Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Uczeń nieprzystosowany społecznie w szkole

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-FF-UNS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Uczeń nieprzystosowany społecznie w szkole
Jednostka: Instytut Pedagogiki Specjalnej
Grupy: Fakultatywne dla 2 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia
Fakultatywne dla 4 sem. (RE) pedagogiki resocjalizacyjnej, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2023-02-20 - 2023-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 29 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Hubert Iwanicki
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Osiągnięcie oraz ocena zakładanych efektów uczenia weryfikowane będzie na podstawie aktywności studentów podczas zajęć, obecności na nich, oceny przyswojonej wiedzy przekazywanej w trakcie zajęć, oceny przygotowanego i zaprezentowanego przez studenta/studentki tematu podczas zajęć

Pełny opis:

1. Nieprzystosowanie społeczne: źródła, diagnoza jego ryzyka.

2. Uczeń agresywny i przejawiający zachowania opozycyjno-buntownicze.

3. Przemoc wśród uczniów.

4. Konflikty w klasie, szkole.

5. Uczeń izolujący się i apatyczny.

6. Uczeń z zaburzeniami pamięci i zaburzeniami koncentracji uwagi.

7. Uczeń wagarujący.

8. Uczeń z zburzeniami lękowymi i depresją.

9. Uczeń odrzucony przez grupę.

10. Uczeń z problemem uzależnienia.

11. Trudności wychowawcze i adaptacyjne wynikające ze zmiany środowiska życia ucznia.

12. Istota kształtowania postaw prospołecznych wychowanie do wartości i odpowiedzialności.

Literatura:

Ostrowska, K. (2008). Psychologia resocjalizacyjna. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Siemionow, J. ( 2011) Niedostosowanie społeczne nieletnich: Działania, zmiana, efektywność. Warszawa: Difin.

Strykowska, J. (2005). Niedostosowanie społeczne dzieci w wieku szkolnym. Problemy. Diagnoza. Profilaktyka. Gniezno.

Konopnicki, J. (1971). Niedostosowanie społeczne. Warszawa: PWN.

Kruszewski, K. (red.) (1991). Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Lipkowski, O. (1971). Wychowanie dzieci społecznie niedostosowanych. Warszawa: PZWS

Pospiszyl, K. (1973). Psychologiczna analiza wadliwych postaw społecznych młodzieży. Warszawa: PWN.

Szecówka, A. (2007). Kształcenie resocjalizujące. w: B. Urban, J. Stanik (red.), Resocjalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Śledzianowski, J. (2004). Uzależnienia wśród dzieci i młodzieży szkolnej. Kielce: Wydawnictwo AŚ.

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład - metoda podająca, prezentacje, dyskusja, pogadanka, praca w grupie, pokaz, dyskusja dydaktyczna, praca z książką, film, metoda przypadków, metoda sytuacyjna

Godziny kontaktowe 30

przygotowanie do zajęć 5

przygotowanie prezentacji 5

zapoznanie się z literaturą 5

Punkty ECTS 1

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin, 24 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Hubert Iwanicki
Prowadzący grup: Hubert Iwanicki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Osiągnięcie oraz ocena zakładanych efektów uczenia weryfikowane będzie na podstawie aktywności studentów podczas zajęć, obecności na nich, oceny przyswojonej wiedzy przekazywanej w trakcie zajęć

Pełny opis:

Tematyka zajęć:

1. Nieprzystosowanie społeczne: źródła, diagnoza jego ryzyka.

2. Uczeń agresywny i przejawiający zachowania opozycyjno-buntownicze.

3. Przemoc wśród uczniów.

4. Konflikty w klasie, szkole.

5. Uczeń izolujący się i apatyczny.

6. Uczeń z zaburzeniami pamięci i zaburzeniami koncentracji uwagi.

7. Uczeń wagarujący.

8. Uczeń z zburzeniami lękowymi i depresją.

9. Uczeń odrzucony przez grupę.

10. Uczeń z problemem uzależnienia.

11. Trudności wychowawcze i adaptacyjne wynikające ze zmiany środowiska życia ucznia.

12. Istota kształtowania postaw prospołecznych wychowanie do wartości i odpowiedzialności.

Literatura:

Ostrowska, K. (2008). Psychologia resocjalizacyjna. Warszawa: Fraszka Edukacyjna.

Siemionow, J. ( 2011) Niedostosowanie społeczne nieletnich: Działania, zmiana, efektywność. Warszawa: Difin.

Strykowska, J. (2005). Niedostosowanie społeczne dzieci w wieku szkolnym. Problemy. Diagnoza. Profilaktyka. Gniezno.

Konopnicki, J. (1971). Niedostosowanie społeczne. Warszawa: PWN.

Kruszewski, K. (red.) (1991). Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Lipkowski, O. (1971). Wychowanie dzieci społecznie niedostosowanych. Warszawa: PZWS

Pospiszyl, K. (1973). Psychologiczna analiza wadliwych postaw społecznych młodzieży. Warszawa: PWN.

Szecówka, A. (2007). Kształcenie resocjalizujące. w: B. Urban, J. Stanik (red.), Resocjalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Śledzianowski, J. (2004). Uzależnienia wśród dzieci i młodzieży szkolnej. Kielce: Wydawnictwo AŚ.

Uwagi:

Metody kształcenia: wykład, prezentacje, dyskusja, pogadanka, praca w grupie, pokaz, dyskusja dydaktyczna, praca z książką, film, metoda przypadków, metoda sytuacyjna

Godziny kontaktowe 30

przygotowanie do zajęć 5

przygotowanie prezentacji 5

zapoznanie się z literaturą 5

Punkty ECTS 1

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)