Język obcy w przedszkolu - podstawy i metody
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-JOP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Język obcy w przedszkolu - podstawy i metody |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Efekty dla roku akademickiego 2017/2018 - III rok: WIEDZA PE1_W23 - student potrafi omówić wymagania podstawy programowej wychowania przedszkolnego dot. przygotowania dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym (Dz. U. z 18.06.2014 r., poz. 803.), - student potrafi scharakteryzować niezbędne kwalifikacje nauczyciela, realizującego zadania, które wynikają z podstawy programowej wychowania przedszkolnego dot. przygotowania dzieci do posługiwania się językiem obcym nowożytnym, zinterpretować zapisy podstawy programowej oraz wymienić i zoperacjonalizować cele wczesnego nauczania języków obcych, - student potrafi scharakteryzować zasady wczesnego nauczania języków obcych z uwzględnieniem różnic pomiędzy poszczególnymi grupami wiekowymi, - student potrafi scharakteryzować sposoby nabywania i doskonalenia umiejętności słuchania i sprawności mówienia, - student potrafi wymienić i scharakteryzować techniki integrowania wczesnego nauczania języka obcego z realizowanym programem wychowawczo-dydaktycznym. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U09 - dobierze właściwe treści, metody oraz środki kształcenia zgodne z zaleceniami metodycznymi do pracy z poszczególnymi grupami wiekowymi, - zaplanuje dostosowanie zajęć do możliwości poznawczych dzieci z różnych grup wiekowych, - zaplanuje proces integrowania wczesnego nauczania języka obcego z realizowanym programem wychowawczo-dydaktycznym, wskazując na możliwości współpracy nauczyciela wychowania przedszkolnego z lektorem języka obcego. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K04 - interesuje się problematyką wczesnego nauczania języków obcych – wie, skąd może czerpać wiedzę, sam znajduje literaturę metodyczną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maja Wenderlich | |
Prowadzący grup: | Maja Wenderlich | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Student zdobędzie informacje o metodach nauki języka obcego w przedszkolu. Pozna również wszelkie prawidłowości dotyczące nauki języków obcych młodszych dzieci (przedszkolnych oraz szkolnych). Zaliczenie ćwiczenia: od 13.03.2020 - scenariusz zajęć, uwzględniający odpowiednie metody pracy w grupie przedszkolnej/szkolnej przesłany e-mailem w domenie poczty APS do dnia 25.05.2020 - samodzielna praca pisemna na wskazany temat do dnia 25.05.2020 Wykład: test wiadomości w aplikacji Forms w sesji letniej. |
|
Pełny opis: |
W związku z wprowadzeniem kształcenia na odległość treści przedmiotu nie ulegają zmianie. 1.Charakterystyka i funkcje podstawy programowej w kontekście organizowania i prowadzenia zajęć z języka obcego nowożytnego dla dzieci w przedszkolu 2.Charakterystyka prawidłowości rozwojowych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, oraz zależności niezbędnych dla procesu nabywania języka obcego. 3. Omówienie wybranych metod i sposobów pracy na lekcji języka obcego w przedszkolu 4. Przygotowanie i dobór materiałów dydaktycznych do nauki języka obcego w przedszkolu. 5. Indywidualizacja pracy. Organizacja pracy w grupie, klasie zróżnicowanej. Wdrażanie efektywnych sposobów indywidualizacji pracy na lekcji. 6. Nowe technologie we wczesnym nauczaniu języka obcego. 7. Literatura w nauczaniu języka obcego dzieci. |
|
Literatura: |
Allwright, R.L. (1981), What do we want teaching materials for? (w:) ELT Journal 36 (1), 5-18. Grundy, P. (1995). Beginners.Oxford: Oxford University Press. Halliwel S.,Teaching English in the Primary Classroom Komorowska, H. (2002), Metodyka Nauczania Języków Obcych. Fraszka Edukacyjna. Komorowska H., (2009): Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Warszawa, Wydawnictwa CODN. Pamuła M. 2004: Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym. Warszawa. Phillips, S. 2000. Young Learners.Oxford: Oxford University Press.13 Reilly, V. and S. M. Ward. 2000. Very Young Learners. Oxford: Oxford University Press. Stasiak, H. (2000): Wpływ czynników emocjonalnych na dziecięcą akwizycję języka obcego. W: Kielar B. Z. i. in. (red.): Problemy komunikacji międzykulturowej. Lingwistyka, translatoryka, glottodydaktyka. Warszawa: Graf-Punkt, 402-42 Szoptowicz M., Szulc-Kurpaska M., (2012) Teaching English to Young Learners. