEJĘTNOŚCI PE1_U9 - analizuje przepisy rozporządzenia o pomocy psychologiczno-pedagogicznej pod kątem pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz uczniem szczególnie uzdolnionym, - przygotowuje kartę indywidualnych potrzeb ucznia i plan działań wspierających, PE1_U15 - konstruuje jednostki dydaktyczne na platformę edukacyjną z przeznaczeniem do samokształcenia ucznia zdolnego/uzdolnionego, - przygotowuje zadania i ćwiczenia dla ucznia zdolnego, stosuje różnorodne rodzaje ćwiczeń, - formułuje zadania wymagające od uczniów samodzielnego formułowania zadań dla siebie i kolegów, określające standardy wymagań i oceny, KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K10 - wskazuje na indywidualne potrzeby uczniów, w tym uczniów zdolnych, uczniów z deficytami rozwojowymi i zaburzeniami zachowania, - formułuje zasady współpracy z uczniem i jego środowiskiem wychowawczym, wskazuje na mocne strony i utrudnienia mogące skutkować obniżeniem efektywności planowanych działań. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Jabłonowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Jabłonowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Ocenie podlega: 1) systematyczna praca i zaangażowanie studenta na zajęciach 2) praca pisemna dotycząca indywidualnych potrzeb ucznia ze specyficznymi potrzebami edukacyjnym i plan działań wspierających zawierających wykaz zasad współpracy z uczniem i jego środowiskiem wychowawczym 3) elektroniczne narzędzie do badania wybranego obszaru funkcjonowania ucznia 4) jednostki dydaktyczne na platformę edukacyjną wykonane w programie ExeLearning z przeznaczeniem do samokształcenia ucznia zdolnego/uzdolnionego, w tym zadania skłaniające ucznia do autorefleksji i kierowania własnym procesem uczenia się 5) różnorodne zadania i ćwiczenia dla ucznia zdolnego przygotowywane z wykorzystaniem programu LearningApps, Quizlet itp. |
|
Pełny opis: |
1. Prezentacja założeń przedmiotu oraz wymagań 2. Praca z uczeniem ze specyficznymi potrzebami w uczeniu się – uwarunkowania organizacyjne i prawne. 3. Uczeń szczególnie uzdolniony jako podmiot wymagający specjalnych oddziaływań ze strony pedagoga szkolnego. 4. Uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się – diagnoza nauczycielska. 5. Internet jako środowisko edukacyjne –uwarunkowania efektywności edukacji zdalnej związane z psychologicznymi teoriami uczenia się. 6. Założenia teoretyczne dotyczące konstrukcji elektronicznych materiałów edukacyjnych przeznaczonych do kształcenia zdalnego. 7. Konstrukcja jednostek dydaktycznych z pomocą programu ExeLearning. 8. Zasady konstruowania sprawdzianów, zestawów zadań, typy zadań i ćwiczeń wykorzystywanych w dydaktyce. 9. Przygotowanie zestawu ćwiczeń z wykorzystaniem programu LearningApps i Quizlet 10. Zasady współpracy ze środowiskiem wychowawczym ucznia warunkujące skuteczność edukacji z wykorzystaniem komputera. 11. Omówienie wyników prac studentów, zaliczenie przedmiotu |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Dyrda, B. (2012). Edukacyjne wsparcie ucznia zdolnego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska, E. (1997). Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: WSiP. Jabłonowska, M. Łukasiewicz-Wieleba, J. (red.) (2011). Drogi rozwoju zainteresowań i zdolności. Warszawa: Wydawnictwo Universitas Rediviva. Jabłonowska, M., Łukasiewicz-Wieleba. J. (2010). Model pracy z uczniem szczególnie uzdolnionym. W: Model pracy z uczniem o szczególnych potrzebach edukacyjnych. Warszawa: Wyd. MEN, s. 251-283 Lorens, R. (2011). Nowe technologie w edukacji : praktyczna pomoc w przygotowaniu lekcji, przewodnik po e-nauczaniu, opis najpopularniejszych darmowych aplikacji, metodyka zdalnego nauczania, prawo autorskie e-learningu, gotowe materiały do wykorzystania. Warszawa ; Bielsko-Biała : Wydawnictwo Szkolne PWN. Walat, W. (2007). Edukacyjne zastosowania hipermediów. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. Wilk, M. (2009). Metodyka nauczania przez Internet : pakiet metodyczny opracowano na podstawie materiałów. szkoleniowych stworzonych w projekcie "e-Nauczyciel kształcenia zawodowego i ustawicznego" Rybnik : Rybnickie Centrum Edukacji Zawodowej - Centrum Kształcenia Ustawicznego oraz Praktycznego. Literatura uzupełniająca: Hojnacki, L. (red.) (2013). Mobilna edukacja. (R)ewolucja w nauczaniu -poradnik dla edukatorów. https://edustore.eu/pliki/mobilna-edukacja-poradnik-dla-edukatorow.pdf. dostęp: 10.09.2016 Limont, W. (2010). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańsk, GWP. Łukasiewicz-Wieleba, J. Jabłonowska (2010). Zdolności i Twórczość. Skrypt. Warszawa: Wydawnictwo APS. