Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Programy i pakiety edukacyjne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-0S-PPE1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Programy i pakiety edukacyjne
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy: Obowiązkowy moduł dla IIIr. PE-ASKn: edukacja wczesnoszkolna, stacjonarne I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone są analizie podstawy programowej oraz dostępnych na rynku wydawniczym pakietów edukacyjnych. Ich rolą jest pobudzenie refleksyjnego i krytycznego podejścia w interpretacji zapisów, wyborze pakietu oraz realizacji treści podręcznika podczas zajęć z dziećmi. Zajęcia mają inspirować do podejmowania autorskich projektów dotyczących konstruowania programów i wykorzystywania podręczników w pracy z uczniem edukacji wczesnoszkolnej.

Pełny opis:

Zakres tematyczny:

1. Podstawa Programowa – cele, zadania szkoły, wytyczne do pracy, treści programowe.

2. Programy edukacyjne – pojęcie programu szkolnego, budowa programu.

Projekt autorskiego programu edukacyjnego – prezentacje.

3. Pakiety edukacyjne dostępne na rynku wydawniczym.

4. Ewaluacja podręcznika szkolnego jako narzędzia kompetencji czytelniczych dziecka.

Literatura:

1. Bałachowicz J. (1988). Kształtowanie umiejętności czytania ze zrozumieniem. WSiP, Warszawa.

2. Bałachowicz J., Korwin-Szymanowska A., Lewandowska E., Witkowska-Tomaszewska A. (2017), Zrozumieć uczenie się – zmienić wczesną edukację. Wyd. APS, Warszawa.

3. Gruszczyk-Kolczyńska E. (red.) (2016), Konstruowanie autorskich programów wychowania przedszkolnego. W jaki sposób treści zawarte w tej książce pomogą w opracowaniu programu edukacyjnego dla starszych przedszkolaków. W: tegoż, Starsze przedszkolaki. Jak skutecznie je wychowywać i kształcić w przedszkolu i w domu. Bliżej Przedszkola, Kraków.

4. Klus-Stańska D., Nowicka M. (2013). Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Rozdz.I. Czy szkoła rzeczywiście uczy czytać? Wyd. Harmonia, Gdańsk.

5. Sanocka, K. (2012). Stereotypy płci w czytankach – wybrane przykłady zmian zachodzących w polskich szkołach. Dostęp: http://www.palimpsest.socjologia.uj.edu.pl/tl_files/palimpsest/2012-04-23/Pliki%20na%20strone/Sanocka.pdf

6. Skrzypczak, J. (2003). Podręcznik szkolny. Wymagania, ocena, rozbudowa, metodyka stosowania, Poznań.

7. Witkowska-Tomaszewska A. (2015). Podręcznik jako narzędzie kreowania podmiotowości [w:] Bałachowicz J., Witkowska-Tomaszewska, Edukacja wczesnoszkolna w dyskursie podmiotowości. Wyd. APS, Warszawa.

8. Zalewska, E. (2009). Programy kształcenia i podręczniki szkolne w edukacji początkowej jako „wybór z kultury. W: D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa.

9. Zalewska E. (2009), Teoretyczne i metodologiczne konteksty badań nad podręcznikiem szkolnym w Niemczech: między ujęciem konwencjonalnym a dyskursywno- analitycznym, [za:] T. Höhne, Schulbuchwissen. Umrisse einer Wissen Und Mediwntheorie des Schulbuches, [w:] L. Huryło, D. Klus-Stańska, M. Łojko, Paradygmaty współczesnej dydaktyki. Kraków.

10. Aktualna Podstawa Programowa edukacji wczesnoszkolnej.

Efekty uczenia się:

PE1_W23 Ma uszczegółowioną wiedzę na temat nowoczesnych programów i pakietów edukacyjnych.

PE1_U05 Ma elementarne umiejętności z zakresu prowadzenia prostych badan pedagogicznych w obszarze uczestnictwa w programach edukacyjnych i użytkowania pakietów edukacyjnych, w tym umiejętności formułowania wniosków, prezentowania wyników, wskazania kierunków dalszych działań

PE1_K08 przywiązuje dużą wagę do znajomości dydaktycznych podstaw własnych działań pedagogicznych, programów nauczania i pakietów edukacyjnych przeznaczonych do wykorzystywania na etapie wczesnej edukacji.

Metody i kryteria oceniania:

Ocenie podlega: obecność; aktywność; projekt autorskiego programu – praca w grupie, prezentacja; analiza tekstu czytanki i poleceń pod kątem rozwijania kompetencji czytelniczych dzieci – praca w parze.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2019-10-01 - 2020-02-16
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Kupiec
Prowadzący grup: Monika Kupiec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-21
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Monika Kupiec
Prowadzący grup: Monika Kupiec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)