Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Współczesne problemy socjologii PE-2F-WSO1
Wykład (WYK) Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

1. C. Lasch: Bunt elit, Platan, 1997

2. J. Zielonka: Kontrrewolucja. Liberalna Europa w odwrocie, PWN 2018

3. G. Thereborn: Nierówność, która zabija, PWN 2013

4. T. Stawiszyński: Ucieczka od bezradności, Znak 2021

5. Oswajając zmienność. Kultura lokalna z perspektywy domów kultury, NCK, Warszawa 2020

6. P. Sztompka: Zaufanie, fundament społeczeństwa, Wydawnictwo Plus, Poznań 2007

7. K.W. Frieske, I. Zakrzewska, (red.): Dialog społeczny i jego konteksty, CPS 'Dialog', 2020

8. D. Acemoglu, J.A. Robinson: Wąski korytarz. Państwa, Społeczeństwa i losy wolności, Poznań 2022

9. N. Taleb: Czarny łabędź. Jak nieprzewidywalne zdarzenia rządzą naszym życiem, Wydawnictwo ZYSK, Poznań 2020

10. J. Hausner, M. Krzykawski: Gospodarka i entropia. Jak wyjść z polikryzysu?, Wydawnictwo Naukowe Scholar, warszawa 2023

11. T. Stawiszyński: Reguły na czas chaosu, Znak Literanova, Warszawa 2022.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student /studentka zna i rozumie źródła wybranych problemów, jakie są poruszane we współczesnej socjologii. Potrafi odtworzyć kontekst ich przemian oraz określić kierunek tych zmian.

Umiejętności

Student /studentka potrafi w sposób refleksyjny i krytyczny wykorzystać posiadaną wiedzę teoretyczną ze wskazanych obszarów współczesnej socjologii, poprawnie konstruować pisemne i ustne wypowiedzi na tematy związane z omawianą problematyką.

Kompetencje społeczne

Student /studentka ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, które jest gotowy/gotowa do wykorzystania w ramach podejmowania wyzwań zawodowych i osobistych, indywidualnych i zespołowych.

Metody i kryteria oceniania:

Efekty uczenia będą weryfikowane na podstawie: dyskusji podczas wykładów oraz egzaminu końcowego, który będzie miał formę pisemną i będzie składał się z pytań otwartych dotyczących problematyki będącej tematem lektur oraz wykładów.

Ocena jest funkcją a/ zaliczenia egzaminu końcowego - 80 % b/ aktywności w toku wykładu - 10%; c/ obecności - 10 %. W zależności od dynamiki wykładu możliwe są odstępstwa od wskazanych zasad, ale to będzie uzgadniane ze słuchaczami.

Nakład pracy studenta: ok. 70 godz., w tym: a/ obecność na wykładach - 15 godz. b/ przyswojenie sobie prezentowanych treści - 20 godz. c/ przegląd zalecanych lektur - 20 godz. c/ przygotowanie do testu końcowego 15 godz

Zakres tematów:

1. Scenariusze przyszłości. Krytyczna refleksja trzydzieści lat później

2. Niepewność a oswajanie zmienności

3. Fundamenty współczesnego społeczeństwa. Kryzys zaufania i bezpieczeństwa?

4. Wolność w doświadczeniu kryzysu.

5. Prognozy na przyszłość w czasach polikryzysu i chaosu.

Metody dydaktyczne:

Wykład wspierany prezentacjami. Słuchacze wykładu są zapraszani do aktywnego uczestnictwa w postaci komentarzy, pytań czy propozycji rozwinięcia zagadnień szczegółowych.

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu, (sala nieznana)
Beata Nessel-Łukasik 38/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)