Psychology of Happiness
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-FF-PYH1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Psychology of Happiness |
Jednostka: | Instytut Psychologii |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów uczenia się: 1) przygotowanie projektu wdrożeniowego na podstawie wiedzy i umiejętności zdobytych na zajęciach oraz przeczytanej literatury oraz 2) wygłoszenie prezentacji na temat tego projektu przed grupą zajęciową 3) udział w konsultacjach projektu 4) obecnośc i aktywnośc na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności) Szczegółowe instrukcje odnośnie projektu oraz wytyczne zostaną przekazane na pierwszych zajęciach |
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE Zajęcia mają na celu pogłębienie i/ lub poszerzenie wiedzy psychologicznej oraz wzbogacenie fachowego słownictwa w wybranych obszarach. Celem zajęć jest przedstawienie wielowymiarowego spojrzenia na szczęście człowieka z perspektywy psychologicznej. Omówimy psychologiczną koncepcję szczęścia wraz z powszechnymi mitami i złudzeniami na temat jego osiągania. Przeanalizujemy także wyniki badań dotyczących różnych cech i działań człowieka (m.in. wdzięczności, życzliwości, optymizmu) i omówimy ich skutki dla zrozumienia ludzkiego szczęścia. Na koniec omówimy, w jaki sposób naukę o szczęściu można zastosować w różnych dziedzinach psychologii. CZĘŚĆ 1: Wprowadzenie teoretyczne 1. Wprowadzenie do kursu (22.02.2024) 2. Geneza i podstawy psychologii pozytywnej (29.02.2024) 3. Czym jest szczęście? Metody badania szczęścia i dobrostanu (07.03.2024) 4. Co nauka może powiedzieć o szczęśliwych ludziach? (14.03.2024) CZĘŚĆ 2: Interwencje psychologiczne 5. Interwencje wywołujące szczęście. Praktykowanie wdzięczności (21.03.2024) 6. Optymizm (28.03.2024) 7. Unikanie zmartwień (4.04.2024) 8. Wzmacnianie pozytywnych emocji (11.04.2024) 9. Uważność i bycie świadomym (18.04.2024) 10. Praktykowanie życzliwości i pielęgnowanie relacji (25.04.2024) CZĘŚĆ 3: Projekty grupowe 11. Konsultacje projektowe – grupy 1-4 (9.05.2024) 12. Konsultacje projektowe – grupy 5-8 (16.05.2024) 13. Projekty 1-3 (23.05.2024) 14. Projekty 4-6 (6.06.2024) 15. Projekty 7-8, zakończenie zajęć (13.06.2024) |
Literatura: |
READINGS PART I ON THE TOPIC OF HAPPINESS AND POSITIVE PSYCHOLOGY Diener, E. & Biswas-Diener, R. (2008). Happiness. Unlocking the mysteries of psychological wealth. Malden: Blackwell Publishing Fredrickson, B. (2009). Positivity New York, NY: Crown Publishers Gilbert D. (2006). Stumbling on happiness. Harper Collins Publishers Lyubomirsky, S. (2010). The how of happiness. Penguin books Seligman, M. E. P., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 55, 5-14. Seligman, M. E. P. (2011). Flourish. New York: Free Press PART II Class 5 Emmons, R. A., & Mccullough, M. E. (2003). Counting blessings versus burdens: An experimental investigation of gratitude and subjective well-being in daily life. Journal of Personality and Social Psychology, 84(2), 377-389. Krejtz, I., Nezlek, J. B., Michnicka, A., Holas, P., & Rusanowska, M. (2016). Counting one’s blessings can reduce the impact of daily stress. Journal of Happiness Studies, 17(1), 25-39. Lyubomirsky, S. (2008). The how of happiness: A scientific approach to getting the life you want. Penguin. Seligman, M. E., Steen, T. A., Park, N., & Peterson, C. (2005). Positive psychology progress: empirical validation of interventions. American Psychologist, 60(5), 410-421 Class 6 Carver, C. S., Scheier, M. F., & Segerstrom, S. C. (2010). Optimism. Clinical Psychology Review, 30(7), 879-889. Peterson, C. (2000). The future of optimism. American Psychologist, 55(1), 44-55. Scheier, M. F., & Carver, C. S. (1993). On the power of positive thinking: The benefits of being optimistic. Current Directions in Psychological Science, 2(1), 26-30. Class 7 Lyubomirsky, S. (2008). The how of happiness: A scientific approach to getting the life you want. Penguin. Seligman, M. E. (2006). Learned optimism: How to change your mind and your life. Vintage. Lyubomirsky, S., & Tkach, C. (2003). The consequences of dysphoric rumination. In C. Papageorgiou & A. Wells (Eds.), Rumination: Nature, theory, and treatment of negative thinking