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: - 30 h zajęć 2. Przygotowanie się do egzaminu, zaliczenia: - 10 h 3. Przygotowanie referatu, materiałów edukacyjnych: - 15 h 4. Przygotowanie się do zajęć: - 5 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 ECTS METODY KSZTAŁCENIA: - zdalne synchroniczne i asynchroniczne - podające, - ćwiczeniowe, - zadaniowe, - problemowe - zajęcia w trybie zdalnym realizowane w oparciu o autorskie instrukcje przesyłane pocztą elektroniczną APS oraz zamieszczane w zespołach w aplikacji MS Teams |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Małgorzata Jabłonowska | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Jabłonowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Ocenie podlega: 1) systematyczna praca i zaangażowanie studenta na zajęciach 2) praca pisemna dotycząca indywidualnych potrzeb ucznia ze specyficznymi potrzebami edukacyjnym i plan działań wspierających zawierających wykaz zasad współpracy z uczniem i jego środowiskiem wychowawczym 3) elektroniczne narzędzie do badania wybranego obszaru funkcjonowania ucznia 4) jednostki dydaktyczne na platformę edukacyjną wykonane na platformie LearningApps z przeznaczeniem do samokształcenia ucznia zdolnego/uzdolnionego, w tym zadania skłaniające ucznia do autorefleksji i kierowania własnym procesem uczenia się 5) różnorodne zadania i ćwiczenia dla ucznia zdolnego przygotowywane z wykorzystaniem programu LearningApps, Quizlet itp. |
|
Pełny opis: |
1. Prezentacja założeń przedmiotu oraz wymagań 2. Praca z uczeniem ze specyficznymi potrzebami w uczeniu się – uwarunkowania organizacyjne i prawne. 3. Uczeń szczególnie uzdolniony jako podmiot wymagający specjalnych oddziaływań ze strony pedagoga szkolnego. 4. Uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się – diagnoza nauczycielska. 5. Internet jako środowisko edukacyjne –uwarunkowania efektywności edukacji zdalnej związane z psychologicznymi teoriami uczenia się. 6. Założenia teoretyczne dotyczące konstrukcji elektronicznych materiałów edukacyjnych przeznaczonych do kształcenia zdalnego. 7. Konstrukcja jednostek dydaktycznych z przeznaczonych do kształcenia zdalnego. 8. Zasady konstruowania sprawdzianów, zestawów zadań, typy zadań i ćwiczeń wykorzystywanych w dydaktyce. 9. Przygotowanie zestawu ćwiczeń z wykorzystaniem programu LearningApps i Quizlet 10. Zasady współpracy ze środowiskiem wychowawczym ucznia warunkujące skuteczność edukacji z wykorzystaniem komputera. 11. Omówienie wyników prac studentów, zaliczenie przedmiotu |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Dyrda, B. (2012). Edukacyjne wsparcie ucznia zdolnego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska, E. (1997). Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: WSiP. Jabłonowska, M. Łukasiewicz-Wieleba, J. (red.) (2011). Drogi rozwoju zainteresowań i zdolności. Warszawa: Wydawnictwo Universitas Rediviva. Jabłonowska, M., Łukasiewicz-Wieleba. J. (2010). Model pracy z uczniem szczególnie uzdolnionym. W: Model pracy z uczniem o szczególnych potrzebach edukacyjnych. Warszawa: Wyd. MEN, s. 251-283 Lorens, R. (2011). Nowe technologie w edukacji : praktyczna pomoc w przygotowaniu lekcji, przewodnik po e-nauczaniu, opis najpopularniejszych darmowych aplikacji, metodyka zdalnego nauczania, prawo autorskie e-learningu, gotowe materiały do wykorzystania. Warszawa ; Bielsko-Biała : Wydawnictwo Szkolne PWN. Walat, W. (2007). Edukacyjne zastosowania hipermediów. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego. Wilk, M. (2009). Metodyka nauczania przez Internet : pakiet metodyczny opracowano na podstawie materiałów. szkoleniowych stworzonych w projekcie "e-Nauczyciel kształcenia zawodowego i ustawicznego" Rybnik : Rybnickie Centrum Edukacji Zawodowej - Centrum Kształcenia Ustawicznego oraz Praktycznego. Literatura uzupełniająca: Hojnacki, L. (red.) (2013). Mobilna edukacja. (R)ewolucja w nauczaniu -poradnik dla edukatorów. https://edustore.eu/pliki/mobilna-edukacja-poradnik-dla-edukatorow.pdf. dostęp: 10.09.2016 Limont, W. (2010). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańsk, GWP. Łukasiewicz-Wieleba, J. Jabłonowska (2010). Zdolności i Twórczość. Skrypt. Warszawa: Wydawnictwo APS. |
|
Uwagi: |
NAKŁAD PRACY STUDENTA: 1. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: - 30 h zajęć 2. Przygotowanie się do egzaminu, zaliczenia: - 10 h 3. Przygotowanie referatu, materiałów edukacyjnych: - 15 h 4. Przygotowanie się do zajęć: - 5 h Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 ECTS METODY KSZTAŁCENIA: - zdalne synchroniczne i asynchroniczne - podające, - ćwiczeniowe, - zadaniowe, - problemowe. Syllabus i materiały edukacyjne stanowią utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231) i podlegają ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych. Niedozwolone jest korzystanie z niniejszych materiałów (w tym w szczególności ich dalsza publikacja i udostępnianie) bez zgody autora poza przypadkami dozwolonego użytku chronionych utworów określonego przepisami ustawy. Studenci doktoranci i pracownicy APS są w szczególności uprawnieni są do korzystania z pojedynczych egzemplarzy utworu w zakresie własnego użytku naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.