Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Diagnozowanie procesów edukacyjnych w szkole i środowisku

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-DIE1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Diagnozowanie procesów edukacyjnych w szkole i środowisku
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Efekty zgodne z PROGRAMEM KSZTAŁCENIA dla kierunku: PEDAGOGIKA (PE) Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil akademicki wprowadzony Uchwałą Rady Wydziału NP. nr 629/15-16 obowiązujący od roku akademickiego 2016/17

* dla specjalności ASKn-EW

WIEDZA

PE1_W10

- Ma poszerzoną wiedzę o środowisku wychowawczym szkoły i zachodzących w nim procesach oraz jego powiązaniach z innymi środowiskami intencjonalnych wpływów wychowawczych.

PE1_W24

- Zna zasady, warunki, metody i techniki diagnozy sytuacji społecznej dziecka.

- Zna podstawowe kierunki pomocy pedagogicznej w szkole i środowisku.

PE1_W25

- Zna podstawowe zasady prowadzenia badań terenowych, diagnozowania potrzeb grup i środowisk lokalnych.

- Zna i rozpoznaje zakłócenia procesu wychowawczego.

UMIEJĘTNOŚCI

PE1_U05

- Potrafi konstruować i realizować projekty badań terenowych, opracowywać sprawozdania/raporty z przeprowadzonych badań w terenie oraz je prezentować.

- Potrafi przeprowadzić diagnozę środowiskową w zakresie potencjałów i deficytów kulturalnych, społecznych i edukacyjnych.

- Posiada umiejętności diagnostyczne, pozwalające na rozpoznanie sytuacji uczniów ze specjalnymi potrzebami

PE1_U15

- Potrafi rozpoznawać zakłócenia procesu wychowawczego w środowisku szkoły, interpretować je oraz konstruować działania naprawcze.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PE1_K06

- Jest świadomy i uwrażliwiony na aspekt etyczny badań środowiska społecznego.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Efekty zgodne z PROGRAMEM KSZTAŁCENIA dla kierunku: PEDAGOGIKA (PE) Poziom kształcenia: studia pierwszego stopnia Profil akademicki wprowadzony Uchwałą Rady Wydziału NP. nr 629/15-16 obowiązujący od roku akademickiego 2016/17

* dla specjalności ASK-K

WIEDZA

PE1_W10

- Ma poszerzoną wiedzę o środowisku wychowawczym szkoły i zachodzących w nim procesach oraz jego powiązaniach z innymi środowiskami intencjonalnych wpływów wychowawczych.

PE1_W25

- Zna podstawowe zasady prowadzenia badań terenowych, diagnozowania potrzeb grup i środowisk lokalnych.

- Zna i rozpoznaje zakłócenia procesu wychowawczego.

UMIEJĘTNOŚCI

PE1_U05

- Potrafi diagnozować celowość i efektywność procesów edukacyjnych w środowisku szkoły a także formułować autorskie rozwiązania w tym zakresie.

PE1_U15

- Potrafi rozpoznawać zakłócenia procesu wychowawczego w środowisku szkoły, interpretować je oraz konstruować działania

naprawcze; potrafi dokonywać diagnozy środowiskowej w zakresie potrzeb i deficytów kulturalnych, społecznych i edukacyjnych środowisk lokalnych.

KOMPETENCJE SPOŁECZNE

PE1_K06

- Jest świadomy i uwrażliwiony na aspekt etyczny badań środowiska społecznego.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Dąbrowa
Prowadzący grup: Ewa Dąbrowa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów:

1. Opracowanie założeń badań diagnostycznych.

2. Realizacja badań diagnostycznych w terenie.

3. Przygotowanie i prezentacja raportu końcowego w formie pisemnej z diagnozy środowiska szkolnego lub społecznego.

4. Poprawność wykonywania ćwiczeń związanych z realizowanymi treściami w odniesieniu do obowiązujących standardów w zakresie diagnozy.

