Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane zagadnienia pracy socjalnej PE-2M-BPR
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura przedmiotu:

obowiązkowa:

1. Frysztacki K. (red.): Praca socjalna. 30 wykładów. PWN, Warszawa 2019.

2. Grudziewska E., Sędzicki M. (red.): Praktyka pracy socjalnej. Difin, Warszawa 2018. 

3.Howe D.: Krótkie wprowadzenie do teorii pracy socjalnej. Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2011.

4. Łuszczyńska M., Grudziewska E., Łuczyńska M. (red.): Praca socjalna. Wokół wolności i obywatelskości. Impuls, Kraków 2021.

5. Ustawa z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dz. U. z 2023, póz. 91 z późń. zm.)

Literatura przedmiotu (uzupełniająca):

1. Frysztacki K., Piątek K. (red.): Wielowymiarowość pracy socjalnej. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2002.

2. Krasiejko I.: Pracownik socjalny jako refleksyjny praktyk. Refleksyjna edukacja metodyki pracy socjalnej. Difin, Warszawa 2023.

3. Bokajło W., Dziubka K.(red.): Społeczeństwo obywatelskie. Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001.

4. Žilova A., Janigova E.: Teoria i zarządzanie w pracy socjalnej. Międzynarodowa Fundacja Naukowców i Pedagogów „Scientia, Ars Educatio”, UKiP J. & D. Gębka, Kraków, Gliwice 2008.

5.Gizowski M.: Wybrane aspekty pracy socjalnej: Analiza krytyczna. (Podręcznik akademicki). Nadbałtycki Ośrodek Naukowo – Dokumentacyjny Marcin Welz, Gdańsk 2011.

6. Czasopismo „Praca Socjalna”, „Polityka Społeczna: Studia i Dyskusje” i inne.

7. Grudziewska E. (red.) Metodyka Pracy Socjalnej, cz. 1, 2, 3, 4. Difin, Warszawa 2021-2022 (seria wydawnicza).

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę, obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych.

Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.

Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach kształcenia, wychowania i opieki.

Umiejętności

Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych w celu diagnozowania złożonych problemów pedagogicznych, ich pogłębionej analizy oraz projektowania działań praktycznych. 

Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów z obszaru subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych, projektować przebieg oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej.

Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania zadań pedagoga.

Posiada pogłębione umiejętności komunikacyjne, umie właściwie prezentować własne stanowisko, popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych; potrafi prowadzić debatę, analizować i syntetyzować jej tematykę i obecne w niej stanowiska.

Kompetencje społeczne

Przejawia krytyczne podejście do poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dąży do rozwoju osobistego i zawodowego.

Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych; przejawia pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej.

Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutków.

Metody i kryteria oceniania:

1. W przypadku osób z niepełnosprawnością zasady zaliczenia są dostosowane do możliwości osób studiujących.

2. Zaliczenie ćwiczeń w formie pracy zespołowej, przygotowanie i zaprezentowanie koncepcji działań metodą projektu dla konkretnej grupy osób potrzebujących wsparcia i pomocy.

Zakres tematów:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Istota oraz geneza pracy socjalnej. Praca socjalna w interdyscyplinarnym splocie nauk społecznych. Prawno-człowieczy wymiar pracy socjalnej. Praca socjalna jako instytucja polityki społecznej państwa. Współczesne stanowiska teoretyczne pracy socjalnej. Profesjonalne pomaganie – metody i procesy. „Nowa” praca socjalna. Praca socjalna wobec zmiany społecznej na tle ewolucji życia społecznego. Praca środowiskowa a aktywne obywatelstwo. Pracownicy socjalni w rolach terapeutycznych. Praca socjalna na rzecz dzieci, kobiet i seniorów oraz innych grup oraz środowisk społecznych.

Metody dydaktyczne:

Podające i poszukujące

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 13:30 - 15:05, sala 4227
każdy poniedziałek, 15:20 - 16:05, sala 4227
Ewa Grudziewska 26/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek D
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)