Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System UwierzytelnianiaNie jesteś zalogowany | zaloguj się
katalog przedmiotów - pomoc

Konstruowanie programów wychowania przedszkolnego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 10-0S-KPW1 Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Konstruowanie programów wychowania przedszkolnego
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Obowiązkowe dla PC III r. 2 specj.: SUR, wychowanie przedszkolne, stac. I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 1.00 (w zależności od programu)
zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia przygotowują Studenta do samodzielnego skonstruowania autorskiego programu wychowania przedszkolnego.

W trakcie zajęć realizowane są następujące treści:

BLOK 1: Program wychowania przedszkolnego – prawo oświatowe, zasady tworzenia, etyka zawodowa

BLOK 2:Wybrane autorskie programy wychowania przedszkolnego – prezentacja, krytyczna ocena

Pełny opis:

Po ukończeniu zajęć Student będzie potrafił:

- wydobyć istotne dla nauczyciela informacje z treści rozporządzeń dotyczących konstruowania przez nauczyciela programów wychowania przedszkolnego.

- wyjaśnić sens stosowania autorskich programów wychowania przedszkolnego.

- wymienić treści wchodzące w skład podstawy programowej oraz stworzyć dla poszczególnych obszarów miesięczne, tygodniowe i dzienne plany pracy.

- skonstruować autorski plan wychowania przedszkolnego.

- szczegółowo opisać najbardziej popularne programy wychowania przedszkolnego,

- obiektywnie i rzetelnie ocenić ich przydatność w danej placówce przedszkolnej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego z 14 lutego 2017 r.

Dziennik Ustaw z dnia 18 czerwca 2014 r., Poz. 803 Rozporządzenie MEN z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (część dot. edukacji przedszkolnej).

Waloszek, D. (2005). Program w edukacji dzieci. Geneza, istota, kryteria. Warszawa: Żak.

Literatura uzupełniająca:

Komorowska, H. (2011). Programy nauczania w kształceniu ogólnym i językowym. Warszawa:

ORE. Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie – wybór – ewaluacja.

Efekty kształcenia:

PCK1_KK_W06

Ma podstawową wiedzę z poszczególnych zakresów treści wychowania i edukacji dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

PCK1_KK_W04

Posiada elementarną wiedzę z zakresu prowadzenia działalności pedagogicznej na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

PCK1_KK_U02

Posiada podstawowe umiejętności oceniania przydatności typowych metod, procedur i dobrych praktyk do realizacji zadań na etapie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej

PCK1_KK_U03

Potrafi na elementarnym poziomie posługiwać się wybranymi ujęciami teoretycznymi w celu planowania i analizowania sposobów pracy z dzieckiem/uczniem

PCK1_KK_U07

Potrafi w podstawowym zakresie wspierać dzieci/uczniów w procesie zdobywania przez nich wiadomości i umiejętności

PCK1_KK_K02

Jest przygotowany w podstawowym stopniu do aktywnego udziału w procesie edukacyjnym i efektywnego porozumiewania się z różnymi uczestnikami tego procesu

Metody i kryteria oceniania:

Na zaliczenie:

-wykonanie prezentacji multimedialnej opisującej założenia i sposób skonstruowania wybranego autorskiego programu wychowania przedszkolnego wraz z uwzględnieniem najnowszych zmian w rozporządzeniach Ministra Edukacji.

-skonstruowanie autorskiego programu wychowania przedszkolnego na zajęciach.

Zajęcia prowadzone są w sposób praktyczny, na który składają się: dyskusja, praca z książką, pokaz multimedialny, ćwiczenia w małych grupach.

W ramach zajęć realizowane są hospitacje w placówkach wychowania przedszkolnego celem zapoznania się z realizowanymi programami wychowania przedszkolnego oraz pakietami edukacyjnymi.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2015/2016" (zakończony)

Okres: 2015-10-01 - 2016-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Gąstoł
Prowadzący grup: Agnieszka Gąstoł, Aneta Jegier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zajęcia przygotowują Studenta do samodzielnego skonstruowania autorskiego programu wychowania przedszkolnego.