5. Prowadzenie badań w placówkach edukacyjnych w ramach projektu "Kapitał naukowy polskich uczniów".

Pełny opis:

Opis treści przedmiotu:

1. Wprowadzenie do problematyki przedmiotu. Omówienie wymagań przedmiotowych.

2. Specyfika środowiska szkolnego i pozaszkolnego, i zachodzących w nich procesów.

3. Diagnoza edukacyjna jako element diagnozy społecznej. Rodzaje diagnozy. Charakterystyka badań diagnostycznych wybranych procesów edukacyjnych. (4 godziny)

4. Obraz polskiej edukacji w perspektywie badań diagnostycznych.

5. Diagnoza procesów edukacyjnych – podstawowe założenia i warunki jej przeprowadzania.

6. Metodologia badań diagnostycznych. Narzędzia, typy pomiarów i ich zastosowanie. (4 godziny)

7. Tworzenie baz danych i opracowywanie materiału diagnostycznego.

8. Specyfika diagnozy w obszarze edukacji osób ze specjalnymi potrzebami.

9. Współpraca instytucjonalna w zakresie realizacji edukacyjnych badań diagnostycznych.

10. Badania diagnostyczne w terenie.

11. Zasady tworzenia opinii, raportów oraz ich publikowania. Wykorzystanie raportów w pracy pedagogicznej.

12. Projektowanie działań naprawczych i pomocowych z uwzględnieniem wniosków ze zrealizowanych badań diagnostycznych.

13. Przygotowanie i prezentacja przez studentki i studentów raportów z diagnozy procesów edukacyjnych (4 godziny)

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Groenwald, Diagnostyka edukacja "w" i "wobec" szkolnej rzeczywistości, FORUM OŚWIATOWE 2(45), 2011, http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/viewFile/197/115.

2. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006, 61-117.

3. Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna : podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, s. 28-191.

4. Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna: wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2011, s. 157-271.

5. Wysocka E., Człowiek a środowisko życia: podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2007 (rozdział 1).

6. Bazy danych i raporty.

Literatura uzupełniająca:

1. Al-Khamisy D., [et al.], Diagnoza gotowości szkolnej sześciolatka: zadania, karty pracy, komputerowy program do analizy wyników, Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, Warszawa 2007.

2. Bogdanowicz M., Integracja percepcyjno-motoryczna: teoria - diagnoza – terapia, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2000.

3. Deptuła M., Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2005.

4. Głodkowska J., Poznanie ucznia szkoły specjalnej: wrażliwość edukacyjna dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim: diagnoza i interpretacja, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999.

5. Górniewicz E., Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu, Adam Marszałek, Toruń 2003.

6. Kozłowska A., Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka: diagnoza i terapia, Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2000.

7. Michłowicz M., Znaczenie diagnostyki edukacyjnej dla jakości i efektów kształcenia o wybranych aspektach różnych sposobów diagnozowania potrzeb edukacyjnych na podstawie wyników egzaminu gimnazjalnego

w części humanistycznej

8. Oszwa U., Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych: problem diagnozy i terapii, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2008.

9. Rokicińska I., Diagnoza dziecka rozpoczynającego naukę w klasie pierwszej, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2010.

10. Tomczak J., Ziętara R., Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009.

11. Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej: wybrane problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2009.

Uwagi:

Opis metod kształcenia:

metody aktywizujące, dyskusja, ćwiczenia, pytania problemowych, burza pytań, prezentacja multimedialna, projektów, analiza dokumentów, analiza danych

Nakład pracy studenta szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności, tj.:

- liczba godzin kontaktowych - 30

- liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 20

- liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - 0

- liczba godzin przeznaczonych na inne zadania (badania terenowe) - 10

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta, z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom pracy odpowiada punkt 2 ECTs

Podstawą zaliczenia przedmiotu będzie:

1. Przygotowanie i złożenie raportu końcowego z badań diagnostycznych.

2. Aktywność na zajęciach.

3. Obecności na zajęciach (w przypadku nieobecności na więcej niż dwóch zajęciach istnieje konieczność zaliczenia zajęć podczas dyżuru).

