Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Etyka mediów

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-ETM1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Etyka mediów
Jednostka: Instytut Filozofii i Socjologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

WIEDZA

PE1_W19

- ma uporządkowaną wiedzę na temat zasad i norm etycznych podczas stosowania przekazów medialnych,

PE1_W22

- posługuje się podstawową terminologią z dziedziny etyki mediów.

UMIEJĘTNOŚCI

PE1_U03

- zna mechanizmy zachowań wynikających z odbioru przekazów medialnych i poprawnie je interpretuje w kontekście aksjologii i etyki

PE1_U12

- dostrzega i analizuje oraz przewiduje skutki zastosowania przekazów medialnych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PE1_K03

- ma przekonanie o sensie, wartości i potrzebie podejmowania działań pedagogicznych w środowisku społecznym kierując się zasadami etyki,

- jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych,

- wykazuje aktywność, podejmuje trud i odznacza się wytrwałością i przedsiębiorczością w realizacji indywidualnych i zespołowych działań profesjonalnych w zakresie pedagogiki zgodnie z zasadami etyki,

PE1_K04

- ma przekonanie o wadze zachowania się w sposób profesjonalny, refleksji na tematy etyczne i przestrzegania zasad etyki zawodowej,

PE1_K05

- dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z zastosowaniem mediów działalności edukacyjnej i społecznej,

- poszukuje optymalnych rozwiązań,

- postępuje zgodnie z zasadami etyki w swojej działalności.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Stachowska
Prowadzący grup: Iwona Stachowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia:

Ocena wiedzy nabytej na wykładzie: pisemne kolokwium w formie pytań otwartych i zamkniętych rekonstruujące wiedzę z wykładu i przeczytanej lektury, wymagające wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów i ich interpretacji.

Ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji nabytych w trakcie ćwiczeń: na bieżąco na każdych zajęciach w oparciu o dyskusję, pracę z tekstem, realizację zadań, prezentacje multimedialne, pracę pisemną.

Opis pomiaru efektów kształcenia na czas edukacji on-line:

- przygotowanie prezentacji w Power Point na temat: analiza treści przekazu medialnego w oparciu o Kartę Etyczną Mediów oraz etyczna ocena wybranej reklamy społecznej;

- cotygodniowe pisemne odpowiedzi na pytania i zagadnienia do zadanych lektur;

- pisemne omówienie wybranej lektury z obszaru etyki reportera (R. Kapuściński "Autoportret reportera lub W. Tochman "Eli, Eli").

Pełny opis:

opis treści programowych:

WYKŁAD:

1. Wprowadzenie metodologiczne – etyka ogólna a etyka mediów, etyka mediów jako etyka stosowana (2 godz.)

2. Misja i odpowiedzialność społeczna mediów. Dziennikarz jako zawód zaufania publicznego. Podział na media deontologiczne i teleologiczne (2 godz.)

3. Mechanizmy kształtowania rynku medialnego. Prawo prasowe jako przykład zewnętrznego mechanizmu kształtowania rynku medialnego (2 godz.)

4. Mechanizmy kształtowania rynku medialnego. Karta Etyczna Mediów oraz kodeksy etyczne jako przykład samoregulacyjnej funkcji mediów (2 godz.)

5. Etyka reklamy. Porównanie reklamy komercyjnej z reklamą społeczną (2 godz.)

5. Pokusy, pułapki i dylematy etyczne nadawców oraz odbiorców przekazów medialnych (2 godz.)

6. Nowe media - nowe wyzwania - nowe zagrożenia (2 godz.)

7. Podsumowanie (1 godz.)

ĆWICZENIA:

1. Wprowadzenie metodologiczne – etyka a media, komunikacja społeczna a media (2 godz.)

2. Dziennikarstwo i media w postrzeganiu społecznym – analiza raportów, przekazów medialnych i prasowych (2 godz.)

3. Prawo prasowe i prawo autorskie - aspekt praktyczny (2 godz.)

4. Prezentacja i analiza kodeksów etycznych oraz innych samoregulacyjnych mechanizmów kształtowania mediów - aspekt praktyczny (2 godz.)