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Dodatkowo dostępne on-line: 1)Języki obce w szkole - seria wskazanych czasopism (konkretnych artykułów) udostępnione przez wykładowcę, 2)Gładysz J. (2014) Storytelling, Wydawnictwo EPROFESS - udostępnione przez wykładowcę. 3) Udostępniane przez wykładowcę (systematycznie) skany wskazanych tekstów, artykułów, których nie można uzyskać on-line. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 30h+ wykłady - 15h Przygotowanie się do zajęć, lektury - 30h Przygotowanie się do kolokwium - 30h Przygotowanie prezentacji multimedialnej - 5h Przygotowanie scenariusza zajęć- 5h Sumaryczna liczba punktow ECTS - 5 Od 13.03.2020 Studenci na bieżąco (w związku z aktualnie przerabianym materiałem), będą dostawać wraz z udostępnionymi materiałami i literaturą zagadnienia do samodzielnego opracowania. Każdy student będzie musiał odesłać "pracę domową" we wskazanym terminie. Studenci otrzymają informację zwrotną nt. poprawności wykonanego zadania poprzez pocztę w domenie APS. Praca będzie odbywać się głównie przez pocztę w domenie APS. Indywidualne konsultacje zaplanowane są w postaci rozmowy w aplikacji Teams w wyznaczonych terminach dyżurów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
CW
N CW
WYK
CW
CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maja Wenderlich | |
Prowadzący grup: | Maja Wenderlich | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Student zdobędzie informacje o metodach nauki języka obcego w przedszkolu. Pozna również wszelkie prawidłowości dotyczące nauki języków obcych młodszych dzieci (przedszkolnych oraz szkolnych). Zaliczenie ćwiczenia: od 13.03.2020 - scenariusz zajęć, uwzględniający odpowiednie metody pracy w grupie przedszkolnej/szkolnej przesłany e-mailem w domenie poczty APS do dnia 25.05.2020 - samodzielna praca pisemna na wskazany temat do dnia 25.05.2020 Wykład: test wiadomości w aplikacji Forms w sesji letniej. |
|
Pełny opis: |
W związku z wprowadzeniem kształcenia na odległość treści przedmiotu nie ulegają zmianie. 1.Charakterystyka i funkcje podstawy programowej w kontekście organizowania i prowadzenia zajęć z języka obcego nowożytnego dla dzieci w przedszkolu 2.Charakterystyka prawidłowości rozwojowych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, oraz zależności niezbędnych dla procesu nabywania języka obcego. 3. Omówienie wybranych metod i sposobów pracy na lekcji języka obcego w przedszkolu 4. Przygotowanie i dobór materiałów dydaktycznych do nauki języka obcego w przedszkolu. 5. Indywidualizacja pracy. Organizacja pracy w grupie, klasie zróżnicowanej. Wdrażanie efektywnych sposobów indywidualizacji pracy na lekcji. 6. Nowe technologie we wczesnym nauczaniu języka obcego. 7. Literatura w nauczaniu języka obcego dzieci. |
|
Literatura: |
Allwright, R.L. (1981), What do we want teaching materials for? (w:) ELT Journal 36 (1), 5-18. Grundy, P. (1995). Beginners.Oxford: Oxford University Press. Halliwel S.,Teaching English in the Primary Classroom Komorowska, H. (2002), Metodyka Nauczania Języków Obcych. Fraszka Edukacyjna. Komorowska H., (2009): Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Warszawa, Wydawnictwa CODN. Pamuła M. 2004: Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym. Warszawa. Phillips, S. 2000. Young Learners.Oxford: Oxford University Press.13 Reilly, V. and S. M. Ward. 2000. Very Young Learners. Oxford: Oxford University Press. Stasiak, H. (2000): Wpływ czynników emocjonalnych na dziecięcą akwizycję języka obcego. W: Kielar B. Z. i. in. (red.): Problemy komunikacji międzykulturowej. Lingwistyka, translatoryka, glottodydaktyka. Warszawa: Graf-Punkt, 402-42 Szoptowicz M., Szulc-Kurpaska M., (2012) Teaching English to Young Learners. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Dodatkowo dostępne on-line: 1)Języki obce w szkole - seria wskazanych czasopism (konkretnych artykułów) udostępnione przez wykładowcę, 2)Gładysz J. (2014) Storytelling, Wydawnictwo EPROFESS - udostępnione przez wykładowcę. 3) Udostępniane przez wykładowcę (systematycznie) skany wskazanych tekstów, artykułów, których nie można uzyskać on-line. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe: ćwiczenia - 15h+ wykłady - 12h Przygotowanie się do zajęć, lektury - 20h Przygotowanie się do kolokwium - 15h Przygotowanie prezentacji multimedialnej - 5h Przygotowanie scenariusza zajęć- 5h Sumaryczna liczba punktow ECTS - 5 Od 13.03.2020 Studenci na bieżąco (w związku z aktualnie przerabianym materiałem), będą dostawać wraz z udostępnionymi materiałai i literaturą zagadnienia do samodzielnego opracowania. Każdy student będzie musiał odesłać "pracę domową" we wskazanym terminie. Studenci otrzymają informację zwrotną nt. poprawności wykonanego zadania poprzez pocztę w domenie APS. Praca będzie odbywać się głównie przez pocztę w domenie APS. Indywidualne konsultacje zaplanowane są w postaci rozmowy w aplikacji Teams w wyznaczonych terminach dyżurów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maja Wenderlich | |