Raport końcowy będzie oceniany według następujących kryteriów: uzasadnienie problemu, przegląd dotychczasowych badań, kompletność i poprawność założeń, poprawność zastosowanych narzędzi, poprawność analiz, prezentacja graficzna danych, trafność wniosków i rekomendacji, oprawa graficzna projektu, kompletność raportu, strona formalna (przypisy, bibliografia, poprawność językowa), tytuł raportu (poprawność, adekwatność, nowatorskość).

Możliwa jest realizacja badań diagnostycznych we współpracy z podmiotem zewnętrznym w ramach istniejących porozumień uczelni o współpracy.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ewa Dąbrowa
Prowadzący grup: Ewa Dąbrowa
Strona przedmiotu: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa1558607f8d646009b37f49414f6882c%40thread.tacv2/conversations?groupId=f677e9fc-c00d-415b-9c92-c261c553ac49&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis sposobów pomiaru efektów:

1. Analiza dostępnych diagnoz społeczno-edukacyjnych, formułowanie na ich podstawie wniosków i rekomendacji.

2. Opracowanie założeń badań diagnostycznych.

3. Realizacja badań diagnostycznych w terenie lub zdalnie.

4. Przygotowanie i prezentacja raportu końcowego w formie pisemnej z diagnozy środowiska szkolnego lub społecznego.

5. Poprawność wykonywania ćwiczeń związanych z realizowanymi treściami w odniesieniu do obowiązujących standardów w zakresie diagnozy.

Próg zaliczenia:

100%-90,1% - 5,0

90%-80,1% - 4,5

80%-70,1% - 4,0

70%-60,1% - 3,5

60%-50,1% - 3,0

50% i mniej - 2,0

Pełny opis:

Opis treści przedmiotu:

1. Wprowadzenie do problematyki przedmiotu. Omówienie wymagań przedmiotowych.

2. Specyfika środowiska szkolnego i pozaszkolnego, i zachodzących w nich procesów. Procesy edukacyjne.

3. Diagnoza edukacyjna jako element diagnozy społecznej. Rodzaje diagnozy. Charakterystyka badań diagnostycznych wybranych procesów edukacyjnych. (4 godziny)

4. Obraz polskiej edukacji w perspektywie badań diagnostycznych. (4 godziny)

5. Diagnoza procesów edukacyjnych – podstawowe założenia i warunki jej przeprowadzania.

6. Metodologia badań diagnostycznych. Narzędzia, typy pomiarów i ich zastosowanie.

7. Tworzenie baz danych i opracowywanie materiału diagnostycznego.

8. Specyfika diagnozy w obszarze edukacji osób ze specjalnymi potrzebami.

9. Współpraca instytucjonalna w zakresie realizacji edukacyjnych badań diagnostycznych.

10. Badania diagnostyczne w terenie. Wykorzystanie w diagnozie społecznej nowoczesnych technologii (badania zdalne, badania on-line).

11. Zasady tworzenia opinii i raportów oraz ich publikowania. Wykorzystanie raportów w pracy pedagogicznej.

12. Projektowanie działań naprawczych i pomocowych z uwzględnieniem wniosków ze zrealizowanych badań diagnostycznych. Formułowanie rekomendacji.

13. Przygotowanie i prezentacja przez studentki i studentów raportów z diagnozy procesów edukacyjnych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Groenwald, Diagnostyka edukacja "w" i "wobec" szkolnej rzeczywistości, FORUM OŚWIATOWE 2(45), 2011, http://forumoswiatowe.pl/index.php/czasopismo/article/viewFile/197/115.

2. Jarosz E., Wybrane obszary diagnozowania pedagogicznego, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice 2006, 61-117.

3. Daszkowska-Kamińska A., Gołdys A., Makowska M., Urbanik A., Przepis

na diagnozę, czyli poznaj młodych i środowisko lokalne, Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży, Warszawa 2013.

4. Jurek K., Badania społeczne w internecie. Wirtualna etnografia w teorii i praktyce, https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/7312/Jurek_Badania_spoleczne_w_internecie_wirtualna_etnogra%ef%ac%81a_w_teorii_i_praktyce.pdf?sequence=1&isAllowed=y.

