Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Komputerowe wspomaganie dydaktyki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-KDY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Komputerowe wspomaganie dydaktyki
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

WIEDZA

PE1_W09

- zna podstawowe teorie związane z procesem uczenia się oraz uzasadnia ich znaczenie w konstrukcji materiałów edukacyjnych,

PE1_W14

- zna procedury i wymaganą przez szkoły dokumentację w przypadku stwierdzenia specyficznych potrzeb edukacyjnych ucznia (z deficytami rozwojowymi oraz szczególnymi uzdolnieniami),

UMIEJĘTNOŚCI

PE1_U9

- analizuje przepisy rozporządzenia o pomocy psychologiczno-pedagogicznej pod kątem pracy z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się oraz uczniem szczególnie uzdolnionym,

- przygotowuje kartę indywidualnych potrzeb ucznia i plan działań wspierających,

PE1_U15

- konstruuje jednostki dydaktyczne na platformę edukacyjną z przeznaczeniem do samokształcenia ucznia zdolnego/uzdolnionego,

- przygotowuje zadania i ćwiczenia dla ucznia zdolnego, stosuje różnorodne rodzaje ćwiczeń,

- formułuje zadania wymagające od uczniów samodzielnego formułowania zadań dla siebie i kolegów, określające standardy wymagań i oceny,

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PE1_K10

- wskazuje na indywidualne potrzeby uczniów, w tym uczniów zdolnych, uczniów z deficytami rozwojowymi i zaburzeniami zachowania,

- formułuje zasady współpracy z uczniem i jego środowiskiem wychowawczym, wskazuje na mocne strony i utrudnienia mogące skutkować obniżeniem efektywności planowanych działań.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Jabłonowska
Prowadzący grup: Małgorzata Jabłonowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ocenie podlega:

1) systematyczna praca i zaangażowanie studenta na zajęciach

2) praca pisemna dotycząca indywidualnych potrzeb ucznia ze specyficznymi potrzebami edukacyjnym i plan działań wspierających zawierających wykaz zasad współpracy z uczniem i jego środowiskiem wychowawczym

3) elektroniczne narzędzie do badania wybranego obszaru funkcjonowania ucznia

4) jednostki dydaktyczne na platformę edukacyjną wykonane w programie ExeLearning z przeznaczeniem do samokształcenia ucznia zdolnego/uzdolnionego, w tym zadania skłaniające ucznia do autorefleksji i kierowania własnym procesem uczenia się

5) różnorodne zadania i ćwiczenia dla ucznia zdolnego przygotowywane z wykorzystaniem programu LearningApps, Quizlet itp.

Pełny opis:

1. Prezentacja założeń przedmiotu oraz wymagań

2. Praca z uczeniem ze specyficznymi potrzebami w uczeniu się – uwarunkowania organizacyjne i prawne.

3. Uczeń szczególnie uzdolniony jako podmiot wymagający specjalnych oddziaływań ze strony pedagoga szkolnego.

4. Uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się – diagnoza nauczycielska.

5. Internet jako środowisko edukacyjne –uwarunkowania efektywności edukacji zdalnej związane z psychologicznymi teoriami uczenia się.

6. Założenia teoretyczne dotyczące konstrukcji elektronicznych materiałów edukacyjnych przeznaczonych do kształcenia zdalnego.

7. Konstrukcja jednostek dydaktycznych z pomocą programu ExeLearning.

8. Zasady konstruowania sprawdzianów, zestawów zadań, typy zadań i ćwiczeń wykorzystywanych w dydaktyce.

9. Przygotowanie zestawu ćwiczeń z wykorzystaniem programu LearningApps i Quizlet

10. Zasady współpracy ze środowiskiem wychowawczym ucznia warunkujące skuteczność edukacji z wykorzystaniem komputera.

11. Omówienie wyników prac studentów, zaliczenie przedmiotu

Literatura:

Literatura podstawowa:

Dyrda, B. (2012). Edukacyjne wsparcie ucznia zdolnego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska, E. (1997). Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: WSiP.

