Konstruowanie autorskich programów wychowania przedszkolnego i planowanie działalności pedagogicznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-KAP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konstruowanie autorskich programów wychowania przedszkolnego i planowanie działalności pedagogicznej |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia przygotowują Studenta do samodzielnego skonstruowania autorskiego programu wychowania przedszkolnego. W trakcie zajęć realizowane są następujące treści: BLOK 1: Program wychowania przedszkolnego – prawo oświatowe, zasady tworzenia, etyka zawodowa BLOK 2:Wybrane autorskie programy wychowania przedszkolnego – prezentacja, krytyczna ocena |
Pełny opis: |
Po ukończeniu zajęć Student będzie potrafił: - wydobyć istotne dla nauczyciela informacje z treści rozporządzeń dotyczących konstruowania przez nauczyciela programów wychowania przedszkolnego. - wyjaśnić sens stosowania autorskich programów wychowania przedszkolnego. - wymienić treści wchodzące w skład podstawy programowej oraz stworzyć dla poszczególnych obszarów miesięczne, tygodniowe i dzienne plany pracy. - skonstruować autorski plan wychowania przedszkolnego. - szczegółowo opisać najbardziej popularne programy wychowania przedszkolnego, - obiektywnie i rzetelnie ocenić ich przydatność w danej placówce przedszkolnej. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Podstawa programowa wychowania przedszkolnego z 14 lutego 2017 r. Dziennik Ustaw z dnia 18 czerwca 2014 r., Poz. 803 Rozporządzenie MEN z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (część dot. edukacji przedszkolnej). Waloszek, D. (2005). Program w edukacji dzieci. Geneza, istota, kryteria. Warszawa: Żak. Literatura uzupełniająca: Komorowska, H. (2011). Programy nauczania w kształceniu ogólnym i językowym. Warszawa: ORE. Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie – wybór – ewaluacja. W ramach PRACY ZDALNEJ studenci otrzymują wybrane materiały drogą mailową. Źródła internetowe: Instrukcja do opracowania programu nauczania wychowania przedszkolnego/ edukacji wczesnoszkolnej https://odnpoznan.pl/pliki/mat/scenariusze/edu_wczesn_wych_przedsz_instrukcja_do_programu.pdf Konstruowanie programu podstawa prawna https://epedagogika.pl/ksztalcenie-i-wychowanie/konstruowanie-programu-autorskiego-w-przedszkolu-podstawa-prawna-2287.html# Krótki poradnik https://edurada.pl/artykuly/jak-skonstruowac-program-nauczania-krotki-poradnik/ |
Efekty uczenia się: |
zna relację podstawy programowej wychowania przedszkolnego do autorskich programów wychowania przedszkolnego. Zna reguły planowania działalności pedagogicznej w rytmie semestralnym, miesięcznym, tygodniowym i dziennym. potrafi wymienić i scharakteryzować rozporządzenia określające wymogi stawiane autorskim programom wychowania przedszkolnego Dysponuje taką wiedzą psychologiczna i pedagogiczną, która umożliwia mu krytyczną ocenę istniejących programów i wybór takiego, który odpowiada warunkom istniejącym w danej placówce. potrafi planować działalność pedagogiczną w przedszkolach z oddziałami żłobkowymi i w przedszkolach. potrafi analizować dokumenty regulujące działalność pedagogiczną i wie, jakie są jego obowiązki związane z prowadzeniem dokumentacji rozumie konieczność dbałości o przestrzeganie prawidłowości psychologicznych i pedagogicznych w planowaniu własnej działalności pedagogicznej |
Metody i kryteria oceniania: |
Na zaliczenie: -wykonanie prezentacji multimedialnej opisującej założenia i sposób skonstruowania wybranego autorskiego programu wychowania przedszkolnego wraz z uwzględnieniem najnowszych zmian w rozporządzeniach Ministra Edukacji. -skonstruowanie autorskiego programu wychowania przedszkolnego na zajęciach. Zajęcia prowadzone są w sposób praktyczny, na który składają się: dyskusja, praca z książką, pokaz multimedialny, ćwiczenia w małych grupach. W ramach zajęć realizowane są hospitacje w placówkach wychowania przedszkolnego celem zapoznania się z realizowanymi programami wychowania przedszkolnego oraz pakietami edukacyjnymi. Praca na zajęciach odbywa się za pomocą metod: oglądowej oraz praktycznej. Praca zdalna przebiega za pomocą: - konsultacji mailowych (za pomocą adresu mailowego: agnieszka.gastol@wp.pl oraz agastol@aps.edu.pl), telefonicznych oraz za pośrednictwem Facebooka ze starostą grupy oraz wszystkimi studentami indywidualnie celem monitorowania efektów pracy (wykonywanie zadanych prezentacji), - przesyłania na adres grupowy prezentacji obejmujących swoim zakresem materiał wyszczególniony w treściach kształcenia. ZALICZENIE PRZEDMIOTU odbywa się na podstawie oceny przesłanych przez Studentów materiałów w wyznaczonym czasie. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Gąstoł | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Gąstoł | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.