Metodyka nauczania zintegrowanego w edukacji wczesnoszkolnej - 1
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 10-0S-ME1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metodyka nauczania zintegrowanego w edukacji wczesnoszkolnej - 1 |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki Specjalnej |
Grupy: |
Obowiązkowe dla PC III r. 2 specj.: WWR, wychowanie przedszkolne, stac. i niestac. I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Konieczna | |
Prowadzący grup: | Iwona Konieczna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - kolokwium pisemne, obecność na zajęciach, scenariusze zajęć, sprawdzian dla poszczególnych klas, udział w hospitacjach |
|
Pełny opis: |
Podstawa programowa, programy kształcenia w klasach początkowych cele i struktura treści edukacji elementarnej, kryteria doboru treści kształcenia, kryteria analizy wartości podręcznika dla ucznia i jego przydatności dydaktycznej , cele nauczania i wychowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej. Organizacja nauczania i wychowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej. Plany nauczania w klasach I – III szkoły podstawowej. Edukacja polonistyczna: a. Cele edukacji polonistycznej. b. Metody nauki pisania i czytania. c. Podstawowe rodzaje wypowiedzi ustnych i pisemnych. d. Praca z tekstem literackim. e. Nauczanie gramatyki. f. Nauczanie ortografii i interpunkcji. g. Gry i zabawy dydaktyczne w edukacji polonistycznej. h. Poziom opanowania treści edukacji polonistycznej przez uczniów edukacji wczesnoszkolnej. i. Analiza zajęć w szkole. Edukacja matematyczna: a. Cele edukacji matematycznej. b. Orientacja w przestrzeni, porządkowanie, klasyfikowanie. c. Monografia liczby naturalnej. d. Kształtowanie pojęcia dodawania i odejmowania. e. Kształtowanie pojęcia mnożenia i dzielenia. f. Kształtowanie pojęć geometrycznych. g. Mierzenie, ważenie, obliczenia pieniężne, kalendarzowe. h. Rozwiązywanie prostych i złożonych zadań tekstowych. Rozwiązywanie zadań problemowych. i. Poziom opanowania treści edukacji matematycznej przez uczniów edukacji wczesnoszkolnej. j. Analiza zajęć w szkole. Edukacja społeczno – przyrodnicza: a. Cele edukacji społeczno – przyrodniczej. b. Poznawanie przyrody – edukacja o środowisku, w środowisku i dla środowiska. c. Poznawanie otoczeni społecznego. d. Edukacja ekologiczna. e. Poziom opanowania treści edukacji społeczno – przyrodniczej przez uczniów edukacji wczesnoszkolnej. f. Analiza zajęć w szkole. Edukacja muzyczno – plastyczna: a. Cele edukacji muzycznej i plastycznej. b. Formy wychowania muzycznego i plastycznego. c. Rozwój kompetencji muzycznych i plastycznych. d. Poziom opanowania treści edukacji muzycznej i plastycznej przez uczniów edukacji wczesnoszkolnej. e. Analiza zajęć w szkole. Edukacja techniczna i komputerowa: a. Miejsce edukacji technicznej i komputerowej w nauczaniu zingrowanym. b. Cele i treści kształcenia ogólnotech- nicznego w pracy z dziećmi. c. Gry i zabawy manipulactyjno – konstrukcyjne. d. Poziom opanowania treści edukacji technicznej i komputerowej przez uczniów edukacji wczesnoszkolnej. e. Analiz zajęć w szkole. Edukacja fizyczna: a. Cele edukacji fizycznej. b. Rodzaje zajęć ruchowych - organizacja zajęć wf w szkole - formy podziału uczniów - trudne warunki prowadzenia lekcji - bezpieczeństwo i higiena ćwiczących - ćwiczenia praktyczne na sali gimnastycznej. c. Poziom opanowania treści edukacji fizycznej przez uczniów edukacji wczesnoszkolnej. d. Analiza zajęć w szkole. Scenariusz zajęć. Specyfika oceniania uczniów edukacji wczesnoszkolnej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Baczyńska H., (1981). Metodyka nauczania gramatyki w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa: WSiP. 2. Borzyszkowska H., (1983). (red.) Nauczanie dzieci upośledzonych umysłowo w klasach specjalnych. Warszawa: WSiP. 3. Bruner J.,(1974). W poszukiwaniu teorii nauczania. Warszawa: PWN. 4. Cackowska M., (1984). Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych. Warszawa: WSiP. 5. Cackowska M.,(1990). Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Warszawa. 6. Czelakowska, D. (2012). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. 7. Dziedzic S., (1970). Metoda ośrodków pracy W: Szkoła Specjalna Nr 4. 8. Filip, J., T. Rams, T. (2000). Dziecko w świecie matematyki. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. 9. Kosakowski C., (2001). (red.) Nauczanie i wychowanie osób lekko upośledzonych umysłowo. Toruń. 10. Kosińska A., Polak A., Żliżka D., (1999). Uczę metodą ośrodków pracy. Materiały pomocnicze dla nauczycieli. Warszawa: WSiP. 11. Kulpa J., Więckowski R., (1983). Metodyka nauczania języka polskiego w klasach początkowych. Warszawa: 12. Mikrut A., Wyczesany J., (2001). Elementy metodyki nauczania początkowego dzieci upośledzonych umysłowo. Kraków: Impuls. 13. Nowik, J. (2009). Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole: Wydawnictwo NOWIK. 14. Podstawa programowa kształcenia ogólnego. 15. Sadowska, S. (red), (2006). Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Wybrane problemy teorii i praktyki.Toruń: Akapit Wydawnictwo Edukacyjne. 16. Semadeni, Z. (1981-1985). (red.), Nauczanie początkowe matematyki, T. 1-4. Warszawa: WSiP. 17. Siwek, H. (2004). Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej. Kraków: Wyd. Naukowe AP. 18.Tkaczyk G., (2001). Metodyka nauczania i wychowania początkowego w szkole specjalnej. Lublin. Literatura uzupełniająca: 1.Hemmerling W.,(1984). Zabawy w nauczaniu początkowym. WSiP. Warszawa. 2. Lipska ,E., Przychodzińska ,M., (1991). Muzyka w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP. 3. Smoczyńska-Nachtman, U. (1992). Muzyka dla dzieci. Warszawa: WSiP. 4. Więckowski R., (1985). Ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne i syntaktyczne w klasach początkowych. Warszawa. |
|
Uwagi: |
dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 75 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 10 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 10 liczba godzin hospitacji - 30 - 40 godzin sumaryczna liczba punktów ECTS - 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Iwona Konieczna | |
Prowadzący grup: | Iwona Konieczna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
SPOSÓB POMIARU EFEKTÓW KSZTAŁCENIA: - kolokwium pisemne, obecność na zajęciach, scenariusze zajęć, sprawdzian dla poszczególnych klas |
|
Pełny opis: |
Podstawa programowa, programy kształcenia w klasach początkowych cele i struktura treści edukacji elementarnej, kryteria doboru treści kształcenia, kryteria analizy wartości podręcznika dla ucznia i jego przydatności dydaktycznej , cele nauczania i wychowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej. Organizacja nauczania i wychowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej. Plany nauczania w klasach I – III szkoły podstawowej. Edukacja polonistyczna: a. Cele edukacji polonistycznej. b. Metody nauki pisania i czytania. c. Podstawowe rodzaje wypowiedzi ustnych i pisemnych. d. Praca z tekstem literackim. e. Nauczanie gramatyki. f. Nauczanie ortografii i interpunkcji. g. Gry