Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnostyka zawodowa i planowanie kariery

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-DZR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnostyka zawodowa i planowanie kariery
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Metody kształcenia:

wykład, dyskusja, prezentacja.

Pełny opis:

Treści kształcenia:

1. Wzory i modele karier - wymiary teoretyczne

2. Zmiany na rynku pracy a przebieg karier

3. Diagnostyka w poradnictwie zawodowym

4. Kariera jako własność zawodu i roli zawodowej

5. Koncepcja kariery w perspektywie biograficznej

6. Rozwój zawodowy a planowanie kariery

7. Przedstawiciele różnych pokoleń jako klienci doradcy zawodowego

8. Zatrudnialność i budowanie marki osobistej

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Cybal-Michalska A. (2013). Młodzież akademicka a kariera zawodowa. Kraków: Wydawnictwo IMPULS.

Myszka-Strychalska L. (2018). Typy, wzory i modele karier w przestrzeni elastycznego rynku pracy.Problemy Profesjologii, pp. 85-103.

Piorunek M. (2016). Kariera według młodych, czyli nowy paradygmat kariery na dysonansowym rynku pracy. Studia Edukacyjne nr 38, pp. 83-95.

Sidor-Rządkowska M. (2018). Coaching kariery. Doradztwo zawodowe w warunkach współczesnego rynku pracy. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer.

Suchar M. (2003). Kariera i rozwój zawodowy. Gdańsk: Wydawnictwo ODDK.

Literatura uzupełniająca

Piorunek M. (2015). Kariera zawodowa w ponowoczesnej rzeczywistości. Nowy paradygmat i jego edukacyjno-pomocowe implikacje [w:] Praca w życiu człowieka i jej społeczno-edukacyjne uwarunkowania, red. J. Matejek, K. Białożyt, Kraków: Wydawnictwo "Skriptum".

Efekty uczenia się:

Efekty zgodne z PROGRAMEM KSZTAŁCENIA dla kierunku: PEDAGOGIKA (PE) Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil akademicki wprowadzony Uchwałą Rady Wydziału NP. nr 629/15-16 obowiązujący od roku akademickiego 2016/17

WIEDZA

PE_W07

- Ma elementarną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego oraz o zachodzących między nimi relacjach, w odniesieniu do osoby poddawanej diagnostyce zawodowej i uczestniczącej w planowaniu kariery.

PE_W14

- Ma niezbędną dla celów diagnostyki zawodowej i planowania kariery osób objętych pomocą doradcy zawodowego, podstawową wiedzę o strukturze i funkcjach systemu edukacji; celach, podstawach prawnych, organizacji i funkcjonowania różnych instytucji edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, terapeutycznych, kulturalnych i pomocowych.

PE_W15

- Ma podstawową wiedzę o uczestnikach poddawanych lub poddających się diagnostyce zawodowej i włączających się proces planowania kariery.

PE_W18

- Zna tendencje rozwojowe rynku pracy, zawody ginące i rozwojowe.

- Charakteryzuje proces poszukiwania zatrudnienia.

- Zna sposoby prezentacji danych i autoprezentacji w procesie aplikowania o pracę.

PE_W22

- Ma uszczegółowioną wiedzę dotyczącą koncepcji teoretycznych w zakresie diagnostyki zawodowej i planowania kariery.

PE_W24

- Ma wiedzę na temat społecznego, organizacyjnego i kulturowego kontekstu kształtowania ścieżki zawodowej.

UMIEJĘTNOŚCI

PE_U01

- Potrafi dokonać obserwacji i interpretacji zjawisk społecznych, jako informacji bazowych dla procesu diagnozy zawodowej i planowania kariery osoby radzącej się; analizuje ich powiązania z różnymi obszarami działalności pedagogicznej doradcy zawodowego.

PE_U02

- Potrafi wykorzystywać podstawową wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizowania i interpretowania motywów i wzorów ludzkich zachowań stanowiących podstawę dla prawidłowej diagnozy zawodowej i zaplanowania kariery.

PE_U03

- Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do planowania kariery wybranych typów odbiorców usług doradcy zawodowego.

PE_U04

- Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje profesjonalne umiejętności w zakresie diagnostyki zawodowej i planowania kariery, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii.

PE_U08

- Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii dotyczących diagnostyki zawodowej i planowania kariery, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych.

PE_U09

- Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań związanych z diagnostyką zawodową i planowaniem kariery.

PE_U15

- Potrafi realizować zadania i rozwiązywać problemy teoretyczne i praktyczne w zakresie diagnostyki zawodowej i planowania kariery.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PE_K01

- Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności z zakresu diagnostyki zawodowej i planowania kariery, rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i rozwoju osobistego, dokonuje samooceny własnych kompetencji i doskonali umiejętności, wyznacza kierunki własnego rozwoju i kształcenia w tym zakresie.

PE_K08

- Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne odnoszące się do procesu diagnostyki zawodowej i planowania kariery.

Metody i kryteria oceniania:

egzamin ustny

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)