Die Inklusion der Behinderte
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | 00-0F-DIB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Die Inklusion der Behinderte |
Jednostka: | Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
2.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | niemiecki |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowe |
Pełny opis: |
TREŚCI PRZEDMIOTU: Nauka terminologii fachowej z zakresu pedagogiki specjalnej w języku niemieckim wymaga zarówno umiejętności semantycznych użycia słownictwa, jak i syntaktycznych oraz dyskursywnych. Celem przedmiotu jest trening korzystania z literatury pedagogicznej niemieckiego obszaru językowego oraz umiejętność czynnego posługiwania się tym słownictwem. Zakres tematów: 1. Słownictwo niemieckie z zakresu pedagogiki ogólnej. 2. Słownictwo niemieckie z zakresu pedagogiki specjalnej. 3. Adekwatne użycie słownictwa z poszanowaniem zasad charakterystycznych dla stylu naukowego języka niemieckiego. 4. Podstawowe osiągnięcia niemieckiej pedagogiki po II wojnie światowej. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Zna podstawową terminologię obcojęzyczną z zakresu studiów nad niepełnosprawnością. Umiejętności Zabiera głos w dyskusji lub debacie naukowej oraz zadaje pytania w dyskusji oraz przedstawia własne argumenty. Potrafi samodzielnie zdobywać wiedzę i rozwijać swoje umiejętności językowe, korzystając z różnych źródeł i nowoczesnych technologii. Posługuje się terminologią specjalistyczną związaną z kierunkiem studiów w danym języku obcym. Potrafi w sposób spójny w mowie i na piśmie wypowiadać się w języku obcym na wybrane tematy dotyczące swojego kierunku studiów. Kompetencje społeczne Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności językowych, rozumie potrze¬bę ciągłego dokształcania się językowego |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2019/2020" (zakończony)
Okres: | 2019-10-01 - 2020-02-16 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR LAB
CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium/warsztaty, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Kasper Sipowicz | |
Prowadzący grup: | Kasper Sipowicz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę | |
Skrócony opis: |
Sposób pomiaru efektów kształcenia: 1. Wiedza - kolokwium pisemne i ustne; 2. Umiejętności - dyskusja o pedagogice w języku niemieckim; 3. Kompetencje społeczne - korzystanie z literatury niemieckiego obszaru językowego w pracy z osobą z niepełnosprawnością |
|
Pełny opis: |
Nauka terminologii fachowej z zakresu pedagogiki specjalnej w języku niemieckim wymaga zarówno umiejętności semantycznych użycia słownictwa, jak i syntaktycznych oraz dyskursywnych. Celem przedmiotu jest trening korzystania z literatury pedagogicznej niemieckiego obszaru językowego oraz umiejętność czynnego posługiwania się tym słownictwem. Zakres tematów: 1. Słownictwo niemieckie z zakresu pedagogiki ogólnej. 2. Słownictwo niemieckie z zakresu pedagogiki specjalnej ze szczególnym uwzględnieniem inkluzji społecznej osób z niepełnosprawnościami. 3. Adekwatne użycie słownictwa z poszanowaniem zasad charakterystycznych dla stylu naukowego języka niemieckiego. 4. Podstawowe osiągnięcia niemieckiej pedagogiki po II wojnie światowej ze szczególnym uwzględnieniem inkluzji społecznej osób z niepełnosprawnościami. |
|
Literatura: |
1. Böhm, W. (2005). Wörterbuch der Pädagogik. Stuttgart: Alfred Kröner Verlag. 2. Böhm, W. (2013). Geschichte der Pädagogik. Von Platon bis zur Gegenwart. München: Verlag C.H. Beck. 3. Benner, D., Brüggen, F. (2011). Geschichte der Pädagogik. Vom Beginn der Neuzeit bis zur Gegenwart. Stuttgart: Reclam. 4. Bürli, A. (1997). Internationale Tendenzen in der Sonderpädagogik. Vergleichende Betrachtung mit Schwerpunkt auf den europäischen Raum. Hagen: Fernuniversität. 5. Fees, K. (2015). Geschichte der Pädagogik. Ein Kompaktkurs. Stuttgart: Verlag W. Kohlhammer. 6.Fend, H. (2006). Neue Theorie der Schule. Einführung in das Verstehen von Bildungssystemen. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. 7. Feyerer, E. (1998). Behindern Behinderte? Integrativer Unterricht auf der Sekundarstufe I. Innsbruck/Wien: Studien Verlag. 8. Feyerer, E., Prammer, W. (2003). Gemeinsamer Unterricht in der Sekundarstufe I. Anregungen für eine integrative Praxis. Weinheim: Beltz. 9. Honecker, M. (1995). Grundriß der Sozialethik. Berlin/New York: Verlag Walter de Gruyter. 10. Hübner, R. (2000). Die Rehabilitationspädagogik in der DDR: Zur Entwicklung einer Profession. Frankfurt am Main/Berlin/Bern/ Bruxelles/New York/Wien: Peter Lang Verlag. 11. Petersen, N. (2003). Geistigbehinderte Menschen - im Gefüge von Gesellschaft, Diakonie und Kirche. Münster/Hamburg/London: LIT Verlag. 12. Prengel, A. (2006). Pädagogik der Vielfalt. Verschiedenheit und Gleichberechtigung in Interkultureller, Feministischer und Integrativer Pädagogik. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften. 13. Beck, I. (red.) (2016). Inklusion im Gemeinwesen. Stuttgart: Verlag W. Kohlhammer. 14. Biermann, H. (red.) (2015). Inklusion im Beruf. Stuttgart: Verlag W. Kohlhammer. 15. Ahrbeck, B. (2014). Inklusion. Eine Kritik. Stuttgart: Verlag W. Kohlhammer. 16. Schnell, I. (red.) (2015). Herausforderung Inklusion. Theoriebildung und Praxis. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt. |
|
Uwagi: |
Metody dydaktyczne: 1. Praca nad tekstem niemieckojęzycznym - tłumaczenie (10 godz.) 2. Rozumienie tekstu czytanego w języka niemieckim (5 godz.) 3. Rozumienie ze słuchu (5 godz.) 4. Konwersacje w języku niemieckim na tematy pedagogiczne (10 godz.) Metody i kryteria oceniania: 1. Systematyczna ocena postępów w opanowywaniu niemieckiego słownictwa pedagogicznego w postaci regularnych sprawdzianów ustnych i pisemnych. 2. Aktywny udział w zajęciach. 3. Sprawdzian końcowy. Praca własna studenta: - samodzielna praca nad tekstem w j. niemieckim (20 godz.) - nauka słownictwa (20 godz.) - przygotowywanie tekstu w j. niemieckim (20 godz.) Przyjęto zasadę, że 25-30 godz. pracy własnej studenta odpowiada 1 punktowi ECTS. Sumaryczna liczba punktów ECTS: 2. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.