Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

III sektor SC-3F-SEK
Ćwiczenia (CW) Semestr letni 2022/2023

Informacje o zajęciach (wspólne dla wszystkich grup)

Liczba godzin: 30
Limit miejsc: (brak limitu)
Literatura:

E. Leś, Dobroczynność, wolontariat, praca socjalna, [w:] Praca socjalna 30 wykładów, (red.) K. Frysztacki, Warszawa, 2019, s. 213-227.

E. Leś, Rola organizacji trzeciego sektora w usługach społecznych w Polsce, [w:] Polityka społeczna, (red.) G. Firlit-Fesnak, J. Męcina, Warszawa, 2018, s. 472-492.

M. Arczewska Współpraca administracji publicznej i organizacji pozarządowych w tworzeniu polityk publicznych dotyczących spraw społecznych i ochrony środowiska

https://www.civitas.edu.pl/pub/nasza_uczelnia/projekty_badawcze/Model_wspolpracy/ISP%20Ekspertyza%20nr%202.PDF

Arczewska Magdalena, Nie tylko jedna ustawa. Prawo o organizacjach

pozarządowych, Wydanie uzupełnione, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa, 2009

Efekty uczenia się:

Wiedza

Student/-ka rozumie historyczny i ideologiczny kontekst dyskusji dotyczących rozwoju społeczeństwa obywatelskiego.

Potrafi interpretować wskazane różnice w obowiązujących przepisach dotyczących organizacji pozarządowych.

Rozumie tradycje i przesłanki dystynkcji „prywatne vs publiczne” i potrafi wskazać okoliczności ewolucji instytucjonalnych form tej dystynkcji; potrafi zinterpretować fenomen tzw. quangos (quasi non governmental organizations) i zna podstawowe wyniki badań w tym zakresie.

Zna strukturę organizacji pozarządowych we współczesnej Polsce i złożoność mechanizmów ich finansowania oraz towarzyszące im konflikty interesów.

Zna źródła podstawowych informacji o organizacjach pozarządowych w Polsce.

Rozumie zasady szukania kompromisów pomiędzy realizacją statutowych celów organizacji pozarządowych i komercyjnych zasad gromadzenia środków na działalność organizacji pozarządowych.

Umiejętności

Student/-ka potrafi analizować źródła finansowania organizacji pozarządowych we współczesnej Polsce.

Dostrzega różnice pomiędzy tradycyjną filantropią, funkcjonowaniem zasady wzajemności i współczesnym egoaltruizmem.

Potrafi na podstawie powyższych danych interpretować kierunki rozwoju organizacji III sektora.

Potrafi przygotowywać diagnostyczne raporty o funkcjonowaniu organizacji pozarządowych i wykorzystywać w tym celu dane o funkcjonowaniu tzw. organizacji pożytku publicznego.

Potrafi odpowiedzieć na pytanie o przesłanki wyboru tych OPP, które są warte finansowania w ramach tzw. „1,5 %” i przedstawić swoje poglądy w sposób zrozumiały dla różnych grup odbiorców.

Potrafi analizować rozmaite modele funkcjonowania organizacji III sektora w innych krajach w oparciu o obcojęzyczną literaturę przedmiotu - w szczególności w oparciu o dane zawarte w Eurostacie.

Potrafi wypracować sobie opinię o stanie III sektora we współczesnej Polsce i przedyskutować tę opinię z innymi.

Kompetencje społeczne

Student/-ka dostrzega potrzebę zakorzenienia swoich opinii o organizacjach pozarządowych w dostępnych danych empirycznych i konieczność modyfikowania tych opinii stosownie do bieżących zmian instytucjonalnych.

Jest gotów/-owa łączyć wiedzę o funkcjonowaniu organizacji pozarządowych w kraju z aktywnością zmierzającą do ich doskonalenia.

Metody i kryteria oceniania:

Obecność (dozwolone są dwie nieobecności nieusprawiedliwione), czytanie zadanej literatury, aktywność na zajęciach, w tym uzupełnianie w grupach wniosku projektowego w ramach tzw. małych grantów.

Zakres tematów:

TREŚCI PROGRAMOWE

1. Wprowadzenie w problematykę III sektora we współczesnej Polsce i przedstawieniu meandrów jego rozwoju.

2. Przegląd podstawowych, koncepcji społeczeństwa obywatelskiego i obywatela oraz ich związków z klasyczną, grecką ideą demokracji i z tradycją liberalną, a także postulatu „obywatelskiej partycypacji” i jej form.

3. Instytucjonalne formy społeczeństwa obywatelskiego we współczesnej Polsce.

4. Organizacje III sektora jako jedna z form istnienia społeczeństwa obywatelskiego - obok tzw. ruchów masowych.

5. III sektor jako sposób organizowania się ludzi poza systemem politycznym.

6. Quangos, czyli quasi non-governmental organizations.

7. Miejsce organizacji pozarządowych w spektrum „publiczne – prywatne”.

Metody dydaktyczne:

konwersatorium, metoda warsztatowa, metoda facylitacji, analiza raportów i opracowań, prezentacja, debata, uzupełnianie wniosków, wizyta studyjna, spotkanie z praktykami

Grupy zajęciowe

zobacz na planie zajęć

Grupa Termin(y) Prowadzący Miejsca Liczba osób w grupie / limit miejsc Akcje
1 każda środa, 15:20 - 16:55, Budynek biblioteczno-dydaktyczny B, sala 2225
Arkadiusz Korycki 17/ szczegóły
2 każdy wtorek, 11:40 - 13:15, Budynek biblioteczno-dydaktyczny B, sala 2119
Karolina Kehl 23/ szczegóły
3 każdy poniedziałek, 13:30 - 15:05, Budynek z aulami C, sala 3605
Mateusz Bieńkowski 22/ szczegóły
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie.
Ul. Szczęśliwicka 40,
02-353 Warszawa
tel: +48 22 589 36 00 https://www.aps.edu.pl
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)