i zabawy dydaktyczne w edukacji polonistycznej. h. Poziom opanowania treści edukacji polonistycznej przez uczniów edukacji wczesnoszkolnej. i. Analiza zajęć w szkole. Edukacja matematyczna: a. Cele edukacji matematycznej. b. Orientacja w przestrzeni, porządkowanie, klasyfikowanie. c. Monografia liczby naturalnej. d. Kształtowanie pojęcia dodawania i odejmowania. e. Kształtowanie pojęcia mnożenia i dzielenia. f. Kształtowanie pojęć geometrycznych. g. Mierzenie, ważenie, obliczenia pieniężne, kalendarzowe. h. Rozwiązywanie prostych i złożonych zadań tekstowych. Rozwiązywanie zadań problemowych. i. Poziom opanowania treści edukacji matematycznej przez uczniów edukacji wczesnoszkolnej. j. Analiza zajęć w szkole. Edukacja społeczno – przyrodnicza: a. Cele edukacji społeczno – przyrodniczej. b. Poznawanie przyrody – edukacja o środowisku, w środowisku i dla środowiska. c. Poznawanie otoczeni społecznego. d. Edukacja ekologiczna. e. Poziom opanowania treści edukacji społeczno – przyrodniczej przez uczniów edukacji wczesnoszkolnej. f. Analiza zajęć w szkole. Edukacja muzyczno – plastyczna: a. Cele edukacji muzycznej i plastycznej. b. Formy wychowania muzycznego i plastycznego. c. Rozwój kompetencji muzycznych i plastycznych. d. Poziom opanowania treści edukacji muzycznej i plastycznej przez uczniów edukacji wczesnoszkolnej. e. Analiza zajęć w szkole. Edukacja techniczna i komputerowa: a. Miejsce edukacji technicznej i komputerowej w nauczaniu zingrowanym. b. Cele i treści kształcenia ogólnotech- nicznego w pracy z dziećmi. c. Gry i zabawy manipulactyjno – konstrukcyjne. d. Poziom opanowania treści edukacji technicznej i komputerowej przez uczniów edukacji wczesnoszkolnej. e. Analiz zajęć w szkole. Edukacja fizyczna: a. Cele edukacji fizycznej. b. Rodzaje zajęć ruchowych - organizacja zajęć wf w szkole - formy podziału uczniów - trudne warunki prowadzenia lekcji - bezpieczeństwo i higiena ćwiczących - ćwiczenia praktyczne na sali gimnastycznej. c. Poziom opanowania treści edukacji fizycznej przez uczniów edukacji wczesnoszkolnej. d. Analiza zajęć w szkole. Scenariusz zajęć. Specyfika oceniania uczniów edukacji wczesnoszkolnej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Baczyńska H., (1981). Metodyka nauczania gramatyki w klasach I-III szkoły podstawowej. Warszawa: WSiP. 2. Borzyszkowska H., (1983). (red.) Nauczanie dzieci upośledzonych umysłowo w klasach specjalnych. Warszawa: WSiP. 3. Bruner J.,(1974). W poszukiwaniu teorii nauczania. Warszawa: PWN. 4. Cackowska M., (1984). Nauka czytania i pisania w klasach przedszkolnych. Warszawa: WSiP. 5. Cackowska M.,(1990). Rozwiązywanie zadań tekstowych w klasach I-III. Warszawa. 6. Czelakowska, D. (2012). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. 7. Dziedzic S., (1970). Metoda ośrodków pracy W: Szkoła Specjalna Nr 4. 8. Filip, J., T. Rams, T. (2000). Dziecko w świecie matematyki. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. 9. Kosakowski C., (2001). (red.) Nauczanie i wychowanie osób lekko upośledzonych umysłowo. Toruń. 10. Kosińska A., Polak A., Żliżka D., (1999). Uczę metodą ośrodków pracy. Materiały pomocnicze dla nauczycieli. Warszawa: WSiP. 11. Kulpa J., Więckowski R., (1983). Metodyka nauczania języka polskiego w klasach początkowych. Warszawa: 12. Mikrut A., Wyczesany J., (2001). Elementy metodyki nauczania początkowego dzieci upośledzonych umysłowo. Kraków: Impuls. 13. Nowik, J. (2009). Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole: Wydawnictwo NOWIK. 14. Podstawa programowa kształcenia ogólnego. 