Diagnoza i zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1S-DZD |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Diagnoza i zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zapoznanie z ważnymi aspektami dotyczącymi diagnozy dziecka w wieku przedszkolnym (procedury, aspekty prawne, metody i formy prowadzenia diagnozy pedagogicznej) Diagnoza gotowości szkolnej w przedszkolu i w szkole Konstruowanie programu działań naprawczych i wspomaganie rozwoju dziecka w oparciu o wyniki diagnozy (indywidualizacja procesu edukacyjnego) Współpraca z rodzicami i specjalistami w zakresie wspomagania rozwoju dziecka |
Pełny opis: |
1. Diagnoza i procedury związane z przeprowadzaniem diagnozy dziecka w wieku przedszkolnym. Dojrzałość szkolna oraz sposoby jej diagnozowania. • Pojęcie i cele diagnozy • Etapy postępowania w diagnozie • Sfery rozwojowe, które warto uwzględnić w diagnozie dziecka przedszkolnego 2. Charakterystyka dziecka w wieku przedszkolnym, jego potrzeb i możliwości 3.Wczesna interwencja, organizacja procesu nauczania w przedszkolu, zapewnienie dzieciom większych szans edukacyjnych, zajęcia korekcyjno-wyrównawcze. 4. Narzędzia diagnostyczne: arkusze diagnostyczne, zadania i karty, sposoby opisywania i interpretowania wyników diagnozy/ wyniki indywidualne dziecka oraz dziecko na tle grupy. Diagnoza nauczycielska jako podstawa do planowania pracy dydaktyczno-wychowawczej indywidualnej oraz z całą grupą 5.Projektowanie działań naprawczych: konstruowanie programów stosowanych do potrzeb i możliwości rozwojowych konkretnego dziecka oraz ich realizacja 6. Współpraca z rodzicami w zakresie wspomagania rozwoju dziecka. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które niebawem rozpoczną naukę w szkole. Podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz zabawy i sytuacje zadaniowe sprzyjające intensywnemu wspomaganiu rozwoju umysłowego i kształtowaniu ważnych umiejętności, Wydawnictwo Edukacja Polska, Warszawa 2009. 2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2011) Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Warszawa. 3. Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2009, s.105- 207 4. Łobocki M., Metody i techniki badań pedagogicznych, Impuls, Kraków 2011, s. 45- 80. 5. Rozporządzenie MEN z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 , poz. 977). 6. Rozporządzenie MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 85, poz. 532). Literatura uzupełniająca: 1. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycielek przedszkola, WSiP, Warszawa 2012. 2. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E., Wspomaganie rozwoju umysłowego czterolatków i pięciolatków. Książka dla rodziców, terapeutów i nauczycieli przedszkola, WSiP, Warszawa 2012. 3. Franczyk A., Krajewska K., Skarbiec nauczyciela – terapeuty. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2005. 4. Franczyk A., Krajewska K., Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju. Ćwiczenia i zabawy do wykorzystania w pracy dydaktyczno – terapeutycznej dla nauczycieli i terapeutów pracujących z dziećmi o specyficznych potrzebach edukacyjnych. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2007. 5. Jarosz E., Wysocka E., Diagnoza psychopedagogiczna podstawowe problemy i rozwiązania, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa 2006. 6. Ziemski S., Problemy dobrej diagnozy, Wiedza Powszechna, Warszawa 1973. |
Efekty uczenia się: |
K_W23 Zna założenia i procedury nauczycielskiej diagnozy w zakresie ustalenia gotowości dziecka do nauki szkolnej. K_U09 Potrafi organizować i przeprowadzać nauczycielską diagnozę ustalania gotowości dziecka do szkoły i współpracować w tym zakresie z pracownikami poradni psychologiczno – pedagogicznej i rodzicami. K_U09 Potrafi na podstawie diagnozy opracować program zajęć dydaktyczno – wyrównawczych dla dzieci i go zrealizować współpracując z rodzicami. K_K04 Wykazuje się zmysłem obserwacji i badawczą postawą, co pozwala mu na przeprowadzenie diagnozy nauczycielskiej |
Metody i kryteria oceniania: |
Podczas realizacji treści programowych zostaną wykorzystane metody słowne, poglądowe oraz aktywizujące. Egzamin ustny Kolokwium ustne |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.