in depression (pp. 21-41). Chichester, England: John Wiley & Sons Class 8 Fredrickson, B. L. (2003). The value of positive emotions: The emerging science of positive psychology is coming to understand why it's good to feel good. American scientist, 91(4), 330-335. Van Boven, L., & Gilovich, T. (2003). To do or to have? That is the question. Journal of Personality and Social Psychology, 85(6), 1193- 1202. Isen, A. M., Daubman, K. A., & Nowicki, G. P. (1987). Positive affect facilitates creative problem solving. Journal of Personality and Social Psychology, 52(6), 1122 Class 9 Coo, C., & Salanova, M. (2018). Mindfulness can make you happy-and-productive: A mindfulness controlled trial and its effects on happiness, work engagement and performance. Journal of Happiness Studies, 19, 1691-1711. Kabat-Zinn, J. (2018). A Study in Happiness—Meditation, the Brain, and the Immune System. Mindfulness, 9(5), 1664-1667. Class 10 Baumeister, R. F., & Leary, M. R. (1995). The need to belong: desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulletin, 117(3), 497- 522 Curry, O. S., Rowland, L. A., Van Lissa, C. J., Zlotowitz, S., McAlaney, J., & Whitehouse, H. (2018). Happy to help? A systematic review and meta-analysis of the effects of performing acts of kindness on the well-being of the actor. Journal of Experimental Social Psychology, 76, 320-329. Gable, S. L., Reis, H. T., Impett, E. A., & Asher, E. R. (2018). What do you do when things go right? The intrapersonal and interpersonal benefits of sharing positive events. In Relationships, Well-Being and Behaviour (pp. 144-182). Routledge. |
Efekty uczenia się: |
EFEKTY UCZENIA SIĘ Wiedza 1. Student/-ka definiuje i sprawnie posługuje się kluczowymi pojęciami dla omawianego zagadnienia. 2. Zna koncepcje kluczowe dla omawianego zagadnienia. 3. Ma wiedzę o uwarunkowaniach i podstawowych mechanizmach dotyczących omawianego zjawiska. Umiejętności 1. Student/-ka potrafi dokonać analizy społecznych aspektów omawianego zagadnienia. 2. Jest w stanie odnaleźć i wykorzystać w praktyce właściwą literaturę obcojęzyczną odnośnie poruszanego tematu. 3. Posługuje się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, w tym terminologią z zakresu psychologii. 4. Umie prezentować zarówno własny punkt widzenia, jak i rzeczowo ustosunkowywać się do opinii innych osób. Kompetencje społeczne 1. Student/-ka ma krytyczny stosunek do potocznych, nieuzasadnionych naukowo przekonań. 2. Ma motywację do angażowania się w aktywność na rzecz innych osób w praktyce, wykorzystując wiedzę teoretyczną zgodnie z zasadami etycznymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Dorota Jasielska | |
Prowadzący grup: | Dorota Jasielska, Maria Zsögön | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposoby pomiaru efektów uczenia się: 1) przygotowanie projektu wdrożeniowego na podstawie wiedzy i umiejętności zdobytych na zajęciach oraz przeczytanej literatury oraz 2) wygłoszenie prezentacji na temat tego projektu przed grupą zajęciową 3) udział w konsultacjach projektu 4) obecnośc i aktywnośc na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności) Szczegółowe instrukcje odnośnie projektu oraz wytyczne zostaną przekazane na pierwszych zajęciach |
|
Pełny opis: |
Celem zajęć jest przedstawienie wielowymiarowego spojrzenia na szczęście człowieka z perspektywy psychologicznej. Omówimy psychologiczną koncepcję szczęścia wraz z powszechnymi mitami i złudzeniami na temat jego osiągania. Przeanalizujemy także wyniki badań dotyczących różnych cech i działań człowieka (m.in. wdzięczności, życzliwości, optymizmu) i omówimy ich skutki dla zrozumienia ludzkiego szczęścia. Na koniec omówimy, w jaki sposób naukę o szczęściu można zastosować w różnych dziedzinach psychologii. CZĘŚĆ 1: Wprowadzenie teoretyczne 1. Wprowadzenie do kursu (22.02.2024) 2. Geneza i podstawy psychologii pozytywnej (29.02.2024) 3. Czym jest szczęście? Metody badania szczęścia i dobrostanu (07.03.2024) 4. Co nauka może powiedzieć o szczęśliwych ludziach? (14.03.2024) CZĘŚĆ 2: Interwencje psychologiczne 5. Interwencje wywołujące szczęście. Praktykowanie wdzięczności (21.03.2024) 6. Optymizm (28.03.2024) 7. Unikanie zmartwień (4.04.2024) 8. Wzmacnianie pozytywnych emocji (11.04.2024) 9. Uważność i bycie świadomym (18.04.2024) 10. Praktykowanie życzliwości i pielęgnowanie relacji (25.04.2024) CZĘŚĆ 3: Projekty grupowe 11. Konsultacje projektowe – grupy 1-4 (9.05.2024) 12. Konsultacje projektowe – grupy 5-8 (16.05.2024) 13. Projekty 1-3 (23.05.2024) 14. Projekty 4-6 (6.06.2024) 15. Projekty 7-8, zakończenie zajęć (13.06.2024) |
