Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kultura i klimat szkoły. Tworzenie bezpiecznej i przyjaznej placówki edukacyjnej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-FF-KKS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kultura i klimat szkoły. Tworzenie bezpiecznej i przyjaznej placówki edukacyjnej
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Fakultatywne dla 6 sem (PE) pedagogiki, (3-l) stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Podstawowy zakres problemowy przedmiotu dotyczy kultury i klimatu szkoły, elementów je tworzących, sposobów badania, oddziaływania na poszczególnych członków społeczności szkolnej oraz możliwych sposobów poprawy jakości środowiska dydaktyczno-wychowawczego. Celem zajęć jest uświadomienie znaczenia kultury i klimatu szkoły dla procesu kształcenia oraz nabycie umiejętności diagnozy kultury i klimatu placówki edukacyjnej.

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2021-02-22 - 2021-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Dernowska
Prowadzący grup: Aleksandra Tłuściak-Deliowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Podstawowy zakres problemowy przedmiotu dotyczy kultury i klimatu szkoły, elementów je tworzących, sposobów badania, oddziaływania na poszczególnych członków społeczności szkolnej oraz możliwych sposobów poprawy jakości środowiska dydaktyczno-wychowawczego. Celem zajęć będzie uświadomienie znaczenia kultury i klimatu szkoły dla procesu kształcenia oraz nabycie umiejętności diagnozy i analizy kultury i klimatu placówki edukacyjnej.

Pełny opis:

Treści programowe: „Intelektualne” i „emocjonalne” podejście do kultury szkoły. Klimat szkoły jako społeczna atmosfera środowiska edukacyjnego. Typy kultur szkoły. Badanie kultury i klimatu szkoły. Klimat społeczny szkoły, który chroni przed podejmowaniem zachowań ryzykownych. Klimat społeczny klasy. Rola nauczyciela – wychowawcy. Ocena działań szkoły na rzecz budowania przyjaznego klimatu społecznego. System norm i zasad bezpiecznej i przyjaznej szkoły.

Literatura:

Cameron K.S., Quinn R.E. (2015). Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana. Model wartości konkurujących. Warszawa: Wolters Kluwer

Czerepaniak-Walczak M. (2018). Proces emancypacji kultury szkoły. Warszawa: Wolters Kluwer Polska.

Dernowska U., Tłuściak-Deliowska A. (2015). Kultura szkoły. Studium teoretyczno-empiryczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Kulesza M. (2011). Klimat szkoły a zachowania agresywne i przemocowe uczniów. Łódź: Wydawnictwo UŁ.

Nowosad I. (2019). Kultura szkoły w rozwoju szkoły. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Nowosad I. (2018). Kultura szkoły versus klimat szkoły. Kultura i Edukacja, nr 1 (119), s. 41–53.

Petlak E., Fenyvesiova L. (2012), Przyjazna szkoła. Kraków: Petrus

Przewłocka J. (2015). Klimat szkoły i jego znaczenie dla funkcjonowania uczniów w szkole. Raport o stanie badań. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Sajdak A., (2005)(red.), Porozumiewanie się w szkole na rzecz tworzenia edukacyjnej wspólnoty, Krajów: Wydawnictwo UJ

Tłuściak-Deliowska, A., Dernowska U. (2018). Model kultury szkoły La Tefy Schoen i Charlesa Teddliego: Holistyczne i analityczne podejście do badania środowiska szkolnego. Seminare. Poszukiwana naukowe, t. 39, nr 1, s. 105-117.

Uwagi:

Zajęcia odbywają się za pośrednictwem aplikacji MS Teams

https://teams.microsoft.com/l/channel/19%3ae2fe93c288594df9acc7c934236a9992%40thread.tacv2/Og%25C3%25B3lny?groupId=01a8df0d-c980-4836-9710-796a94a9a823&tenantId=aee18df6-9fc6-4188-b9f4-b3f12e451c86

Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę.

Kryteria: obecność, aktywność, projekt (do wyboru)

1. Projekt pt. Diagnoza kultury/klimatu szkoły – projekt powinien polegać na zdiagnozowaniu za pomocą wybranej metod/y kultury lub/i klimatu szkoły. Efektem powinna być prezentacja kultury danej szkoły (lub/i klimatu) oraz sformułowanie wniosków praktycznych dla danej placówki lub ogólnie.

