Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metodologia badań pedagogicznych ilościowych PC-5F-MBI1
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Babbie, E. (2004). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWN.

Łobocki M. (2010). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Impuls.

Rubacha K. (2019). Metody zbierania danych w badaniach pedagogicznych [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.) Pedagogika. Tom 1. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.

Rubacha K. (2016). Metodologia badań nad edukacją. Editions Spotkania Spółka z o.o. S.K.A

Efekty uczenia się:

Wiedza

Posiada rozszerzoną wiedzę o projektowaniu i prowadzeniu badań ilościowych w zakresie pedagogiki specjalnej.

Zna metodologiczne założenia prowadzenia badan ilościowych.

Zna metody, techniki i narzędzia stosowane w badaniach jakościowych.

Zna założenia analizy danych ilościowych.

Umiejętności

Planuje proces badań ilościowych.

Dobiera metody, techniki i narzędzia do celu badań ilościowych.

Konstruuje własne narzędzia do realizacji badań ilościowych.

Analizuje i interpretuje wyniki badań ilościowych, formułuje wnioski pedagogiczne z badań.

Kompetencje społeczne

Rozumie konieczność przestrzegania etyki badań naukowych.

Wykazuje gotowość przyjęcia odpowiedzialności za podejmowane decyzje związane z organizacją procesu diagnostycznego.

Metody i kryteria oceniania:

• Aktywność na zajęciach – zadania indywidualne, w parach lub małych grupach, wykonywane podczas zajęć i składane przez platformę MS Teams. Wartość: 20 punktów.

• Test śródsemestralny (z możliwością korzystania z własnych notatek na kartce A4) – praktyczny sprawdzian z zakresu omawianych zagadnień. Wartość: 40 punktów.

• Mini-projekt badawczy (praca w parach lub zespołach 3-osobowych) – projekt polegający na zaprojektowaniu badania ilościowego, przeprowadzeniu tego badania (zbieraniu danych ilościowych) oraz zaprezentowaniu wyników w formie plakatu naukowego. Wartość: 40 punktów.

Ogólnie, z przedmiotu można uzyskać maksymalnie 100 punktów. Ocena końcowa jest przyznawana na podstawie poniższej skali:

• 51–60 punktów – dostateczny (3)

• 61–70 punktów – dostateczny plus (3+)

• 71–80 punktów – dobry (4)

• 81–90 punktów – dobry plus (4+)

• 91–100 punktów – bardzo dobry (5)

Zakres tematów:

1. Sposoby pozyskiwania wiedzy w badaniach pedagogicznych

2. Metoda naukowa w badaniach pedagogicznych

3. Etapy procesu badawczego

4. Gdzie i w jaki sposób szukać literatury przedmiotu

5. Typy publikacji naukowych (artykuły empiryczne, przeglądy literatury, meta-analizy, inne)

6. Formułowanie pytań i hipotez badawczych

7. Zmienne i ich rodzaje

8. Schematy badawcze

9. Skale pomiarowe

10. Operacjonalizacja zmiennych i tworzenie wskaźników

11. Struktura kwestionariuszy/ skal/ testów służących do pomiaru konstruktów pedagogicznych

12. Projektowanie kwestionariuszy ankiet (zasady tworzenia pytań i kafeterii ankietowych, często powtarzane błędy w tworzeniu ankiet)

13. Projektowanie eksperymentów pedagogicznych (grupy eksperymentalne i kontrolne, manipulacja zmiennymi, kontrola/ eliminacja zmiennych zakłócających)

14. Próba i populacja (dobór próby, rodzaje próbkowania, reprezentatywność)

15. Trafność i rzetelność

16. Struktura i charakterystyka artykułu naukowego / raportu z badań ilościowych

Metody dydaktyczne:

• Aktywności na zajęciach (indywidualne, w parach, w małych grupach). Przykłady:

o Tworzenie mapy konceptualnej metodą „jigsaw”.

o Analiza błędów w gotowych kwestionariuszach ankiet.

o Krytyczna analiza artykułów naukowych na podstawie zestawu pytań.

• Self-quizy do wykonania w domu dla chętnych:

o Krótkie quizy online umożliwiające samodzielne sprawdzenie wiedzy.

• E-learning – Podstawy metodologii badań ilościowych dla chętnych:

o Dostępne moduły online, które ułatwiają naukę podstawowych pojęć i zagadnień metodologicznych.

• Przeprowadzanie i omówienie eksperymentów klasowych.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy czwartek, 9:50 - 11:25, Budynek z aulami C, sala 3131/3132
Małgorzata Korko 21/ szczegóły
2 każdy czwartek, 13:30 - 15:05, Budynek z aulami C, sala 3131/3132
Małgorzata Korko 11/ szczegóły
3 każdy piątek, 9:50 - 11:25, Budynek z aulami C, sala 3093/3094
Małgorzata Korko 20/ szczegóły
4 każda środa, 11:40 - 13:15, Budynek dydaktyczny - główny A, sala 1070/1071
Małgorzata Korko 18/ szczegóły
5 każdy czwartek, 11:40 - 13:15, Budynek z aulami C, sala 3131/3132
Małgorzata Korko 18/ szczegóły
6 każdy piątek, 8:00 - 9:35, Budynek z aulami C, sala 3093/3094
Małgorzata Korko 23/ szczegóły
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)