Metodyka kształcenia zintegrowanego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-MKZ1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka kształcenia zintegrowanego |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: |
Obowiązkowe dla PC II r. 2 specj.: ERI, edukacja wczesnoszkolna, stac. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
PC1_KK_W04 posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki kształcenia zintegrowanego PC1_KS_U03 posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki kształcenia zintegrowanego PC1_KS_U05 potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w zdobywaniu wiedzy w procesie kształcenia zintegrowanego PC1_KS_K02 Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ WYK
CW
CW
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Witkowska-Tomaszewska | |
Prowadzący grup: | Anna Witkowska-Tomaszewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
INFORMACJA DO PRACY ZDALNEJ: Zajęcia będą odbywały się na platformie TEAMS gdzie utworzona została wirtualna klasa Metodyka kształcenia zintegrowanego Wykład oraz Metodyka kształcenia zintegrowanego ĆWICZENIA. Na platformie zgodnie z programem sylabusa będą zamieszczane prezentacje ćwiczenia i zadania do poszczególnych bloków tematycznych zgodnie z programem. Ponadto co dwa tygodnie będą odbywały się zajęcia zdalne konsultacyjne. Ponadto zamieszczony uruchomiony jest indywidualny CZAT na wirtualnej klasie gdzie możecie Państwo konsultować ze mną ćwiczenia które macie Państwo do przygotowania. Zaliczenie wykładów: - Test zaliczeniowy teoretyczno-praktyczny typu OPENBOOK. INFORMACJA DO PRACY ZDALNEJ: wykłady będą zaliczano poprzez platformie TEAMS gdzie będzie przygotowany test zaliczeniowy tylu openbook. Termin testu czerwiec. Dokładna data będzie zamieszczona na platformie TEAMS w maju. Zaliczenie ćwiczeń: -Przygotowanie konspektu zajęć zintegrowanych (praca zespołowa) - Przygotowanie lapbooka o nowoczesnych metodach nauczania INFORMACJA DO PRACY ZDALNEJ: ćwiczenia będą zaliczane poprzez platformie TEAMS gdzie po każdym bloku tematycznym będą zadawane ćwiczenia i zadania do wykonania. |
|
Pełny opis: |
INFORMACJA DO PRACY ZDALNEJ: Zajęcia będą odbywały się na platformie TEAMS gdzie utworzona została wirtualna klasa "Metodyka kształcenia zintegrowanego Wykład" oraz "Metodyka kształcenia zintegrowanego ĆWICZENIA". Na platformie zgodnie z programem sylabusa będą zamieszczane prezentacje ćwiczenia i zadania do poszczególnych bloków tematycznych. Będą odbywały się zajęcia zdalne konsultacyjne. Uruchomiony jest indywidualny CZAT na wirtualnej klasie gdzie możecie Państwo konsultować się ze mną. Wykłady 1. Zajęcia organizacyjne. Omówienie tematyki wykładów. Literatura obowiązkowa i dla chętnych. Zagadnienia egzaminacyjne. (1h) 2. Wprowadzenie do metodyki kształcenia zintegrowanego (2h) Holistyczna edukacja. Założenia nowoczesnej edukacji wczesnoszkolnej -Uczeń aktywny -uczeń zaangażowany. Nauczyciel animator procesu uczenia się. 3. Projektowanie zajęć zintegrowanych. (4h) Sposoby organizowania procesu nauczania- uczenia się na poziomie edukacji wczesnoszkolnej. O dyskursach edukacji wczesnoszkolnej. Metodyka projektowania swojej pracy z klasą- Wyznaczanie założeń własnej pracy, metod, przebiegu zajęć w paradygmacie pozytywistycznym i konstruktywistycznym. Prezentacja przykładowych narzędzi. 