Gotowość do nauki szkolnej - metodyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-GNS1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gotowość do nauki szkolnej - metodyka |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Natalia Bednarska, Agnieszka Piechowicz | |
Prowadzący grup: | Natalia Bednarska, Agnieszka Piechowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin | |
Skrócony opis: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu będzie przygotowanie przez studenta badania gotowości szkolnej (badanie może być przeprowadzone on-line z dzieckiem) oraz sformułowanie zaleceń do pracy stymulującej gotowość szkolną (szczegółowe wymagania dostarczone do studentów na skrzynkę mailową). Studenci mają za zadanie zaprezentować przygotowaną prezentację podczas połączenia online za pomocą aplikacji Teams we wskazanym wcześniej terminie. |
|
Pełny opis: |
1. Gotowość szkolna - pojęcie, obszary gotowości szkolnej. 2. Pojęcie diagnozy, zasady diagnozowania gotowości szkolnej 3. Metody, techniki i narzędzia diagnozowania gotowości szkolnej (m.in wystandaryzowane testy diagnostyczne, eksperymenty diagnostyczne) 4. Organizowanie i udzielanie pomocy psychologiczno – pedagogicznej w placówce na podstawie przeprowadzonej diagnozy. Zalecenia do organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zawarte w obowiązujących przepisach oświatowych (rodzaj i sposób świadczenia pomocy, wnioskowanie o pomoc, formy pomocy). 5. Konstruowanie programów pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Przygotowanie programu zajęć dydaktyczno - wyrównawczych - wytyczne. 6. Jak omówić z rodzicem wyniki diagnozy gotowości szkolnej. 7. Włączenie rodziców w proces kształtowania gotowości szkolnej dziecka. W związku z wprowadzeniem kształcenia na odległość treści przedmiotu nie ulegają zmianie |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Warszawa 2011. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które niebawem rozpoczną naukę w szkole. Podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające intensywnemu wspomaganiu rozwoju umysłowego i kształtowaniu ważnych umiejętności, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009. Gruszczyk-Kolczyńska E. Ustalanie gotowości do podjęcia nauki szkolnej starszych przedszkolaków, https://www.ore.edu.pl/images/files/6latek/1.pdf Wilgocka – Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Wyd. Żak, Warszawa 2003, s.10-23, 70-84. Literatura uzupełniająca Kaja B., Zarys terapii dziecka, Wyd.WSP, Bydgoszcz 1998. Franczyk A., Krajewska K., Skarbiec nauczyciela – terapeuty. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005. Guzik – Tkacz M., Badania diagnostyczne w pedagogice i psychopedagogice, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2011 Hajnicz W., Karwowska – Struczyk M., Obserwacja w poznawaniu dziecka, WSiP 1986 Brejnak W., Czy twój przedszkolak dojrzał do nauki? PZWL, Warszawa 2006, s.27-45. Literatura na czas nauczania zdalnego Mańkowska I., Różyńska M., Ocena rodzicielska poziomu przygotowania dziecka do szkoły, dostępny na: https://ortograffiti.pl/Strefa-Rodzicow/Materialy-do-pobrania/Materialy-do-pobrania Mańkowska I., Różyńska M., Wskazówki profilaktyczno-terapeutyczne dla dziecka 5–6-letniego wspomagające osiąganie gotowości szkolnej, dostępny na: https://ortograffiti.pl/Strefa-Rodzicow/Materialy-do-pobrania/Materialy-do-pobrania Michalak R, Misiorna E., Konteksty gotowości szkolnej, http://www.bc.ore.edu.pl/Content/173/Zeszyt+1.+Konteksty+gotowo%C5%9Bci+szkolnej.pdf |
|
Uwagi: |
Od 13.03 wykłady będą prowadzone w sposób asynchroniczny. Prowadząca wykłady będzie kontaktowała się mailowo ze studentami, dostarczając w terminie wykładu materiały w postaci prezentacji i dodatkowych lektur, pogłębiających wiedzę studentów na dany temat. Treści wykładów udostępniane zdalnie także powinny być uwzględnione przez studentów podczas przygotowywania pracy zaliczeniowej. Do każdej prezentacji wykładu będą dołączone pytania sprawdzające zrozumienie treści wykładu. Studenci także mają możliwość konsultacji mailowej za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl oraz za pomocą aplikacji MS Teams . Dodatkowa literatura do wykładów z dnia 17.03. i 24.03 i 31.03: J. Matejczuk, Rozwój dziecka: wiek przedszkolny ; Magdalena Czub, Joanna Matejczuk Rozwój społeczno-emocjonalny w pierwszych sześciu latach życia. Perspektywa jednostki, rodziny i społeczeństwa, dostępne na http://eduentuzjasci.pl/publikacje-ee-lista/2-uncategorised/860-lista-publikacji-w-projekcie-entuzjasci-edukacji.html Na wykłady 31.03, 07.03: Mańkowska I., Różyńska M., Ocena rodzicielska poziomu przygotowania dziecka do szkoły, dostępny na: https://ortograffiti.pl/Strefa-Rodzicow/Materialy-do-pobrania/Materialy-do-pobrania Mańkowska I., Różyńska M., Wskazówki profilaktyczno-terapeutyczne dla dziecka 5–6-letniego wspomagające osiąganie gotowości szkolnej, dostępny na: https://ortograffiti.pl/Strefa-Rodzicow/Materialy-do-pobrania/Materialy-do-pobrania Mańkowska I., Różyńska M., Ocena rodzicielska poziomu przygotowania dziecka do szkoły, dostępny na: https://ortograffiti.pl/Strefa-Rodzicow/Materialy-do-pobrania/Materialy-do-pobrania Mańkowska I., Różyńska M., Wskazówki profilaktyczno-terapeutyczne dla dziecka 5–6-letniego wspomagające osiąganie gotowości szkolnej, dostępny na: https://ortograffiti.pl/Strefa-Rodzicow/Materialy-do-pobrania/Materialy-do-pobrania Ostatni wykład 07 kwietnia odbędzie się synchronicznie za pośrednictwem aplikacji MS Teams, wykładowca podsumuje treści prezentowane na wykładzie a studenci będą mieli okazję zadać pytania do treści prezentowanych asynchronicznie. ĆWICZENIA Prowadzone będą w sposób synchroniczny. Prowadząca będzie w terminach ćwiczeń wysyłać studentom za pośrednictwem poczty w domenie aps materiały w formie skanów, linków do artykułow/filmów lub prezentacji multimedialnych z komentarzem. Omówienie materiałów będzie się odbywać za pomocą prac wysyłanych przez studentów za pomocą poczty aps oraz spotkań na platformie Teams, w ustalonych terminach. Godziny kontaktowe, w tym formie kontaktu zdalnego np. wykład, ćwiczenia - 15h + 30h Przygotowanie się do zajęć, lektury – 20h Przygotowanie i przeprowadzenie raportu diagnozy szkolnej 30 Przygotowanie prezentacji – 30h Inne formy – 25 h Sumaryczna liczba punktów ECTS – 4 ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.