15. Sadowska, S. (red), (2006). Nauczanie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Wybrane problemy teorii i praktyki.Toruń: Akapit Wydawnictwo Edukacyjne. 16. Semadeni, Z. (1981-1985). (red.), Nauczanie początkowe matematyki, T. 1-4. Warszawa: WSiP. 17. Siwek, H. (2004). Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej. Kraków: Wyd. Naukowe AP. 18.Tkaczyk G., (2001). Metodyka nauczania i wychowania początkowego w szkole specjalnej. Lublin. Literatura uzupełniająca: 1.Hemmerling W.,(1984). Zabawy w nauczaniu początkowym. WSiP. Warszawa. 2. Lipska ,E., Przychodzińska ,M., (1991). Muzyka w nauczaniu początkowym. Warszawa: WSiP. 3. Smoczyńska-Nachtman, U. (1992). Muzyka dla dzieci. Warszawa: WSiP. 4. Więckowski R., (1985). Ćwiczenia słownikowo-frazeologiczne i syntaktyczne w klasach początkowych. Warszawa. |
|
Uwagi: |
dyskusja praca z tekstem działania praktyczne metoda sytuacyjna NAKŁAD PRACY STUDENTÓW liczba godzin kontaktowych: ćwiczenia - 30 liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 40 liczba godzin przygotowania się do egzaminu - 30 sumaryczna liczba punktów ECTS - 5 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN CW
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Rola | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Cichoń-Piasecka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Zajęcia online w formie dyskusji, pracy z tekstem, działań praktycznych- kontakt ze studentami będzie odbywał się asynchronicznie, drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl oraz pracy synchronicznej z wykorzystaniem platformy TEAMS. Zaliczenie przedmiotu: .studenci na bieżąco (w związku z aktualnie przerabianym materiałem), będą dostawać wraz z udostępnionymi materiałami literaturą zagadnienia do samodzielnego opracowania. Każdy student będzie musiał odesłać "pracę domową" we wskazanym terminie. Zaliczenie wstawiane będzie na podstawie wykonanych prac zaliczeniowych. |
|
Pełny opis: |
1. Podstawa programowa, jako wyznacznik planowania kształcenia w klasach początkowych 2. Cele nauczania i wychowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej. 3.Organizacja nauczania i wychowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej. 4. Metody i formy pracy w: Edukacji polonistycznej; Edukacji matematycznej; Edukacji społeczno – przyrodniczej; Edukacji muzyczno – plastycznej; Edukacji technicznej i komputerowej: Edukacji fizycznej: 5. Gry i zabawy dydaktyczne w edukacji wczesnoszkolnej. 6. Specyfika oceniania uczniów edukacji wczesnoszkolnej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Czelakowska, D. (2012). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. 2. Filip, J., T. Rams, T. (2000). Dziecko w świecie matematyki. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. 3. Gruszczyk - Kolczyńska E. (2000) Dziecięca matematyka. Warszawa: WSIP 4. Nowik, J. (2009). Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole: Wydawnictwo NOWIK. 5. Siwek, H. (2004). Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej. Kraków: Wyd. Naukowe AP. 6. Dzierzgowska I. (2007) Jak uczyc metodami aktywnymi. Warszawa: Fraszka Edukacyjna, 7. Klus– Stańska D., Szczepska- Pustkowska M. (2009) Pedagogika wczesnoszkolna- dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: WAiP Literatura dostępna on-line: Metoda pracy projektem - https://www.nowaera.pl/o-nas/programy-edukacyjne/ucze-i-wychowuje/metoda-pracy-projektem/krok-za-krokiem-przez-projek Cyfeowy piórnik - https://cyfrowypiornik.jimdofree.com/o-mnie-i-o-tym-blogu/ Widoczne uczenie się - materiały do pobrania dla nauczycieli https://sus.ceo.org.pl/sus/publikacje/widoczne-uczenie-sie-dla-nauczycieli Nowoczesna edukacja - https://www.youtube.com/watch?v=yQhyJLh2-3s |
