Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania – metodyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-KCP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania – metodyka
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Rozumie znaczenie przybliżania dzieciom sensu kodowania informacji.

Wie, co jest realizowane jest w przedszkolu, a co w pierwszym roku szkolnego nauczania

Zna podstawy merytoryczne, cele i treści kształcenia oraz rozwiązania metodyczne.

Zna metodykę przygotowania dzieci do nauki czytania i pisania

Wie, jak rozwijać słuch fonematyczny i pętlę fonologiczną u dzieci.

Rozumie związek dominacji stronnej z nabywaniem umiejętności czytania i pisania.

Wie, jak się kształtuje sprawność manualną i koordynację wzrokowo – ruchową.

Wie, jaki jest związek mowy z czytaniem i pisaniem.

Potrafi rozbudzać u dzieci zainteresowania książką i głośnym czytaniem.

Potrafi prowadzić zajęcia z kodowania i dekodowania informacji

Potrafi organizować zajęcia w celu rozwijania słuchu fonematycznego i pętli fonologicznej u dzieci.

Potrafi organizować zajęcia w celu kształtowania koordynacji wzrokowo - ruchowej i sprawności manualnej potrzebnej do nauki pisania.

Potrafi organizować współpracę z rodzicami w zakresie przygotowania dzieci do nauki czytania i pisania w szkole

Jest przekonany o konieczności wszechstronnego kształtowania gotowości do czytania i pisania u dzieci

Rozumie, że kształtowanie nauki czytania i pisania musi być poprzedzone gotowością do opanowania tych umiejętności.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Bednarska, Agnieszka Piechowicz
Prowadzący grup: Natalia Bednarska, Agnieszka Piechowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Głównym sposobem pomiaru efektów będzie egzamin pisemny.

Pełny opis:

1. Czytanie i pisanie - definicje, ujęcia. Literatura dziecięca; biblio-i baśnioterapia.

2. Gotowość do nauki czytania i pisania - definicja, zakres. Pojęcie świadomości pisma. Znaczenie rozwoju mowy i języka dla gotowości do nauki czytania i pisania.

3. Wspieranie gotowości do nauki czytania i pisania ze szczególnym uwzględnieniem kwestii motywacji do nauki i konieczności uświadomienia sobie przez dziecko jej sensu i potrzeby. Przegląd wybranych metod nauki czytania pod kątem wspierania gotowości do nauki czytania i pisania w okresie przedszkolnym.

4. Nauczycielska diagnoza gotowości do nauki czytania i pisania.

Literatura:

Lektury obowiązkowe:

A. Brzezińska, Czytanie i pisanie - nowy język dziecka (część 1, par.: 2.1, 2.2)

G. Krasowicz-Kupis, Rozwój świadomości językowej dziecka. Teoria i praktyka

D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej (rozdz. 1, 2)

Mam 6 lat. Przewodnik dla nauczyciela, Praca zbiorowa (część 1)

M. Bogdanowicz, Metoda Dobrego Startu

Literatura uzupełniająca:

I. Koźmińska, E. Olszewska, Wychowanie przez czytanie

E. Roszyńska, Nauka czytania czy kształtowanie gotowości do czytania?... [w:] Wyzwania współczesnej edukacji przedszkolnej. M. Kotarba-Kańczugowska (red.), Wydawnictwo APS 2012 (rozdział 4)

I. Majchrzak, Wprowadzenie dziecka w świat pisma

E. Czerwińska, M. Nowicka, Słoneczna biblioteka. Przewodnik metodyczny dla nauczycieli przedszkola

M. Bogdanowicz, Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie / M. Bogdanowicz, Ryzyko dysleksji, dysgrafii i dysortografii

Uwagi:

Metody: wykład, burza mózgów,rozmowa, metoda zadań, gry dydaktyczne, praca z tekstem

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe: 45

Przygotowanie się do zajęć: 20

Analiza zalecanych lektur: 15

Przygotowanie się do zaliczenia: 20

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)