Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Edukacja dla bezpieczeństwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-EDB Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edukacja dla bezpieczeństwa
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty kształcenia:

PE1_W23 posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie określonych obszarów treści wychowania i kształcenia.

PE1_U09 posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej.

PE1_U10 potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania sposobów pracy z dzieckiem/uczniem.

PE1_U11 potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania wiedzy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-21
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Pawlak
Prowadzący grup: Bogumiła Bogacka-Osińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Bezpieczeństwo jako dziedzina interdyscyplinarna. Źródła zagrożeń dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.Profilaktyka unikania wypadków.

Pełny opis:

Bezpieczeństwo jako dziedzina interdyscyplinarna. Pojęcie edukacji w zakresie bezpieczeństwa versus zagrożeń. Miejsce edukacji z zakresu bezpieczeństwa w prawie oświatowym (ustawach o systemie oświaty, karcie nauczyciela oraz aktach wykonawczych tj. w sprawie podstawy programowej, nadzoru pedagogicznego, bezpieczeństwa i higieny pracy, sposobu organizowania przez publiczne przedszkola i szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki, w sprawie wymagań wobec szkół i placówek itp).

Źródła zagrożeń dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Podstawowe założenia nauczania/uczenia się

o bezpieczeństwie dzieci. Polityka państwa w zakresie podejmowania działań na rzecz bezpiecznej szkoły. Znajomość zachowań młodszych dzieci związanych z zagrożeniem ich bezpieczeństwa na podstawie wybranych badań.

Profilaktyka unikania wypadków w ramach organizowania krajoznawstwa i turystyki, np. podczas wycieczek oraz innych wyjść poza teren szkoły lub placówki. Bezpieczeństwo i higiena pracy w warunkach oświatowych.

Zapobieganie wypadkom z udziałem dzieci w ruchu drogowym. Wybrane przepisy ustawy prawo o ruchu drogowym. Treści programowe dotyczące wychowania dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym, wynikające z podstawy programowej. Cechy rozwojowe dziecka, ich wpływ na zachowanie w ruchu drogowym. Przegląd badań dotyczących zachowań dzieci na drodze. Działania edukacyjne skierowane do młodych uczestników ruchu drogowego. Wybrane problemy wychowania komunikacyjnego w edukacji wczesnoszkolnej.

Odpowiedzialność prawna pracowników szkoły za zapewnienie bezpieczeństwa uczniów. Wybrane przepisy prawa oświatowego i prawa administracyjnego, prawa cywilnego, prawa karnego i prawa pracy.

Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie – działania pracowników oświaty.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Bogacka-Osińska B. Edukacja dla bezpiecznego życia i rozwoju dziecka w warunkach współczesnej cywilizacji [w:] „Wychowanie na co dzień”, 2011, nr 9 (216), wkładka metodyczna.

2. Bogacka-Osińska B., Wychowanie uczniów klas początkowych dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym, Kraków 2009, s. 43-67,

s. 85-98.

3. Kruszko K., Pedagogiczne aspekty bezpieczeństwa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Lublin 2010,

s. 5, 15-20, 233-245.

4. Fenik-Gaberle K., Kałucka R., Przemoc w rodzinie – działania pracowników oświaty, ORE 2016.

5. Walkiewicz E., Odpowiedzialność prawna pracowników szkoły za zapewnienie bezpieczeństwa uczniów, Warszawa ORE.

Literatura uzupełniająca

1. Macander Dorota, Procedury postępowania nauczycieli w sytuacji zagrożenia dzieci i młodzieży demoralizacja i przestępczością, ORE 2016.

Uwagi:

Ocena wypowiedzi ustnej podczas zajęć

Ocena wypowiedzi pisemnej w trakcie kolokwium

Wykonanie konkretnych ćwiczeń podczas zajęć

Przygotowanie założeń projektu edukacyjnego w zakresie kształtowania bezpiecznych zachowań młodszych dzieci (praca zespołowa) – prezentacja multimedialna

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 45

Przygotowanie się do egzaminu - -

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10

Inne formy – przygotowanie się do kolokwium 8

Sumaryczna liczba punktów ECTS -3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-26
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Pawlak
Prowadzący grup: Bogumiła Bogacka-Osińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Bezpieczeństwo jako dziedzina interdyscyplinarna. Źródła zagrożeń dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.Profilaktyka unikania wypadków.