|
Uwagi: |
Praca synchroniczna z wykorzystaniem platformy TEAMS: Kod umożliwiający wejście studenta do grupy zajęciowej w aplikacji TEAMS został grupie przekazany w wiadomości mailowej przez USOSmail. liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 30 liczba godzin przygotowania się do zaliczenia -45 sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT SO CW
N CW
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Beata Rola | |
Prowadzący grup: | Beata Rola | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie | |
Skrócony opis: |
Zajęcia online w formie dyskusji, pracy z tekstem, działań praktycznych- kontakt ze studentami będzie odbywał się asynchronicznie, drogą mailową za pośrednictwem poczty w domenie aps.edu.pl oraz pracy synchronicznej z wykorzystaniem platformy TEAMS. Zaliczenie przedmiotu: .studenci na bieżąco (w związku z aktualnie przerabianym materiałem), będą dostawać wraz z udostępnionymi materiałami literaturą zagadnienia do samodzielnego opracowania. Każdy student będzie musiał odesłać "pracę domową" we wskazanym terminie. Zaliczenie wstawiane będzie na podstawie wykonanych prac zaliczeniowych. |
|
Pełny opis: |
1. Podstawa programowa, jako wyznacznik planowania kształcenia w klasach początkowych 2. Cele nauczania i wychowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej. 3.Organizacja nauczania i wychowania uczniów edukacji wczesnoszkolnej. 4. Metody i formy pracy w: Edukacji polonistycznej; Edukacji matematycznej; Edukacji społeczno – przyrodniczej; Edukacji muzyczno – plastycznej; Edukacji technicznej i komputerowej: Edukacji fizycznej: 5. Gry i zabawy dydaktyczne w edukacji wczesnoszkolnej. 6. Specyfika oceniania uczniów edukacji wczesnoszkolnej. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Czelakowska, D. (2012). Metodyka edukacji polonistycznej dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. 2. Filip, J., T. Rams, T. (2000). Dziecko w świecie matematyki. Kraków: Oficyna Wyd. Impuls. 3. Gruszczyk - Kolczyńska E. (2000) Dziecięca matematyka. Warszawa: WSIP 4. Nowik, J. (2009). Kształcenie matematyczne w edukacji wczesnoszkolnej. Opole: Wydawnictwo NOWIK. 5. Siwek, H. (2004). Kształcenie zintegrowane na etapie wczesnoszkolnym. Rola edukacji matematycznej. Kraków: Wyd. Naukowe AP. 6. Dzierzgowska I. (2007) Jak uczyc metodami aktywnymi. Warszawa: Fraszka Edukacyjna, 7. Klus– Stańska D., Szczepska- Pustkowska M. (2009) Pedagogika wczesnoszkolna- dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: WAiP Literatura dostępna on-line: Metoda pracy projektem - https://www.nowaera.pl/o-nas/programy-edukacyjne/ucze-i-wychowuje/metoda-pracy-projektem/krok-za-krokiem-przez-projek Cyfeowy piórnik - https://cyfrowypiornik.jimdofree.com/o-mnie-i-o-tym-blogu/ Widoczne uczenie się - materiały do pobrania dla nauczycieli https://sus.ceo.org.pl/sus/publikacje/widoczne-uczenie-sie-dla-nauczycieli Nowoczesna edukacja - https://www.youtube.com/watch?v=yQhyJLh2-3s |
|
Uwagi: |
Praca synchroniczna z wykorzystaniem platformy TEAMS: Kod umożliwiający wejście studenta do grupy zajęciowej w aplikacji TEAMS został grupie przekazany w wiadomości mailowej przez USOSmail. liczba godzin przygotowania się do zajęć, lektury - 20 liczba godzin przygotowania się do zaliczenia - 20 sumaryczna liczba punktów ECTS - 1 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.