W trakcie zajęć realizowane są następujące treści:

BLOK 1: Program wychowania przedszkolnego – prawo oświatowe, zasady tworzenia, etyka zawodowa

BLOK 2:Wybrane autorskie programy wychowania przedszkolnego – prezentacja, krytyczna ocena

BLOK 3: Programy terapeutyczne – zasady tworzenia i wdrażania w placówkach oświatowych

Na zaliczenie wykonanie prezentacji multimedialnej opisującej założenia i sposób skonstruowania wybranego autorskiego programu wychowania przedszkolnego wraz z uwzględnieniem najnowszych zmian w rozporządzeniach Ministra Edukacji.

Zajęcia prowadzone są w sposób praktyczny, na który składają się: dyskusja, praca z książką, pokaz multimedialny, ćwiczenia w małych grupach.

W ramach zajęć realizowane są hospitacje w placówkach wychowania przedszkolnego.

Pełny opis:

Zajęcia przygotowują Studenta do samodzielnego skonstruowania autorskiego programu wychowania przedszkolnego.

W trakcie zajęć realizowane są następujące treści:

BLOK 1: Program wychowania przedszkolnego – prawo oświatowe, zasady tworzenia, etyka zawodowa

BLOK 2:Wybrane autorskie programy wychowania przedszkolnego – prezentacja, krytyczna ocena

BLOK 3: Programy terapeutyczne – zasady tworzenia i wdrażania w placówkach oświatowych

Po ukończeniu zajęć Student będzie potrafił:

- wydobyć istotne dla nauczyciela informacje z treści rozporządzeń dotyczących konstruowania przez nauczyciela programów wychowania przedszkolnego.

- wyjaśnić sens stosowania autorskich programów wychowania przedszkolnego.

- wymienić treści wchodzące w skład podstawy programowej oraz stworzyć dla poszczególnych obszarów miesięczne, tygodniowe i dzienne plany pracy.

- skonstruować autorski plan wychowania przedszkolnego.

- szczegółowo opisać najbardziej popularne programy wychowania przedszkolnego,

- obiektywnie i rzetelnie ocenić ich przydatność w danej placówce przedszkolnej.

- stworzyć program terapeutyczny w odniesieniu do konkretnego dziecka.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego z 14 lutego 2017 r.

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego – tom I.

Dziennik Ustaw z dnia 18 czerwca 2014 r., Poz. 803 Rozporządzenie MEN z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (część dot. edukacji przedszkolnej).

Waloszek, D. (2005). Program w edukacji dzieci. Geneza, istota, kryteria. Warszawa: Żak.

Literatura uzupełniająca:

Komorowska, H. (2011). Programy nauczania w kształceniu ogólnym i językowym. Warszawa:

ORE. Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie – wybór – ewaluacja.

Uwagi:

Godziny kontaktowe: 10 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godz.

Przygotowanie się do egzaminu - 0 godz.

Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS –1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2016/2017" (zakończony)

Okres: 2016-10-01 - 2017-02-19
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Aneta Jegier
Prowadzący grup: Agnieszka Gąstoł
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Po ukończeniu zajęć Student będzie potrafił:

- wydobyć istotne dla nauczyciela informacje z treści rozporządzeń dotyczących konstruowania przez nauczyciela programów wychowania przedszkolnego.

- wyjaśnić sens stosowania autorskich programów wychowania przedszkolnego.

- wymienić treści wchodzące w skład podstawy programowej oraz stworzyć dla poszczególnych obszarów miesięczne, tygodniowe i dzienne plany pracy.

- skonstruować autorski plan wychowania przedszkolnego.

- szczegółowo opisać najbardziej popularne programy wychowania przedszkolnego,

- obiektywnie i rzetelnie ocenić ich przydatność w danej placówce przedszkolnej.

- stworzyć program terapeutyczny w odniesieniu do konkretnego dziecka.

Pełny opis:

Zajęcia przygotowują Studenta do samodzielnego skonstruowania autorskiego programu wychowania przedszkolnego.

