Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Wybrane zagadnienia pracy socjalnej PE-2M-BPR
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy dla niestacjonarnych 2023/2024

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Literatura przedmiotu:

obowiązkowa:

1. Frysztacki K. (red.): Praca socjalna. 30 wykładów. PWN, Warszawa 2019.

2. Grudziewska E., Sędzicki M. (red.): Praktyka pracy socjalnej. Difin, Warszawa 2018. 

3.Howe D.: Krótkie wprowadzenie do teorii pracy socjalnej. Instytut Rozwoju Służb Społecznych, Warszawa 2011.

Akty prawne:

1. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 11 maja 2023 roku w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o ekonomii społecznej. Dz. U. 2023, poz. 1287.

2.Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 7 kwietnia 2023 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o pomocy społecznej. Dz. U. 2023, poz.901. Zmiana z dnia 28 lipca 2023 r. Dz. U. 2023, poz. 1693.

3. Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zrealizowaniu usług społecznych przez centrum usług społecznych. Dz. U. 2019, poz. 1818.

4. Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 07 lipca 2023 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Dz. U. 2023, poz. 1426.

Literatura przedmiotu (uzupełniająca):

1. Frysztacki K., Piątek K. (red.): Wielowymiarowość pracy socjalnej. Wydawnictwo Edukacyjne Akapit, Toruń 2002.

2. Krasiejko I.: Pracownik socjalny jako refleksyjny praktyk. Refleksyjna edukacja metodyki pracy socjalnej. Difin, Warszawa 2023.

3. Bokajło W., Dziubka K.(red.): Społeczeństwo obywatelskie. Wyd. Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2001.

4. Žilova A., Janigova E.: Teoria i zarządzanie w pracy socjalnej. Międzynarodowa Fundacja Naukowców i Pedagogów „Scientia, Ars Educatio”, UKiP J. & D. Gębka, Kraków, Gliwice 2008.

5.Gizowski M.: Wybrane aspekty pracy socjalnej: Analiza krytyczna. (Podręcznik akademicki). Nadbałtycki Ośrodek Naukowo – Dokumentacyjny Marcin Welz, Gdańsk 2011.

6. Czasopismo „Praca Socjalna”, „Polityka Społeczna: Studia i Dyskusje” i inne.

7. Lipowicz E.: Praca socjalna z rodziną: diagnoza, projektowanie, zmiana. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2014.

8. Stanek K.: Praca socjalna z osobą lub rodziną z problemem przemocy. Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich, Warszawa 2014.

9. Wasilewska - Ostrowska K. M.: Praca socjalna z osobą uzależnioną i jej rodziną. Wybrane problemy. Difin, Warszawa 2014.

Efekty uczenia się:

Wiedza

Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę, obejmującą kluczowe zagadnienia z zakresu subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych.

Ma rozszerzoną wiedzę o różnych rodzajach struktur społecznych i instytucjach życia społecznego, jak też różnych środowiskach wychowawczych, ich specyfice i procesach w nich zachodzących.

Ma uporządkowaną wiedzę o uczestnikach i realizatorach kształcenia, wychowania i opieki.

Umiejętności

Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych w celu diagnozowania złożonych problemów pedagogicznych, ich pogłębionej analizy oraz projektowania działań praktycznych. 

Potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów z obszaru subdyscyplin pedagogiki i wybranych obszarów interdyscyplinarnych, projektować przebieg oraz przewidywać skutki planowanych działań w obszarach praktyki pedagogicznej.

Potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania zadań pedagoga.

Posiada pogłębione umiejętności komunikacyjne, umie właściwie prezentować własne stanowisko, popierając je rozbudowaną argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych; potrafi prowadzić debatę, analizować i syntetyzować jej tematykę i obecne w niej stanowiska.

Kompetencje społeczne

Przejawia krytyczne podejście do poziomu swojej wiedzy i umiejętności, dąży do rozwoju osobistego i zawodowego.

Docenia znaczenie nauk pedagogicznych dla rozwoju jednostki i prawidłowych więzi w środowiskach społecznych; przejawia pozytywne nastawienie do nabywania wiedzy z zakresu studiowanej dyscypliny naukowej i budowania warsztatu pracy pedagoga, a w sytuacjach problemowych poszukuje wiedzy eksperckiej.

Odznacza się odpowiedzialnością za własne przygotowanie do pracy, podejmowane decyzje i prowadzone działania oraz ich skutków.

Metody i kryteria oceniania:

1. W przypadku osób z niepełnosprawnością zasady zaliczenia są dostosowane do możliwości osób studiujących.

2. Zaliczenie z całego materiału w formie pisemnej, stacjonarnej, opisowej, 3 pytania problemowe, każde punktowane po 10 punktów, maksimum 30 punktów, minimum 15 punktów czyli 50 % na ocenę dostateczną. Punktowany jest stopień poprawności udzielonych odpowiedzi oraz stopień wyczerpania informacji w zakresie danego zagadnienia, podanych przez osobę studiującą w ramach zaliczenia.

Zakres tematów:

TREŚCI PROGRAMOWE:

Istota oraz geneza pracy socjalnej. Praca socjalna w interdyscyplinarnym splocie nauk społecznych. Prawno-człowieczy wymiar pracy socjalnej. Praca socjalna jako instytucja polityki społecznej państwa. Współczesne stanowiska teoretyczne pracy socjalnej. Profesjonalne pomaganie – metody i procesy. „Nowa” praca socjalna. Praca socjalna wobec zmiany społecznej na tle ewolucji życia społecznego. Praca środowiskowa a aktywne obywatelstwo. Społeczeństwo obywatelskie. Pracownicy socjalni w rolach terapeutycznych. Praca socjalna na rzecz dzieci, kobiet i seniorów oraz innych grup oraz środowisk społecznych.

Metody dydaktyczne:

podające i poszukujące

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 jednokrotnie, sobota (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 10:30 - 12:55, (sala nieznana)
Anna Kruk 26/ szczegóły
2 jednokrotnie, niedziela (konkretny dzień, zobacz opis przedmiotu), 13:15 - 15:40, (sala nieznana)
Anna Kruk 24/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)