Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychology of Happiness

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-FF-PYH1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Psychology of Happiness
Jednostka: Instytut Psychologii
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 4.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów uczenia się: 1) przygotowanie projektu wdrożeniowego na podstawie wiedzy i umiejętności zdobytych na zajęciach oraz przeczytanej literatury oraz 2) wygłoszenie prezentacji na temat tego projektu przed grupą zajęciową

3) udział w konsultacjach projektu

4) obecnośc i aktywnośc na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności)

Szczegółowe instrukcje odnośnie projektu oraz wytyczne zostaną przekazane na pierwszych zajęciach

Pełny opis:

TREŚCI PROGRAMOWE

Zajęcia mają na celu pogłębienie i/ lub poszerzenie wiedzy psychologicznej oraz wzbogacenie fachowego słownictwa w wybranych obszarach.

Celem zajęć jest przedstawienie wielowymiarowego spojrzenia na szczęście człowieka z perspektywy psychologicznej. Omówimy psychologiczną koncepcję szczęścia wraz z powszechnymi mitami i złudzeniami na temat jego osiągania. Przeanalizujemy także wyniki badań dotyczących różnych cech i działań człowieka (m.in. wdzięczności, życzliwości, optymizmu) i omówimy ich skutki dla zrozumienia ludzkiego szczęścia. Na koniec omówimy, w jaki sposób naukę o szczęściu można zastosować w różnych dziedzinach psychologii.

CZĘŚĆ 1: Wprowadzenie teoretyczne

1. Wprowadzenie do kursu (22.02.2024)

2. Geneza i podstawy psychologii pozytywnej (29.02.2024)

3. Czym jest szczęście? Metody badania szczęścia i dobrostanu (07.03.2024)

4. Co nauka może powiedzieć o szczęśliwych ludziach? (14.03.2024)

CZĘŚĆ 2: Interwencje psychologiczne

5. Interwencje wywołujące szczęście. Praktykowanie wdzięczności (21.03.2024)

6. Optymizm (28.03.2024)

7. Unikanie zmartwień (4.04.2024)

8. Wzmacnianie pozytywnych emocji (11.04.2024)

9. Uważność i bycie świadomym (18.04.2024)

10. Praktykowanie życzliwości i pielęgnowanie relacji (25.04.2024)

CZĘŚĆ 3: Projekty grupowe

11. Konsultacje projektowe – grupy 1-4 (9.05.2024)

12. Konsultacje projektowe – grupy 5-8 (16.05.2024)

13. Projekty 1-3 (23.05.2024)

14. Projekty 4-6 (6.06.2024)

15. Projekty 7-8, zakończenie zajęć (13.06.2024)

Literatura:

READINGS

PART I

ON THE TOPIC OF HAPPINESS AND POSITIVE PSYCHOLOGY

Diener, E. & Biswas-Diener, R. (2008). Happiness. Unlocking the mysteries of psychological wealth. Malden: Blackwell Publishing

Fredrickson, B. (2009). Positivity New York, NY: Crown Publishers

Gilbert D. (2006). Stumbling on happiness. Harper Collins Publishers

Lyubomirsky, S. (2010). The how of happiness. Penguin books

Seligman, M. E. P., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 55, 5-14.

Seligman, M. E. P. (2011). Flourish. New York: Free Press

PART II

Class 5

Emmons, R. A., & Mccullough, M. E. (2003). Counting blessings versus burdens: An experimental investigation of gratitude and subjective well-being in daily life. Journal of Personality and Social Psychology, 84(2), 377-389.

Krejtz, I., Nezlek, J. B., Michnicka, A., Holas, P., & Rusanowska, M. (2016). Counting one’s blessings can reduce the impact of daily stress. Journal of Happiness Studies, 17(1), 25-39.

Lyubomirsky, S. (2008). The how of happiness: A scientific approach to getting the life you want. Penguin.

Seligman, M. E., Steen, T. A., Park, N., & Peterson, C. (2005). Positive psychology progress: empirical validation of interventions. American Psychologist, 60(5), 410-421

Class 6

Carver, C. S., Scheier, M. F., & Segerstrom, S. C. (2010). Optimism. Clinical Psychology Review, 30(7), 879-889.

Peterson, C. (2000). The future of optimism. American Psychologist, 55(1), 44-55.

Scheier, M. F., & Carver, C. S. (1993). On the power of positive thinking: The benefits of being optimistic. Current Directions in Psychological Science, 2(1), 26-30.

Class 7

Lyubomirsky, S. (2008). The how of happiness: A scientific approach to getting the life you want. Penguin.

Seligman, M. E. (2006). Learned optimism: How to change your mind and your life. Vintage.

