Historia myśli i praktyk wychowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-1F-HMW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia myśli i praktyk wychowania |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu modułu student: PEP1_W03 - zna genezę i źródła czynności wychowawczych człowieka w oparciu o działania pedagogiczne z antyku (Sokrates, Platon, Arystoteles, Seneka, Kwintylian, Cyceron) i kolejnych epok (Vives, Erazm z Rotterdamu, Morus, Rej, Marycjusz, Petrycy, Modrzewski, Komeński, Locke, Rousseau, Pestalozzi, Spencer, Froebel, Diesterweg, Herbart, Nawroczyński, Rowid, Sośnicki, Mysłakowski, Radlińska, Korczak, Grzegorzewska, Znaniecki, Szuman). PEP1_W04 - ma orientację w podstawowych koncepcjach filozofów i pedagogów, dotyczące istoty wychowania i kształtowania osobowości wychowanka w skali rozwoju cywilizacji europejskiej do XX wieku, rozumie wpływ różnych uwarunkowań historycznych na kształtowanie się tych koncepcji PEP1_W11 - ma wiedzę o tradycjach pedagogiki polskiej w poszczególnych okresach, rozumie jej rozwój i konteksty kulturowe wyróżniające ją od koncepcji ogólnoeuropejskich PEP1_W14 - zna najwybitniejszych historycznych przedstawicieli polskiej i europejskiej pedagogiki, zarówno w zakresie teorii jak i praktyki. Zna genezę i rozwój instytucji edukacyjnych (Komisja Edukacji Narodowej, Izba Edukacyjna) oraz zakres ich kompetencji w kontekście historycznym PEP1_U02 - koncepcje pedagogiczne, geneza i rozwój instytucji oświatowo wychowawczych dają studentowi możliwości wejścia z podstawą teoretyczną w tematykę związaną z innymi przedmiotami pedagogicznymi, np. z dydaktyką, bowiem historia oświaty daje wiedzę o początkach każdej z subdyscyplin tej dziedziny wiedzy, analizuje i interpretuje problemy pedagogiczne, wyciąga wnioski na podstawie prezentowanych koncepcji pedagogicznych, opracowuje własne rozwiązania różnych problemów pedagogicznych PEP1_U12 - prezentuje wybrane koncepcje i poglądy pedagogów polskich i europejskich, rozumie konteksty historyczne, z których te koncepcje wynikają, wyraża własną opinię na ich temat, dostrzega i prezentuje pozytywne i negatywne skutki wdrażania tych koncepcji w życie PEP1_K01 - potrafi dokonać wyboru dalszego swojego rozwoju zawodowego, zna swoje możliwości intelektualne PEP1_K04 - rozumie znaczenie i wagę profesjonalnego podejścia do swych zadań, refleksji na tematy etyczne, przestrzegania zasad etyki zawodowej |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.