5. Dyskusja na temat rzetelności dziennikarskiej (2 godz.)

6. Granice wolności mediów – wolność i odpowiedzialność w mediach (2 godz.)

7. Przemoc w mediach – prawo do informacji a prawo do prywatności, kultura obnażania, granice wizualnego przekazu (4 godz.)

8. Mediatyzacja polityki i polityzacja mediów – public relations, instrumentalizacja etyki w polityce i mediach (2 godz.)

9. Czy reklama może być etyczna? – analiza przekazów perswazyjnych, porównanie reklamy komercyjnej z reklamą społeczną (4 godz.)

10. Telewizja – etyczne dylematy kultury obrazkowej (4 godz.)

11. Nowe media – nowe wyzwania. Analiza raportu „Młodzi i Media” (2 godz.)

12. Podsumowanie (2 godz.)

Literatura:

Literatura przedmiotu przesyłana studentom przez pocztę APS w formie plików .pdf.

literatura obowiązkowa:

1. Bertrand Claude-Jean, "Deontologia mediów", Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 2007.

2. Bourdieu Pierre, "O telewizji. Panowanie dziennikarstwa", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

3. Czarnecki Paweł, "Etyka mediów", Wyd.: Difin, Warszawa 2008.

4. Dobosz Izabela, "Prawo prasowe", Oficyna a Wolters Kluwer business,Warszawa 2006, (rozdz. 2, 7, 8)

5. Kapuściński Ryszard, "Autoportret reportera", Wydawnictwo Znak, Kraków 2003.

6. Pleszyński Jan, "Etyka dziennikarska", Wyd.: Difin, Warszawa 2007.

7. Sartori Giovanni, "Homo videns. Telewizja i postmyślenie", Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.

8. Tochman Wojciech, "Eli, eli", Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2013.

literatura uzupełniająca:

1. Karta Etyczna Mediów.

2. Kodeks Etyki Reklamy.

3. Deklaracja Zasad Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy FIJ.

4. Kodeks Etyki Dziennikarskiej SDP.

5. Dziennikarski Kodeks Obyczajowy SDRP.

6. Zasady Etyki Dziennikarskiej w Telewizji Polskiej.

7. Deklaracja ideowa Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy.

8. Międzynarodowy Kodeks Etyki Public Relations.

9. Kodeks Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations.

10. Raport Młodzi i media. "Nowe media a uczestnictwo w kulturze", Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS, Warszawa 2010.

11. Dyskusja na temat rzetelności dziennikarskiej, Warszawa: Collegium Civitas, 7 grudnia 2005.

12. Maria Gołębiewska, "Demontaż atrakcji. O estetyce audiowizualności", Wydawnictwo słowo/ obraz/ terytoria, Gdańsk 2003.

13. Susan Sontag, "O fotografii", Kraków 2009 (fragmenty).

14. Susan Sontag, "Widok cudzego cierpienia", Kraków 2010 (fragmenty).

15. Wojciech Adamczyk, "Sumienie dziennikarstwa? Koncepcje instytucji press ombudsmana w amerykańskich mediach", „Studia Medioznawcze” 1(40)2010.

16. Kamil Łuczaj, "Seksizm w reklamie a społeczne przyzwolenie", „Studia Medioznawcze” 1(40)2010.

17. Agnieszka Stępińska, Szymon Ossowski, "Dziennikarze w Polsce: wartości, priorytety i standardy zawodowe", „Studia Medioznawcze” 1(44)2011.

18. Anna Gruhn, "Skargi do Rady Reklamy (2007-2008) jako przejaw demokracji konsumentów w Polsce", „Studia Medioznawcze” 1(44)2011.

19. Paweł Urbaniak, "System odpowiedzialności mediów jako przejaw samoregulacyjnych mechanizmów kształtowania rynku medialnego", „Studia Medioznawcze” 2(45)2011.

20. Zbigniew Oniszczuk, "Mediatyzacja polityki i polityzacja mediów", „Studia Medioznawcze” 4(47)2011.

21. "Media pod lupą. Analiza przekazów medialnych z 2018 roku", INDID, 2019.

Uwagi:

opis metod kształcenia: wykład, dyskusja, praca z tekstem, metoda przypadków, analiza przekazów medialnych, prezentacje multimedialne

opis metod kształcenia na czas edukacji on-line:

wykład:

- przesyłanie studentom na adres: e.medialna@wp.pl wykładów w Power Point z komentarzem (z możliwością zgłaszania pytań i uwag przez pocztę APS).

