Pedagogika specjalna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1F-PES |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pedagogika specjalna |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu przedmiotu student kierunku: PEDAGOGIKA - profil akademicki I rok WIEDZA PE1_W13 - Ma elementarną wiedzę na temat pedagogiki specjalnej, jej terminologii, teorii i metodyki - Zna podstawową terminologię używaną w ramach pedagogiki specjalnej, jest świadom ewolucji pojęć, potrafi powiązać współczesną terminologię ze zmianami zachodzącymi w nauce, ogólnych procesach społeczno-cywilizacyjnych PE1_W14 - Zna system kształcenia specjalnego w kontekście systemu kształcenia powszechnego, rozumie ewolucję systemu kształcenia/rehabilitacji niepełnosprawnych w aspekcie przemian w rozumieniu niepełnosprawności, PE1_W15 - Zna specyfikę rozwoju i funkcjonowania osób o różnych niepełnosprawnościach, uwarunkowania ich procesu edukacyjnego/rehabilitacyjnego w kontekście ograniczonej sprawności i specyfiki procesu terapeutycznego UMIEJĘTNOŚCI PE1_U03 - Potrafi posługiwać się podstawowymi ujęciami teoretycznymi w celu analizowania poglądów i postaw społecznych wobec osób niepełnosprawnych i zjawiska niepełnosprawności PE1_U08 - Potrafi przedstawić własne poglądy i opinie dotyczące aktualnych problemów pedagogiki specjalnej; argumentuje swoje zdanie, wykorzystując poznane teorie i perspektywy KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K01 - Ma świadomość konieczności stałego doskonalenia zawodowego i rozwoju osobistego II rok WIEDZA PE1_W13 - zna subdyscypliny pedagogiki specjalnej, ich specyfikę, przemiany związane z rozwojem wiedzy o niepełnosprawnych - zna podstawową terminologię używaną w ramach subdyscyplin, jest świadom ewolucji pojęć, potrafi powiązać współczesną terminologię ze zmianami zachodzącymi w nauce, ogólnych procesach społeczno – cywilizacyjnych PE1_W14 - zna system kształcenia specjalnego w kontekście systemu kształcenia powszechnego, rozumie ewolucję systemu kształcenia/rehabilitacji niepełnosprawnych w aspekcie przemian w rozumieniu niepełnosprawności, PE1_W15 - zna specyfikę rozwoju osób o różnych niepełnosprawnościach, uwarunkowania ich procesu edukacyjnego/rehabilitacyjnego w kontekście ograniczonej sprawności, UMIEJĘTNOŚCI PE1_U02 - potrafi na podstawie wieloprofilowej diagnozy określić możliwości rozwojowe osoby niepełnosprawnej, wskazać potencjalne „ścieżki” rozwoju PE1_U03 - zna i rozumie ewolucję poglądów na niepełnosprawność w kontekście rozwoju nauki, przemian społeczno – cywilizacyjnych, potrafi upowszechniać ideę nowoczesnej rehabilitacji PE1_U08 - posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K01 - ma świadomość konieczności stałego samodoskonalenia się zarówno w kontekście rozwoju osobistego, jak i związanego z ewolucją poglądów na niepełnosprawność/niepełnosprawnych, rozwojem dyscyplin naukowych stanowiących zaplecze dla pedagogiki specjalnej -------------------------- PEDAGOGIKA - profil praktyczny II rok WIEDZA PEP1_W01 - zna subdyscypliny pedagogiki specjalnej, ich specyfikę, przemiany związane z rozwojem wiedzy o niepełnosprawnych - zna podstawową terminologię używaną w ramach subdyscyplin, jest świadom ewolucji pojęć, potrafi powiązać współczesną terminologię ze zmianami zachodzącymi w nauce, ogólnych procesach społeczno – cywilizacyjnych PEP1_W13 - zna system kształcenia specjalnego w kontekście systemu kształcenia powszechnego, - rozumie ewolucję systemu kształcenia/rehabilitacji niepełnosprawnych w aspekcie przemian w rozumieniu niepełnosprawności, - zna unormowania prawne (krajowe i międzynarodowe) określające sytuację niepełnosprawnych, w tym dotyczące ich edukacji, - rozumie znaczenie dla wspierania niepełnosprawnych działalności organizacji pozapaństwowych, w tym organizacji samych niepełnosprawnych i ich rodziców, - zna istotę podstawowych metod wykorzystywanych w pracy z dziećmi i młodzieżą niepełnosprawną PEP1_W14 - zna specyfikę rozwoju osób o różnych niepełnosprawnościach, uwarunkowania ich procesu edukacyjnego/rehabilitacyjnego w kontekście ograniczonej sprawności, UMIEJĘTNOŚCI PEP1_U02 - zna i rozumie ewolucję poglądów na niepełnosprawność w kontekście rozwoju nauki, przemian społeczno – cywilizacyjnych, - potrafi upowszechniać ideę nowoczesnej rehabilitacji PEP1_U06 - potrafi na podstawie wieloprofilowej diagnozy określić możliwości rozwojowe osoby niepełnosprawnej, wskazać potencjalne „ścieżki” rozwoju PEP1_U12 - potrafi w sposób precyzyjny i spójny wypowiadać się w mowie i na piśmie, prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie, popierając je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi KOMPETENCJE SPOŁECZNE PEP1_K09 - wykazuje wrażliwość i gotowość działania na rzecz osób wymagających opieki, pomocy i szczególnej troski oraz ma przekonanie konieczności prowadzenia zindywidualizowanych działań pedagogicznych w stosunku do osób ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.