Jabłonowska, M. Łukasiewicz-Wieleba, J. (red.) (2011). Drogi rozwoju zainteresowań i zdolności. Warszawa: Wydawnictwo Universitas Rediviva.

Jabłonowska, M., Łukasiewicz-Wieleba. J. (2010). Model pracy z uczniem szczególnie uzdolnionym. W: Model pracy z uczniem o szczególnych potrzebach edukacyjnych. Warszawa: Wyd. MEN, s. 251-283

Lorens, R. (2011). Nowe technologie w edukacji : praktyczna pomoc w przygotowaniu lekcji, przewodnik po e-nauczaniu, opis najpopularniejszych darmowych aplikacji, metodyka zdalnego nauczania, prawo autorskie e-learningu, gotowe materiały do wykorzystania. Warszawa ; Bielsko-Biała : Wydawnictwo Szkolne PWN.  

Walat, W. (2007). Edukacyjne zastosowania hipermediów. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Wilk, M. (2009). Metodyka nauczania przez Internet : pakiet metodyczny opracowano na podstawie materiałów. szkoleniowych stworzonych w projekcie "e-Nauczyciel kształcenia zawodowego i ustawicznego" Rybnik : Rybnickie Centrum Edukacji Zawodowej - Centrum Kształcenia Ustawicznego oraz Praktycznego.

Literatura uzupełniająca:

Hojnacki, L. (red.) (2013). Mobilna edukacja. (R)ewolucja w nauczaniu

-poradnik dla edukatorów. https://edustore.eu/pliki/mobilna-edukacja-poradnik-dla-edukatorow.pdf. dostęp: 10.09.2016

Limont, W. (2010). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańsk, GWP.

Łukasiewicz-Wieleba, J. Jabłonowska (2010). Zdolności i Twórczość. Skrypt. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: - 30 h zajęć

2. Przygotowanie się do egzaminu, zaliczenia: - 10 h

3. Przygotowanie referatu, materiałów edukacyjnych: - 15 h

4. Przygotowanie się do zajęć: - 5 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 ECTS

METODY KSZTAŁCENIA:

- zdalne synchroniczne i asynchroniczne

- podające,

- ćwiczeniowe,

- zadaniowe,

- problemowe

- zajęcia w trybie zdalnym realizowane w oparciu o autorskie instrukcje przesyłane pocztą elektroniczną APS oraz zamieszczane w zespołach w aplikacji MS Teams

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Małgorzata Jabłonowska
Prowadzący grup: Małgorzata Jabłonowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Ocenie podlega:

1) systematyczna praca i zaangażowanie studenta na zajęciach

2) praca pisemna dotycząca indywidualnych potrzeb ucznia ze specyficznymi potrzebami edukacyjnym i plan działań wspierających zawierających wykaz zasad współpracy z uczniem i jego środowiskiem wychowawczym

3) elektroniczne narzędzie do badania wybranego obszaru funkcjonowania ucznia

4) jednostki dydaktyczne na platformę edukacyjną wykonane na platformie LearningApps z przeznaczeniem do samokształcenia ucznia zdolnego/uzdolnionego, w tym zadania skłaniające ucznia do autorefleksji i kierowania własnym procesem uczenia się

5) różnorodne zadania i ćwiczenia dla ucznia zdolnego przygotowywane z wykorzystaniem programu LearningApps, Quizlet itp.

Pełny opis:

1. Prezentacja założeń przedmiotu oraz wymagań

2. Praca z uczeniem ze specyficznymi potrzebami w uczeniu się – uwarunkowania organizacyjne i prawne.

3. Uczeń szczególnie uzdolniony jako podmiot wymagający specjalnych oddziaływań ze strony pedagoga szkolnego.

4. Uczeń ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się – diagnoza nauczycielska.

5. Internet jako środowisko edukacyjne –uwarunkowania efektywności edukacji zdalnej związane z psychologicznymi teoriami uczenia się.