5. Niemierko B., Diagnostyka edukacyjna : podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009, s. 28-191.

6. Skałbania B., Diagnostyka pedagogiczna: wybrane obszary badawcze i rozwiązania praktyczne, Oficyna Wydawnicza "Impuls", Kraków 2011, s. 157-271.

7. Wysocka E., Człowiek a środowisko życia: podstawy teoretyczno-metodologiczne diagnozy, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2007 (rozdział 1).

8. Bazy danych i raporty.

Literatura uzupełniająca:

1. Al-Khamisy D., [et al.], Diagnoza gotowości szkolnej sześciolatka: zadania, karty pracy, komputerowy program do analizy wyników, Dr Josef Raabe Spółka Wydawnicza, Warszawa 2007.

2. Bogdanowicz M., Integracja percepcyjno-motoryczna: teoria - diagnoza – terapia, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2000.

3. Deptuła M., Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2005.

4. Głodkowska J., Poznanie ucznia szkoły specjalnej: wrażliwość edukacyjna dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim: diagnoza i interpretacja, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1999.

5. Górniewicz E., Pedagogiczna diagnoza specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu, Adam Marszałek, Toruń 2003.

6. Kozłowska A., Znaczenie relacji rodzinnych dla pozytywnego rozwoju dziecka: diagnoza i terapia, Warszawa : Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa 2000.

7. Michłowicz M., Znaczenie diagnostyki edukacyjnej dla jakości i efektów kształcenia o wybranych aspektach różnych sposobów diagnozowania potrzeb edukacyjnych na podstawie wyników egzaminu gimnazjalnego

w części humanistycznej

8. Oszwa U., Zaburzenia rozwoju umiejętności arytmetycznych: problem diagnozy i terapii, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2008.

9. Rokicińska I., Diagnoza dziecka rozpoczynającego naukę w klasie pierwszej, Wydawnictwo Harmonia, Gdańsk 2010.

10. Tomczak J., Ziętara R., Kwestionariusz diagnozy i narzędzia badawcze w terapii pedagogicznej, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2009.

11. Włoch S., Włoch A., Diagnoza całościowa w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej: wybrane problemy i rozwiązania, Wydawnictwo Akademickie Żak, Warszawa 2009.

Uwagi:

Opis metod kształcenia:

metody aktywizujące: dyskusja, ćwiczenia, pytania problemowych, burza mózgów, prezentacja multimedialna, projektów, analiza dokumentów, analiza danych

metody słowne: wykład, instrukcje

metody eksponujące: prezentacja

Zajęcia odbywają się w czasie rzeczywistym - zgodnie z planem - w aplikacji Teams:

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3aa1558607f8d646009b37f49414f6882c%40thread.tacv2/conversations?groupId=f677e9fc-c00d-415b-9c92-c261c553ac49&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Link zespołu: 4741pzv

Nakład pracy studenta szacowany w godzinach potrzebnych do zrealizowania danej aktywności, tj.:

- liczba godzin kontaktowych - 30

- liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć - 20

- liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do egzaminu/zaliczenia - 0

- liczba godzin przeznaczonych na inne zadania (badania terenowe) - 10

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta, z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom pracy odpowiada punkt 2 ECTs

Podstawą zaliczenia przedmiotu będzie:

1. Przygotowanie i złożenie raportu końcowego z badań diagnostycznych.

2. Aktywność na zajęciach.

3. Obecności na zajęciach (w przypadku nieobecności na więcej niż dwóch zajęciach istnieje konieczność zaliczenia zajęć podczas dyżuru).

Raport końcowy będzie oceniany według następujących kryteriów: uzasadnienie problemu, przegląd dotychczasowych badań, kompletność i poprawność założeń, poprawność zastosowanych narzędzi, poprawność analiz, prezentacja graficzna danych, trafność wniosków i rekomendacji, oprawa graficzna projektu, kompletność raportu, strona formalna (przypisy, bibliografia, poprawność językowa), tytuł raportu (poprawność, adekwatność, nowatorskość).

Możliwa jest realizacja badań diagnostycznych we współpracy z podmiotem zewnętrznym w ramach istniejących porozumień uczelni o współpracy.

Kryteria oceny końcowej zostały podane w opisie skróconym.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)