Prowadzący grup: | Maja Wenderlich | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Student zdobędzie informacje o metodach nauki języka obcego w przedszkolu. Pozna również wszelkie prawidłowości dotyczące nauki języków obcych młodszych dzieci (przedszkolnych oraz szkolnych). Zaliczenie ćwiczenia: - scenariusz zajęć, uwzględniający odpowiednie metody pracy w grupie przedszkolnej/szkolnej, Wykład: test wiadomości w aplikacji Forms w sesji letniej. Wykłady i ćwiczenia ze studentami będą prowadzone w trybie zdalnym, synchronicznie zgodnie z wyznaczonym terminarzem zajęć z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. Ponadto studenci mają możliwość kontaktu z prowadzącym zajęcia drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl lub aplikacji Teams w czasie wyznaczonych dyżurów. |
|
Pełny opis: |
1.Charakterystyka i funkcje podstawy programowej w kontekście organizowania i prowadzenia zajęć z języka obcego nowożytnego dla dzieci w przedszkolu. 2.Charakterystyka prawidłowości rozwojowych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, oraz zależności niezbędnych dla procesu nabywania języka obcego. 3. Omówienie wybranych metod i sposobów pracy na lekcji języka obcego w przedszkolu 4. Przygotowanie i dobór materiałów dydaktycznych do nauki języka obcego w przedszkolu. 5. Indywidualizacja pracy. Organizacja pracy w grupie, klasie zróżnicowanej. Wdrażanie efektywnych sposobów indywidualizacji pracy na lekcji. 6. Nowe technologie we wczesnym nauczaniu języka obcego. 7. Literatura w nauczaniu języka obcego dzieci. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Allwright, R.L. (1981), What do we want teaching materials for? (w:) ELT Journal 36 (1), 5-18. Grundy, P. (1995). Beginners.Oxford: Oxford University Press. Halliwel S.,Teaching English in the Primary Classroom Komorowska, H. (2002), Metodyka Nauczania Języków Obcych. Fraszka Edukacyjna. Komorowska H., (2009): Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Warszawa, Wydawnictwa CODN. Pamuła M. 2004: Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym. Warszawa. Phillips, S. 2000. Young Learners.Oxford: Oxford University Press.13 Literatura uzupełniająca: Reilly, V. and S. M. Ward. 2000. Very Young Learners. Oxford: Oxford University Press. Stasiak, H. (2000): Wpływ czynników emocjonalnych na dziecięcą akwizycję języka obcego. W: Kielar B. Z. i. in. (red.): Problemy komunikacji międzykulturowej. Lingwistyka, translatoryka, glottodydaktyka. Warszawa: Graf-Punkt, 402-42 Szoptowicz M., Szulc-Kurpaska M., (2012) Teaching English to Young Learners. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Dodatkowo dostępne on-line: 1)Języki obce w szkole - seria wskazanych czasopism (konkretnych artykułów) udostępnione przez wykładowcę, 2)Gładysz J. (2014) Storytelling, Wydawnictwo EPROFESS - udostępnione przez wykładowcę. 3) Udostępniane przez wykładowcę (systematycznie) skany wskazanych tekstów, artykułów, których nie można uzyskać on-line. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe: 45h (ćwiczenia - 30h+ wykłady - 15h) Przygotowanie się do zajęć - 20h Czytanie wskazanej literatury: 20h Przygotowanie się do kolokwium - 25h Przygotowanie scenariusza zajęć- 15h Sumaryczna liczba punktow ECTS - 5 Link do kanału wykładów: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a5048a74a288e4c268a0d7e0f16f03634%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=027a80a7-9886-4155-8f52-09307039ace8&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Linki do kanałów ćwiczeniowych: grupa 1: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a6aeedc86e2ca4141bb50cc5b695b665a%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=a5209646-72a5-4e2d-a5a1-6a4fd44b37a9&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 2:https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3af2301c7776194f99a264dfae540092e1%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=fa0b44a9-ffd4-4c74-9675-19897b0161dd&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 grupa 3:https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a0e80af89ed2b40268955ae6b20185636%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=31d81db9-5ea8-4c77-9988-c51b9feb7959&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