Pełny opis:

Bezpieczeństwo jako dziedzina interdyscyplinarna. Pojęcie edukacji w zakresie bezpieczeństwa versus zagrożeń. Miejsce edukacji z zakresu bezpieczeństwa w prawie oświatowym (ustawach o systemie oświaty, karcie nauczyciela oraz aktach wykonawczych tj. w sprawie podstawy programowej, nadzoru pedagogicznego, bezpieczeństwa i higieny pracy, sposobu organizowania przez publiczne przedszkola i szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki, w sprawie wymagań wobec szkół i placówek itp).

Źródła zagrożeń dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Podstawowe założenia nauczania/uczenia się

o bezpieczeństwie dzieci. Polityka państwa w zakresie podejmowania działań na rzecz bezpiecznej szkoły. Znajomość zachowań młodszych dzieci związanych z zagrożeniem ich bezpieczeństwa na podstawie wybranych badań.

Profilaktyka unikania wypadków w ramach organizowania krajoznawstwa i turystyki, np. podczas wycieczek oraz innych wyjść poza teren szkoły lub placówki. Bezpieczeństwo i higiena pracy w warunkach oświatowych.

Zapobieganie wypadkom z udziałem dzieci w ruchu drogowym. Wybrane przepisy ustawy prawo o ruchu drogowym. Treści programowe dotyczące wychowania dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym, wynikające z podstawy programowej. Cechy rozwojowe dziecka, ich wpływ na zachowanie w ruchu drogowym. Przegląd badań dotyczących zachowań dzieci na drodze. Działania edukacyjne skierowane do młodych uczestników ruchu drogowego. Wybrane problemy wychowania komunikacyjnego w edukacji wczesnoszkolnej.

Odpowiedzialność prawna pracowników szkoły za zapewnienie bezpieczeństwa uczniów. Wybrane przepisy prawa oświatowego i prawa administracyjnego, prawa cywilnego, prawa karnego i prawa pracy.

Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie – działania pracowników oświaty.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Bogacka-Osińska B. Edukacja dla bezpiecznego życia i rozwoju dziecka w warunkach współczesnej cywilizacji [w:] „Wychowanie na co dzień”, 2011, nr 9 (216), wkładka metodyczna.

2. Bogacka-Osińska B., Wychowanie uczniów klas początkowych dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym, Kraków 2009, s. 43-67,

s. 85-98.

3. Kruszko K., Pedagogiczne aspekty bezpieczeństwa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Lublin 2010,

s. 5, 15-20, 233-245.

4. Fenik-Gaberle K., Kałucka R., Przemoc w rodzinie – działania pracowników oświaty, ORE 2016.

5. Walkiewicz E., Odpowiedzialność prawna pracowników szkoły za zapewnienie bezpieczeństwa uczniów, Warszawa ORE.

Literatura uzupełniająca

1. Macander Dorota, Procedury postępowania nauczycieli w sytuacji zagrożenia dzieci i młodzieży demoralizacja i przestępczością, ORE 2016.

Uwagi:

Ocena wypowiedzi ustnej podczas zajęć

Ocena wypowiedzi pisemnej w trakcie kolokwium

Wykonanie konkretnych ćwiczeń podczas zajęć

Przygotowanie założeń projektu edukacyjnego w zakresie kształtowania bezpiecznych zachowań młodszych dzieci (praca zespołowa) – prezentacja multimedialna

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury 45

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji 10

Inne formy – przygotowanie się do kolokwium 8

Sumaryczna liczba punktów ECTS -3

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-26
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Edyta Ćwikła
Prowadzący grup: Bogumiła Bogacka-Osińska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Bezpieczeństwo jako dziedzina interdyscyplinarna. Źródła zagrożeń dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.Profilaktyka unikania wypadków.