ćwiczenia:

- przesyłanie studentom na adres: e.medialna@wp.pl w postaci plików .pdf wraz z zagadnieniami i pytaniami do samodzielnego opracowania w formie pisemnej. Prowadzący po przeczytaniu prac konsultuje się mailowo z każdym studentem, jak również wysyła do całej grupy informację podsumowującą i uzupełniającą całość materiału.

nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe: 45 godz.

przygotowanie się do zajęć: 15 godz.

przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 15 godz.

inne zadania: 15

sumaryczna liczba godzin: 90 godz. = 3 punkt ECTS

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Iwona Stachowska
Prowadzący grup: Iwona Stachowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia:

Ocena wiedzy nabytej na wykładzie: pisemne kolokwium w formie pytań otwartych i zamkniętych rekonstruujące wiedzę z wykładu i przeczytanej lektury, wymagające wykazania się umiejętnością dostrzegania problemów i ich interpretacji.

Ocena wiedzy, umiejętności i kompetencji nabytych w trakcie ćwiczeń: na bieżąco na każdych zajęciach w oparciu o dyskusję, pracę z tekstem, realizację zadań, prezentacje multimedialne, pracę pisemną.

Opis pomiaru efektów kształcenia na czas edukacji on-line:

- przygotowanie prezentacji w Power Point na temat: analiza treści przekazu medialnego w oparciu o Kartę Etyczną Mediów oraz etyczna ocena wybranej reklamy społecznej;

- cotygodniowe opracowywanie zagadnienia do zadanych lektur oraz dyskusja na ich podstawie na zajęciach;

- pisemne kolokwium w postaci pytań otwartych i zamkniętych za pośrednictwem platformy MS Forms

Na ocenę końcową składa się:

- ocena uzyskana z pisemnego kolokwium,

- ocena dwóch przygotowanych przez studentów prezentacji (grupy dwuosobowe),

- ocena indywidualnej pracy na ćwiczeniach w oparciu o dyskusję prowadzoną na zajęciach (aktywność).

Pełny opis:

opis treści programowych:

WYKŁAD:

1. Wprowadzenie metodologiczne – etyka ogólna a etyka mediów, etyka mediów jako etyka stosowana (2 godz.)

2. Misja i odpowiedzialność społeczna mediów. Dziennikarz jako zawód zaufania publicznego. Podział na media deontologiczne i teleologiczne (2 godz.)

3. Mechanizmy kształtowania rynku medialnego. Prawo prasowe jako przykład zewnętrznego mechanizmu kształtowania rynku medialnego (2 godz.)

4. Mechanizmy kształtowania rynku medialnego. Karta Etyczna Mediów oraz kodeksy etyczne jako przykład samoregulacyjnej funkcji mediów (2 godz.)

5. Etyka reklamy. Porównanie reklamy komercyjnej z reklamą społeczną (2 godz.)

5. Pokusy, pułapki i dylematy etyczne nadawców oraz odbiorców przekazów medialnych (2 godz.)

6. Nowe media - nowe wyzwania - nowe zagrożenia (2 godz.)

7. Podsumowanie (1 godz.)

ĆWICZENIA:

1. Wprowadzenie metodologiczne – etyka a media, komunikacja społeczna a media (2 godz.)

2. Dziennikarstwo i media w postrzeganiu społecznym – analiza raportów, przekazów medialnych i prasowych (2 godz.)

3. Prawo prasowe i prawo autorskie - aspekt praktyczny (2 godz.)

4. Prezentacja i analiza kodeksów etycznych oraz innych samoregulacyjnych mechanizmów kształtowania mediów - aspekt praktyczny (2 godz.)

5. Dyskusja na temat rzetelności dziennikarskiej (2 godz.)

6. Granice wolności mediów – wolność i odpowiedzialność w mediach (2 godz.)

7. Przemoc w mediach – prawo do informacji a prawo do prywatności, kultura obnażania, granice wizualnego przekazu (4 godz.)

8. Mediatyzacja polityki i polityzacja mediów – public relations, instrumentalizacja etyki w polityce i mediach (2 godz.)

