Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Psychologia rozwoju człowieka z elementami psychopatologii LO-3F-PIC
Wykład (WYK) Semestr letni 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Brzezińska, A.I. (red.). (2021). Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Harwas-Napierała, B., Trempała, J. (red.). (2000). Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Tom 2. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Schaffer, H.R. (2016). Psychologia dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Strelau, J. (red.). (2000). Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Podstawy psychologii. Gdańsk: GWP. - rozdział 7 i 8.

Vasta, R., Haith, M., Miller, S. (1995). Psychologia dziecka. Warszawa: WSiP.

Literatura uzupełniająca:

Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Bieńkowska, A. (2022). Dzieciństwo z perspektywy rozwoju. W: A. Bieńkowska, D. Danielewicz (red.), Rozwój w okresie dzieciństwa. Zagrożenia i zaburzenia (s. 9-31). Warszawa: Wydawnictwo APS.

Brzezińska, A.I., Appelt, K., Ziółkowska, B. (2021). Psychologia rozwoju człowieka. Sopot: Wydawnictwo GWP.

Oleś, P.K. (2011). Psychologia człowieka dorosłego. Ciągłość-zmiana-integracja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Efekty uczenia się:

Student zna:

- specyfikę rozwoju w poszczególnych okresach,

- trudności i obszary mogące wymagać wsparcia w odniesieniu do poszczególnych etapów rozwoju,

- terminologię związaną z psychologią rozwojową.

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin końcowy - zalicza 60% poprawnych odpowiedzi.

Zakres tematów:

1. Pojęcie rozwoju i zmiany rozwojowej. Rodzaje zmian rozwojowych. Modele zmian rozwojowych. Główne determinanty zmiany rozwojowej.

2. Różnice indywidualne w rozwoju. Czynniki rozwoju i źródła różnic w rozwoju.

3. Koncepcja okresów krytycznych, optymalnych i sensytywnych w rozwoju. Środowisko rozwoju – struktura i konsekwencje.

4. Rozwój intelektualny wg koncepcji Jeana Piageta. Społeczno-poznawcza teoria rozwoju Lwa Wygotskiego. Implikacje koncepcji rozwoju intelektualnego dla oddziaływań wychowawczych, edukacyjnych i rewalidacyjnych. Rozwój myślenia w dorosłości.

5. Przemiany w sferze emocjonalno-społecznej w cyklu całożyciowym.

Metody dydaktyczne:

- wykład

- dyskusja

- analiza przypadków

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 11:40 - 13:15, sala 3093/3094
Magdalena Kruk-Rogucka 21/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek z aulami C
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)