Social Psychology in Practice – Education for Prosocial Behaviour
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-0F-SPB2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Social Psychology in Practice – Education for Prosocial Behaviour |
Jednostka: | Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
3.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone problematyce z zakresu psychologii społecznej, w szczególności zjawiskom zachodzącym w grupie. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z niekorzystnymi zjawiskami, ich potencjalnymi konsekwencjami oraz sposobami ich zapobiegania. Poruszane zagadnienia dotyczą również kształtowania zachowań prospołecznych oraz dbania o dobro wspólne, będących powinnością każdej placówki edukacyjnej. |
Pełny opis: |
Procesy grupowe Konformizm i posłuszeństwo autorytetom Reagowanie w sytuacjach kryzysowych Rozproszenie odpowiedzialności i zjawisko obojętnego przechodnia Stereotypy i uprzedzenia Dobro wspólne. Tragedia wspólnego pastwiska. Efekt gapowicza Kształtowanie zachowań prospołecznych Warsztaty dotyczące przeciwdziałania niekorzystnym zjawiskom w grupie |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Aronson E., Wilson T. D., Akert R. M., Social psychology, Pearson Education International, Upper Saddle River 2007. Brown R., Group processes: dynamics within and between groups, Blackwell Publishing, Oxford 2000. Er-rafiy A., Brauer M, Musca S.C. (2010), Effective reduction of prejudice and discrimination: Methodological considerations and three field experiments, Revue internationale de psychologie sociale, 23, p. 57-95. Hammond S. I., Brownell C. A. (2015), Prosocial Development Across the Lifespan, Encyclopedia of Early Childhood Development. Vander Ark T. (2016), How to Avoid the Free Rider Problem in Teams , Huffington Post. Literatura uzupełniająca: Darley, J. M., & Latane, B. (1968). Bystander intervention in emergencies: Diffusion of responsibility. Journal of Personality and Social Psychology, 8(4, Pt.1), 377–383. |
Metody i kryteria oceniania: |
Aktywność na zajęciach Przygotowanie i prezentacja projektu warsztatów |
Praktyki zawodowe: |
Nakład pracy studenta: 15 godzin - zajęcia 35godzin - przygotowanie do zajęć oraz przygotowanie projektu warsztatów Punkty ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-20 |
Przejdź do planu
PN WT KON
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ariadna Ciążela | |
Prowadzący grup: | Ariadna Ciążela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Zajęcia poświęcone problematyce z zakresu psychologii społecznej, w szczególności zjawiskom zachodzącym w grupie. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z niekorzystnymi zjawiskami, ich potencjalnymi konsekwencjami oraz sposobami ich zapobiegania. Poruszane zagadnienia dotyczą również kształtowania zachowań prospołecznych oraz dbania o dobro wspólne, będących powinnością każdej placówki edukacyjnej. Pomiar efektów kształcenia: Aktywność na zajęciach Przygotowanie i prezentacja projektu warsztatów |
|
Pełny opis: |
Procesy grupowe Konformizm i posłuszeństwo autorytetom Reagowanie w sytuacjach kryzysowych Rozproszenie odpowiedzialności i zjawisko obojętnego przechodnia Stereotypy i uprzedzenia Dobro wspólne. Tragedia wspólnego pastwiska. Efekt gapowicza Kształtowanie zachowań prospołecznych Warsztaty dotyczące przeciwdziałania niekorzystnym zjawiskom w grupie |
|
Literatura: |
Aronson E., Wilson T. D., Akert R. M., Social psychology, Pearson Education International, Upper Saddle River 2007. Brown R., Group processes: dynamics within and between groups, Blackwell Publishing, Oxford 2000. Er-rafiy A., Brauer M, Musca S.C. (2010), Effective reduction of prejudice and discrimination: Methodological considerations and three field experiments, Revue internationale de psychologie sociale, 23, p. 57-95. Hammond S. I., Brownell C. A. (2015), Prosocial Development Across the Lifespan, Encyclopedia of Early Childhood Development. Vander Ark T. (2016), How to Avoid the Free Rider Problem in Teams , Huffington Post. Literatura uzupełniająca: Darley, J. M., & Latane, B. (1968). Bystander intervention in emergencies: Diffusion of responsibility. Journal of Personality and Social Psychology, 8(4, Pt.1), 377–383. |
|
Uwagi: |
Metody: Praca z tekstem i filmem dokumentalnym, praca w grupach, dyskusja Nakład pracy studenta: 15 godzin - zajęcia 35godzin - przygotowanie do zajęć oraz przygotowanie projektu warsztatów Punkty ECTS: 2 |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-19 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-18 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ KON
PT |
Typ zajęć: |
Konwersatorium, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ariadna Ciążela | |
Prowadzący grup: | Ariadna Ciążela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
The seminar is dedicated to selected aspects of social psychology, especially group processes. The aim of the seminar is to familiarise students with negative phenomena and their potential consequences and methods of preventing them. Issues raised during the seminar also relate to shaping prosocial behaviour and caring for the common good, which is a task of every educational establishment. Measurement of effects: Active participation during the classes Final project – workshop concerning formation of prosocial behavior or counteraction of harmful behavior in a group |
|
Pełny opis: |
Group processes Conformity and obedience to authorities Reacting in emergency situations Diffusion of responsibility and the bystander effect Stereotypes and prejudice The common good. The tragedy of the commons. The free rider effect Formation of prosocial behaviour Presentation of workshops on shaping prosocial behaviour or counteracting unfavourable phenomena in a group |
|
Literatura: |
Aronson E., Wilson T. D., Akert R. M., Social psychology, Pearson Education International, Upper Saddle River 2007. Brown R., Group processes: dynamics within and between groups, Blackwell Publishing, Oxford 2000. Supplementary literature: Hammond S. I., Brownell C. A. (2015), Prosocial Development Across the Lifespan, Encyclopedia of Early Childhood Development. |
|
Uwagi: |
Teaching methods: Presentation, discussion, text analysis Contact hours - 15 h Reading literature - 25 h Preparing a presentation - 10 h |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-19 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CW
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ariadna Ciążela | |
Prowadzący grup: | Ariadna Ciążela | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
The seminar is dedicated to selected aspects of social psychology, especially group processes. The aim of the seminar is to familiarise students with negative phenomena and their potential consequences and methods of preventing them. Issues raised during the seminar also relate to shaping prosocial behaviour and caring for the common good, which is a task of every educational establishment. Measurement of effects: Active participation during the classes Final project – workshop concerning formation of prosocial behavior or counteraction of harmful behavior in a group |
|
Pełny opis: |
Group processes Conformity and obedience to authorities Reacting in emergency situations Diffusion of responsibility and the bystander effect Stereotypes and prejudice The common good. The tragedy of the commons. The free rider effect Formation of prosocial behaviour Presentation of workshops on shaping prosocial behaviour or counteracting unfavourable phenomena in a group |
|
Literatura: |
Aronson E., Wilson T. D., Akert R. M., Social psychology, Pearson Education International, Upper Saddle River 2007. Brown R., Group processes: dynamics within and between groups, Blackwell Publishing, Oxford 2000. Supplementary literature: Hammond S. I., Brownell C. A. (2015), Prosocial Development Across the Lifespan, Encyclopedia of Early Childhood Development. |
|
Uwagi: |
Teaching methods: Presentation, discussion, text analysis Contact hours - 15 h Reading literature - 25 h Preparing a presentation - 10 h |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.