Lyubomirsky, S., & Tkach, C. (2003). The consequences of dysphoric rumination. In C. Papageorgiou & A. Wells (Eds.), Rumination: Nature, theory, and treatment of negative thinking in depression (pp. 21-41). Chichester, England: John Wiley & Sons

Class 8

Fredrickson, B. L. (2003). The value of positive emotions: The emerging science of positive psychology is coming to understand why it's good to feel good. American scientist, 91(4), 330-335.

Van Boven, L., & Gilovich, T. (2003). To do or to have? That is the question. Journal of Personality and Social Psychology, 85(6), 1193- 1202.

Isen, A. M., Daubman, K. A., & Nowicki, G. P. (1987). Positive affect facilitates creative problem solving. Journal of Personality and Social Psychology, 52(6), 1122

Class 9

Coo, C., & Salanova, M. (2018). Mindfulness can make you happy-and-productive: A mindfulness controlled trial and its effects on happiness, work engagement and performance. Journal of Happiness Studies, 19, 1691-1711.

Kabat-Zinn, J. (2018). A Study in Happiness—Meditation, the Brain, and the Immune System. Mindfulness, 9(5), 1664-1667.

Class 10

Baumeister, R. F., & Leary, M. R. (1995). The need to belong: desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulletin, 117(3), 497- 522

Curry, O. S., Rowland, L. A., Van Lissa, C. J., Zlotowitz, S., McAlaney, J., & Whitehouse, H. (2018). Happy to help? A systematic review and meta-analysis of the effects of performing acts of kindness on the well-being of the actor. Journal of Experimental Social Psychology, 76, 320-329.

Gable, S. L., Reis, H. T., Impett, E. A., & Asher, E. R. (2018). What do you do when things go right? The intrapersonal and interpersonal benefits of sharing positive events. In Relationships, Well-Being and Behaviour (pp. 144-182). Routledge.

Efekty uczenia się:

EFEKTY UCZENIA SIĘ

Wiedza

1. Student/-ka definiuje i sprawnie posługuje się kluczowymi pojęciami dla omawianego zagadnienia.

2. Zna koncepcje kluczowe dla omawianego zagadnienia.

3. Ma wiedzę o uwarunkowaniach i podstawowych mechanizmach dotyczących omawianego zjawiska.

Umiejętności

1. Student/-ka potrafi dokonać analizy społecznych aspektów omawianego zagadnienia.

2. Jest w stanie odnaleźć i wykorzystać w praktyce właściwą literaturę obcojęzyczną odnośnie poruszanego tematu.

3. Posługuje się językiem obcym na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego, w tym terminologią z zakresu psychologii.

4. Umie prezentować zarówno własny punkt widzenia, jak i rzeczowo ustosunkowywać się do opinii innych osób.

Kompetencje społeczne

1. Student/-ka ma krytyczny stosunek do potocznych, nieuzasadnionych naukowo przekonań.

2. Ma motywację do angażowania się w aktywność na rzecz innych osób w praktyce, wykorzystując wiedzę teoretyczną zgodnie z zasadami etycznymi.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 30 godzin, 25 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Dorota Jasielska
Prowadzący grup: Dorota Jasielska, Maria Zsögön
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Sposoby pomiaru efektów uczenia się: 1) przygotowanie projektu wdrożeniowego na podstawie wiedzy i umiejętności zdobytych na zajęciach oraz przeczytanej literatury oraz 2) wygłoszenie prezentacji na temat tego projektu przed grupą zajęciową

3) udział w konsultacjach projektu

4) obecnośc i aktywnośc na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności)

Szczegółowe instrukcje odnośnie projektu oraz wytyczne zostaną przekazane na pierwszych zajęciach

Pełny opis:

Celem zajęć jest przedstawienie wielowymiarowego spojrzenia na szczęście człowieka z perspektywy psychologicznej. Omówimy psychologiczną koncepcję szczęścia wraz z powszechnymi mitami i złudzeniami na temat jego osiągania. Przeanalizujemy także wyniki badań dotyczących różnych cech i działań człowieka (m.in. wdzięczności, życzliwości, optymizmu) i omówimy ich skutki dla zrozumienia ludzkiego szczęścia. Na koniec omówimy, w jaki sposób naukę o szczęściu można zastosować w różnych dziedzinach psychologii.

