Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania – metodyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-KCP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania – metodyka |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Rozumie znaczenie przybliżania dzieciom sensu kodowania informacji. Wie, co jest realizowane jest w przedszkolu, a co w pierwszym roku szkolnego nauczania Zna podstawy merytoryczne, cele i treści kształcenia oraz rozwiązania metodyczne. Zna metodykę przygotowania dzieci do nauki czytania i pisania Wie, jak rozwijać słuch fonematyczny i pętlę fonologiczną u dzieci. Rozumie związek dominacji stronnej z nabywaniem umiejętności czytania i pisania. Wie, jak się kształtuje sprawność manualną i koordynację wzrokowo – ruchową. Wie, jaki jest związek mowy z czytaniem i pisaniem. Potrafi rozbudzać u dzieci zainteresowania książką i głośnym czytaniem. Potrafi prowadzić zajęcia z kodowania i dekodowania informacji Potrafi organizować zajęcia w celu rozwijania słuchu fonematycznego i pętli fonologicznej u dzieci. Potrafi organizować zajęcia w celu kształtowania koordynacji wzrokowo - ruchowej i sprawności manualnej potrzebnej do nauki pisania. Potrafi organizować współpracę z rodzicami w zakresie przygotowania dzieci do nauki czytania i pisania w szkole Jest przekonany o konieczności wszechstronnego kształtowania gotowości do czytania i pisania u dzieci Rozumie, że kształtowanie nauki czytania i pisania musi być poprzedzone gotowością do opanowania tych umiejętności. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Bednarska, Agnieszka Piechowicz | |
Prowadzący grup: | Natalia Bednarska, Agnieszka Piechowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Głównym sposobem pomiaru efektów będzie egzamin pisemny. |
|
Pełny opis: |
1. Czytanie i pisanie - definicje, ujęcia. Literatura dziecięca; biblio-i baśnioterapia. 2. Gotowość do nauki czytania i pisania - definicja, zakres. Pojęcie świadomości pisma. Znaczenie rozwoju mowy i języka dla gotowości do nauki czytania i pisania. 3. Wspieranie gotowości do nauki czytania i pisania ze szczególnym uwzględnieniem kwestii motywacji do nauki i konieczności uświadomienia sobie przez dziecko jej sensu i potrzeby. Przegląd wybranych metod nauki czytania pod kątem wspierania gotowości do nauki czytania i pisania w okresie przedszkolnym. 4. Nauczycielska diagnoza gotowości do nauki czytania i pisania. |
|
Literatura: |
Lektury obowiązkowe: A. Brzezińska, Czytanie i pisanie - nowy język dziecka (część 1, par.: 2.1, 2.2) G. Krasowicz-Kupis, Rozwój świadomości językowej dziecka. Teoria i praktyka D. Klus-Stańska, M. Nowicka, Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej (rozdz. 1, 2) Mam 6 lat. Przewodnik dla nauczyciela, Praca zbiorowa (część 1) M. Bogdanowicz, Metoda Dobrego Startu Literatura uzupełniająca: I. Koźmińska, E. Olszewska, Wychowanie przez czytanie E. Roszyńska, Nauka czytania czy kształtowanie gotowości do czytania?... [w:] Wyzwania współczesnej edukacji przedszkolnej. M. Kotarba-Kańczugowska (red.), Wydawnictwo APS 2012 (rozdział 4) I. Majchrzak, Wprowadzenie dziecka w świat pisma E. Czerwińska, M. Nowicka, Słoneczna biblioteka. Przewodnik metodyczny dla nauczycieli przedszkola M. Bogdanowicz, Ryzyko dysleksji. Problem i diagnozowanie / M. Bogdanowicz, Ryzyko dysleksji, dysgrafii i dysortografii |
|
Uwagi: |
Metody: wykład, burza mózgów,rozmowa, metoda zadań, gry dydaktyczne, praca z tekstem Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe: 45 Przygotowanie się do zajęć: 20 Analiza zalecanych lektur: 15 Przygotowanie się do zaliczenia: 20 Sumaryczna liczba punktów ECTS: 4 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.