Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kształcenie zdolności muzycznych i tanecznych nauczyciela

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-1F-KZD
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kształcenie zdolności muzycznych i tanecznych nauczyciela
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Założeniem zajęć jest wyposażenie studenta w podstawową wiedzę i umiejętności z zakresu ruchu przy muzyce, śpiewu i gry na instrumentach szkolnych. Treści teoretyczne prezentowane są w formie slajdów i nagrań (omawiane przez prowadzącego, dyskutowane przez studentów), zagadnienia praktyczne obejmują wykonywanie przez studentów zadań i ćwiczeń muzycznych i tanecznych, przygotowanych przez prowadzącego.

Pełny opis:

Zagadnienia teoretyczne:

- rozwój dyspozycji muzyczno-ruchowych dziecka

- podstawowe formy umuzykalniania: taniec, śpiew, gra na instrumentach, słuchanie muzyki

- zarys metodyki umuzykalniania dzieci przedszkolnych i szkolnych

- podstawowe pojęcia muzyczne

- elementy muzykoterapii do wykorzystania w pracy nauczyciela

Zagadnienia praktyczne:

- piosenki dla dzieci - wykonanie, omawianie

- ćwiczenia muzyczno-ruchowe dla dzieci

- tańce regionalne i integracyjne

- pląsy i zabawy taneczne

- układy ruchowe

- gra na instrumentach orffowskich, podstawy gry na flecie prostym

- rekwizyt i jego wykorzystanie w ćwiczeniach z muzyką

- rytmizacja tekstu (wyliczanki, wierszyki dziecięce)

- ćwiczenia o charakterze muzykoterapeutycznym

Literatura:

Kappert D. – „Tańcząc z dziećmi”, Wydawnictwo Kined, Warszawa 2005

Kisiel M. – „Pedagogiczno-dydaktyczne aspekty wykorzystania muzyki w stymulacji rozwoju dziecka”, Wydawnictwo WSB w Dąbrowie Górniczej 2007

Lewandowska K. – „Elementy wychowania muzycznego i muzykoterapii dziecięcej”, Kwartalnik Polskiej Sekcji ISME, 1985

Majewska J., Majewski A. – „Zarys psychomotoryki”, Harmonia Universalis, Gdańsk 2012

Czasopisma: „Wychowanie muzyczne w szkole”, „Wychowanie w przedszkolu”, „Ruch muzyczny”

Ławrowska R. – „Muzyka i ruch”, Warszawa, WSiP 1991

Materiały z Ogólnopolskich Sesji Naukowych „Rytmika w kształceniu muzyków, aktorów, tancerzy i w rehabilitacji”, Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Łodzi

Pozycje Wydawnictwa KLANZA

Siemek D. – „Gry i zabawy ruchowe dla dzieci w wieku przedszkolnym” Warszawa, Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, 1986

Smoczyńska-Nachtman U. – „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”, Warszawa, Wydawnictwo Pani Twardowska, 2013

Smoczyńska-Nachtman U. – „Muzyka dla dzieci”, Warszawa, WSiP 1992

Smoczyńska-Nachtman U. – „Rozśpiewane przedszkole”, WSiP, Warszawa 1982

Sroka Cz. – „Polskie tańce narodowe”, COMUK, Warszawa 1990

Stadnicki A. – “Kształcenie muzyczno-ruchowe”, Wydawnictwo APS, Warszawa 2009

Stadnicki A. – „Muzyka i tańce świata”, Wydawnictwo APS, Warszawa 2008

Stadnicki A. – „Tańce dla dzieci”, WSiP, Warszawa 1994

Stadnicki A. – „Tańce integracyjne”, Wydawnictwo APS, Warszawa 2011

Stadnicki A. – „Tańce z kręgu kultury europejskiej”, Wydawnictwo APS, Warszawa 2005

Stadnicki A. – opracowania ruchowe piosenek w rytmach tanecznych /w/: Gummeson T. – „Miał raz tata grata fiata”, Warszawa WSiP 1989

Standardy edukacji muzycznej – Fundacja „Muzyka jest dla wszystkich”, Warszawa 2010

Versini A. i J.-M., Biguet M.-N. - „Zajęcia muzyczne w przedszkolu – grupa młodsza”, Wydawnictwo Cyklady, Warszawa 2001

Wieman M. – „A czy wy tak potraficie?”, WSiP, Warszawa 1990

Zbiory piosenek dla dzieci

Zbiory z opisami tańców i zabaw ze śpiewem.

Efekty uczenia się:

Student umie określić rolę ćwiczeń muzyczno-ruchowych (tańca, piosenki, układów ruchowych, gry na instrumentach, itp.) w rozwoju dziecka.

Student ma podstawową wiedzę ogólnomuzyczną i potrafi ukierunkować ją na realizację zadań muzyczno-ruchowych będących elementem wspomagającym eduakcję dziecka.

Student umie poprawnie pod względem ruchowym wykonywać podstawowe ćwiczenia muzyczno-ruchowe.

Student potrafi samodzielnie stworzyć ćwiczenia muzyczno-ruchowe odnoszące się do wybranego/wskazanego problemu.

Student umie w sposób krytyczny posługiwać się literaturą metodyczną.

Student umie zastosować w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności podczas ćwiczeń realizowanych wspólnie przez grupę w czasie zajęć.

Student analizuje problematykę ćwiczeń muzyczno-ruchowych pod kątem potrzeb, umiejętności i możliwości dzieci.

Metody i kryteria oceniania:

Odpowiedź ustna (zaliczenie)

Ocena na podstawie obserwacji pracy grupowej (aktywność, zaangażowanie, kreatywność).

Kontrola obecności na zajęciach.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)