Zaliczenie na ocenę.

A. Ocena wypowiedzi ustnej podczas zajęć

B. Ocena wypowiedzi pisemnej w trakcie kolokwium

C. Wykonanie konkretnych ćwiczeń podczas zajęć

Pełny opis:

Bezpieczeństwo jako dziedzina interdyscyplinarna. Pojęcie edukacji w zakresie bezpieczeństwa versus zagrożeń. Miejsce edukacji z zakresu bezpieczeństwa w prawie oświatowym (ustawach o systemie oświaty, karcie nauczyciela oraz aktach wykonawczych tj. w sprawie podstawy programowej, nadzoru pedagogicznego, bezpieczeństwa i higieny pracy, sposobu organizowania przez publiczne przedszkola i szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki, w sprawie wymagań wobec szkół i placówek itp). (4h)

Źródła zagrożeń dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Podstawowe założenia nauczania/uczenia się

o bezpieczeństwie dzieci. Polityka państwa w zakresie podejmowania działań na rzecz bezpiecznej szkoły. Znajomość zachowań młodszych dzieci związanych z zagrożeniem ich bezpieczeństwa na podstawie wybranych badań. (3h)

Profilaktyka unikania wypadków w ramach organizowania krajoznawstwa i turystyki, np. podczas wycieczek oraz innych wyjść poza teren szkoły lub placówki. Bezpieczeństwo i higiena pracy w warunkach oświatowych.(3h)

Zapobieganie wypadkom z udziałem dzieci w ruchu drogowym. Wybrane przepisy ustawy prawo o ruchu drogowym. Treści programowe dotyczące wychowania dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym, wynikające z podstawy programowej. Cechy rozwojowe dziecka, ich wpływ na zachowanie w ruchu drogowym. Przegląd badań dotyczących zachowań dzieci na drodze. Działania edukacyjne skierowane do młodych uczestników ruchu drogowego. Wybrane problemy wychowania komunikacyjnego w edukacji wczesnoszkolnej. (3h)

Odpowiedzialność prawna pracowników szkoły za zapewnienie bezpieczeństwa uczniów. Wybrane przepisy prawa oświatowego i prawa administracyjnego, prawa cywilnego, prawa karnego i prawa pracy. (1h)

Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie – działania pracowników oświaty. Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły i placówki oświatowej. (1h)

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. Bogacka-Osińska B. Edukacja dla bezpiecznego życia i rozwoju dziecka w warunkach współczesnej cywilizacji [w:] „Wychowanie na co dzień”, 2011, nr 9 (216), wkładka metodyczna.

2. Bogacka-Osińska B., Wychowanie uczniów klas początkowych dla bezpieczeństwa w ruchu drogowym, Kraków 2009, s. 43-67,

s. 85-98.

3. Kruszko K., Pedagogiczne aspekty bezpieczeństwa dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Lublin 2010,

s. 5, 15-20, 233-245.

4. Fenik-Gaberle K., Kałucka R., Przemoc w rodzinie – działania pracowników oświaty, ORE 2016.

5. Bezpieczeństwo i higiena nauczania w szkołach publicznych, Najwyższa Izba Kontroli (znak sprawy: LZG.430.004.2016, Nr ewid.

175/2016/P/16/099/LZG

Literatura uzupełniająca

1. Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły i placówki oświatowej. Materiały szkoleniowe dla nauczycieli konsultantów i doradców metodycznych, Warszawa ORE 2017.

2.Macander D., Procedury postępowania nauczycieli w sytuacji zagrożenia dzieci i młodzieży demoralizacja i przestępczością, ORE 2016.

3. Walkiewicz E., Odpowiedzialność prawna pracowników szkoły za zapewnienie bezpieczeństwa uczniów, Warszawa ORE.

Uwagi:

Wykład

Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 15

Przygotowanie się do zajęć, lektury: 30

Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji: 20

Inne formy – przygotowanie się do kolokwium : 10

Sumaryczna liczba punktów ECTS - 3

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.