Godność, intymność, rozwój seksualny w pracy opiekuńczo-wychowawczej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-FF-GIR1 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Godność, intymność, rozwój seksualny w pracy opiekuńczo-wychowawczej |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: |
Fakultatywne dla III r. DZ-PS-2 stacjonarne I stopnia |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Problematyka respektowania intymności, poszanowania godności i rozwoju seksualnego w codziennej pracy opiekuńczej i wychowawczej jest niezmiernie ważnym zagadnieniem. W dalszym ciągu jeszcze spotykamy się ze swoistym tabu w sygnalizowanym obszarze. Występuje brak umiejętności lub lęk przed budowaniem właściwych społecznie relacji, będących odpowiedzią na ludzkie potrzeby, w tym m.in. pensjonariuszy domów pomocy społecznej z niepełnosprawnością intelektualną, dotkniętych chorobą psychiczną, czy wychowanków placówek pieczy zastępczej, nie w pełni przygotowywanych do samodzielnego i odpowiedzialnego życia. Efekty: Student ma podstawową wiedzę nt. problematyki respektowania praw seksualnych i edukacji oraz potrafi ją wykorzystywać w celu analizowania określonego rodzaju sytuacji i jest gotowy do podejmowania wyzwań zawodowych w tym obszarze. Wykazuje aktywność w realizacji indywidualnych i zespołowych działań. |
Pełny opis: |
Treści programowe: 1. Społeczno-kulturowe konteksty cielesności oraz seksualności w sferze publicznej i prywatnej 2. Edukacja seksualna jako element wspierania rozwoju 3. Problem przemocy i wykorzystywania seksualnego 4. Wiktymizacja wychowanków pieczy zastępczej 5. Potrzeby w zakresie edukacji seksualnej dzieci z rodzin dysfunkcyjnych 6. Deklaracja Praw Seksualnych Declaration of Sexual Rights (World Association for Sexology 2002) 7. Seksualność a niepełnosprawność 8. Rola rodziców, opiekunów w rozwoju intymności u osób z niepełnosprawnościami 9. Niebezpieczeństwo sytuacji intymnych w pracy wychowawczej i opiekuńczej. Określanie granic. Zasady postępowania 10. Standardy edukacji seksualnej w Europie |
Literatura: |
Literatura proponowana: •Bejger H., Potrzeby w zakresie edukacji seksualnej dzieci z rodzin dysfunkcyjnych – wybrane zagadnienia, EET P Vol. 11, 2016, No 1(39) •Fornalik I. (2012). Przełamać tabu. „Społeczeństwo dla Wszystkich”, nr 4 (46) •Kopińska J., Czy Bóg wybaczy siostrze Bernadetcie? Świat Książki, Warszawa 2014 •Maślanka M., Bidul, Świat Książki , Warszawa 2004 •Polkowski T., Czy opiekun powinien kochać dziecko? http://www.towarzystwonaszdom.pl/- 2004 •Poraj A., i in., Sytuacje intymne w pracy wychowawczej. Poradnik dla instruktorów harcerskich •Sajowska M., Wiktymizacja wychowanków domów dziecka – raport z badań, dzieckokrzywdzone.pl •Standardy edukacji seksualnej w Europie (2012). Federalne Biuro ds. Edukacji Zdrowotnej (BZgA) i Biuro Regionalne Światowej Organizacji Zdrowia dla Europy (WHO). Lublin: Wydawnictwo Czelej •Stanisławski P. (2004). Seks upośledzany. „Integracja”, nr 4 •Włodarczyk J., Wykorzystywanie seksualne dzieci w placówkach opiekuńczo-wychowawczych, Niebieska Linia 5/2010 •Wykorzystywanie seksualne wychowanków domów dziecka. Raport z badań, Fundacja Dzieci Niczyje, Warszawa 2010 |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-22 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: | (brak danych) | |
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.