2. Projekt pt. Przykład dobrej praktyki „Przyjazna i bezpieczna szkoła” – projekt powinien polegać na zaprezentowaniu szkoły, która dba/zabiega o kształtowanie pozytywnego, odpowiedniego klimatu szkoły. Należy przedstawić, w jaki sposób dana placówka to robi, jakie są tego efekty; wyciągnąć wnioski.

Projekt należy zaprezentować na zajęciach oraz złożyć w formie pisemnej (jako sprawozdanie).

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin, 20 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Urszula Dernowska, Aleksandra Tłuściak-Deliowska
Prowadzący grup: Aleksandra Tłuściak-Deliowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Opis przedmiotu:

Podstawowy zakres problemowy przedmiotu dotyczy kultury i klimatu szkoły, elementów je tworzących, sposobów badania, oddziaływania na poszczególnych członków społeczności szkolnej oraz możliwych sposobów poprawy jakości środowiska dydaktyczno-wychowawczego. Celem zajęć będzie uświadomienie znaczenia kultury i klimatu szkoły dla procesu kształcenia oraz nabycie umiejętności diagnozy oraz analizy kultury i klimatu placówki edukacyjnej.

Warunki zaliczenia (ZO):

· obecność (2 nieobecności możliwe);

· aktywność na zajęciach, wywiązywanie się z bieżących zadań;

· projekt (do wyboru): „Diagnoza kultury/klimatu szkoły” lub przykład dobrej praktyki „Przyjazna i bezpieczna szkoła”.

Projekt należy zaprezentować na zajęciach (terminy prezentacji zostaną ustalone wspólnie) oraz złożyć w formie pisemnej jako sprawozdanie z realizacji projektu.

Pełny opis:

1. Kultura szkoły, jej typy, funkcje i elementy.

2. Diagnozowanie kultury szkoły.

3. Kultura współpracy w szkole; współpraca w gronie pedagogicznym, współpraca szkoła – dom; współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym.

4. Klimat szkoły jako społeczna atmosfera środowiska edukacyjnego; klimat klasy.

5. Badanie klimatu szkoły; klimat społeczny szkoły, który chroni przed podejmowaniem zachowań ryzykownych;

6. Bezpieczeństwo w szkole - przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Dernowska U., Tłuściak-Deliowska A. (2015). Kultura szkoły. Studium teoretyczno-empiryczne. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Tłuściak-Deliowska, A., Dernowska, U. (2023). Kultura szkoły w modelu La Tefy Schoen i Charlesa Teddliego. Inspiracje teoretyczne i badawcze. Warszawa: Wydawnictwo APS.

Cameron K.S., Quinn R.E. (2015). Kultura organizacyjna – diagnoza i zmiana. Model wartości konkurujących. Warszawa: Wolters Kluwer

Nowosad I. (2019). Kultura szkoły w rozwoju szkoły. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Kulesza M. (2011). Klimat szkoły a zachowania agresywne i przemocowe uczniów. Łódź: Wydawnictwo UŁ.

Przewłocka J. (2015). Klimat szkoły i jego znaczenie dla funkcjonowania uczniów w szkole. Raport o stanie badań. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.

Literatura uzupełniająca:

Nowosad I. (2018). Kultura szkoły versus klimat szkoły. Kultura i Edukacja, 1 (119), s. 41–53.

Petlak E., Fenyvesiova L. (2012), Przyjazna szkoła. Kraków: Petrus

Sajdak A. (2005) (red.), Porozumiewanie się w szkole na rzecz tworzenia edukacyjnej wspólnoty, Krajów: Wydawnictwo UJ

Uwagi:

Stosowane metody uczenia się:

- rozmowa kierowana

- dyskusja

- praca z tekstem

- analiza przypadków

- gry dydaktyczne

- metoda projektu

Nakład pracy studenta:

liczba godzin kontaktowych: 30

liczba godzin potrzebnych do przygotowania się do zajęć: 10

liczba godzin potrzebnych do zrealizowania projektu na zaliczenie: 20

Sumaryczna liczba godzin aktywności studenta: 60

(z zachowaniem zasady, że średnio 25-30 godzinom odpowiada jeden punkt ECTS)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)