Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Uwarunkowania demograficzne i społeczno-ekonomiczne systemu edukacji

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-FF-UDS1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Uwarunkowania demograficzne i społeczno-ekonomiczne systemu edukacji
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Fakultatywne dla 3 sem. (PE) pedagogikii, (2-l) niestacjonarne II stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Zajęcia będą obejmować:

• wprowadzenie w zagadnienia uwarunkowań

• uwarunkowania demograficzne

• uwarunkowania społ. – ekonomiczne

- ocena zawodu nauczycielskiego (prestiż, zarobki)

Pełny opis:

Tematem wykładu jest obszar ważnych procesów i zmian społecznych wywierających bezpośredni lub pośredni wpływ na edukację. Pomimo selektywnego doboru treści jest to obszar rozległy i różnorodny. Obejmuje: uwarunkowania demograficzne a w nich przede wszystkim zmiany struktur demograficznych, ruch naturalny i wędrówkowy ludności; uwarunkowania społeczno-ekonomiczne a w nich – specyfika polskiego systemu osadniczego, stan i miary rozwoju społecznego (HDI), nakłady finansowe na edukację i efekty edukacyjne. Ponadto, pokazana zostanie ocena zawodu nauczycielskiego na tle międzynarodowym.

Literatura:

• Roczniki demograficzne GUS (2019 i wcześniejsze)

• Atlas demograficzny GUS, Warszawa 2017

• Roczniki statystyczne GUS

• Human Development Report UNDP, 2019 + wydania wcześniejsze

• Education at a Glance OECD, 2019

• Perspectives on Global Development OECD, 2019

• Eurostat Database 2019

• Międzynarodowe projekty badawcze (PISA, TALIS, PIRLS, TIMSS, PIAAC,…)

- wszystkie powyższe pozycje są dostępne w Internecie.

Pomocne mogą być także: R. Piwowarski (2006). Edukacja z perspektywy lokalnej i międzynarodowej; D. Murray (2017). Przedziwna śmierć Europy; A. Destexhe (2019). Imigracja i integracja. Zanim będzie za późno…; R. Piwowarski (2018). Prestiż i zarobki polskich nauczycieli. Ruch Pedagogiczny 2018/2

Metody i kryteria oceniania:

Zaliczenie z oceną -wypowiedź pisemna (opracowanie 3 zagadnień - spośród prezentowanych na wykładach)

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 15 godzin, 23 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Rafał Piwowarski
Prowadzący grup: Rafał Piwowarski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia będą obejmować:

• wprowadzenie w zagadnienia uwarunkowań

• uwarunkowania demograficzne

• uwarunkowania społ. – ekonomiczne

- ocena zawodu nauczycielskiego (prestiż, zarobki)

Pełny opis:

Tematem wykładu jest obszar ważnych procesów i zmian społecznych wywierających bezpośredni lub pośredni wpływ na edukację. Pomimo selektywnego doboru treści jest to obszar rozległy i różnorodny.

Obejmuje:

-uwarunkowania demograficzne a w nich przede wszystkim zmiany struktur demograficznych, ruch naturalny i wędrówkowy ludności;

-uwarunkowania społeczno-ekonomiczne a w nich – specyfika polskiego systemu osadniczego, stan i miary rozwoju społecznego (HDI), nakłady finansowe na edukację i efekty edukacyjne w postaci wyników PISA.

Ponadto, pokazana zostanie:

-ocena zawodu nauczycielskiego na tle innych zawodów w Polsce i ujęciu międzynarodowym.

Literatura:

Roczniki demograficzne GUS (2019 i wcześniejsze)

• Atlas demograficzny GUS, Warszawa 2017

• Roczniki statystyczne GUS

• Human Development Report UNDP, 2019 + wydania wcześniejsze

• Education at a Glance OECD, 2019

• Perspectives on Global Development OECD, 2019

• Eurostat Database 2019

• Międzynarodowe projekty badawcze (PISA, TALIS, PIRLS, TIMSS, PIAAC,…)

- wszystkie powyższe pozycje są dostępne w Internecie.

Pomocne mogą być także: R. Piwowarski (2006). Edukacja z perspektywy lokalnej i międzynarodowej; D. Murray (2017). Przedziwna śmierć Europy; A. Destexhe (2019). Imigracja i integracja. Zanim będzie za późno…; R. Piwowarski (2018). Prestiż i zarobki polskich nauczycieli. Ruch Pedagogiczny 2018/2

Uwagi:

Zaliczenie z oceną -wypowiedź pisemna (opracowanie 3 zagadnień - spośród wielu prezentowanych na wykładach)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)