Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Godność, intymność, rozwój seksualny w pracy opiekuńczo-wychowawczej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-FF-GIR1
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Godność, intymność, rozwój seksualny w pracy opiekuńczo-wychowawczej
Jednostka: Instytut Pedagogiki
Grupy: Fakultatywne dla III r. DZ-PS-2 stacjonarne I stopnia
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj przedmiotu:

fakultatywne

Skrócony opis:

Cele przedmiotu:

Problematyka respektowania intymności, poszanowania godności i rozwoju seksualnego w codziennej pracy opiekuńczej i wychowawczej jest niezmiernie ważnym zagadnieniem. W dalszym ciągu jeszcze spotykamy się ze swoistym tabu w sygnalizowanym obszarze. Występuje brak umiejętności lub lęk przed budowaniem właściwych społecznie relacji, będących odpowiedzią na ludzkie potrzeby, w tym m.in. pensjonariuszy domów pomocy społecznej z niepełnosprawnością intelektualną, dotkniętych chorobą psychiczną, czy wychowanków placówek pieczy zastępczej, nie w pełni przygotowywanych do samodzielnego i odpowiedzialnego życia.

Efekty:

Student ma podstawową wiedzę nt. problematyki respektowania praw seksualnych i edukacji oraz potrafi ją wykorzystywać w celu analizowania określonego rodzaju sytuacji i jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych w tym obszarze. Wykazuje aktywność w realizacji indywidualnych i zespołowych działań.

Pełny opis:

Treści programowe:

1. Społeczno-kulturowe konteksty cielesności oraz seksualności w sferze publicznej i prywatnej

2. Edukacja seksualna jako element wspierania rozwoju

3. Problem przemocy i wykorzystywania seksualnego

4. Wiktymizacja wychowanków pieczy zastępczej

5. Potrzeby w zakresie edukacji seksualnej dzieci z rodzin dysfunkcyjnych

6. Deklaracja Praw Seksualnych Declaration of Sexual Rights (World Association for Sexology 2002)

7. Seksualność a niepełnosprawność

8. Rola rodziców, opiekunów w rozwoju intymności u osób z niepełnosprawnościami

9. Niebezpieczeństwo sytuacji intymnych w pracy wychowawczej i opiekuńczej. Określanie granic. Zasady postępowania

10. Standardy edukacji seksualnej w Europie

Literatura:

Literatura proponowana:

•Bejger H., Potrzeby w zakresie edukacji seksualnej dzieci z rodzin dysfunkcyjnych – wybrane zagadnienia, EET P Vol. 11, 2016, No 1(39)

•Fornalik I. (2012). Przełamać tabu. „Społeczeństwo dla Wszystkich”, nr 4 (46)

•Kopińska J., Czy Bóg wybaczy siostrze Bernadetcie? Świat Książki, Warszawa 2014

•Maślanka M., Bidul, Świat Książki , Warszawa 2004

•Polkowski T., Czy opiekun powinien kochać dziecko? http://www.towarzystwonaszdom.pl/- 2004

•Poraj A., i in., Sytuacje intymne w pracy wychowawczej. Poradnik dla instruktorów harcerskich

•Sajowska M., Wiktymizacja wychowanków domów dziecka – raport z badań, dzieckokrzywdzone.pl

•Standardy edukacji seksualnej w Europie (2012). Federalne Biuro ds. Edukacji Zdrowotnej (BZgA) i Biuro Regionalne Światowej Organizacji Zdrowia dla Europy (WHO). Lublin: Wydawnictwo Czelej

•Stanisławski P. (2004). Seks upośledzany. „Integracja”, nr 4

•Włodarczyk J., Wykorzystywanie seksualne dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, Niebieska Linia 5/2010

•Wykorzystywanie seksualne wychowanków domów dziecka. Raport z badań, Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa 2010

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-02-22 - 2025-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć: (brak danych)
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)