|
Literatura: |
LITERATURA Diener, E. & Biswas-Diener, R. (2008). Happiness. Unlocking the mysteries of psychological wealth. Malden: Blackwell Publishing Fredrickson, B. (2009). Positivity New York, NY: Crown Publishers Gilbert D. (2006). Stumbling on happiness. Harper Collins Publishers Lyubomirsky, S. (2010). The how of happiness. Penguin books Seligman, M. E. P., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 55, 5-14. Seligman, M. E. P. (2011). Flourish. New York: Free Press PART II Class 5 Emmons, R. A., & Mccullough, M. E. (2003). Counting blessings versus burdens: An experimental investigation of gratitude and subjective well-being in daily life. Journal of Personality and Social Psychology, 84(2), 377-389. Krejtz, I., Nezlek, J. B., Michnicka, A., Holas, P., & Rusanowska, M. (2016). Counting one’s blessings can reduce the impact of daily stress. Journal of Happiness Studies, 17(1), 25-39. Lyubomirsky, S. (2008). The how of happiness: A scientific approach to getting the life you want. Penguin. Seligman, M. E., Steen, T. A., Park, N., & Peterson, C. (2005). Positive psychology progress: empirical validation of interventions. American Psychologist, 60(5), 410-421 Class 6 Carver, C. S., Scheier, M. F., & Segerstrom, S. C. (2010). Optimism. Clinical Psychology Review, 30(7), 879-889. Peterson, C. (2000). The future of optimism. American Psychologist, 55(1), 44-55. Scheier, M. F., & Carver, C. S. (1993). On the power of positive thinking: The benefits of being optimistic. Current Directions in Psychological Science, 2(1), 26-30. Class 7 Lyubomirsky, S. (2008). The how of happiness: A scientific approach to getting the life you want. Penguin. Seligman, M. E. (2006). Learned optimism: How to change your mind and your life. Vintage. Lyubomirsky, S., & Tkach, C. (2003). The consequences of dysphoric rumination. In C. Papageorgiou & A. Wells (Eds.), Rumination: Nature, theory, and treatment of negative thinking in depression (pp. 21-41). Chichester, England: John Wiley & Sons Class 8 Fredrickson, B. L. (2003). The value of positive emotions: The emerging science of positive psychology is coming to understand why it's good to feel good. American scientist, 91(4), 330-335. Van Boven, L., & Gilovich, T. (2003). To do or to have? That is the question. Journal of Personality and Social Psychology, 85(6), 1193- 1202. Isen, A. M., Daubman, K. A., & Nowicki, G. P. (1987). Positive affect facilitates creative problem solving. Journal of Personality and Social Psychology, 52(6), 1122 Class 9 Coo, C., & Salanova, M. (2018). Mindfulness can make you happy-and-productive: A mindfulness controlled trial and its effects on happiness, work engagement and performance. Journal of Happiness Studies, 19, 1691-1711. Kabat-Zinn, J. (2018). A Study in Happiness—Meditation, the Brain, and the Immune System. Mindfulness, 9(5), 1664-1667. Class 10 Baumeister, R. F., & Leary, M. R. (1995). The need to belong: desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulletin, 117(3), 497- 522 Curry, O. S., Rowland, L. A., Van Lissa, C. J., Zlotowitz, S., McAlaney, J., & Whitehouse, H. (2018). Happy to help? A systematic review and meta-analysis of the effects of performing acts of kindness on the well-being of the actor. Journal of Experimental Social Psychology, 76, 320-329. Gable, S. L., Reis, H. T., Impett, E. A., & Asher, E. R. (2018). What do you do when things go right? The intrapersonal and interpersonal benefits of sharing positive events. In Relationships, Well-Being and Behaviour (pp. 144-182). Routledge. |
|
Uwagi: |
Nakład pracy studenta - 120 godzin (4 ECTS) Stosowane metody kształcenia: wykład, praktyczne cwiczenia umiejętności, dyskusja na forum, praca w grupach, praca w parach, demonstracje, introspekcja, przygotowywanie projektu wdrożeniowego, prezentacj |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.