9. Czy reklama może być etyczna? – analiza przekazów perswazyjnych, porównanie reklamy komercyjnej z reklamą społeczną (4 godz.)

10. Telewizja – etyczne dylematy kultury obrazkowej (4 godz.)

11. Nowe media – nowe wyzwania. Analiza raportu „Młodzi i Media” (2 godz.)

12. Podsumowanie (2 godz.)

Literatura:

Literatura przedmiotu przesyłana studentom w formie linków lub plików .pdf za pośrednictwem platformy MS Teams:

1. Bertrand Claude-Jean, "Deontologia mediów", Instytut Wydawniczy PAX, Warszawa 2007.

2. Bourdieu Pierre, "O telewizji. Panowanie dziennikarstwa", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011.

3. Czarnecki Paweł, "Etyka mediów", Wyd.: Difin, Warszawa 2008.

4. Dobosz Izabela, "Prawo prasowe", Oficyna a Wolters Kluwer business,Warszawa 2006, (rozdz. 2, 7, 8)

5. Kapuściński Ryszard, "Autoportret reportera", Wydawnictwo Znak, Kraków 2003.

6. Pleszyński Jan, "Etyka dziennikarska", Wyd.: Difin, Warszawa 2007.

7. Sartori Giovanni, "Homo videns. Telewizja i postmyślenie", Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2007.

8. Tochman Wojciech, "Eli, eli", Wydawnictwo Czarne, Wołowiec 2013.

9. Karta Etyczna Mediów.

10. Kodeks Etyki Reklamy.

11. Deklaracja Zasad Międzynarodowej Federacji Dziennikarzy FIJ.

12. Kodeks Etyki Dziennikarskiej SDP.

13. Dziennikarski Kodeks Obyczajowy SDRP.

14. Zasady Etyki Dziennikarskiej w Telewizji Polskiej.

15. Deklaracja ideowa Katolickiego Stowarzyszenia Dziennikarzy.

16. Międzynarodowy Kodeks Etyki Public Relations.

17. Kodeks Etyki Polskiego Stowarzyszenia Public Relations.

18. Raport Młodzi i media. "Nowe media a uczestnictwo w kulturze", Centrum Badań nad Kulturą Popularną SWPS, Warszawa 2010.

11. Dyskusja na temat rzetelności dziennikarskiej, Warszawa: Collegium Civitas, 7 grudnia 2005.

19. Maria Gołębiewska, "Demontaż atrakcji. O estetyce audiowizualności", Wydawnictwo słowo/ obraz/ terytoria, Gdańsk 2003.

20. Susan Sontag, "O fotografii", Kraków 2009 (fragmenty).

21. Susan Sontag, "Widok cudzego cierpienia", Kraków 2010 (fragmenty).

22. Wojciech Adamczyk, "Sumienie dziennikarstwa? Koncepcje instytucji press ombudsmana w amerykańskich mediach", „Studia Medioznawcze” 1(40)2010.

23. Kamil Łuczaj, "Seksizm w reklamie a społeczne przyzwolenie", „Studia Medioznawcze” 1(40)2010.

24. Zbigniew Oniszczuk, "Mediatyzacja polityki i polityzacja mediów", „Studia Medioznawcze” 4(47)2011.

25. "Media pod lupą. Analiza przekazów medialnych z 2018 roku", INDID, 2019.

Uwagi:

opis metod kształcenia (edukacja zdalna):

- edukacja zdalna prowadzona synchronicznie, zgodnie z planem zajęć za pośrednictwem platformy MS Teams;

- ćwiczenia: dyskusja, praca z tekstem, praca w grupach za pośrednictwem platformy MS Teams;

- wykład: wykład wraz z udostępnioną w trakcie zajęć za pośrednictwem platformy MS Teams prezentacją Power Point;

- szczegółowe wytyczne w opisie konkretnych grup zajęciowych

nakład pracy studenta:

godziny kontaktowe: 45 godz.

przygotowanie się do zajęć: 15 godz.

przygotowanie się do egzaminu/zaliczenia: 15 godz.

inne zadania: 15

sumaryczna liczba godzin: 90 godz. = 3 punkt ECTS

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)