Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia pracy socjalnej PS-3F-HPS1
Wykład (WYK) Semestr letni 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

Beckett C., Podstawy teorii dla praktyków pracy socjalnej, Wydawnictwo APS, Warszawa: 2010.

Frysztacki K., Praca socjalna. 30 wykładów, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2019.

Skidmore R.A., Thackeray M.G., Wprowadzenie do pracy socjalnej, Wydawnictwo "Śląsk", Katowice 1998.

Szmagalski J., Rozwój koncepcji pracy socjalnej na świecie Jedna czy wiele?, Wydawnictwo Difin, Warszawa 2018.

Efekty uczenia się:

Wiedza

zna i rozumie różne obszary problemowe z zakresu pracy socjalnej w kontekście rozwoju koncepcji pracy socjalnej w aspekcie

politycznym, kulturowym i społecznym w skali globalnej i krajowej; posiada podstawową wiedzę o znaczeniu pracy socjalnej w systemie

nauk oraz o jej przedmiotowo-metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami naukowymi; zna zastosowania praktyczne tej wiedzy

w działalności zawodowej;

posiada wiedzę na temat funkcjonowania człowieka w społeczeństwie i struktur społecznych w aspekcie kształtowania się myśli pracy

socjalnej oraz wpływu na jej rozwój współczesnej cywilizacji;

Umiejętności

potrafi wykorzystać dostępne zasoby wiedzy zgodnie ze standardami zawodowymi istotnymi w pracy socjalnej;

potrafi przygotować prace pisemne oraz wystąpienia ustne, dotyczące szczegółowych zagadnień odnoszących się do historii pracy

socjalnej;

posługuje się zasadami prawnymi i etycznymi, a także standardami zawodowymi istotnymi z punktu widzenia pomocy społecznej,

uwzględniając wytyczne międzynarodowych organizacji pracy socjalnej;

Kompetencje społeczne

jest gotów jest do krytycznej oceny posiadanej wiedzy i odbieranych treści z zakresu historii pracy socjalnej uwzględniającej rozwój myśli

pracy socjalnej na świecie;

rozumie potrzebę̨ ciągłego pogłębiania wiedzy z zakresu pracy socjalnej niezbędnej w rozwoju osobistym i zawodowym;

przestrzega zasady etyki zawodowej i dba o dorobek i tradycje zawodu pracownika socjalnego;

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin: pisemny 25 pytań: 20 pytań zamkniętych, 5 pytań otwartych; (50%+1);

obecność oraz przygotowanie do zajęć,

aktywny udział w zajęciach,,

Zakres tematów:

I. Wprowadzenie do przedmiotu, określenie tematyki zajęć, wymagań oraz formy zaliczenia. Prezentacja najważniejszych informacji.

II. Kontekst historyczny zaistnienia pracy socjalnej.

2.1. Początki pracy socjalnej na przełomie XIX i XX wieku – inicjatywy angielskie i amerykańskie.

2.2. Od dobroczynności do naukowej filantropii.

2.3. Od pracy wolontariackiej do profesjonalizacji.

III. Procesy powstawania pracy socjalnej w Europie.

IV. Dynamika rozprzestrzeniania się pracy socjalnej na inne kontynenty.

4.1. Westernizacja.

4.2. Indygenizacja.

4.3. Uniwersalizacja.

V. Losy pracy socjalnej w państwach zawładniętych pod hasłami ideologii komunizmu.

VI. Rozwój międzynarodowych organizacji pracy socjalnej.

VII. Praca socjalna w Polsce.

7.1. Korzenie pracy socjalnej pod zaborami.

7.2. W okresie II Rzeczypospolitej.

7.3. W czasie II wojny światowej.

7.4. Przemiany od zakończenia wojny do przełomu ustrojowego 1989/1990.

7.5. Ustawowe usankcjonowanie pracy socjalnej 1990 – konsekwencje dla przyszłości.

Metody dydaktyczne:

Metody podające: mini wykład;

Metody poszukujące: problemowe (metoda problemowa i sytuacyjna),

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy wtorek, 17:10 - 18:45, (sala nieznana)
Katarzyna Stanek 15/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.0.0-7 (2024-02-19)