Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży PC-5F-PDK1
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2024/2025

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

• American Psychiatric Association (2015). Kryteria diagnostyczne DSM-5: desk reference / redakcja naukowa wydania polskiego Piotr Gałecki. American Psychiatric Association.

• WHO (1994). Klasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD-10: badawcze kryteria diagnostyczne.

Literatura dodatkowa (odpowiedni rozdział do każdego tematu):

• Grzegorzewska, I., Cierpiałowska, L., Borkowska, A. R. (2020). Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży. Wydawnictwo PWN.

• Kendall, P. (2004). Zaburzenia okresu dzieciństwa i adolescencji. Gdańsk: GWP.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Zna przedmiot i zadania psychologii klinicznej oraz jej miejsce w systemie nauk.

Zna terminologię stosowaną w psychologii klinicznej, w tym pojęcie normy, normalności i zdrowia.

Potrafi opisać dysharmonie i zaburzenia rozwojowe u uczniów, w tym zaburzenia emocjonalne i behawioralne oraz całościowe zaburzenia rozwoju. Zna ich obraz kliniczny, kryteria diagnostyczne oraz uwarunkowania problemów klinicznych w rozwoju dzieci i młodzieży.

Zna i rozumie problematykę stresu, sytuacji kryzysowych i uzależnień oraz sposoby radzenia sobie z nimi, psychologicznych następstw doświadczeń traumatycznych, w tym choroby przewlekłej lub niepełnosprawności.

Rozumie psychologiczne aspekty zaburzeń komunikacji językowej.

Zna metody diagnozy i formy pomocy psychologicznej w rozwiązywaniu problemów zdrowotnych.

Zna zasady etycznego postępowania psychologa klinicznego.

Umiejętności

Potrafi opisać rodzaje i modele zdrowia i choroby, pojęcia normy i patologii.

Potrafi scharakteryzować wybrane zaburzenia rozwojowe oraz zaburzenia zdrowia psychicznego w okresie dzieciństwa i adolescencji.

Potrafi określać w oparciu o kryteria diagnostyczne rodzaj zaburzenia i jego specyficzne cechy.

Potrafi przewidywać skutki występowania różnorodnych zaburzeń u dzieci; rozpoznawać bariery i trudności dzieci i młodzieży w procesie uczenia się.

Kompetencje społeczne

Wykazuje gotowość krytycznej oceny i umiejętności własnych z zakresu zagadnień z psychologii klinicznej podczas rozwiązywania problemów dzieci i młodzieży.

Wykazuje wrażliwość na problemy z obszaru psychologii klinicznej oraz prezentuje właściwą postawę wobec dzieci i młodzieży. Prezentuje właściwą postawę wobec uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Metody i kryteria oceniania:

Warunki zaliczenia ćwiczeń:

· Pisemne kolokwium końcowe (próg zaliczenia 50% punktów +1);

· krótkie testy z pytaniami otwartymi na zajęciach (tzw. wejściówki);

· zadania wykonywane w trakcie zajęć;

· projekt grupowy.

Zakres tematów:

Tematyka ćwiczeń:

Zaburzenia należące do spektrum autyzmu

Specyficzne zaburzenia uczenia się

Niepełnosprawność intelektualna

Zaburzenie z deficytem uwagi i nadaktywnością

Zaburzenia nastroju

Zaburzenia jedzenie i odżywiania się

Zaburzenia lękowe

Metody dydaktyczne:

praca w grupach projektowych,

prezentacja,

omawianie studium przypadku

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 13:30 - 15:05, Budynek dydaktyczny - główny A, sala 1205
Dominika Wiśniewska 23/ szczegóły
2 każda środa, 13:30 - 15:05, Budynek dydaktyczny - główny A, sala 1203
Iwona Omelańczuk 26/ szczegóły
3 każdy wtorek, 11:40 - 13:15, Budynek biblioteczno-dydaktyczny B, sala 2122
Iwona Omelańczuk 18/ szczegóły
4 każdy wtorek, 8:00 - 9:35, Budynek biblioteczno-dydaktyczny B, sala 2119
Iwona Omelańczuk 21/ szczegóły
5 każdy czwartek, 11:40 - 13:15, Budynek dydaktyczny - główny A, sala 1208
Iwona Omelańczuk 22/ szczegóły
6 każdy wtorek, 9:50 - 11:25, Budynek biblioteczno-dydaktyczny B, sala 2119
Iwona Omelańczuk 18/ szczegóły
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)