Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Konstruowanie autorskich programów wychowania przedszkolnego i planowanie działalności pedagogicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-KAP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konstruowanie autorskich programów wychowania przedszkolnego i planowanie działalności pedagogicznej
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia przygotowują Studenta do samodzielnego skonstruowania autorskiego programu wychowania przedszkolnego.

W trakcie zajęć realizowane są następujące treści:

BLOK 1: Program wychowania przedszkolnego – prawo oświatowe, zasady tworzenia, etyka zawodowa

BLOK 2:Wybrane autorskie programy wychowania przedszkolnego – prezentacja, krytyczna ocena

Pełny opis:

Po ukończeniu zajęć Student będzie potrafił:

- wydobyć istotne dla nauczyciela informacje z treści rozporządzeń dotyczących konstruowania przez nauczyciela programów wychowania przedszkolnego.

- wyjaśnić sens stosowania autorskich programów wychowania przedszkolnego.

- wymienić treści wchodzące w skład podstawy programowej oraz stworzyć dla poszczególnych obszarów miesięczne, tygodniowe i dzienne plany pracy.

- skonstruować autorski plan wychowania przedszkolnego.

- szczegółowo opisać najbardziej popularne programy wychowania przedszkolnego,

- obiektywnie i rzetelnie ocenić ich przydatność w danej placówce przedszkolnej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego z 14 lutego 2017 r.

Dziennik Ustaw z dnia 18 czerwca 2014 r., Poz. 803 Rozporządzenie MEN z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (część dot. edukacji przedszkolnej).

Waloszek, D. (2005). Program w edukacji dzieci. Geneza, istota, kryteria. Warszawa: Żak.

Literatura uzupełniająca:

Komorowska, H. (2011). Programy nauczania w kształceniu ogólnym i językowym. Warszawa:

ORE. Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie – wybór – ewaluacja.

W ramach PRACY ZDALNEJ studenci otrzymują wybrane materiały drogą mailową.

Źródła internetowe:

Instrukcja do opracowania programu nauczania wychowania przedszkolnego/ edukacji wczesnoszkolnej https://odnpoznan.pl/pliki/mat/scenariusze/edu_wczesn_wych_przedsz_instrukcja_do_programu.pdf

Konstruowanie programu podstawa prawna https://epedagogika.pl/ksztalcenie-i-wychowanie/konstruowanie-programu-autorskiego-w-przedszkolu-podstawa-prawna-2287.html#

Krótki poradnik https://edurada.pl/artykuly/jak-skonstruowac-program-nauczania-krotki-poradnik/

Efekty uczenia się:

zna relację podstawy programowej wychowania przedszkolnego do autorskich programów wychowania przedszkolnego.

Zna reguły planowania działalności pedagogicznej w rytmie semestralnym, miesięcznym, tygodniowym i dziennym.

potrafi wymienić i scharakteryzować rozporządzenia określające wymogi stawiane autorskim programom wychowania przedszkolnego

Dysponuje taką wiedzą psychologiczna i pedagogiczną, która umożliwia mu krytyczną ocenę istniejących programów i wybór takiego, który odpowiada warunkom istniejącym w danej placówce.

potrafi planować działalność pedagogiczną w przedszkolach z oddziałami żłobkowymi i w przedszkolach.

potrafi analizować dokumenty regulujące działalność pedagogiczną i wie, jakie są jego obowiązki związane z prowadzeniem dokumentacji

rozumie konieczność dbałości o przestrzeganie prawidłowości psychologicznych i pedagogicznych w planowaniu własnej działalności pedagogicznej

Metody i kryteria oceniania:

Na zaliczenie:

-wykonanie prezentacji multimedialnej opisującej założenia i sposób skonstruowania wybranego autorskiego programu wychowania przedszkolnego wraz z uwzględnieniem najnowszych zmian w rozporządzeniach Ministra Edukacji.

-skonstruowanie autorskiego programu wychowania przedszkolnego na zajęciach.

Zajęcia prowadzone są w sposób praktyczny, na który składają się: dyskusja, praca z książką, pokaz multimedialny, ćwiczenia w małych grupach.

W ramach zajęć realizowane są hospitacje w placówkach wychowania przedszkolnego celem zapoznania się z realizowanymi programami wychowania przedszkolnego oraz pakietami edukacyjnymi.

Praca na zajęciach odbywa się za pomocą metod: oglądowej oraz praktycznej. Praca zdalna przebiega za pomocą:

- konsultacji mailowych (za pomocą adresu mailowego: agnieszka.gastol@wp.pl oraz agastol@aps.edu.pl), telefonicznych oraz za pośrednictwem Facebooka ze starostą grupy oraz wszystkimi studentami indywidualnie celem monitorowania efektów pracy (wykonywanie zadanych prezentacji),

- przesyłania na adres grupowy prezentacji obejmujących swoim zakresem materiał wyszczególniony w treściach kształcenia.

ZALICZENIE PRZEDMIOTU odbywa się na podstawie oceny przesłanych przez Studentów materiałów w wyznaczonym czasie.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Gąstoł
Prowadzący grup: Agnieszka Gąstoł
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)