Alternatywne zjawiska edukacyjne na obrzeżach systemu oświaty
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-FF-AZE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Alternatywne zjawiska edukacyjne na obrzeżach systemu oświaty |
Jednostka: | Instytut Pedagogiki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
1.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywne |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-21 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 15 godzin, 25 miejsc
|
|
Koordynatorzy: | Danuta Uryga | |
Prowadzący grup: | Marta Poruszek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów uczenia się: pisemna praca zaliczeniowa , obecność i aktywność na zajęciach |
|
Pełny opis: |
TREŚCI PROGRAMOWE: 1. Przyczyny i uwarunkowania powstawania alternatyw edukacyjnych. 2. Miejsce alternatyw edukacyjnych na mapie współczesnych paradygmatów dydaktyki. 3. Narodziny pedagogiki i koncepcja tradycyjnej szkoły herbartowskiej. 4. Wizje edukacji w ujęciu behawiorystycznym, naturalistycznym i progresywistycznym. 5. Najważniejsze koncepcje odrzucające model szkoły tradycyjnej - pedagogika Nowego Wychowania. 6. Dydaktyka libertariańska: koncepcje Alexandra Sutherlanda Neil’a oraz teoria odszkolnienia Ivana Illicha. Powstanie wolnych szkół demokratycznych oraz ruchu edukacji domowej i unschoolingu. 7. Szkoły demokratyczne, przedszkola i szkoły leśne oraz edukacja domowa w Polsce – spotkania z praktykami. 8. Innowacje pedagogiczne- teoria i praktyka. Przykłady szkół i programów autorskich w Polsce. |
|
Literatura: |
LITERATURA OBOWIĄZKOWA: - Śiwerski Bogumił, Rozmus Andrzej "Alternatywy w edukacji", Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie Impuls,, Kraków 2018 - Śliwerski Bogumił, "Współczesne teorie i nurty wychowania"Impuls, Kraków 2015 - Klus-Stańska "Paradygmaty dydaktyki-myśleć teorią o praktyce", PWN Warszawa 2018 - Grudzińska Joanna (film ) "Revolution Ecole 1918-1939" Francja 2016 LITERATURA UZUEPEŁNIAJĄCA: - Holt John "Zamiast edukacji" Implus, Karków 2007 - Śliwerski Bogumił "Wyspy oporu edukacyjnego"Impuls Kraków 2008 - Budajczak Marek "Edukacja domowa....po latach" Iosephicum,Ćwiklice 2020 - Louv Richard "Ostatnie dziecko lasu. Jak ocalić nasze dzieci przed zespołem deficytu natury."Mamania Warszawa, 2008 - Juul Jesper "Kryzys szkoły. Co możemy zrobić dla uczniów, nauczycieli i rodziców?"MiND Podkowa Leśna, 2014 - Montessori Maria "O kształtowaniu się człowieka" PWN, Association Montessori Internationale, Warszawa 2019 - Korczak Janusz "Jak kochać dziecko?Dziecko w rodzinie", Rzecznik Praw Dziecka, Warszawa 2012 - Khan Salman "Akademia Khana. Szkoła bez granic", Media Rodzina Poznań 2012 - Bielecka-Prus "Rodzina w edukacji domowej" Warszawa 2018 - Szulc Anna "Nowa szkoła" Natuli, Łódź 2019 - Illich Ivan "Odszkolnić społeczeństwo" Bęc Zmiana, Warszawa 2010 - Gawlicz Katarzyna, https://wsiz.edu.pl/galeria-filmow/dr-katarzyna-gawlicz-szkoly-demokratyczne-w-polsce-raport-z-badan-dolnoslaskiej-szkoly-wyzszej-i-instytutu-badan-edukacyjnych/ (prelekcja szkoły demokratyczne w Polsce, wystąpienie podczas konferencji „Czy w Polsce potrzebna jest edukacja alternatywna?”, WSIiZ Rzeszów, 11.06.2018) |
|
Uwagi: |
METODY UCZENIA SIĘ: wykład, wykład konwersatoryjny i problemowy, dyskusja dydaktyczna, prelekcja, metody eksponujące (film, pokaz) NAKŁAD PRACY STUDENTA: 3 ECTS FORMA AKTYWNOŚCI: Godziny kontaktowe: 15 godz. Praca zaliczeniowa: 25 godz. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.