CZĘŚĆ 1: Wprowadzenie teoretyczne

1. Wprowadzenie do kursu (22.02.2024)

2. Geneza i podstawy psychologii pozytywnej (29.02.2024)

3. Czym jest szczęście? Metody badania szczęścia i dobrostanu (07.03.2024)

4. Co nauka może powiedzieć o szczęśliwych ludziach? (14.03.2024)

CZĘŚĆ 2: Interwencje psychologiczne

5. Interwencje wywołujące szczęście. Praktykowanie wdzięczności (21.03.2024)

6. Optymizm (28.03.2024)

7. Unikanie zmartwień (4.04.2024)

8. Wzmacnianie pozytywnych emocji (11.04.2024)

9. Uważność i bycie świadomym (18.04.2024)

10. Praktykowanie życzliwości i pielęgnowanie relacji (25.04.2024)

CZĘŚĆ 3: Projekty grupowe

11. Konsultacje projektowe – grupy 1-4 (9.05.2024)

12. Konsultacje projektowe – grupy 5-8 (16.05.2024)

13. Projekty 1-3 (23.05.2024)

14. Projekty 4-6 (6.06.2024)

15. Projekty 7-8, zakończenie zajęć (13.06.2024)

Literatura:

LITERATURA

Diener, E. & Biswas-Diener, R. (2008). Happiness. Unlocking the mysteries of psychological wealth. Malden: Blackwell Publishing

Fredrickson, B. (2009). Positivity New York, NY: Crown Publishers

Gilbert D. (2006). Stumbling on happiness. Harper Collins Publishers

Lyubomirsky, S. (2010). The how of happiness. Penguin books

Seligman, M. E. P., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 55, 5-14.

Seligman, M. E. P. (2011). Flourish. New York: Free Press

PART II

Class 5

Emmons, R. A., & Mccullough, M. E. (2003). Counting blessings versus burdens: An experimental investigation of gratitude and subjective well-being in daily life. Journal of Personality and Social Psychology, 84(2), 377-389.

Krejtz, I., Nezlek, J. B., Michnicka, A., Holas, P., & Rusanowska, M. (2016). Counting one’s blessings can reduce the impact of daily stress. Journal of Happiness Studies, 17(1), 25-39.

Lyubomirsky, S. (2008). The how of happiness: A scientific approach to getting the life you want. Penguin.

Seligman, M. E., Steen, T. A., Park, N., & Peterson, C. (2005). Positive psychology progress: empirical validation of interventions. American Psychologist, 60(5), 410-421

Class 6

Carver, C. S., Scheier, M. F., & Segerstrom, S. C. (2010). Optimism. Clinical Psychology Review, 30(7), 879-889.

Peterson, C. (2000). The future of optimism. American Psychologist, 55(1), 44-55.

Scheier, M. F., & Carver, C. S. (1993). On the power of positive thinking: The benefits of being optimistic. Current Directions in Psychological Science, 2(1), 26-30.

Class 7

Lyubomirsky, S. (2008). The how of happiness: A scientific approach to getting the life you want. Penguin.

Seligman, M. E. (2006). Learned optimism: How to change your mind and your life. Vintage.

Lyubomirsky, S., & Tkach, C. (2003). The consequences of dysphoric rumination. In C. Papageorgiou & A. Wells (Eds.), Rumination: Nature, theory, and treatment of negative thinking in depression (pp. 21-41). Chichester, England: John Wiley & Sons

Class 8

Fredrickson, B. L. (2003). The value of positive emotions: The emerging science of positive psychology is coming to understand why it's good to feel good. American scientist, 91(4), 330-335.

Van Boven, L., & Gilovich, T. (2003). To do or to have? That is the question. Journal of Personality and Social Psychology, 85(6), 1193- 1202.

Isen, A. M., Daubman, K. A., & Nowicki, G. P. (1987). Positive affect facilitates creative problem solving. Journal of Personality and Social Psychology, 52(6), 1122

Class 9

Coo, C., & Salanova, M. (2018). Mindfulness can make you happy-and-productive: A mindfulness controlled trial and its effects on happiness, work engagement and performance. Journal of Happiness Studies, 19, 1691-1711.

Kabat-Zinn, J. (2018). A Study in Happiness—Meditation, the Brain, and the Immune System. Mindfulness, 9(5), 1664-1667.

Class 10

Baumeister, R. F., & Leary, M. R. (1995). The need to belong: desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation. Psychological Bulletin, 117(3), 497- 522

Curry, O. S., Rowland, L. A., Van Lissa, C. J., Zlotowitz, S., McAlaney, J., & Whitehouse, H. (2018). Happy to help? A systematic review and meta-analysis of the effects of performing acts of kindness on the well-being of the actor. Journal of Experimental Social Psychology, 76, 320-329.

Gable, S. L., Reis, H. T., Impett, E. A., & Asher, E. R. (2018). What do you do when things go right? The intrapersonal and interpersonal benefits of sharing positive events. In Relationships, Well-Being and Behaviour (pp. 144-182). Routledge.

Uwagi:

Nakład pracy studenta - 120 godzin (4 ECTS)

Stosowane metody kształcenia: wykład, praktyczne cwiczenia umiejętności, dyskusja na forum, praca w grupach, praca w parach, demonstracje, introspekcja, przygotowywanie projektu wdrożeniowego, prezentacj

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)