Metodyka edukacji technicznej i komputerowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-MET1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji technicznej i komputerowej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Obowiązkowy moduł dla IIr. PE-ASKn: edukacja wczesnoszkolna, stacjonarne I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: ocena indywidualnej pracy podczas zajęć ocena scenariusza zajęć z edukacji technicznej |
Pełny opis: |
1. Analiza zakresu treści i wymagań przedmiotowych 2. Design thinking w edukacji + Analiza podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej pod kątem realizacji zajęć technicznych 3. Design thinking w edukacji + Prezentacja i omówienie dostępnych na rynku pomocy dydaktycznych z zakresu edukacji technicznej 4. Asy Internetu + Analiza podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej pod kątem realizacji zajęć informatycznych 5. Asy Internetu + Prezentacja i omówienie dostępnych na rynku pomocy dydaktycznych z zakresu edukacji informatycznej 6. Wstęp do kodowania, nauka kodowania poprzez zabawę i aktywność ruchową. 7. Przegląd wybranych gier, aplikacji, programów, platform wprowadzających w tematykę programowania (np. CodyRoby, ScottieGo!, Pixblocks, Code.org, Code Monkey,Code Combat, ScratchJr) 8. Prezentacja i ocena zaprojektowanych scenariuszy. |
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA Kupisiewicz, Cz. (2000). Dydaktyka ogólna. Warszawa: Oficyna Wydawnicza Graf-Punkt. Musioł M. (2017), Edukacja techniczna w klasach 1-3. http://www.pedagogika.us.edu.pl/wp-content/uploads/2019/01/Edukacja_techniczna.pdf Niemierko, B. (2002) Ocenianie szkolne bez tajemnic. Warszawa: WSiP. Okoń, W. (2003).Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: Żak. Węglińska, M. (1998) Jak przygotować się do lekcji - wybór materiałów dydaktycznych. Kraków: Impuls. Góral. M., Wiśniewska J. (2011) Zajęcia komputerowe klasa 3. Kolorowa Klasa. Przewodnik dla nauczyciela. Gdynia: Operon Podstawa programowa wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej w zakresie edukacji informatycznej i technicznej LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA Cholewińska-Szkolik, A. (2012) Wszystko, co można zrobić z modeliny, plasteliny i koralików. Warszawa: Wydawnictwo Zielona Sowa. Lipov, B. (2009) Dzieciaki szykują Święta: pomysłowe prezenty, świąteczne dekoracje, pyszne potrawy. Warszawa: Świat Książki Świć A. (2017), Kodowanie na dywanie w przedszkolu, w szkole i w domu. Opole: Wydawnictwo Nowik Tołłoczko, J. (2013) Boże Narodzenie. Świąteczne dekoracje i smakołyki. Warszawa: Świat Książki Van Saan, A. (2010) 365 pomysłów na majsterkowanie. Warszawa: Wydawnictwo REA Watt, F. (2007) 365 rzeczy do zrobienia. Poznań: Wydawnictwo Publicat S.A |
Efekty uczenia się: |
Efekty dla roku akademickiego 2017/2018: WIEDZA PE1_W23 - Posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w zakresie określonych obszarów treści wychowania i kształcenia. UMIEJĘTNOŚCI PE1_U09 - Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod i procedur do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. PE1_U11 - Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania wiedzy. KOMPETENCJE SPOŁECZNE PE1_K08 - Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne w zakresie metodyki wczesnej edukacji. ---------------------------------------------------- PE1_W23 Posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji technicznej i komputerowej PE1_U09 Potrafi ocenić przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji technicznej i komputerowej PE1_U11 Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania wiedzy z obszaru edukacji technicznej i komputerowej |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody kształcenia: Pogadanka, dyskusja, prezentacja, metody ćwiczebne i zadaniowe, metody aktywizujące. Nakład pracy studenta: Godziny kontaktowe,ćwiczenia - 30 Przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 Przygotowanie scenariuszy zajęć - 10 Sumaryczna liczba punktów ECTS 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Wiśniewska | |
Prowadzący grup: | Justyna Wiśniewska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Opis sposobów pomiaru efektów kształcenia: 1. Ocena realizacji zadań cząstkowych wyznaczanych przez prowadzącego. 2. Ocena opracowanego scenariusza zajęć z edukacji technicznej |
|
Pełny opis: |
1. Analiza zakresu treści i wymagań przedmiotowych. Analiza podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej pod kątem realizacji zajęć informatycznych 2020-02-18, stacjonarne (2h)) 2. Design thinking w edukacji + Analiza podstawy programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej pod kątem realizacji zajęć technicznych (2020-02-25; stacjonarne (4h)) 3. Design thinking w edukacji + Prezentacja i omówienie dostępnych na rynku pomocy dydaktycznych z zakresu edukacji technicznej (2020-03-03, stacjonarne (4h)) 4. Asy Internetu + Przegląd wybranych gier wprowadzających w tematykę programowania (Scottie Go, Robot Doc, CodyRoby) (2020-03-10, stacjonarne (4h)) 5. Praca na platformie Code Monkey i Code.org (2020-03-17, zdalne (2h)) 6. Praca na platformie Code Combat. Pomoce dydaktyczne z zakresu edukacji informatycznej - zapoznanie się z publikacją wydawnictwa MAC „Oto Ja” - do zajęć z edukacji informatycznej w klasie 3 (zestaw składa się z interaktywnych ćwiczeń i e-booka) (2020-03-24, zdalne (2h)) 7. Scratch Junior – projekt animacji (2020-03-31, zdalne (2h)) 8. Scratch Junior – projekt gry. Ozdoby świąteczne (2020-04-07, zdalne (2h)) 9. Edukacja techniczna i informatyczna w klasach 1-3 (2020-04-21, zdalne (2h)) 10. Asy Internetu + nauka kodowania poprzez zabawę (dyktanda graficzne, zabawy z kubeczkami, mata do kodowania online) (2020-04-28, warsztat online w trybie synchronicznym + indywidualna praca studentów w trybie asynchronicznym (4h)) 11. Podsumowanie zajęć (2020-05-05, Indywidualne konsultacje online w trybie synchronicznym (2h)) |
|
Literatura: |
INFORMACJA DLA GRUPY ZAJĘCIOWEJ DR JUSTYNY WIŚNIEWSKIEJ 1. Indywidualna praca zdalna studentów w trybie asynchronicznym nad wyznaczonymi zagadnieniami w oparciu o przygotowane przez prowadzącego instrukcje udostępniane w zakładce Zadania w aplikacji MS Teams. 2. Warsztaty online z w trybie synchronicznym (28.04.2020) 3. Indywidualne konsultacje online w trybie synchronicznym w aplikacji MS Teams z wykorzystaniem czatu bądź audio/wideospotkania (05.05.2020) |
|
Uwagi: |
Od 12.03.2020 otrzymywali zadania do realizacji poprzez pocztę grupową Od 26.03.2020 zajęcia prowadzone przez aplikację MS Teams. Wszystkie niezbędne materiały umieszczane są w zakładce Zadania. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.