W trakcie zajęć realizowane są następujące treści:

BLOK 1: Program wychowania przedszkolnego – prawo oświatowe, zasady tworzenia, etyka zawodowa

BLOK 2:Wybrane autorskie programy wychowania przedszkolnego – prezentacja, krytyczna ocena

BLOK 3: Programy terapeutyczne – zasady tworzenia i wdrażania w placówkach oświatowych

Literatura:

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego – tom I.

Dziennik Ustaw z dnia 18 czerwca 2014 r., Poz. 803 Rozporządzenie MEN z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (część dot. edukacji przedszkolnej).

Waloszek, D. (2005). Program w edukacji dzieci. Geneza, istota, kryteria. Warszawa: Żak.

Komorowska, H. (2011). Programy nauczania w kształceniu ogólnym i językowym. Warszawa:

ORE. Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie – wybór – ewaluacja.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2017/2018" (zakończony)

Okres: 2017-10-01 - 2018-02-18
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Gąstoł
Prowadzący grup: Agnieszka Gąstoł, Aneta Jegier
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Skrócony opis:

Zajęcia przygotowują Studenta do samodzielnego skonstruowania autorskiego programu wychowania przedszkolnego.

W trakcie zajęć realizowane są następujące treści:

BLOK 1: Program wychowania przedszkolnego – prawo oświatowe, zasady tworzenia, etyka zawodowa

BLOK 2:Wybrane autorskie programy wychowania przedszkolnego – prezentacja, krytyczna ocena

BLOK 3: Programy terapeutyczne – zasady tworzenia i wdrażania w placówkach oświatowych

Na zaliczenie wykonanie prezentacji multimedialnej opisującej założenia i sposób skonstruowania wybranego autorskiego programu wychowania przedszkolnego wraz z uwzględnieniem najnowszych zmian w rozporządzeniach Ministra Edukacji.

Zajęcia prowadzone są w sposób praktyczny, na który składają się: dyskusja, praca z książką, pokaz multimedialny, ćwiczenia w małych grupach.

W ramach zajęć realizowane są hospitacje w placówkach wychowania przedszkolnego.

Pełny opis:

Po ukończeniu zajęć Student będzie potrafił:

- wydobyć istotne dla nauczyciela informacje z treści rozporządzeń dotyczących konstruowania przez nauczyciela programów wychowania przedszkolnego.

- wyjaśnić sens stosowania autorskich programów wychowania przedszkolnego.

- wymienić treści wchodzące w skład podstawy programowej oraz stworzyć dla poszczególnych obszarów miesięczne, tygodniowe i dzienne plany pracy.

- skonstruować autorski plan wychowania przedszkolnego.

- szczegółowo opisać najbardziej popularne programy wychowania przedszkolnego,

- obiektywnie i rzetelnie ocenić ich przydatność w danej placówce przedszkolnej.

- stworzyć program terapeutyczny w odniesieniu do konkretnego dziecka.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego z 14 lutego 2017 r.

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego – tom I.

Dziennik Ustaw z dnia 18 czerwca 2014 r., Poz. 803 Rozporządzenie MEN z dnia 30 maja 2014 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (część dot. edukacji przedszkolnej).

Waloszek, D. (2005). Program w edukacji dzieci. Geneza, istota, kryteria. Warszawa: Żak.

Literatura uzupełniająca:

Komorowska, H. (2011). Programy nauczania w kształceniu ogólnym i językowym. Warszawa:

ORE. Programy nauczania w rzeczywistości szkolnej. Tworzenie – wybór – ewaluacja.

Uwagi:

Godziny kontaktowe: 10 godz.

Przygotowanie się do zajęć, lektury - 10 godz.

Przygotowanie się do egzaminu - 0 godz.

Przygotowanie pracy zaliczeniowej - 10 godz.

Sumaryczna liczba punktów ECTS –1

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2018/2019" (zakończony)

Okres: 2018-10-01 - 2019-02-17
Wybrany podział planu:


powiększ
zobacz plan zajęć
Typ zajęć: Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Agnieszka Gąstoł
Prowadzący grup: Agnieszka Gąstoł
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.