6. Założenia teoretyczne dotyczące konstrukcji elektronicznych materiałów edukacyjnych przeznaczonych do kształcenia zdalnego.

7. Konstrukcja jednostek dydaktycznych z przeznaczonych do kształcenia zdalnego.

8. Zasady konstruowania sprawdzianów, zestawów zadań, typy zadań i ćwiczeń wykorzystywanych w dydaktyce.

9. Przygotowanie zestawu ćwiczeń z wykorzystaniem programu LearningApps i Quizlet

10. Zasady współpracy ze środowiskiem wychowawczym ucznia warunkujące skuteczność edukacji z wykorzystaniem komputera.

11. Omówienie wyników prac studentów, zaliczenie przedmiotu

Literatura:

Literatura podstawowa:

Dyrda, B. (2012). Edukacyjne wsparcie ucznia zdolnego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska, E. (1997). Dziecięca matematyka. Książka dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: WSiP.

Jabłonowska, M. Łukasiewicz-Wieleba, J. (red.) (2011). Drogi rozwoju zainteresowań i zdolności. Warszawa: Wydawnictwo Universitas Rediviva.

Jabłonowska, M., Łukasiewicz-Wieleba. J. (2010). Model pracy z uczniem szczególnie uzdolnionym. W: Model pracy z uczniem o szczególnych potrzebach edukacyjnych. Warszawa: Wyd. MEN, s. 251-283

Lorens, R. (2011). Nowe technologie w edukacji : praktyczna pomoc w przygotowaniu lekcji, przewodnik po e-nauczaniu, opis najpopularniejszych darmowych aplikacji, metodyka zdalnego nauczania, prawo autorskie e-learningu, gotowe materiały do wykorzystania. Warszawa ; Bielsko-Biała : Wydawnictwo Szkolne PWN.  

Walat, W. (2007). Edukacyjne zastosowania hipermediów. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

Wilk, M. (2009). Metodyka nauczania przez Internet : pakiet metodyczny opracowano na podstawie materiałów. szkoleniowych stworzonych w projekcie "e-Nauczyciel kształcenia zawodowego i ustawicznego" Rybnik : Rybnickie Centrum Edukacji Zawodowej - Centrum Kształcenia Ustawicznego oraz Praktycznego.

Literatura uzupełniająca:

Hojnacki, L. (red.) (2013). Mobilna edukacja. (R)ewolucja w nauczaniu

-poradnik dla edukatorów. https://edustore.eu/pliki/mobilna-edukacja-poradnik-dla-edukatorow.pdf. dostęp: 10.09.2016

Limont, W. (2010). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańsk, GWP.

Łukasiewicz-Wieleba, J. Jabłonowska (2010). Zdolności i Twórczość. Skrypt. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Uwagi:

NAKŁAD PRACY STUDENTA:

1. Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: - 30 h zajęć

2. Przygotowanie się do egzaminu, zaliczenia: - 10 h

3. Przygotowanie referatu, materiałów edukacyjnych: - 15 h

4. Przygotowanie się do zajęć: - 5 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 2 ECTS

METODY KSZTAŁCENIA:

- zdalne synchroniczne i asynchroniczne

- podające,

- ćwiczeniowe,

- zadaniowe,

- problemowe.

Syllabus i materiały edukacyjne stanowią utwór w rozumieniu przepisów ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24, poz. 83 t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1231) i podlegają ochronie prawnej. Obowiązuje całkowity zakaz wykorzystywania ich w celach zarobkowych.

Niedozwolone jest korzystanie z niniejszych materiałów (w tym w szczególności ich dalsza publikacja i udostępnianie) bez zgody autora poza przypadkami dozwolonego użytku chronionych utworów określonego przepisami ustawy. Studenci doktoranci i pracownicy APS są w szczególności uprawnieni są do korzystania z pojedynczych egzemplarzy utworu w zakresie własnego użytku naukowego niezwiązanego z celem zarobkowym.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)