Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Education – Not Only Pedagogical Conditions

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: 00-0F-ENO
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Education – Not Only Pedagogical Conditions
Jednostka: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Grupy: Problemy współczesnej edukacji - konw. w jęz. obcym - I rok, 2 sem. PE (II st. st. stac.) - 1 obow.
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 2.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: angielski
Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowe

Skrócony opis:

Students self-study to prepare presentation and a half page written reflection, they should be active during the classes and present at the meeting.

Oral presentation: Each student will deliver an oral presentation promoting effective communication skills and the ability to articulate complex ideas.

Reading note: Each student will be required to submit a reading note exploring a specific aspect of sex education.

Reading assignments: Regular readings will be assigned to ensure students stay abreast of developments in the field.

Pełny opis:

Course description

This academic seminar is designed to provide a comprehensive exploration of the multifaceted aspects surrounding sex education beyond traditional pedagogical approaches. The seminar seeks to unravel the intricate interplay of sociocultural, psychological, legal, moral, religious and technological dimensions of sexual education, providing a comprehensive understanding essential for effective education in this realm. The seminar will also emphasize the importance of professional considerations in delivering effective sex education. Through this course, participants will emerge equipped with a sophisticated understanding of sex education dynamics in schools, fortified by the skills necessary to champion inclusivity, equality, and positive change within educational environments. Finally, this seminar aims to deliver participants a holistic perspective on sex education, encouraging a thoughtful and informed approach to teaching and learning in this critical field

Literatura:

Breuner, C.C., Mattson, G., (2016). Sexuality Education for Children and Adolescents. Pediatrics, 138(2), 1-11. DOI: 10.1542/peds.2016-1348.

Dec, J. (2012). Czym skorupka za młodu nasiąknie…, czyli o stereotypach dotyczących seksualności w podręcznikach do „Wychowania do życia w rodzinie”. W: Z. Lew-Starowicz, K. Waszyńska (red.), Przemiany seksualności w społeczeństwie współczesnym: Teoria i rzeczywistość, 169-185. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Walendzik-Ostrowska, A., (2009). Edukacja seksualna a profilaktyka HIV, Remedium, 11(201), 28-

29.

Walendzik-Ostrowska, A. (2016). Problemy edukacji seksualnej w Polsce. W: M. Adamczyk, I. Shaposhnykova (red.), Current issues and problems of social sciences, 37-43. Kherson – Kielce: Publishing House Helvetica.

Dec-Pietrowska, J., Długołęcka, A., Paprzycka, E., Walendzik-Ostrowska, A., Waszyńska, K. (2016).

Gender w edukacji seksualnej. W: I. Chmura-Rutkowska, M. Duda, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (red.), Gender w podręcznikach: Projekt badawczy: Raport: O projekcie: Metodologia badań: Wprowadzenie teoretyczne, t.1, 242- 257. Warszawa: Fundacja Feminoteka.

Dec-Pietrowska, J., Walendzik-Ostrowska A. (2020). Wokół problemtyki edkucaji selsualnej w Polsce.

W: Wychowanie w rodzinie, XXIII (2), 229-242. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe EDUsfera.

Długołęcka, A. (2006). Wychowanie i edukacja seksualna. W: Z. Lew-Starowicz, A. Długołęcka (red.), Edukacja seksualna (ss. 234-264). Warszawa: Wydawnictwo Świat Książki.

Izdebski, Z., Wąż, K., Dec-Pietrowska, J., (2020). Wychowanie seksualne. W: H. Liberska, J. Trempała (red.), Psychologia wychowania: Wybrane problemy, 431-444. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kościańska, A. (2021). To See a Moose. The History of Polish Sex Education. New York, Oxford: Berghahn Books.

Shtarkshall, R.A., Santelli, J.S., Hirsch, J.S., (2007). Sex education and sexual socialization: roles for educators and parents. Perspectives on Sexual and Reproductive Health, 39(2), 116-119. DOI: 10.1363/3911607.

UNESCO. (2009). International technical guidance on sexuality education: Vol II: Topics and

learning objectives, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000183281 [18.02.2024].

Winkelmann, Ch. (red.) (2012). Standardy edukacji seksualnej w Europe: Podstawowe zalecenia dla decydentów oraz specjalistów zajmujących się edukacją i zdrowiem. Lublin: Wydawnictwo Czelej.

*Sex Education, Taylor & Francis Online, https://www.tandfonline.com/journals/csed20

[18.02.2024].

Metody i kryteria oceniania:

Essay or other written form, oral presentation with slides or other aids, activity in class

Praktyki zawodowe:

n/a

Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)

Okres: 2024-02-19 - 2024-09-30
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Konwersatorium, 15 godzin, 15 miejsc więcej informacji
Koordynatorzy: Anna Odrowąż-Coates
Prowadzący grup: Agnieszka Balcerzak, Maria Zsögön
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Konwersatorium - Zaliczenie na ocenę
Skrócony opis:

Students self-study to prepare presentation and a half page written reflection, they should be active during the classes and present at the meeting.

