Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pedagogika ogólna PC-5F-PEO1
Ćwiczenia (CW) Semestr zimowy 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 15
Limit miejsc: (brak limitu)
Zakres tematów:

I. Zajęcia organizacyjne. Omówienie programu, wymagań i warunków zaliczeń, poznanie grupy.

II. Nurty wychowania: nurt wychowania naturalnego na tle socjalizacji.

Rodzina. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mikro” – rodziny. Możliwości i ograniczenia podmiotowości i dialogu w wychowaniu w rodzinie

1. Gordon T., Wychowanie bez porażek, Warszawa 1991 lub: Wychowanie bez porażek w praktyce, Warszawa 1994

2. Sławiński S., Wychowanie do posłuszeństwa, lub. Spór o wychowanie do posłuszeństwa, w: Bici biją, red. J. Bińczycka, Warszawa 2002, s. 44 – 58.

3. Eichelberger W., O co pytają dzieci. O miłości i wychowaniu, Warszawa 1999.

III. Nurty wychowania: nurt wychowania celowego – instytucjonalnego.

Szkoła. Współczesne środowiska i praktyki wychowawcze na poziomie „mezo” – szkoły. Przemoc czy emancypacja instytucji wychowujących

1. Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa 2004 (Cz. II Gołębniak D., Szkoła wspomagająca rozwój, s. 98-122; Surzykiewicz J., Agresja i przemoc w szkole, s. 270-290) lub Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2019 (s. 859-875; 981-1002)

2. Granice wolności i przymusu w edukacji szkolnej, red. Danilewska J., Kraków 2001.

IV. Nurty wychowania: nurt intencjonalnych wpływów społecznych na tle oddziaływań kultury masowej i mediów.

1. Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2019 (s. 407-417)

2.Szkudlarek T., Media. Szkic z filozofii i pedagogiki dystansu, Kraków 1999, s. 108 – 138

3. Jankowski D., Pedagogika kultury. Studia i koncepcja, Kraków 2006, s. 73- 92

4. Prezentacja badań dotyczących uczestnictwa dzieci i młodzieży w instytucjach kultury – opracowania studentów.

V. Nurty wychowania: samowychowanie.

1. Śliwerski B., Wychowanie jako samorealizacja, samowychowanie, w: Podstawowe prawidłowości pedagogiki. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo APS, Warszawa 2011, s. 215-224

2. Z zagadnień samowychowania studentów, red. J. Bińczycka, Prace pedagogiczne 18, Katowice 1983

3. M. Dudzikowa, Praca młodzieży nad sobą. Z teorii i praktyki, warszawa1993

VI. Rzeczywistość XXI wieku i wyzwania, które stawia przed wychowaniem.

1. Humanistyka przełomu wieków, red. J. Kozieleckiego, Kraków 1999, (cz.III, Morawski S., W Janusowym widnokręgu s. 287 - 308.) lub Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz.2 Warszawa 2004 (Cz. II Melosik Z., Kultura popularna jako czynnik socjalizacji, s. 68-92) lub Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Warszawa 2019 (s. 365-380; 549-556)

2. Melosik Z., Szkudlarek T., Kultura, tożsamość, edukacja – migotanie znaczeń, Kraków 1998

3. Toffler A., Trzecia fala, Warszawa 1997 lub: Budowa nowej cywilizacji. Polityka trzeciej fali, Poznań 1995 lub: Wojna i antywojna, Warszawa 1997

4. Ritzer G., McDonaldyzacja społeczeństwa, Muza 1997

VII. Podstawowe pojęcia pedagogiczne: edukacja, wychowanie, kształcenie, opieka, socjalizacja, inkulturacja.

1. Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, cz. 1 Warszawa 2003. (Cz. I , K. Rubacha, Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin, s. 18 – 33)

2. Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993. Cz. III , Roz.I Pojęcie wychowania, s 164 – 181.

3. Bińczycka J., Między przemocą a swobodą w wychowaniu, Kraków 1997

4. Słowniki i leksykony pedagogiczne – hasła: edukacja, wychowanie, kształcenie, opieka, socjalizacja, inkulturacja.

VIII. Podsumowanie/ powtórzenie/ prezentacje własne studentów.

Wymagania:

- obecność na zajęciach i aktywny w nich udział,

- przygotowanie i przedstawienie na forum grupy mapy pojęć pedagogicznych, słownika pojęć pedagogicznych lub uargumentowanej tezy pedagogicznej.

Pozdrawiamy i życzymy powodzenia!

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każdy poniedziałek, 9:50 - 11:25, sala 1104/1105
Konrad Pasikowski 21/ szczegóły
2 każdy poniedziałek, 11:40 - 13:15, sala 1104/1105
Konrad Pasikowski 24/ szczegóły
3 każdy poniedziałek, 11:40 - 13:15, sala 1073/1074
Konrad Pasikowski 20/ szczegóły
4 każdy poniedziałek, 13:30 - 15:05, sala 1073/1074
Konrad Pasikowski 22/ szczegóły
5 każdy poniedziałek, 15:20 - 16:55, sala 1073/1074
Konrad Pasikowski 23/ szczegóły
6 każda środa, 15:20 - 16:55, sala 1070/1071
Agnieszka Zamarian 21/ szczegóły
7 każda środa, 13:30 - 15:05, sala 1070/1071
Agnieszka Zamarian 22/ szczegóły
Wszystkie zajęcia odbywają się w budynku:
Budynek dydaktyczny - główny A
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)