4. Nowoczesne metody nauczania-uczenia się w kształceniu zintegrowanym. (4h) Mnemotechniki. Metody nauki szybkiego czytania. Design thinking. Labbooki. „Know how. Know who. Know what” Metody uczące dzieci samodzielnego zdobywania wiedzy i umiejętności. Cooperative Learning. Outdoor education itp. 5. Motywowanie ucznia do rozwoju swojej wiedzy i umiejętności. (2h) Czym jest motywacja. Motywacja zewnętrzna a wewnętrzna. Metody i techniki motywowania uczniów do nauki. Przykłady z praktyki szkolnej. 6. System oceniania ucznia. (2h) Ocena jako narzędzie urządzania społecznego ucznia. Rodzaje ocen. Przykłady ocen podsumowującym oraz bieżących. Ćwiczenia 1. Zajęcia organizacyjne. Omówienie tematyki ćwiczeń. Omówienie projektów zaliczeniowych (1h) 2. Projektowanie zajęć zintegrowanych. (4h) Warsztaty. Narzędzia pracy nauczyciela w praktyce. Konspekt. Scenariusz zajęć. „Książka podłogowa”. Dziennik kształtujący ucznia. Dziennik kształtujący nauczyciela itp. 3. Nowoczesne metody nauczania uczenia się w praktyce. (4h) Warsztaty. Mnemotechniki. Desaing thinking. Metody nauki szybkiego czytania. Labbook. Outdoor education. 4. Jak motywować uczniów do rozwoju swojej wiedzy i umiejętności. Warsztaty. (2h) 5. Symulacje zajęć zintegrowanych. Projekt studencki: przeprowadzenie symulacji zajęć zintegrowanych. (4h) |
|
Literatura: |
INFORMACJA DO PRACY ZDALNEJ: Linki do bibliotek cyfrowych pedagogicznych zamieszczone zostały na platformie TEAMS na wirtualnej klasie "Metodyka kształcenia zintegrowanego". Ponadto na wirtualnej klasie zamieszczana będzie literatura do zajęć. Literatura obowiązkowa: Bałachowicz J., Halvorsen Vindal K., Witkowska-Tomaszewska A. (2015). Edukacja środowiskowa w kształceniu nauczycieli: Perspektywa teoretyczna : skrypt napisany na potrzeby projektu. Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej. Bałachowicz J., (2009) Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością. Wydawnictwo WSP TWP Bronk D., Klus-Stańska D., Malenda A. (2011). Pedagogika wczesnej edukacji: Dyskursy, problemy, otwarcia. Wydawnictwo Akademickie Żak Dziekońska J., Nowicka M., (2018). Współczesny uczeń a dydaktyka 2.0. Wydawnictwo Adam Marszałek. Klus-Stańska, D. (2003). W nauczaniu początkowym inaczej: Scenariusze lekcji (Wyd. 2.). Wydawnictwo Impuls. Klus- Stańska D., Szamański M. J., Szamański M. S., (2003) Renesans (?) nauczania całościowego. Współczesna dydaktyka wobec nauczania zintegrowanego, blokowego i przedmiotowego. Wydawnictwo „Żak”. Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M., (2009) Pedagogika Wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Lecko, M. (2017). Motywacyjne narzędzia w praktyce nauczyciela: 49 prostych i praktycznych zasad. Synergyst. Zimbardo, P., Johanson, R., MacCann, V. (2011). Psychologia kluczowe koncepcje. Motywacja i uczenie się. Wydawnictwo Naukowe PWN. Literatura dodatkowa: Pawlak-Kindler, A. (2016). Mnemotechniki w codzienności szkolnej, Nowa Szkoła, Zeszyt 3 Stasica J., 160 pomysłów na nauczanie zintegrowane w klasach I-III, Impuls, Kraków 2001 Sterna, D. (2014) Ocenianie kształtujące w praktyce : z przykładami z kursu internetowego "Akademii Szkoły uczącej się" / Danuta Sterna. –Wyd. 2. Popr, Centrum Edukacji Obywatelskiej : „Civitas Węglińska M., (2005) Jak przygotować się do lekcji?. Wydawnictwo Impuls |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta uczestnictwo w zajęciach, wykład, ćwiczenia 30 Przygotowanie się do zajęć, np. lektura, zadania platforma TEAMS 20 Przygotowanie się do testu zaliczeniowego 15 Przygotowanie prac zaliczeniowych 25 INFORMACJA O PRACY ZDALNEJ: praca samokształceniowa, zadania i ćwiczenia platforma TEAMS, studiowanie literatury, prezentacje multimedialne, zajęcia zdalne. Konsultacje indywidualne CZAT na platformie TEAMS |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.