Podstawy wiedzy o przyrodzie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-PWP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy wiedzy o przyrodzie |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla PC II r. 2 specj.: ERI, edukacja wczesnoszkolna, stac. I st. Obowiązkowe dla PC II r. 2 specj.: PLO, edukacja wczesnoszkolna, stac. I st. Obowiązkowe dla PC II r. 2 specj.: PTL, edukacja wczesnoszkolna, niestac. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PCK1_KK_W06 Ma podstawową wiedzę z poszczególnych zakresów treści wychowania i edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym PCK1_KK_W04 Posiada elementarną wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej PCK1_KK_U02 Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej PCK1_KK_U03 Potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania sposobów pracy z dzieckiem/uczniem PCK1_KK_U07 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania przez nich wiadomości i umiejętności PCK1_KK_K02 Jest przygotowany w podstawowym stopniu do aktywnego udziału w procesie edukacyjnym i efektywnego porozumiewania się z różnymi uczestnikami tego procesu |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN CW
CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Maria Pielichowska | |
Prowadzący grup: | Maria Pielichowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zaliczenie na ocenę. Ocena końcowa stanowi średnią trzech ocen cząstkowych. Formy zaliczenia: praca zespołowa - prezentacja multimedialna na wybrany temat (losowanie przydziału) oraz przeprowadzenie i przedstawienie eksperymentu, symulacji lub obserwacji o charakterze przyrodniczym, praca zespołowa - gra dydaktyczna na wylosowany temat - ekosystemy. zaliczenie indywidualne - rozpoznawanie wybranych gatunków roślin i zwierząt poznanych w czasie zajęć. Rozpoznawanie obiektów ze zdjęć na zajęciach końcowych. |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Zapoznanie się z podstawą programową m.in. w zakresie edukacji przyrodniczej. Zapoznanie się z treściami dotyczącymi eksperymentów/doświadczeń oraz obserwacji przyrodniczych, jakimi rządzą się prawami. Prowadzenie dziennika podstawowych obserwacji meteorologicznych oraz obserwacji procesu krystalizacji soli. 1. Rośliny i zwierzęta żyjące w najbliższym otoczeniu. Charakterystyka ekosystemów: parku, lasu, pola, ogrodu i/lub sadu, wody (rzeki lub jeziora). Dodatkowo uwzględnienie ekosystemy morskiego i górskiego. Życie w wybranych ekosystemach: wodnym, lądowym, powietrznym – wybrane przystosowania organizmów. Rozpoznawanie wybranych gatunków drzew w naturze - zajęcia w terenie. 2.Budowa i funkcje organów roślinnych w aspekcie przystosowań środowiskowych. Informacje podstawowe. 3. Zjawiska fenologiczne związane z porami roku. Podstawy z meteorologii. Wybrane aspekty. 4.Obserwacje i lub symulacje i wybrane, proste doświadczenia przyrodnicze, analiza i wiązanie przyczyny ze skutkiem; 5.Zagrożenia ze strony zjawisk przyrodniczych. Sposoby zachowania się w przypadku zjawisk takich jak: (burza, huragan, powódź, pożar). 6. Projektowanie gier dydaktycznych na podany temat - ekosystemy. Przeprowadzanie wybranych obserwacji i eksperymentów przyrodniczych. 7. Przygotowanie i przeprowadzenie pokazu prezentacji na zadany temat. 8. Zaliczenie rozpoznawania wybranych gatunków: drzew, krzewów, ptaków, owadów, roślin zielnych. |
|
Literatura: |
literatura obowiązkowa: - Budniak A., 2010, Edukacja społeczno-przyrodnicza dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym szkolnym. Oficyna Wyd. Impuls, Kraków - Dymara B., Michałowski S., Wollman – Mazurkiewicz L., 2000, Dziecko w świecie przyrody. Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków - Olechowska A. 2017, Specjalne potrzeby edukacyjne. Wyd. PWN, Warszawa - Parczewska T., 2005, Metody aktywizujące w edukacji przyrodniczej uczniów klas I-III. Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin - Paśko I., 2001, Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów szkół podstawowych klas 1-3. Wyd. Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, - Piaget J., 2011, Mowa i myślenie dziecka. PWN, Warszawa - Szewczuk K., 2013, Mali badacze –doświadczenia przyrodnicze w edukacji wczesnoszkolnej. Edukacja elementarna w teorii i praktyce, 1(27).s.27-44, Akademia Ignatianum w Krakowie. literatura uzupełniająca: - Domka L. 2001, Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju, PWN, Warszawa-Poznań - Gruszczyk – Kolczyńska E., Jak nauczyć dzieci sztuki konstruowania gier planszowych? Metodyka, scenariusze oraz wiele ciekawych gier i zabaw. WSiP Warszawa 1996 - Jąder M. Efektywne i atrakcyjne metody pracy z dziećmi. Wyd. Impuls, Kraków 2009 -Zagnińska M. (red.) 2014, świat nauki w niezwykłych eksperymentach. Wyd. Jedność, Kilece -- Dodatkowe materiały i pomoce dydaktyczne studenci otrzymują od prowadzącego na maila grupowego indywidualnie jako grupa ćwiczeniowa |
|
Uwagi: |
formy pracy: - działania indywidualne i grupowe - metoda badawczo-problemowa - metody podające, prezentacje multimedialne - bloki tematyczne - działania twórcze 1ECTS nakład pracy studenta 15h-godziny kontraktowe 15h - przygotowanie się do zajęć i do zaliczenia |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.