Socjologia edukacji
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1F-SOE | Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Socjologia edukacji | ||
Jednostka: | Instytut Filozofii i Socjologii | ||
Grupy: |
Obowiązkowe dla II r. PE, (3-l) stacjonarne I stopnia Obowiązkowe dla II r. pedagogiki (PE), (3-l) niestacjonarne I stopnia |
||
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
5.00
(w zależności od programu) ![]() ![]() |
||
Język prowadzenia: | polski | ||
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
||
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: WIEDZA - ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć, - egzamin zamknięty z częścią otwartą na wykładzie UMIEJĘTNOŚCI - ocena wypowiedzi ustnych w formie dyskursu prowadzonego podczas zajęć, - test zaliczeniowy na ćwiczeniach KOMPETENCJE SPOŁECZNE - ocena poziomu i jakości uczestnictwa w dyskursie prowadzonym podczas zajęć |
||
Pełny opis: |
Zakres zagadnień WYKŁADU: 1. Przedmiot socjologii i socjologii edukacji 2. Socjalizacja jako proces kształtowania człowieka w społeczeństwie nowoczesnym i ponowoczesnym. 3. Ideologie edukacyjne. 4. Wartości i wartości edukacyjne. 5. Tożsamość i konstruowanie tożsamości. 6. Podstawowe instytucje socjalizacyjne 7. Struktura społeczna. Stratyfikacja a edukacja 8. Nierówności edukacyjne Zakres zagadnień na ĆWICZENIA: 1. Socjalizacja, edukacja i wychowanie w warunkach zmiany społecznej 2. Rodzina i jej funkcje socjalizacyjne i wychowawcze 3. Szkoła jako instytucja społeczna 4. Socjologiczne problemy młodzieży 5. Społeczne uwarunkowania nierówności edukacyjnych 6. Jednostka w relacjach ze światem – zadania edukacyjne |
||
Literatura: |
OBOWIĄZKOWA: 1. M.J. Szymański, Socjologia edukacji. Zarys problematyki, Kraków 2013. 2. M.J. Szymański, Studia i szkice z socjologii edukacji, Warszawa 2015. 3. P. Mikiewicz, Socjologia edukacji: teorie, koncepcje, pojęcia. Warszawa 2016. 4. M. J. Szymański (red.) Krótkie wykłady z socjologii edukacji. Warszawa 2019. UZUPEŁNIAJĄCA: 1. P. Bourdieu, Passeron J-C, Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Warszawa 1996. 2. A. Gromkowska-Melosik, Edukacja i nierówność społeczna kobiet: studium dynamiki dostępu. Kraków 2011. 3. A. Gromkowska-Melosik, M.J. Szymański (red.), Nierówność i edukacja. Trajektorie sukcesu i marginalizacji. Poznań 2014. 4. Z.Melosik, M.J. Szymański (red.), Tożsamość w warunkach zmiany społecznej. Warszawa 2016. 5. B .Przybylski, Zaangażowanie polityczne młodzieży. Toruń 2014. 6. M.J. Szymański., Edukacyjne problemy współczesności. Kraków 2014. 6.. M.J. Szymański, Młodzież wobec wartości. Warszawa 2000. |
||
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student: WIEDZA PE1_W03 - Ma uporządkowaną wiedzę na temat społecznego wymiaru wychowania, kształcenia i opieki nad dziećmi i młodzieżą. PE1_W06 - Ma podstawową wiedzę dotyczącą więzi społecznych w rodzinach, szkołach i grupach rówieśniczych oraz ich znaczenia dla inkulturacji i uspołecznienia. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U03 - Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania wyborów, osiągnięć i dróg edukacyjnych uczniów i studentów, diagnozowania i prognozowania ścieżek edukacyjnych oraz analizowania działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności pedagogicznej. PE1_U08 - Posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii w odniesieniu do systemu oświaty zjawisk i problemów kształcenia i wychowania, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych teoretyków socjologii i wychowania. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K01 - Rozumie konieczność edukacji całożyciowej oraz poszerzania wiedzy i umiejętności w związku z przemianami edukacyjnymi wywołanymi zmianami społecznymi i cywilizacyjnymi we współczesnym świecie. |
||
Metody i kryteria oceniania: |
METODY KSZTAŁCENIA - wykład, - dyskusja - metody aktywizujące FORMA AKTYWNOŚCI STUDENTA (ŚREDNIA LICZBA GODZIN NA ZREALIZOWANIE AKTYWNOŚCI) Godziny kontaktowe np. wykład, ćwiczenia: 60h Przygotowanie się do zajęć, lektur: 20h Przygotowanie się do egzaminu: 20h Przygotowanie referatu, eseju, prezentacji: 25h Sumaryczna liczba punktów ECTS 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin ![]() Wykład, 30 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Mirosław Szymański | |
Prowadzący grup: | Jarosława Lach, Błażej Przybylski, Mirosław Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 24 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | Mirosław Szymański | |
Prowadzący grup: | Jarosława Lach, Błażej Przybylski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-29 - 2020-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 24 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jarosława Lach, Błażej Przybylski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 24 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jarosława Lach, Mirosław Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni dla niestacjonarnych 2020/2021" (w trakcie)
Okres: | 2021-02-22 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin ![]() Wykład, 24 godzin ![]() |
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jarosława Lach, Mirosław Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.