Metodyka edukacji plastycznej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-MEP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka edukacji plastycznej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla PC II r. 2 specj.: ERI, edukacja wczesnoszkolna, stac. I st. Obowiązkowe dla PC II r. 2 specj.: SUR, edukacja wczesnoszkolna, stac. i nstac. I st. Obowiązkowe dla PC II r. 2 specj.: TYF, edukacja wczesnoszkolna, stac. i nstac. I st. |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Efekty uczenia się: |
Wiedza PC1_KK_W04 posiada wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji plastycznej Umiejętności PC1_KS_U03 posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej z zakresu metodyki edukacji plastycznej PC1_KS_U05 potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania wiedzy z zakresu edukacji plastycznej Kompetencje społeczne PC1_KS_K02 Odpowiedzialnie przygotowuje się do swojej pracy, projektuje i wykonuje działania pedagogiczne |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2020-02-17 - 2020-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CW
CW
CW
ŚR CW
CW
CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Trochimiak | |
Prowadzący grup: | Bożena Foder, Barbara Trochimiak | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów kształcenia: 1.Prace plastyczne wykonane przez studenta na ćwiczeniach 2. Zadania zrealizowane w zakresie komunikacji zdalnej 3. Opracowanie konspektu zajęć plastycznych |
|
Pełny opis: |
Rozwój i znaczenie ekspresji plastycznej dziecka. Metody i techniki plastyczne w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, organizowanie warsztatu plastycznego, planowane pracy. Analiza podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w kl. I-III w zakresie plastyki - wspieranie percepcji i recepcji sztuki oraz stymulowanie ekspresji plastycznej dzieci. Opracowywanie konspektów zajęć plastycznych. |
|
Literatura: |
Dziamska, D. (2008). Magiczne kółeczka, czyli origami płaskie z koła. Warszawa: Wydawnictwo BIS Jabłońska A. (2004). Techniki plastyczne dla dzieci. Białystok: KDC. Jąder M. (2007). Techniki plastyczne rozwijające wyobraźnię. Kraków: Wyd. Impuls. Kalbarczyk, A. (2005). Zabawy ze sztuką. Podręcznik metodyczny dla nauczycieli. Kraków, Oficyna Wydawnicza Impuls Lowenfeld V., Brittain W.L. (1977). Twórczość a rozwój umysłowy dziecka. Warszawa: PWN. Piszczek M. (1997). Terapia zabawą. Terapia przez sztukę. Warszawa: Wyd. CMPPP MEN. Popek S. (1987). Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych. Warszawa: WSiP. Literatura dodatkowa: Malak W. Plastyka nie tylko dla plastyków. Alternatywne scenariusze lekcji i ćwiczenia międzyprzedmiotowe. Tematyczne strony internetowe. Materiały dostępne w otwartych zasobach elektronicznych: - Łapot-Dzierwa, K (2009). Plastyka. Materiały edukacyjne, format pdf. Identyfikator zasobu: oai:www.bc.ore.edu.pl:148. Warszawa: Wydawnictwo CODN. Dostęp: http://bc.ore.edu.pl/dlibra/docmetadata?id=148&from=pubindex&dirids=10&lp=36 - Podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz podstawa programowa kształcenia ogólnego. Dostęp: http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=wdu20170000356 |
|
Uwagi: |
Metody kształcenia: - instruktaż, zajęcia praktyczne, metoda problemowa; - edukacja zdalna z wykorzystaniem przesłanych materiałów dydaktycznych, zadań do wykonania, zagadnień/pytań do samodzielnej analizy. Szczegółowe informacje o pracy zdalnej w zakładkach "Informacje o grupie 1", "Informacje o grupie 2", "Informacje o grupie 3", "Informacje o grupie 4". Adresy do korespondencji: - grupy zajęciowe dr B. Trochimiak: btrochimiak@aps.edu.pl - grupa zajęciowa mgr B. Foder: bfoder@wp.pl - e-maile poszczególnych grup ćwiczeniowych. Nazwy grup na platformie MS Teams: - TYF-ED_Metodyka edukacji plastycznej 2020 - ERI-ED1_Metodyka edukacji plastycznej 2020 - ERI-ED2a_Metodyka edukacji plastycznej 2020 - ERI-ED2b_Metodyka edukacji plastycznej 2020 - SUR-ED_Metodyka edukacji plastycznej 2020 Konsultacje w czasie rzeczywistym odbywają się również drogą telefoniczną - numery tel. podane studentom. Studenci, którzy kończą realizacje przedmiotu w I cyklu mają obowiązek do 05. 05. 2020 r. zarchiwizować prace po korekcie w imiennym folderze w zespole na platformie MS Teams. Studenci, którzy realizują przedmiot przez cały semestr archiwizują poprawione prace do dnia ustalonego z osobą prowadzącą ćwiczenia. Nakład pracy studenta: ćwiczenia - 30 h przygotowanie się do zajęć, lektury - 5 h przygotowanie konspektu zajęć, pomocy dydaktycznych - 5 h Sumaryczna liczba punktów ECTS 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.