Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Social Psychology in Practice – Education for Prosocial Behaviour

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-0F-SPB2
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Social Psychology in Practice – Education for Prosocial Behaviour
Jednostka: Instytut Wspomagania Rozwoju Człowieka i Edukacji
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 3.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone problematyce z zakresu psychologii społecznej, w szczególności zjawiskom zachodzącym w grupie. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z niekorzystnymi zjawiskami, ich potencjalnymi konsekwencjami oraz sposobami ich zapobiegania. Poruszane zagadnienia dotyczą również kształtowania zachowań prospołecznych oraz dbania o dobro wspólne, będących powinnością każdej placówki edukacyjnej.

Pełny opis:

Procesy grupowe

Konformizm i posłuszeństwo autorytetom

Reagowanie w sytuacjach kryzysowych

Rozproszenie odpowiedzialności i zjawisko obojętnego przechodnia

Stereotypy i uprzedzenia

Dobro wspólne. Tragedia wspólnego pastwiska. Efekt gapowicza

Kształtowanie zachowań prospołecznych

Warsztaty dotyczące przeciwdziałania niekorzystnym zjawiskom w grupie

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Aronson E., Wilson T. D., Akert R. M., Social psychology, Pearson Education International, Upper Saddle River 2007.

Brown R., Group processes: dynamics within and between groups, Blackwell Publishing, Oxford 2000.

Er-rafiy A., Brauer M, Musca S.C. (2010), Effective reduction of prejudice and discrimination: Methodological considerations and three field experiments, Revue internationale de psychologie sociale, 23, p. 57-95.

Hammond S. I., Brownell C. A. (2015), Prosocial Development Across the Lifespan, Encyclopedia of Early Childhood Development.

Vander Ark T. (2016), How to Avoid the Free Rider Problem in Teams , Huffington Post.

Literatura uzupełniająca:

Darley, J. M., & Latane, B. (1968). Bystander intervention in emergencies: Diffusion of responsibility. Journal of Personality and Social Psychology, 8(4, Pt.1), 377–383.

Metody i kryteria oceniania:

Aktywność na zajęciach

Przygotowanie i prezentacja projektu warsztatów

Praktyki zawodowe:

Nakład pracy studenta:

15 godzin - zajęcia

35godzin - przygotowanie do zajęć oraz przygotowanie projektu warsztatów

Punkty ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-20
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ariadna Ciążela
Prowadzący grup: Ariadna Ciążela
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Zajęcia poświęcone problematyce z zakresu psychologii społecznej, w szczególności zjawiskom zachodzącym w grupie. Celem zajęć jest zapoznanie studentów z niekorzystnymi zjawiskami, ich potencjalnymi konsekwencjami oraz sposobami ich zapobiegania. Poruszane zagadnienia dotyczą również kształtowania zachowań prospołecznych oraz dbania o dobro wspólne, będących powinnością każdej placówki edukacyjnej.

Pomiar efektów kształcenia:

Aktywność na zajęciach

Przygotowanie i prezentacja projektu warsztatów

Pełny opis:

Procesy grupowe

Konformizm i posłuszeństwo autorytetom

Reagowanie w sytuacjach kryzysowych

Rozproszenie odpowiedzialności i zjawisko obojętnego przechodnia

Stereotypy i uprzedzenia

Dobro wspólne. Tragedia wspólnego pastwiska. Efekt gapowicza

Kształtowanie zachowań prospołecznych

Warsztaty dotyczące przeciwdziałania niekorzystnym zjawiskom w grupie

Literatura:

Aronson E., Wilson T. D., Akert R. M., Social psychology, Pearson Education International, Upper Saddle River 2007.

Brown R., Group processes: dynamics within and between groups, Blackwell Publishing, Oxford 2000.

Er-rafiy A., Brauer M, Musca S.C. (2010), Effective reduction of prejudice and discrimination: Methodological considerations and three field experiments, Revue internationale de psychologie sociale, 23, p. 57-95.

Hammond S. I., Brownell C. A. (2015), Prosocial Development Across the Lifespan, Encyclopedia of Early Childhood Development.

Vander Ark T. (2016), How to Avoid the Free Rider Problem in Teams , Huffington Post.

Literatura uzupełniająca:

Darley, J. M., & Latane, B. (1968). Bystander intervention in emergencies: Diffusion of responsibility. Journal of Personality and Social Psychology, 8(4, Pt.1), 377–383.

Uwagi:

Metody:

Praca z tekstem i filmem dokumentalnym, praca w grupach, dyskusja

Nakład pracy studenta:

15 godzin - zajęcia

35godzin - przygotowanie do zajęć oraz przygotowanie projektu warsztatów

Punkty ECTS: 2

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-19
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-02-18
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ariadna Ciążela
Prowadzący grup: Ariadna Ciążela
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

The seminar is dedicated to selected aspects of social psychology, especially group processes. The aim of the seminar is to familiarise students with negative phenomena and their potential consequences and methods of preventing them. Issues raised during the seminar also relate to shaping prosocial behaviour and caring for the common good, which is a task of every educational establishment.

Measurement of effects:

Active participation during the classes

Final project – workshop concerning formation of prosocial behavior or counteraction of harmful behavior in a group

Pełny opis:

Group processes

Conformity and obedience to authorities

Reacting in emergency situations

Diffusion of responsibility and the bystander effect

Stereotypes and prejudice

The common good. The tragedy of the commons. The free rider effect

Formation of prosocial behaviour

Presentation of workshops on shaping prosocial behaviour or counteracting unfavourable phenomena in a group

Literatura:

Aronson E., Wilson T. D., Akert R. M., Social psychology, Pearson Education International, Upper Saddle River 2007.

Brown R., Group processes: dynamics within and between groups, Blackwell Publishing, Oxford 2000.

Supplementary literature:

Hammond S. I., Brownell C. A. (2015), Prosocial Development Across the Lifespan, Encyclopedia of Early Childhood Development.

Uwagi:

Teaching methods:

Presentation, discussion, text analysis

Contact hours - 15 h

Reading literature - 25 h

Preparing a presentation - 10 h

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 15 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ariadna Ciążela
Prowadzący grup: Ariadna Ciążela
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

The seminar is dedicated to selected aspects of social psychology, especially group processes. The aim of the seminar is to familiarise students with negative phenomena and their potential consequences and methods of preventing them. Issues raised during the seminar also relate to shaping prosocial behaviour and caring for the common good, which is a task of every educational establishment.

Measurement of effects:

Active participation during the classes

Final project – workshop concerning formation of prosocial behavior or counteraction of harmful behavior in a group

Pełny opis:

Group processes

Conformity and obedience to authorities

Reacting in emergency situations

Diffusion of responsibility and the bystander effect

Stereotypes and prejudice

The common good. The tragedy of the commons. The free rider effect

Formation of prosocial behaviour

Presentation of workshops on shaping prosocial behaviour or counteracting unfavourable phenomena in a group

Literatura:

Aronson E., Wilson T. D., Akert R. M., Social psychology, Pearson Education International, Upper Saddle River 2007.

Brown R., Group processes: dynamics within and between groups, Blackwell Publishing, Oxford 2000.

Supplementary literature:

Hammond S. I., Brownell C. A. (2015), Prosocial Development Across the Lifespan, Encyclopedia of Early Childhood Development.

Uwagi:

Teaching methods:

Presentation, discussion, text analysis

Contact hours - 15 h

Reading literature - 25 h

Preparing a presentation - 10 h

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)