Oral presentation: Each student will deliver an oral presentation promoting effective communication skills and the ability to articulate complex ideas.

Reading note: Each student will be required to submit a reading note exploring a specific aspect of sex education.

Reading assignments: Regular readings will be assigned to ensure students stay abreast of developments in the field.

Pełny opis:

Course description

This academic seminar is designed to provide a comprehensive exploration of the multifaceted aspects surrounding sex education beyond traditional pedagogical approaches. The seminar seeks to unravel the intricate interplay of sociocultural, psychological, legal, moral, religious and technological dimensions of sexual education, providing a comprehensive understanding essential for effective education in this realm. The seminar will also emphasize the importance of professional considerations in delivering effective sex education. Through this course, participants will emerge equipped with a sophisticated understanding of sex education dynamics in schools, fortified by the skills necessary to champion inclusivity, equality, and positive change within educational environments. Finally, this seminar aims to deliver participants a holistic perspective on sex education, encouraging a thoughtful and informed approach to teaching and learning in this critical field.

Literatura:

Breuner, C.C., Mattson, G., (2016). Sexuality Education for Children and Adolescents. Pediatrics, 138(2), 1-11. DOI: 10.1542/peds.2016-1348.

Dec, J. (2012). Czym skorupka za młodu nasiąknie…, czyli o stereotypach dotyczących seksualności w podręcznikach do „Wychowania do życia w rodzinie”. W: Z. Lew-Starowicz, K. Waszyńska (red.), Przemiany seksualności w społeczeństwie współczesnym: Teoria i rzeczywistość, 169-185. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

Walendzik-Ostrowska, A., (2009). Edukacja seksualna a profilaktyka HIV, Remedium, 11(201), 28-

29.

Walendzik-Ostrowska, A. (2016). Problemy edukacji seksualnej w Polsce. W: M. Adamczyk, I. Shaposhnykova (red.), Current issues and problems of social sciences, 37-43. Kherson – Kielce: Publishing House Helvetica.

Dec-Pietrowska, J., Długołęcka, A., Paprzycka, E., Walendzik-Ostrowska, A., Waszyńska, K. (2016).

Gender w edukacji seksualnej. W: I. Chmura-Rutkowska, M. Duda, M. Mazurek, A. Sołtysiak-Łuczak (red.), Gender w podręcznikach: Projekt badawczy: Raport: O projekcie: Metodologia badań: Wprowadzenie teoretyczne, t.1, 242- 257. Warszawa: Fundacja Feminoteka.

Dec-Pietrowska, J., Walendzik-Ostrowska A. (2020). Wokół problemtyki edkucaji selsualnej w Polsce.

W: Wychowanie w rodzinie, XXIII (2), 229-242. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe EDUsfera.

Długołęcka, A. (2006). Wychowanie i edukacja seksualna. W: Z. Lew-Starowicz, A. Długołęcka (red.), Edukacja seksualna (ss. 234-264). Warszawa: Wydawnictwo Świat Książki.

Izdebski, Z., Wąż, K., Dec-Pietrowska, J., (2020). Wychowanie seksualne. W: H. Liberska, J. Trempała (red.), Psychologia wychowania: Wybrane problemy, 431-444. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Kościańska, A. (2021). To See a Moose. The History of Polish Sex Education. New York, Oxford: Berghahn Books.

Shtarkshall, R.A., Santelli, J.S., Hirsch, J.S., (2007). Sex education and sexual socialization: roles for educators and parents. Perspectives on Sexual and Reproductive Health, 39(2), 116-119. DOI: 10.1363/3911607.

UNESCO. (2009). International technical guidance on sexuality education: Vol II: Topics and

learning objectives, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000183281 [18.02.2024].

Winkelmann, Ch. (red.) (2012). Standardy edukacji seksualnej w Europe: Podstawowe zalecenia dla decydentów oraz specjalistów zajmujących się edukacją i zdrowiem. Lublin: Wydawnictwo Czelej.

*Sex Education, Taylor & Francis Online, https://www.tandfonline.com/journals/csed20

[18.02.2024].

Uwagi:

Folder access data

Folder Reading Notes and presentations

https://apsedupl.sharepoint.com/:f:/s/EducationNotOnlyPedagogicalConditions/EnN_0nuopZdBoDwJ

VpVrO-oBpvzAXkMmNzkpDi8-X9nYSw?e=6FURvf

2ECTS - 15h in class, 45h self-study, reading, preparing presentation and written note

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)