Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodyka edukacji plastycznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-0S-MEP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metodyka edukacji plastycznej
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla PC II r. 2 specj.: ERI, edukacja wczesnoszkolna, stac. I st.
Obowiązkowe dla PC II r. 2 specj.: SUR, edukacja wczesnoszkolna, stac. i nstac. I st.
Obowiązkowe dla PC II r. 2 specj.: TYF, edukacja wczesnoszkolna, stac. i nstac. I st.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Efekty uczenia się:

Wiedza

PC1_KK_W04 posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji plastycznej

Umiejętności

PC1_KS_U03 posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji plastycznej

PC1_KS_U05 potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania wiedzy z zakresu edukacji plastycznej

Kompetencje społeczne

PC1_KS_K02 Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)

Okres: 2020-02-17 - 2020-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Barbara Trochimiak
Prowadzący grup: Bożena Foder, Barbara Trochimiak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów kształcenia:

1.Prace plastyczne wykonane przez studenta na ćwiczeniach

2. Zadania zrealizowane w zakresie komunikacji zdalnej

3. Opracowanie konspektu zajęć plastycznych

Pełny opis:

Rozwój i znaczenie ekspresji plastycznej dziecka.

Metody i techniki plastyczne w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, organizowanie warsztatu plastycznego, planowane pracy.

Analiza podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w kl. I-III w zakresie plastyki - wspieranie percepcji i recepcji sztuki oraz stymulowanie ekspresji plastycznej dzieci.

Opracowywanie konspektów zajęć plastycznych.

Literatura:

Dziamska, D. (2008). Magiczne kółeczka, czyli origami płaskie z koła. Warszawa: Wydawnictwo BIS

Jabłońska A. (2004). Techniki plastyczne dla dzieci. Białystok: KDC.

Jąder M. (2007). Techniki plastyczne rozwijające wyobraźnię. Kraków: Wyd. Impuls.

Kalbarczyk, A. (2005). Zabawy ze sztuką. Podręcznik metodyczny dla nauczycieli. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls

Lowenfeld V., Brittain W.L. (1977). Twórczość a rozwój umysłowy dziecka. Warszawa: PWN.

Piszczek M. (1997). Terapia zabawą. Terapia przez sztukę. Warszawa: Wyd. CMPPP MEN.

Popek S. (1987). Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych. Warszawa: WSiP.

Literatura dodatkowa:

Malak W. Plastyka nie tylko dla plastyków. Alternatywne scenariusze lekcji i ćwiczenia międzyprzedmiotowe.

Tematyczne strony internetowe.

Materiały dostępne w otwartych zasobach elektronicznych:

- Łapot-Dzierwa, K (2009). Plastyka. Materiały edukacyjne, format pdf. Identyfikator zasobu: oai:www.bc.ore.edu.pl:148. Warszawa: Wydawnictwo CODN. Dostęp: http://bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=148&from=pubindex&dirids=10&lp=36

- Podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz podstawa programowa kształcenia ogólnego. Dostęp: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20170000356

Uwagi:

Metody kształcenia:

- instruktaż, zajęcia praktyczne, metoda problemowa;

- edukacja zdalna z wykorzystaniem przesłanych materiałów dydaktycznych, zadań do wykonania, zagadnień/pytań do samodzielnej analizy. Szczegółowe informacje o pracy zdalnej w zakładkach "Informacje o grupie 1", "Informacje o grupie 2", "Informacje o grupie 3", "Informacje o grupie 4".

Adresy do korespondencji:

- grupy zajęciowe dr B. Trochimiak: btrochimiak@aps.edu.pl

- grupa zajęciowa mgr B. Foder: bfoder@wp.pl

- e-maile poszczególnych grup ćwiczeniowych.

Nazwy grup na platformie MS Teams:

- TYF-ED_Metodyka edukacji plastycznej 2020

- ERI-ED1_Metodyka edukacji plastycznej 2020

- ERI-ED2a_Metodyka edukacji plastycznej 2020

- ERI-ED2b_Metodyka edukacji plastycznej 2020

- SUR-ED_Metodyka edukacji plastycznej 2020

Konsultacje w czasie rzeczywistym odbywają się również drogą telefoniczną - numery tel. podane studentom.

Studenci, którzy kończą realizacje przedmiotu w I cyklu mają obowiązek do 05. 05. 2020 r. zarchiwizować prace po korekcie w imiennym folderze w zespole na platformie MS Teams. Studenci, którzy realizują przedmiot przez cały semestr archiwizują poprawione prace do dnia ustalonego z osobą prowadzącą ćwiczenia.

Nakład pracy studenta:

ćwiczenia - 30 h

przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 h

przygotowanie konspektu zajęć, pomocy dydaktycznych - 5 h

Sumaryczna liczba punktów ECTS 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)