CW
WYK
N CW
CW
WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maja Wenderlich | |
Prowadzący grup: | Maja Wenderlich | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Student zdobędzie informacje o metodach nauki języka obcego w przedszkolu. Pozna również wszelkie prawidłowości dotyczące nauki języków obcych młodszych dzieci (przedszkolnych oraz szkolnych). Zaliczenie ćwiczenia: - scenariusz zajęć, uwzględniający odpowiednie metody pracy w grupie przedszkolnej/szkolnej, Wykład: test wiadomości w aplikacji Forms w sesji letniej. Wykłady i ćwiczenia ze studentami będą prowadzone w trybie zdalnym, synchronicznie zgodnie z wyznaczonym terminarzem zajęć z wykorzystaniem aplikacji MS Teams. Ponadto studenci mają możliwość kontaktu z prowadzącym zajęcia drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl lub aplikacji Teams w czasie wyznaczonych dyżurów. |
|
Pełny opis: |
1.Charakterystyka i funkcje podstawy programowej w kontekście organizowania i prowadzenia zajęć z języka obcego nowożytnego dla dzieci w przedszkolu. 2.Charakterystyka prawidłowości rozwojowych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, oraz zależności niezbędnych dla procesu nabywania języka obcego. 3. Omówienie wybranych metod i sposobów pracy na lekcji języka obcego w przedszkolu 4. Przygotowanie i dobór materiałów dydaktycznych do nauki języka obcego w przedszkolu. 5. Indywidualizacja pracy. Organizacja pracy w grupie, klasie zróżnicowanej. Wdrażanie efektywnych sposobów indywidualizacji pracy na lekcji. 6. Nowe technologie we wczesnym nauczaniu języka obcego. 7. Literatura w nauczaniu języka obcego dzieci. |
|
Literatura: |
Literatura podstawowa: Allwright, R.L. (1981), What do we want teaching materials for? (w:) ELT Journal 36 (1), 5-18. Grundy, P. (1995). Beginners.Oxford: Oxford University Press. Halliwel S.,Teaching English in the Primary Classroom Komorowska, H. (2002), Metodyka Nauczania Języków Obcych. Fraszka Edukacyjna. Komorowska H., (2009): Skuteczna nauka języka obcego. Struktura i przebieg zajęć językowych, Warszawa, Wydawnictwa CODN. Pamuła M. 2004: Metodyka nauczania języków obcych w kształceniu zintegrowanym. Warszawa. Phillips, S. 2000. Young Learners.Oxford: Oxford University Press.13 Literatura uzupełniająca: Reilly, V. and S. M. Ward. 2000. Very Young Learners. Oxford: Oxford University Press. Stasiak, H. (2000): Wpływ czynników emocjonalnych na dziecięcą akwizycję języka obcego. W: Kielar B. Z. i. in. (red.): Problemy komunikacji międzykulturowej. Lingwistyka, translatoryka, glottodydaktyka. Warszawa: Graf-Punkt, 402-42 Szoptowicz M., Szulc-Kurpaska M., (2012) Teaching English to Young Learners. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN Dodatkowo dostępne on-line: 1)Języki obce w szkole - seria wskazanych czasopism (konkretnych artykułów) udostępnione przez wykładowcę, 2)Gładysz J. (2014) Storytelling, Wydawnictwo EPROFESS - udostępnione przez wykładowcę. 3) Udostępniane przez wykładowcę (systematycznie) skany wskazanych tekstów, artykułów, których nie można uzyskać on-line. |
|
Uwagi: |
Godziny kontaktowe: 27h (ćwiczenia - 15h+ wykłady - 12h) Przygotowanie się do ćwiczeń - 15h Czytanie i opracowywanie literatury 25h Przygotowanie się do kolokwium - 30h Przygotowanie scenariusza zajęć- 15h Przygotowanie do egzaminu i egzamin: 30+ 5h Sumaryczna liczba punktow ECTS - 5 Link zespołu - wykłady: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3adeca0695c1b34d1bb803b845472b01af%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=1acf6ae7-eeee-45ef-bafb-eae709e96d5d&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Linki zespołu grup ćwiczeniowych: Grupa 1: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a35423d7df3004717bc18356c0b257438%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=98229d43-9caf-43ae-b1cb-57d50cecae38&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 Grupa 2: https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3a17b322b067804088abdef437b7aa62d8%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=6c8b2735-b3b3-4d15-8eab-1b76ef4ac1a5&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.