Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Dbałość o rozwój fizyczny w domu, żłobku i w przedszkolu – metodyka

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1S-DFZ1 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dbałość o rozwój fizyczny w domu, żłobku i w przedszkolu – metodyka
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowe dla III r. PE profil praktyczny, wych. żłobkowe i przedszkolne (3-l) niestac. I st.
Obowiązkowe dla III r. PE profil praktyczny, wych. żłobkowe i przedszkolne (3-l) stac. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-17
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Katarzyna Błachnio, Aneta Jegier
Prowadzący grup: Katarzyna Błachnio
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Student potrafi przeprowadzić zajęcia z zakresu wychowania fizycznego w różnych grupach wiekowych dostosowując treści do poziomu i możliwości dzieci.

Ocenie podlega:

- aktywność podczas zajęć

- opracowanie scenariusza zajęć z zakresu wychowania fizycznego oraz przeprowadzenie zajęć pokazowych;

- kolokwium (pytania otwarte i zamknięte)

Pełny opis:

Treści ćwiczeń:

1. Charakterystyka podstawowych pojęć związanych z wychowaniem zdrowotnym i fizycznym.

2. Funkcje aktywności ruchowej.

3. Wpływ wychowania fizycznego i zdrowotnego na jakość życia ruchowej.

4. Zabawa jako forma aktywności ruchowej.

5. Metody oraz formy stosowane w wychowaniu fizycznym.

6. Zasady nauczania (dydaktyczno-wychowawczo).

7. Nauczycielska diagnoza sprawności ruchowych dzieci.

8. Metodyka prowadzenia zajęć z zakresu wychowania fizycznego i zdrowotnego na różnych etapach rozwoju dziecka.

9. Podstawy wiedzy z anatomii człowieka.

10. Podstawy wiedzy dotyczące postaw ciała, wad postawy oraz korekcji postaw ciała na różnych etapach rozwoju dziecka.

11. Relaksacja z elementami jogi dla dzieci – trening uważności.

Literatura:

LITERATURA OBOWIĄZKOWA:

1. Wlaźnik K., Wychowanie fizyczne w przedszkolu, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1988

2. Gniewkowski W., Wlaźnik K., Proces wychowania fizycznego w klasach początkowych, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1991

3. Strzyżewski S., Proces kształcenia i wychowania w kulturze fizycznej, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1996

4. Romanowska A., Konspekty zajęć gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej, Wyd. Korepetytor, Płock 2000

5. Kołodziej J., Kołodziej K., Momola I., Postawa ciała, jej wady i korekcja, Wyd. Oświatowe Fosze, Rzeszów 2004

6. Kutzner-Kozińska M., Proces korygowania wad postawy. Podręcznik dla studentów wychowania fizycznego, AWF, Warszawa 2004

7. Gruszczyk-Kolczyńska E., Nauczycielska diagnoza gotowości do podjęcia nauki szkolnej, Bliżej Przedszkola, Kraków 2014

8. Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. Dwulatki i trzylatki w przedszkolu i w domu, Bliżej Przedszkola, Kraków 2012

9. Gruszczyk-Kolczyńska E., Starsze przedszkolaki, Bliżej Przedszkola, Kraków 2016

10. Woynarowska B., Kapica M., Teoretyczne podstawy edukacji zdrowotnej, Warszawa 200

LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA:

1. Bondarowicz M., Owczarek S., Zabawy i gry ruchowe w gimnastyce korekcyjnej, Wyd. Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1996

2. Snel E., Uważność i spokój żabki, wyd. CoJaNaTo, Warszawa 2010

3. Jakubik-Hajdukiewicz, Joga dla dzieci. Poradnik dla rodziców i nauczycieli, wyd. KOS, Katowice 2009

4. Jakubik-Hajdukiewicz, Joga dla całej rodziny, wyd. Vivante, Białystok 2015

5. Zawitkowski P., Mamo Tato co ty na to? I nauka i draka, czyli jak zadbać o zdrowie przedszkolaka i uczniaka, wyd. Marceli Szpak, Warszawa 2010

Uwagi:

METODY KSZTAŁCENIA:

- mini wykład

- dyskusja dydaktyczna

- praca w zespołach

- praca indywidualna

Nakład pracy studenta:

Godziny kontaktowe -30h

Przygotowanie do zajęć - 10h

Przygotowanie do zaliczania - 15h

Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-23
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Jegier
Prowadzący grup: Aneta Jegier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.