Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Gotowość do nauki szkolnej - metodyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-GNS1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Gotowość do nauki szkolnej - metodyka
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Natalia Bednarska, Agnieszka Piechowicz
Prowadzący grup: Natalia Bednarska, Agnieszka Piechowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Podstawą zaliczenia przedmiotu będzie przygotowanie przez studenta badania gotowości szkolnej (badanie może być przeprowadzone on-line z dzieckiem) oraz sformułowanie zaleceń do pracy stymulującej gotowość szkolną (szczegółowe wymagania dostarczone do studentów na skrzynkę mailową). Studenci mają za zadanie zaprezentować przygotowaną prezentację podczas połączenia online za pomocą aplikacji Teams we wskazanym wcześniej terminie.

Pełny opis:

1. Gotowość szkolna - pojęcie, obszary gotowości szkolnej.

2. Pojęcie diagnozy, zasady diagnozowania gotowości szkolnej

3. Metody, techniki i narzędzia diagnozowania gotowości szkolnej (m.in wystandaryzowane testy diagnostyczne, eksperymenty diagnostyczne)

4. Organizowanie i udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej w placówce na podstawie przeprowadzonej diagnozy. Zalecenia do organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zawarte w obowiązujących przepisach oświatowych (rodzaj i sposób świadczenia pomocy, wnioskowanie o pomoc, formy pomocy).

5. Konstruowanie programów pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Przygotowanie programu zajęć dydaktyczno - wyrównawczych - wytyczne.

6. Jak omówić z rodzicem wyniki diagnozy gotowości szkolnej.

7. Włączenie rodziców w proces kształtowania gotowości szkolnej dziecka.

W związku z wprowadzeniem kształcenia na odległość treści przedmiotu nie ulegają zmianie

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Warszawa 2011.

Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które niebawem rozpoczną naukę w szkole. Podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające intensywnemu wspomaganiu rozwoju umysłowego i kształtowaniu ważnych umiejętności, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009.

Gruszczyk-Kolczyńska E. Ustalanie gotowości do podjęcia nauki szkolnej starszych przedszkolaków, https://www.ore.edu.pl/images/files/6latek/1.pdf

Wilgocka – Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Wyd. Żak, Warszawa 2003, s.10-23, 70-84.

Literatura uzupełniająca

Kaja B., Zarys terapii dziecka, Wyd.WSP, Bydgoszcz 1998.

Franczyk A., Krajewska K., Skarbiec nauczyciela – terapeuty. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005.

Guzik – Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2011

Hajnicz W., Karwowska – Struczyk M., Obserwacja w poznawaniu dziecka, WSiP 1986

Brejnak W., Czy twój przedszkolak dojrzał do nauki? PZWL, Warszawa 2006, s.27-45.

Literatura na czas nauczania zdalnego

Mańkowska I., Różyńska M., Ocena rodzicielska poziomu przygotowania dziecka do szkoły, dostępny na: https://ortograffiti.pl/Strefa-Rodzicow/Materialy-do-pobrania/Materialy-do-pobrania

Mańkowska I., Różyńska M., Wskazówki profilaktyczno-terapeutyczne dla dziecka 5–6-letniego wspomagające osiąganie gotowości szkolnej, dostępny na: https://ortograffiti.pl/Strefa-Rodzicow/Materialy-do-pobrania/Materialy-do-pobrania

Michalak R, Misiorna E., Konteksty gotowości szkolnej, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/173/Zeszyt+1.+Konteksty+gotowo%C5%9Bci+szkolnej.pdf

Uwagi:

Od 13.03 wykłady będą prowadzone w sposób asynchroniczny. Prowadząca wykłady będzie kontaktowała się mailowo ze studentami, dostarczając w terminie wykładu materiały w postaci prezentacji i dodatkowych lektur, pogłębiających wiedzę studentów na dany temat. Treści wykładów udostępniane zdalnie także powinny być uwzględnione przez studentów podczas przygotowywania pracy zaliczeniowej. Do każdej prezentacji wykładu będą dołączone pytania sprawdzające zrozumienie treści wykładu. Studenci także mają możliwość konsultacji mailowej za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl oraz za pomocą aplikacji MS Teams .

Dodatkowa literatura do wykładów z dnia 17.03. i 24.03 i 31.03: J. Matejczuk, Rozwój dziecka: wiek przedszkolny ; Magdalena Czub, Joanna Matejczuk

Rozwój społeczno-emocjonalny w pierwszych sześciu latach życia. Perspektywa jednostki, rodziny i społeczeństwa, dostępne na http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/2-uncategorised/860-lista-publikacji-w-projekcie-entuzjasci-edukacji.html Na wykłady 31.03, 07.03: Mańkowska I., Różyńska M., Ocena rodzicielska poziomu przygotowania dziecka do szkoły, dostępny na: https://ortograffiti.pl/Strefa-Rodzicow/Materialy-do-pobrania/Materialy-do-pobrania

Mańkowska I., Różyńska M., Wskazówki profilaktyczno-terapeutyczne dla dziecka 5–6-letniego wspomagające osiąganie gotowości szkolnej, dostępny na: https://ortograffiti.pl/Strefa-Rodzicow/Materialy-do-pobrania/Materialy-do-pobrania

Mańkowska I., Różyńska M., Ocena rodzicielska poziomu przygotowania dziecka do szkoły, dostępny na: https://ortograffiti.pl/Strefa-Rodzicow/Materialy-do-pobrania/Materialy-do-pobrania

Mańkowska I., Różyńska M., Wskazówki profilaktyczno-terapeutyczne dla dziecka 5–6-letniego wspomagające osiąganie gotowości szkolnej, dostępny na: https://ortograffiti.pl/Strefa-Rodzicow/Materialy-do-pobrania/Materialy-do-pobrania

Ostatni wykład 07 kwietnia odbędzie się synchronicznie za pośrednictwem aplikacji MS Teams, wykładowca podsumuje treści prezentowane na wykładzie a studenci będą mieli okazję zadać pytania do treści prezentowanych asynchronicznie.

ĆWICZENIA

Prowadzone będą w sposób synchroniczny. Prowadząca będzie w terminach ćwiczeń wysyłać studentom za pośrednictwem poczty w domenie aps materiały w formie skanów, linków do artykułow/filmów lub prezentacji multimedialnych z komentarzem. Omówienie materiałów będzie się odbywać za pomocą prac wysyłanych przez studentów za pomocą poczty aps oraz spotkań na platformie Teams, w ustalonych terminach.

Godziny kontaktowe, w tym formie kontaktu zdalnego np. wykład, ćwiczenia - 15h + 30h

Przygotowanie się do zajęć, lektury – 20h

Przygotowanie i przeprowadzenie raportu diagnozy szkolnej 30

Przygotowanie prezentacji – 30h

Inne formy – 25 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS – 4 ECTS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)